Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

heiolenakvaristi kirjoitti:Ja vielä sen verran, kauanko tosiaan pitäisi kestää että nitriitit lähtee nousuun? Nyt perjantaista asti kypsytelty sillä kalaruoalla, ja nyt mittasin, ei ainakaan vielä piikkiä näkyvissä. Taidan jälleen hoppuilla? :D
Oletko mitannut ammot,nitriitit, nitraatit? Koko sykli hyvä mittailla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja GTX »

kultuaiset kirjoitti:tuota plantamin lannoitetta katselin ja näkyy olevan sama kuin tetra flora pride maailmalla. tuollaisen vanhan keskustelun löysin. http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=27908
myös rotala butterflyn calculaattori http://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php ilmoittaa sen sisältävän vain kaliumia ja rautaa. tietääkö joku tarkemmin onko tuossa sitten oikeasti mitään muuta? aika yksipuolinen on jos ei muuta ole.
Ketjun aloittaja laittaa akvaarioonsa PlantaPro lannoitetta, ei PlantaMinia.

Tetran lannoitteista ei oikein ota selvää, että mitä ne sisältävät ja kuinka paljon. Tetran nettisivulla lukee PlantaMinista rautaa, mangaania, kaliumia ja muita hivenaineita. Ei sisällä nitraattia eikä fosfaattia.

Tuo aiempi keskustelu, jonka tuohon linkkasit, ei tietääkseni ole enää ajantasalla, koska Tetra on muuttanut PlantaMinin koostumusta vuosi tai kaksi sitten.
kultuaiset kirjoitti:akvaarioonhan ei nyt ennen kaloja ilmaannu mistään muusta kuin hanavedestä typpeä ja kaliumia, suomen olosuhteissa yleensä ei tarpeeksi, joten hyvin uskaltaa laittaa ja tähänhän nitraattitesti oli hankinnassa?
Paljonko suosittelet lisättäväksi ilman mittausta?

Eräässä vantaalaisessa akvaarioliikkeessä mulle tyrkytettiin kaliumpulloa, koska siitä on aina puutetta. Onneksi olin mitannut ja osasin kieltäytyä tarpeettomasta tuotteesta. Mulla on hanavedessä nitraatti 8-10 mg/l ja kalium hieman liiankin korkea 15 mg/l.
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

GTX kirjoitti:Koska kyseessä on vasta hieman yli viikon vanha akvaario, niin suosittelen rauhoittumaan lannoituksen suhteen. Kun vesiarvoista ei ole tietoa hanaveden, eikä akvaarionkaan osalta, niin en lisäisi tässä vaiheessa mitään muuta kuin nestemäistä yleislannoitetta ja juurille ravinnepuikot. Anna kypsyä rauhassa muutama viikko ja katso miten asiat etenevät kasvien kanssa.
Minäkin kannatan tätä ajatusta, että annat kypsyä rauhassa muutamia viikkoja. Peruslannoitukset purkkiin ja sitten tarkkaillaan. Kasvien suurin hyöty on nähdäkseni juuri nyt se, että saat niitä "hyviä bakteereja" sinne akvaarioon, joita nyt olet ruokkinut, jotta ne lisääntyisivät. Ihan pelkästään kalanruokaa lisäämällä näitä bakteereja ei ilmesty, vaan piti saada siirrettyä "siemenet" kypsästä akvaariosta. Sitten kun bakteerimäärä on kasvanut tarpeeksi suureksi akvaario on kypsä ja haitallinen nitriitti muuttuu nitraatiksi. Vaikka kasvit kuolisivat, niin voit kiittää niitä niiden tuomasta bakteerikannasta :D . Sinullahan ei ollut mahdollisuutta saada toisesta akvaariosta esim. hiekkaa tai kypsää suodatinta, joiden mukana olisi tullut ehkä enemmän niitä bakteereja. Sitten on toisen koulukunnankypsyttäjät, jotka käyttävät kaupallisia valmisteita kypsytyksessä, näistähän Taju kertoi. Mittauksia kannattaa tehdä, mitään tarkkoja aikoja ei voi sanoa, koska nitriittiä tulee. Uskon kuitenkin, että olet saanut sinne riittävän määrä bakteerien "siemeniä". Pidä huolta bakteereistasi :mrgreen: .
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

