Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja bj »

Jee, tottumiskysymys on paljonkin, vai näkyykö akvakaupoissa koskaan säikkyjä monnisia :D . Mun nokiset on jo aikuisikäisiä hyvinkin, paljon lekottelevatkin päivisin mut esim ruoka-aikaan ovat ihan reippaina valoisalla syömässä ihan etualallakin. Seura kanssa vaikuttaa, mulla toisessa altaassa arempaa lajia joukossa, siellä säikkyy ja piilottelee normisti rohkeat ihan tavislajisetkin. Kun joku säikkyy, ni kaikki voi säikkyä... mut siis nokisia pidän ihan normirohkeina.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Voi miten kiva kuulla, siis todella, normirohkeus riittää altaamme asukkaaksi pääsemiseksi ihan hyvin.
Altaassamme olisi tilaa, nyt niitä ehken jopa olisi saatavana, tukun kautta akvaariokauppaan tilattuna ja mielestäni nokimonniset ovat kauniita eikä ihan akvaariokauppojen perusvalikoimaa, ainakaan täällä meillä päin.
Olen vaan ehkä vähän liiankin varovainen itselleni ihka uusia lajeja hankkiessa ettei tulisi hankittua mitään mikä ei sitten olekkaan mitä odottanut, siitä tämä tenttailu johtuu :P .
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja thank »

Minulla taas ihan päinvastaiset kokemukset. Pienikin liike altaan luona saa ne ampaisemaan kannon taa. Tosin nykyään ei ihan niin paljon, kun olen näköjään onnistunut opettaa nuo tulijuovabarbit kerjäämään ja monniset siitä saavat rohkeutta.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla olivat aluksi arkoja(oli 8kpl), mutta nyt niitä on parvessa 14kpl ja kun laitoin vielä samaan altaaseen haarniskamonneja, niin ovat kokoajan parvessa etualalla. Reipastuivat huomattavasti parven kokoa kasvattamalla ja isompien kavereiden tulon jälkeen vielä lisää.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Saas nähdä rohkaistunko hankkimaan kyseisiä kaloja, että voisin havainnoida kuinka ne meidän altaassa käyttäytyisivät.
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja thank »

-Tetratar- kirjoitti:Saas nähdä rohkaistunko hankkimaan kyseisiä kaloja, että voisin havainnoida kuinka ne meidän altaassa käyttäytyisivät.
Rohkaistu ja hanki ihmeessä! Minulla olivat ensimmäiset kalat altaassani ja voin sanoa, että tykkään näistä, en ikinä vaihtaisi. :)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Yksi kauneimpia monnisia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja bj »

Niin minustakin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Näin teen, on tosiaan kaunis monninen.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja catze »

Itselläni noita lauma ja liikkuvat yhdessä paitsi ruoka-aikana. Silloin jokainen menee minne nassu osoittaa. Pitävät kivikoista ja kulkevat myös (muotoiltua ) taustaa pitkin. En laittaisi noita kaikkein säikkyvimpien kategoriaan, tuossa altaassa itselläni ei ole muita corydoraksia pohjalla mutta kylläkin banjo- ja noitamonneja.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja thank »

Minulla nokiset ovat nyt rohkaistuneet huomattavasti. Vuosi siihen meni, että altaan lähellä sai liikkua ettei kaikki kadonneet pusikoihin. :) Nykyään tullaan oikein kerjäämään!
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

