Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Nokimonninen (Corydoras concolor) ei koskaan kasva kahdeksan sentin mittaan. Fuller ja Evers antavat maksimistandardimitaksi (Standard lenght=SL=kuonon kärjestä pyrstön tyveen):
- Suurin luonnosta pyydetty 54,2mm
- Suurin akvaariokoiras 55mm
- Suurin akvaarionaaras 60mm

...eli vaikka tuohon pyrstön pituus lisättäisiin, ei siitä kahdeksaa tule millään.

Helmimonninenkaan (C. sterbai) ei voi yltää tuollaiseen mittaan:
- Suurin luonnosta pyydetty 56,4mm
- Suurin akvaariokoiras 60mm
- Suurin akvaarionaaras 65mm

http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_measurement
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Se kahdeksan senttiä kuulostikin jo melkoiselta vonkaleelta.
Oisko joku viimeisimpien "tenttauksieni" jälkeen tehnyt uusia havaintoja nokimonnisten käytöksestä.
Lähinnä siitä että, jos ne säikkyvät ja pujahtavat piiloon, tulevatko ne piakkoin uudelleen touhuilemaan, kun huomaavat ettei hätä ollutkaan tämän näköinen.
satuheikkila
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 21:40, 29.10.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland, Meri-Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja satuheikkila »

Mulla on tammikuusta 2013 ollut 12pyrstön parvi Nokimonnisia. Altaassa on myös 12 kaarimonnista ja 12 cor.black venezuelia. Kun ensinmäiset 6 blacia muutti altaaseen nokiset ja kaariset eivät enää panikoineet. Ja lauantaina kun olin kotiuttamassa seuraavaa 6 cor. Venezuela blacia, olivat Nokiset kuteneet muutaman palleron :). Eli suosittelen nokisten kanssa jotain todella rohkeaa monnista kaveriksi, esim kuparimonnisetki käy. Ostin altaaseen myös suojaparven päällekin, juovaminirasvoroita ;) Nokimonniset ovat todella kauniita kaloja ja nautin katsellessa iltaisin kun parvi on liikkeellä kun syövät. Ja jännässä odotan josko saisin muutan poikasen kasvatettua.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Uteluni ei liity monnisten kutemiseen, vaan nokimonnisiin kylläkin.
Kuvahaulla olen nokimonnisia tiiraillut ja joissain kuvissa niillä on huikean pitkä selkäevä.
Onko moinen jokin erikoisuus, vai onko esim. koirailla yleensäkin noin pitkänmallinen selkäevä?
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokimonnisten kutu, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Minulla on seura-akvaariossa muutaman nokimonnista altaassa ja katselin yksi päivä, että monnit uiskenteli ympäri allasta pääasiassa laseja pitkin ja monnisten perässä oli parvesta eronneet muutaman punapäätetraa jotka tuntuivat näykkivän lasia monnisten jälkijunana. Olikohan monniset kutemassa lasiin? Ja tetrat napsivat suoraan munitut munat välittömästi lasista? Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä toiminnasta? Tilanne kävi niin nopeasti, että en oikein nähnyt kunnolla mitä siinä tapahtui, mutta rupesin asiaa jälkikäteen miettimään.

Ehkä minun kannattaisi erotella nuo nokimonnit omaan altaaseen jos ovat jälkikasvua touhuamassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”