en ymmärrä, miksi tappaa kasvit kun niitä voisi lannoittaakin, eikä akvassa edes ole eläviä joita tarvisi suojella?
ja miksi työntää sinne mikrolannoitteita jos kasvit jo ovat kuolemassa ilmiselvästi makrolannoitteiden puutteeseen? eihän ne kasvit silloin niitäkään käytä. kyllä minä ainakin olen aina ihan normaalisti lannoittanut kasveja siitä lähtien kun ne akvaan tulee, ei akvan tarvi olla kypsä ennen lannoitusta. jos ne ehtii kuolla orgaaniseksi jätteeksi ja muuttua fosfaatiksi eikä typpeä ole lisätty, niin se on varma sinilevä....
GTX kirjoitti:Paljonko suosittelet lisättäväksi ilman mittausta?
tuolla akvassa on hyvä mittari, vesitähdikki :D itse kyllä mittaan aina testillä, mutta tuo kasvi kyllä näyttää typen ja kaliumin sopivan määrän.
toki hirvensarvisuolallakin voi tuon typen lisäyksen hoitaa, mutta itse tekisin sen KNO3 lannoitteella. sais sitä kaliumia samalla. (mun akvaarioissa on muuten kalium aina 40ppm, vaikka nitraattia vain 10, koska monet kasvit pitävät siitä, eikä kaliumin muita lannoitteita torppaava vaikutus ole suuri)
lisäksi sitten sitä kalanruokaa bakuille.
tuon kokoiseen akvaan käyttäisin easy life nitroa. lisäisin ensin 5ml kerralla sen jälkeen 2ml kolme kertaa viikossa. vesitähdikki on tosi nopea kasvuinen ja lähtee nopeaan kasvuun kun kaliumia ja nitraattia on tarpeeksi. jos ei tuo kasvuspurtti tapahtuisi viikon sisällä niin sitten hivuttaisin annosta ylöspäin kunnes kasvaa hyvin ja isoin lehdin.

ja sitten ennen kalojen tuloa pitää tietysti testata ammoniakki jos on käyttänyt hirvensarvisuolaa ja nitraatti jos on käyttänyt nitraattilannoitetta. ja seurata sitten testein ja kasvien kuntoa ja kasvua seuraten tarviiko nitraattilannoitusta vielä kalojen tultua. kasvit kyllä nitraattia nielee melko paljon ja monen akvan kasvit olisi kyllä paljon komeammat jos sitä vähän uskallettaisiin kokeilla. eihän siinä mitään vaaraa ole kun mittaa että nitraattiarvot pysyy hyvänä. siinähän lisätään vain nitraattia, ei niitä muita kuona aineita joita lisäksi tulee jos pidetään akvaa vähällä siivouksella. itse ainakin pidän paljon vaarallisempana mikrolannoitteen yliannostusta, tai kertymistä jos kasvit ei sitä voi hyödyntää esim. typen puutteen takia. siinä on aineita joita kotiakvaristi ei voi edes mitata ja ne voivat myrkyttää kalat ja muut elävät.

tuolla lähtisin tässä akvassa liikenteeseen, toki sitten jos oikein kasviakvaa haluaa jossa enemmän kasveja ja haluaa ne oikein komeaksi kasvattaa, silloin toki pitää varmistaa monen muunkin ravinteen saanti kasveille. esim. kalsium ja magnesium ja pitäisi tietää onko tuossa "tetran mikäsenytolikaan" lannoitteessa kaikki tarvittavat mikrot, tai vaihtaa lannoite toiseen.
heiolenakvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 18:55, 25.05.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja heiolenakvaristi »