En vieläkään ole hankkinut näitä kalasia, kun en ole mistään saanut.
Noo, tässä odotellessa voisi ainakin kerran vielä kalastella jotain tietoja tästä lajista [;)] .
Siis värjötteleekö ne arkana puskissa suurimman osan aikaa, vai touhuilevatko ne kuten monniset yleensä?
Jos ja kun ne säikkyvät niin ryntäilevätkö ne päättömästi pitkin allasta ja jäävät viimein kasvipuskiin piiloon, vai tulevatko takaisin touhuamaan, kun vaara heidän mielestään on ohi?
Monnisilla taitaa kylläkin olla melko yleistä että, vähän aina säpsitään kun jotain "yllättävää" tapahtuu, vaan jatkavat touhujaan melko nopasti.
Jotenkin harmi, kun en ikinä ole livenä päässyt todistamaan niiden käytöstä.
Monesti ne "huonot" puolet, kuten tässä tapauksessa se arkuus, mielikuvissa tuplautuvat tai jopa triplautuvat, kun niitä oikein alkaa miettiä.
Todella viehättävän oloisia kaloja tuntuisivat olevan joka tapauksessa ja kauniita.
Huoh...!
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Voi voi kun se nokimonninen on kaunis kala, ts. minä niin haluaisin hankkia iiison parven näitä.
Mitähän minä nyt vielä keksisin kysyä että, saisin varmistusta itselleni hankkiakseni näitä kaunottaria :roll:.
Hmm..., siis onko tämä laji "apaattisempi" päivisin kuin monniset yleensä?
Voiko sen arkailua verrata jonkin muun lajin käytökseen?
Kaikkea muutakin aiheeseen liittyvää todella mielelläni lueskelisin.
Meilläkin kyllä kieltämättä on monniset aktiivisimmillaan iltamassa, kun alkaa ruokinta aika lähestyä.
Päivisin siestailevat toisinaan, mutta puuhailevatkin ajoittain.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Lasilootat ja karvalallut sivuilta luin seuraavaa:
Helppohoitoinen kuten muutkin keskikokoiset/isohkot monniset (kts. kirjomonninen).
Toisaalta luin jotain kultakylkimonnisesta joka muistuttaisi nokimonnista muutoinkin kuin ulkonäkönsä puolesta.
Etsinnöistä huolimatta en sivustoa enää löytänyt.Olen niin paljon nokimonnisesta tietoa yrittänyt hakea etten varmaan muista enää mistä, enkä välttämättä edes mitä kaikkea olen lukenut :roll:.
Niin että mitä kaikkia yhtäläisyyksiä näillä kahdella monnisella olisi nokimonnisen kanssa, tai olisikko joku muu monninen jonka käytöstä voisi verrata nokimonniseen?
Tosin kirjomonnisesta en ole aivan varma oliko se vain yleinen viittaus myös muihin isohkoihin monnisiin, vai oliko niillä jotain muutakin yhteistä.
Niin jotta täällä se vaan nokimonnisia koskeva tentti jatkuu, näitä kaunottaria nimittäin mahdollisesti olisi kuukauden päästä saatavana.
Jos vain joku viitsii antaa muutoinkin kaikkia edellisiäkin kysymyksiäni kohtaan mahdollisimman syväluotaavia vastauksia niin olisin ylen tyytyväinen.
Ihan erikoisesti kiinnostaa se niiden mahd. arkuus miten se ilmenee, ts. kun säikähtävät niin pysyvätkö sen jälkeen piilossa vai tulevatko uudelleen esille?
Puuhastevatko ne päivisin kuten monniset yleensä?
Ikinä en nimittäin ole nokimonnista edes livenä nähnyt, niin että en ole päässyt niiden käytöstä millään tavalla seuraamaan.
Haluaisin olla satavarma siitä että juuri se laji on minulle mieluinen, ennen kuin sen hankin.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Olisikkos kellekkään tullut mieleen nokimonnisesta jotain mainittavaa?
Minulla on jo useampikin laji jotka ovat harkinnan alla, niistä sitten valitsen yhden, kaikkein sopivimmalta tuntuvan lajin.
Onko kellään ajatusta siitä, olisikko noki- ja mustaselkämonnisella kuinka suuri riski risteytyä keskenään?
Eräs eläinkauppias sanoi että, nokimonnista voisi verrata pandamonniseen.
Löytäisikkö kukaan yhtäläisyyksiä noki- kirjo- ja pandamonnisesta?
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja catze »

