Mehiläismonniko?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 14:15, 19.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalajoki

Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Onko tämä mehiläismonni, vai onko tämä vähämehiläismonni, tai vai, onko niillä etes eroa? Tietoa luonteesta, vesiarvoista ja akvan koosta sekä ravinnosta :? :)
Liitteet
062.jpg
062.jpg (212.84 KiB) Katsottu 5182 kertaa
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 14:15, 19.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Tais olla outo kaveri, jos joku tosiaan tietäis, että minkälainen otus toi on :? Tieto minkä olen löytänyt on hieman ristiriitaista, tosin enpä ole varma lajistakaan [:I]
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tossa on Planet CatFishin tietoa vähämehiläismonnista, Microglanis iheringi: http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=303

Mehiläismonnia ei löydy CatFishistä nimellä Microglanis poecilus, jonka kalalle göögelistä löysin.. FishBasesta löytyy tuolla nimellä, tietoa aika vähän ja näyttäisi mun silmään samalta kalalta kuin tuo "vähä -versio": http://fishbase.mnhn.fr/Summary/Species ... p?id=47761

prboy tietäis parhaiten, eli Pertti Rassi, mutta ei pyöri täällä enää. Tossa on noita Microglanis -suvun monneja: http://www.planetcatfish.com/catelog/ge ... nus_id=106
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja memma »

Varjon Akvaariokalat-opus kirjoittaa vähämehiläismonnista (Microglanis iheringi) seuraavaa: 6 cm, allas väh. 85 litraa, ui pohjatasossa, yksineläjä, pH 6-7,5. Kovuus alle kympin, lämpötila 23-28 ja hoidon vaikeusaste 1-2, pienen kokonsa ansiosta soveltuu tavallisiin seura-altaisiin. Sora- ja kivikkopohjainen hämärä akvaario, kohtuullinen veden kierrätys ja reunakasvillisuutta. Sävyisä, kestävä ja vilkas pohjakala. Piilottelee päivisin. Luonnossa syö muurahaisia ja muita veteen pudonneita hyönteisiä, akvaariossa ravintona elävät ja pakastetut ravintoeläimet sekä kuivaruoat. Microglanis-sukuun kuuluu 14 samannäköistä ja -tapaista lajia, mm. isomehiläismonni (M. parahybae) ja mehiläismonni (M. poecilus).

Itselläni ei ole mehiläismonnilajeista mitään kokemusta. Enkä noita lajeja erota mitenkään toisistaan, kovin samannäköisiä ovat tosiaan keskenään. Ovat kyllä vallan hienon näköisiä :)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 14:15, 19.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Vähämehiläismonnihan on ihan kivan oloinen kaveri ja siksi tätä luulenkin(toivonkin), on vain myynnissä pelkkänä mehiläismonnina ja sellainenhan on melkoinen PETO jos noihin juttuihin on uskominen mitä olen netistä löytänyt, eli syö suurinpiirein kaikki muut. Ongelma on nyt oikeestaan sellainen, että olisi halu ostaa tuo jos on vähämehiläismonni, mutta jos jokin petomainen mehiläismonni, niin eipä sellaiselle ole tarvetta. Pullahiiri oman arvion esitti, olen mielellään samaa mieltä, mutta laji tunnistusta saa harrastaa edelleen, ettei käy niin että jokin aamu altaassa ei ole kuin pulska monni :? :)
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Ei ole tuon näköisiin tullut perehdyttyä, mutta muistelen lukeneeni, että suht' hankalia tunnistettavia edes suvulleen, saati lajilleen. Taitaa päteä mainoslause: "vain veikkaamalla voit voittaa".
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja memma »

MHS kirjoitti:Ei ole tuon näköisiin tullut perehdyttyä, mutta muistelen lukeneeni, että suht' hankalia tunnistettavia edes suvulleen, saati lajilleen. Taitaa päteä mainoslause: "vain veikkaamalla voit voittaa".
Näinhän se taitaa noiden kanssa olla. Microglanis-suvun kalat jäävät suhteellisen pieniksi, reippaat kymmenen senttiä, usein allekin sen. Mehiläismonni ja isomehiläismonni taitavat olla siinä 7-8 senttiä, eli eivät kamalia petoja liene nekään, tuo vähämehiläismonni olisi tietty se turvallisin valinta kokonsa vuoksi. Toki ahne isosuinen yöaktiivinen monni voi helposti nielaista suuhunsa mahtuvia pikkukaloja niiden nukkuessa, koska se pystyy.

Mutta mehiläismonnien heimoonhan kuuluu sitten myös paljon suurempiakin petoja. Ja osaa voi olla vallan vaikeaa pieninä/nuorina erottaa noista pienemmistä mehiläisistä. Myös kimalaismonnit muuten kivasti näyttäisivät joskus menevän sekaisin mehiläismonnien kanssa kauppojen nimeämisissä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla oli vähämehiläisinä ostettuja kolme, aika paljon samalta näyttivät kuin kuvan yksilö. Tosin en niitä juuri ostopäivän jälkeen nähnytkään, en edes öisin valojen sammumisen jälkeen. Olivat niin arkoja, että ehkä joskus aamuyöstä sitten liikkuivat, en tiedä. Pimeässä kiven tai puunkolossa saattoi hahmo häilyä, siin oli kaikki mitä niistä näki, ulos ne ei niistä tulleet ja ruokin aina välillä heittämällä pelletin koloon. Luovuin kaloista sitten altaan vaihdon yhteydessä kun pienempi allas olis tullut liian täyteen asukkeja, kun eipä noista oikein iloa ollut. Kiinniotettaessa pulskia ne oli, eli jotain ne olivat syöneet, mut ei kyllä kaloja, sen verta pieniä ovat eikä esim kardinaalitetratkaan hävinneet.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 14:15, 19.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Jep, otin tännekkin yhden, ei sitä tosiaan ole altaaseen laiton jälkeen näkyny :? Silleen, tavallaan vähän turha, mutta hyvä tietää että ei oo syöny pienempiään öisin :)
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Minulla oli joskus jonkunsortin mehiläismonni ja kyllä hupeni kardinaalitetra parvi pikkuhiljaa... [}:)]
330L, 140L, 90L, 16L
Hyde79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 162
Liittynyt: 21:09, 06.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

Joskus vuonna nakki ja makkara ostin päähänpistona eläinkaupasta kaksi tuon näköistä kaveria, ei olleet älyttömän isoja n.10cm ehkä.
Mutta YHDEN yön aikana hupeni seeprakalaparvi 20:stä yhteen onnettomaan.
Mehiläismonneja tai mitä lie, haukoivat happea vatsat repeämispisteessä...
eikä ihme, seeprani ei olleet ihan pienimmästä päästä ja vielä huntumuotoja(en tiedä miten sanotaan).
Kyllä ketutti ja pyrin sen olemaan viimeinen kalapäähänpisto mitä saan :roll:
Perhe on kaikista suurin voima.
Frinta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 03:34, 16.07.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Frinta »

Käykö nää yöllä pinnan tuntumassa?
Potko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 12:16, 19.03.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mehiläismonniko?

Viesti Kirjoittaja Potko »

Molempia altaissani pitäneeni väitän et tää on vähämehiläismonni, (Microglanis iheringi.) Todella symppis kala.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”