Tuohon lannoite asiaan mainittava, että lannoitetta emme saaneet hankittua ennen kuin ostimme myös vedensuosikin. Tässä ensikertalaisina yritämme päästä selville vesille nyt kypsytyksen ja kasvien kannalta. Kaipailisimme nyt lähinnä selkeää ja suoraa ohjetta kypsytykseen, vaikka asiasta on kyllä luettu. Joka puolelta vain lukee eri tapoja eikä tiedä mistä aloittaa :roll:ja kypsytyksen kanssa on aikaa sinne heinäkuun alkuun asti, eli ei tarvitse olla se nopein tapa. Mahdollisimman yksinkertainen, jossa kasvitkin saisi kasvamaan :D
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

anteeksi epäselvästi ilmaisu. nuo edelliset kysymykset oli suunnattu kokeneemmille akvaristeille jotka vieroksuivat ajatusta typen lisäämisestä akvaarioon. eli tästä näkee että tapoja on monia ja varmasti menee aloittelijan pää sekaisin ohjeiden sekamelskasta :D

yritän laittaa tähän selkeästi miten minun mielestä kannattaisi tehdä jotta kasvit ja myöhemmin kalat viihtyisivät hyvin.

ensinnäkin olisi hyvä olla perustestit, suosittelisin tuota salkkua, tulee halvemmaksi kuin ostella yksittäin testejä. tuossa on kaikki tärkeimmät testit.http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 4162255020 sitten kun on noista tuloksia on helpompi neuvoa mitä juuri sinun akva tarvitsee.

jos aikaa on heinäkuun alkuun, kerkeää akvaario hyvin kypsyä, lisäile vain sitä kalanruokaa sinne hillitysti. seuraa nitriittitestillä parin päivän välein nitriittipiikkiä, siihen voi mennä viikkoja. ja vaikka nitriittipiikki on käynyt kypsytysvaiheessa, on mahdollista saada vielä pienempiä piikkejä kalojen tultua, käyttäisin kalojen tuloa edeltävästä päivästä lähtien denitrolia http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 4162006578 ehkäisemään sen. ja kaikkia kaloja ei kannata ottaa kerralla, aluksi muutamia, myöhemmin lisää.

jotta kasvit voisivat hyvin, kannattaisi tuon sinulla jo olevan tetran lannoitteen lisäksi laittaa myös typpilannoitetta. hyvä siihen tarkoitukseen on easy lifen nitro http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 5837040144 sen vaikutusta seurataan nitraattitestillä, hyvä nitraatin määrä on 10-15ppm. luulen että ainakin vesitähdikillä on tuosta nitraatista pula koska se voi huonosti. annostelisin tuota aluksi yhden kerran 5ml ja jatkossa 2ml 3 kertaa viikossa. jos ei tuolla annoksella pysy nitraatti oikeassa arvossa, pitää annosta lisätä/vähentää.

tuo sinun tetran lannoite ei ehkä ole paras mahdollinen kun siitä ei ilmene kunnolla mitä se sisältää. pidemmän päälle voi sitten tulla joillekin kasveille jotain puutoksia jos siinä ei ole kaikkia kasvien tarvitsemia aineksia. toki tuo jo ostettu pullo kannattaa nyt loppuun käyttää, mutta jatkossa voisi ostaa varman päälle sellaisen josta varmasti kaikki ravinteet saa. esim. easy life profito, tropica plant growth premium tai muu vastaava josta löytyy tarkat määrät eri aineista joita sisältää.
heiolenakvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 18:55, 25.05.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja heiolenakvaristi »

Aivan, sekaannuksia sattuu [;)] kiitoksia kattavasta vastauksesta, eiköhän näillä eväillä mennä :D
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

tuosta kalastosta vielä sen verran, että kannattaa ehkä ottaa ensin nuo kaardinaalitetrat. niissä on ehkä himpun verran suurempi riski saada huonolla tuurilla sairaita yksilöitä. seurailee niitä n. kuukauden että ovat terveen oloisia ja lisää sitten vasta taiston ja pohjakalat.
kun ostaa kaardinaalitetroja, kannattaa katsoa ihan rauhassa koko altaan kalat . jos siellä on vääntyneitä, paljon evärispaisia, paikallaan nököttäviä tai muuten epäilyttävän näköisiä kaloja, ei sellaisesta altaasta kannata ottaa edes niitä terveen näköisiä yksilöitä.

taisto uroksen jos otat niin kannattaa katsoa että silmät on kirkkaat, evissä ei ole vaaleita tai mustia reunoja, iho on siisti, ei ole sameita kohtia, hengitys on rauhallinen ts. kidukset ei liiku normaalia nopeammin (voi vertailla kaupan muihin taistoihin jos useampia tarjolla, ettei hengitä muita nopeammin) ja kala on pirteän ja uteliaan oloinen.