Noille on kasvanut todella kaunis, sirppimäinen yläevä.
Touhuilevat porukassa mutta myös erikseen, siestailevat päivällä.. En koe niiden olevan kovinkaan arkoja.
Jos vertailen pandaan, niin nämät ovat huomattavasti isompia ja paksumpia :mrgreen:
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Voi niin, kuvienkin perusteella voi havaita niiden olevan melko vantteria.
Nyt kun olen mustaselkiäni sillä silmällä seuraillut, niin kyllä heilläkin on useinkin päivän aikana lepotuokioita, kukapa sitä aina jaksaa mennä touhottaa :P.
Onko nokisten siestailu sitten sen kummempaa kuin muillakaan monnisilla, siis välillä elvytään ja välillä etsitään naposteltavaa?
Vai pelkästäänkö ne siestailee päivisin?
Jotenkin vaan en saa näitä kaunottaria mielestäni, ehkäpä ratkaisu olisi viimeinkin unohtaa muut vaihtoehdot ja alkaa etsiskellä tätä lajia.
Kuten jo taannoin taisin mainita, on jotenkin vaan niin epävarma olo nokimonnisten suhteen kun en ole ikinä niitä livenä nähnyt, että olisin voinut niiden käytöstä seurailla.
Niin ja vielä kutemisesta, joskus taisin jostain viestistä lukea että lisääntyvät ihan seura akvaariossa, ja toisaalta taas että ovat hyvinkin hankala laji saada lisääntymään.
Niin jotta miten se nyt on?
No niin, viestiä tulemaan ja monenlaista mielipidettä ja mietteitä tästä lajista, niin ehkä viimein älyäisin jättää tästä lajista tenttaamisen :mrgreen:.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja bj »

No nää mun on aikuisia jo, päivät ne viettääkin sitä siestaa kantojen alla, mutta iltasella ne aktivoituu. Mä kans ruokin iltaisin, et varmaan se nälkäkin herättelee, ovat tottuneita tähän ruoka-aikaan. Ei ne silloin minusta mitään extra säikkyjä ole. Paljon säikympiä mulla on punamonniset toisessa altaassa... Nämä saa mulla altaan muutkin monniset säikyiksi. Kyllä mä suosittelen noita nokisia, tosi kauniita. Kuteneet ne ei ole, mulla varmaan haittaa se, kun altaassa on aika paljon eri näköistä ja kokoista kalaa. Lisäksi se on lämmitetty allas (26,5 - 27), voit olla et viileämpi kausi innostaisi niitä kutemaan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Voi kun ihanaa oli lukea kannustimia ajatuksilleni hankkia nokimonnisia.
Onko ne olleet sinulla ihan nuoresta pitäen, ajattelin vaan että oletko huomannut käytöksessä muutosta ajan myötä.
Ainakin itse olen ollut huomaavinani kalasta kun kalasta että, kun ikää tulee niin kyllä se liikehdintä vähän kuin niinkun rauhottuu.
Välillä jo tuntui että, antaa olla koko laji jos se kovastikkin arkailee, niinkuin jostain olen lukenut.
Vaan kuitenkin sitten aina nousee mieleen ajatus että jos nyt sitten kuitenkin.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja bj »

Kyl minusta monniset(kin) aikuisina on rauhallisempia, mut enpä nyt niin hirmu tarkkaann oo seurannut. Mut nyt justiin mulla on noita Perun vihreitä nuoria, ni ne on oikein vipeltäjiä aikuisiin muutaman vuoden vanhoihin verraten :D

Oli nuo nokiset ja aika kookkaita ostaessani ne, ne onkin luonnosta tuotuja. Kattelin mun muistiinpanoja, Joulukuussa 2008 olen ne ostanut, vain yksi on joukosta poissa, eli ihan kestäviäkin ovat olleet.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Oletkos itse saanut kasvateltua Perun vihreitä?
Minkäs kokoisia ne sinun nokimonniset muuten on ja onko mitta pyrstöllä vai ilman?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja bj »

Joo, vihreät on omia kasvatteja, olisko jo kolmas vai neljäs porukka. Aika vantteria ja isoja nokisten naaraat on, mitähän uskaltaisin sanoa n. 7 senttiä (?) pyrstöineen. Koiraat on hiukan pienempiä. Ja kuten mainittiin jo, niillä on komeat selkäevät.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Onneksi olkoon poikasten viljelyn onnistumisesta, se onkin mielestäni hieno saavutus harrastuksessa.
Tuliskos vielä jotain mainittavaa nokimonnisista mieleen?
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

En tiiä kuinka hyvin osaat englantia lukea mutta,
tässä on jotain tietoa http://www.seriouslyfish.com/profile.ph ... lor&id=248
Toivottavasti auttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”