Hei!
Kaipailen altaani pohjalle (corydoras)monnisparvea (6kpl). Allas on 85 litraa (70cm*35*35), pohjalla on vaaleaa, hienoa hiekkaa (0,2-1,0mm). Suodattimena on Hydor-merkkinen sisäsuodatin (800l/h).
Vesi arvot on mitattu (vain) Tetran 5in1 testillä. Vesi on hapanta n. pH 6.5, hyvin pehmeää KH 3, GH 3 ja nitriitit 0, nitraatit n. 10. Vettä vaihdan n. 50% viikottain. Lämpötila on 27-29 astetta.
Muina asukkaina on 16 mustaneontetraa ja partisnaaras. Mikähän siis mahtaisi sopia melko pieneen altaaseen ja suhteellisen lämpimään veteen? Netistä ja akvakaupoista etsiskellen, olen ajatellut, että jokin seuraavista saattaisi sopia: ruusumonninen, somamonninen (tämän ulkonäöstä pidän, mutta menisikö noin lämpimässä?), sysievämonninen, kirjomonninen (kasvaako liian isoksi? Netistä löytyy kovin vaihtelevia max. mittoja.) sekä korumonninen.
Onko kellään kokemusta pienestä ja lämpimästä altaasta, sekä monnisista siellä? Mitä vielä pitäisi ottaa huomioon? Muitakin vaihtoehtoja voi toki tarjota, eniten minua miellyttävät mustat ja mustavalkoiset kalat.
Kiitos jo etukäteen,
Emys
Pieneksi jäävä monninen lämpimään altaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
Pieneksi jäävä monninen lämpimään altaaseen?
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
hölmöt vain omistaan.
Miksi noin lämmintä vettä? Eihän neonit tai partis muistaakseni tarvitsisi? Joka tapauksessa sinne voisi sopia nuoli-, pikku- tai kääpiömonnisia. Eli tarkastapa, olisiko jokin noista sopivan kokoinen ja sopiiko vesiarvot. Mikäli vain lämpötilasta kiinni, niin mikset laskisi sitä alemmaksi?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Altaassa on lämmin, kun kämpässäkin on..
Meillä lämpötila vaihtelee 26-30 asteen tietämillä (altaassa tietty hitaammin). Se johtuu siitä, että meillä on liikaa ihmisiä, lämmittimiä, kodinkoneita ja elektronisia laitteita ahtaassa tilassa. Nyt talvella lämpö on tietysti noissa matalammissa lukemissa, mutta keväällä se taas nousee, ja jos on hellekesä, niin sitten ollaan monta viikkoa siellä kolmessa kympissä.
Lämmitintä altaassa ei ole, jos lämpö alkaa kovin heilahdella, niin sitten laitan. Jos joku kertoo miten allasta jäähdytetään hiljaisesti, tehokkaasti ja edullisesti, niin kertokoon, kiitos.
Meillä lämpötila vaihtelee 26-30 asteen tietämillä (altaassa tietty hitaammin). Se johtuu siitä, että meillä on liikaa ihmisiä, lämmittimiä, kodinkoneita ja elektronisia laitteita ahtaassa tilassa. Nyt talvella lämpö on tietysti noissa matalammissa lukemissa, mutta keväällä se taas nousee, ja jos on hellekesä, niin sitten ollaan monta viikkoa siellä kolmessa kympissä.
Lämmitintä altaassa ei ole, jos lämpö alkaa kovin heilahdella, niin sitten laitan. Jos joku kertoo miten allasta jäähdytetään hiljaisesti, tehokkaasti ja edullisesti, niin kertokoon, kiitos.
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
hölmöt vain omistaan.
Samaa (veden lämpöä) minäkin ihmettelen??
Mustaneontetralle suositus on 22-27 astetta ja partikselle 22-26 astetta. Jos minä olisin sinä, tiputtaisin seuraavan parin viikon aikana lämmön asteittain 24-25 asteeseen ja hankkisin lähestulkoon minkä monnisen tahansa.
----------------
Jahas, vastasitkin samaan aikaan kun minä kysyin. Sääliksi käy teitä ihmisiä.
Tietokeneen tuulettimella monet viilensi viimekesän helteillä, kuulemma pelkästään sillä lämpö tippui 3-4 astetta. Ja olivat rakennelleet sen ihan itse, jostain 386 / 486 -romusta.
Mustaneontetralle suositus on 22-27 astetta ja partikselle 22-26 astetta. Jos minä olisin sinä, tiputtaisin seuraavan parin viikon aikana lämmön asteittain 24-25 asteeseen ja hankkisin lähestulkoon minkä monnisen tahansa.
----------------
Jahas, vastasitkin samaan aikaan kun minä kysyin. Sääliksi käy teitä ihmisiä.
Tietokeneen tuulettimella monet viilensi viimekesän helteillä, kuulemma pelkästään sillä lämpö tippui 3-4 astetta. Ja olivat rakennelleet sen ihan itse, jostain 386 / 486 -romusta.