taistelukala on hyvä valinta, tosi ihania kaloja :D
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja GTX »

kultuaiset kirjoitti:en ymmärrä, miksi tappaa kasvit kun niitä voisi lannoittaakin
Eihän kukaan ole kieltänyt lannoittamasta. Minä vain esitin mielipiteeni, että kaikkia mahdollisia kaupasta saatavia litkuja ei kannata kaataa akvaarioon heti, jos kasvit eivät ole viikossa lähteneet kasvamaan. Jos akvaarioon laittaa parin päivän välein kaikkia täällä ehdotettuja taikaliemiä, niin yksittäisen aineen vaikutuksista on mahdotonta sanoa yhtään mitään. Rauhallisesti yksi aine kerrallaan ja tarkkaillen, jos ei halua ennalta mittailla mahdollisia puutoksia ravinteiden määrissä ja seurata kulutusta.

Uuden kasvun kunnolliseen alkamiseen saattaa mennä jokunen viikko ihan siitäkin syystä, että kasvi siirtyy selvästi erilaisiin olosuhteisiin/vesiarvoihin. Jos akvaariossa on edes suunnilleen oikea lämpö, valaistus ja yleislannoitetta, niin ei ne kasvit kovin helpolla kuole. Kasvu saattaa olla hidasta tai pysähtyä jonkin ravinteen vähäisyyden takia, mutta kyllä kasvi melko pitkään kuitenkin hengissä pysyy ja alkaa sitten taas kasvamaan kun asiat ovat kunnossa.
kultuaiset kirjoitti: jos kasvit jo ovat kuolemassa ilmiselvästi makrolannoitteiden puutteeseen?
Mistä päättelet kasvien olevan kuolemassa makrojen puutteeseen? Emmehän me tiedä tämän akvaarion makrojen määristä yhtään mitään.
kultuaiset kirjoitti:kyllä minä ainakin olen aina ihan normaalisti lannoittanut kasveja siitä lähtien kun ne akvaan tulee, ei akvan tarvi olla kypsä ennen lannoitusta.
Lannoittaminen on yleensä tarpeellista. Oikeita lannoitteita ja määriä voi haarukoida vesiarvoja mittaamalla tai kasvien kasvua ja ulkonäköä silmämääräisesti arvioiden. Uskon mittaamisen olevan parempi vaihtoehto aloittelijalle.
kultuaiset kirjoitti:tuolla akvassa on hyvä mittari, vesitähdikki :D itse kyllä mittaan aina testillä, mutta tuo kasvi kyllä näyttää typen ja kaliumin sopivan määrän.
Ehkä näyttää, ehkä ei. Me emme tiedä yhtään mitään kyseisen akvaarion nitraateista, kaliumeista tai muista ravinteista. Emmekä valaistuksesta, hiilarista, pH:sta, kovuuksista tai lämmöstä. Jos todellista kasvuongelmaa edes on olemassa, niin saattaa johtua muustakin kuin typen tai kaliumin määrästä.

Ketjun aloittajalle vielä kannustusta. Älä pelästy infon määrää tai ristiriitaisiltakin tuntuvia ohjeita. Akvaariota voi hoitaa hyvällä menestyksellä monella eri tavalla ja menetelmillä. Valitset sen mikä tuntuu sinulle sopivalta. Kypsytät pitkän kaavan mukaan tai käytät nopeampia bakteerivalmisteita. Haarukoit sopivat lannoitteet mittaamalla tai pitkän kaavan mukaan kokeilemalla. Hätäillä ei kannata missään vaiheessa, akvaario kyllä näyttää kaikki tehdyt muutokset ajan kanssa.
heiolenakvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 18:55, 25.05.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja heiolenakvaristi »

Tulenpa jälleen kyselemään, nyt vielä tarkemmin tuosta intianvesitähdikistä. Lehdet ovat todella alkaneet ruskistua. Johtuuko nitraatin puutteesta? Vedensuosikissa en näe suuria muutoksia, hieman kärjestä punertaa, normaalia? Tarvitseeko hommata jotain lannoitetta mikä sisältäisi juuri tuota nitraattia? Nitriitit ei vielä nousussa. Ja vedensuosikin kasvaa alhaalta juuria, siis pohjan yläpuolella, tämäkin normia?
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

mun mielestä kannattaa, jos haluat tuon kasvin pelastaa. kuolemassa se varmaan on jos ruskistuu.
mulla on intianvesitähdikkiä ollut aina ja olen huomannut että se kasvaa loistavasti kunhan vain tuota nitraattia ja kaliumia on. muita ravinteita se tarvii vain vähän. tuosta toisesta kasvista en osaa sanoa oikein mitään, sellaista ei itsellä ole koskaan ollut. näkyy sen ohjeistuksessa myyjillä kuitenkin lukevan että kaipaa myös juurilannoitetablettia. intianvesitähdikki taas ei juurilannoitteista hyödy ollenkaan, se ottaa ravinteet vedestä. luulisin että tuo toinen kasvi tulee paljon vähemmällä nitraatilla toimeen kuin vesitähdikki, koska se on kalaxyllä kasvanut hyvin, vaikka hänellä matala nitraatti. eli jos nitraattia ei halua lisätä, voisi toinen mahdollisuus olla korvata se tähdikki ottamalla muuta kasvia tilalle ja kokeilla vaikka sitten myöhemmin uudestaan jos kalat tuottaa tarpeeksi nitraattia. mutta minä kyllä olisin pienen nitraattilisän kannalla, sillä välttäisi senkin ettei fosfaattia pääse tulemaan liikaa nitrattiin nähden ja sitten sitä sinilevää sen takia. tuota fosfaattia kuitenkin tulee siitä kalanruuasta ja jos sinne kasveja kuolee ,niin niiden jätteistä.

akvaariokasvit on erilaisia, toiset tarvii enemmän ravinteita toiset vähemmän.
heiolenakvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 18:55, 25.05.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja heiolenakvaristi »

Eli päivittelenpä hieman näin parin päivän jälkeen. Intianvesitähdikin ruskistuminen johtui ainakin osittain levästä. Sitä sain hieman rapsuteltua irti. Vedensuosikki on kasvanut hyvin, melkein jo pintaan asti ja on tullut tuuheammaksi. Nitriittejä olen nyt ruennut mittaamaan joka toinen päivä, nimittäin sunnuntaina näytti tetran nitriittitestillä (mikä onkin kyllä aivan surkea, uusi tulossa) sitä oranssia, jos joku on käyttänyt sitä testiä niin hän tietää. Eli keltainen on se matalin, <0.3 mg/l (näin testissä lukee) ja oranssi on 0.3 mg/l. Oranssia on siis näyttänyt sunnuntaista lähtien. Tilasimme siis nyt nämä perus vesitestit, mitä tähän mennessä emme olleet hankkineet, eli pH, KH, GH, NO3 ja vielä uusi NO2. Kaikki ovat JBL tippatestejä, näistä olen kuullut hyvää palautetta. Lisäksi ostimme tuota easy life nitroa, jos sillä saisi tuota nitraattia nopeammin akvaan :D
heiolenakvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 18:55, 25.05.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja heiolenakvaristi »

Milloin muuten olisi tehtävä ensimmäinen vedenvaihto? Mittaillaanko ensiksi nitraatti, nitriitti jne?
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

hyvä että kasvit voi paremmin :D

ei ole kiirettä vedenvaihtoon kun ei ole eläviä. voi mittailla rauhassa arvoja ja vaihtaa myöhemmin.
heiolenakvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 18:55, 25.05.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kypsyttämisestä ja uudesta akvaariosta

Viesti Kirjoittaja heiolenakvaristi »

Muuten, olen nyt pähkäillyt tuota kalastoa valmiiksi. Taistosta ja kardinaalitetroista olen varma, mutta pohjakaloja olen miettinyt. Onko 74l akvassa liikaa kaloja, jos tetrat, taistot ja pohjakalat? Mitä pohjalle voisi mahdollisesti ottaa? Monnisia olen miettinyt, mutta ei nuolimonnisia koska olen lukenut, että uivat paljon myös keskivedessä. Vai pitääkö unohtaa ja laittaa pohjalle vain kierteisiä yms? Haluaisin siis pohjakaloiksi tuohon purkkiin meneviä, pohjalla uivia kaloja jotka pitäisivät pohjasta/levästä huolta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”