40-litrainen kultakehys kypsymässä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

40-litrainen kultakehys kypsymässä

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Tämä on "romuakvaario", jonka ostin kirpputorilta vitosella pienoiskasvihuoneeksi. Retromallinen lamppukin tuli mukaan, kaksi pienikantaista lamppua saa kiinni. Siinä tarkoituksessa se ehti jo ollakin muutaman viikon vuodenvaihteen tienoilla. Hyvin juurtuivat kärsimysköynnöksen pistokkaat ym.
Kun olin siirtämässä sitä varastoon, niin huomasin silikonien olevan priimakunnossa ja lasitkin ovat lähes naarmuttomat, noin niin kuin minun arvioni asiasta.
Miksipäs ei :mrgreen: ? No, 19.3. aloitin kypsytyksen pitkän kaavan mukaan hirvensarvisuolalla ja toisessa akvaariossa kypsytetyllä suodattimella. (Ilmapumpulla toimiva laatikkosuodatin, Marina bottom filter, jossa sintrattua lasia ja laavamurskaa, päällä ohut vanukerros). On meitä vielä tällaisia vanhanaikasia. Muistan vain jonkun epäilleen, ettei kai kukaan enää mitään hirvensarvisuolakypsytyksiä tee.
Hiekkana Weberin puhallushiekkaa 0,5 - 1,2 mm. Näyttää aika tylsältä tuo hiekka!
Nitriittiä on ilmestynyt, saattaa olla valmista 2-3 viikon päästä. Vesikin on pysynyt sisällä.
Nämä asukasvaihtoehdot ovat käyneet mielessä; pikkumonnisia?, rapuja?, vesihyasinttia?, karanteeniallas?, rengasimunuoliainen? Tyhjäksi -ja kukkia :mrgreen:.
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 40-litrainen kultakehys kypsymässä

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

11.5. lähdin kalatiskille hakemaan mustatetroja, joiden karanteenialtaaksi tämä nyt päätyi. Tähän asti olen vain pitänyt bakteerikantaa hengissä ja mittaillut arvoja, onhan se ollut kypsä jo vähän aikaisemmin. Tekniikkana siinä on sisäsuodatin 200 l/tunnissa ja erillinen biologinen sisäsuodatin täytettynä sintratulla lasilla ja laavamurskalla.
Olen siis hankkimassa lähiaikoina 180 - 240 litraisen, tukeva jalusta on jo "viimeistelyä vaille valmis" :roll: .
Töiden jälkeen lähimmässä liikkeessä totesin mustatetra-altaan olevan tyhjän. Joo, minun tuuria, että tämä peruskala on juuri tänään loppuunmyyty :( . Sitten vilkuilin muitakin altaita ja kas, yhdessä altaassa piilotteli yksinäinen mustatetra, jonka olemassaolo oli myyjällekin yllätys. Ostin sen ja samalla päätin, että vielä tänään sille hankitaan kavereita naapurikaupungista. "Elmeri" joutui olemaan vain n. 3 tuntia yksinään, kun jo se sai 6 kpl kavereita. Oli aika liikuttavaa katsella, kun se tuli katsomaan vielä muovipussissa olevia lajitovereita ja pysytteli siinä lähellä. No, on sillä joukon suurimpana hiukan sellaisia elkeitä, että "minä olen ollut täällä jo alusta asti, kauan ennen teitä". Ei kai mitään vakavaa vainoamista, mutta haluaa ajaa toisia vähän matkaa takaa. Voisi kai kuitenkin sanoa, että eilinen oli Elmerin Onnenpäivä :D ! Ja nyt pakastimesta sulattamaan aamiaissurvarit. Meidän pakastimessa on nykyään siis t o u k k i a 8O ...
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 40-litrainen kultakehys kypsymässä

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

"Elmeri ja tytöt" näyttävät viihtyvän? karanteeniboxissaan ihan hyvin. Elmerikin on saanut vähän tummempaa väriä alkupäivien kalpeuden jälkeen eikä takaa-ajoa ole enää yhtä paljon. Jonkin verran pysyttelee omissa oloissaan, mutta kyllä kaikki uivat siellä myös sikinsokin. Huomaa kyllä, että ovat lähtöisin eri kylistä :mrgreen: . Ruuat häviävät silmänräpäyksessä, eikä millään voi nähdä saiko jokainen edes jotain. Eipä mustatetrojen kanssa voi hitaita kaloja laittaa samaan, kuolevat kyllä nälkään. Tätä lientä tulee testattua nitriitin osalta aika tiuhaan, ruokaa menee kohtuullisestikin annettuna enemmän kuin tuossa kardinaalikalojen altaassa. Aina henkeä pidätellen lisää ne 5 tippaa pullosta numero 2, muuttuuko punaiseksi vai ei 8O .
Moitin tuossa aloitusviestissä Weberin hiekkaa tylsäksi, mutta oikeastaan se näyttää minusta ihan hyvältä mustatetrojen kanssa. Laitoin vielä tummansinisen taustan, niin ihan jopa tyylikkääksi voisi haukkua, kultakehykset ja kaikkee :mrgreen: .
Pitäisi varmaan hankkia se parisatanen allas lojumaan keskelle kodin kulkuväyliä, niin saisi vauhtia ton jalustan viimeistelyyn...
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 40-litrainen kultakehys kypsymässä

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Tänään alkoi vihdoin 240-litraisen täyttö, josta tulee mustatetrojen uusi koti. Paikallinen suuren ketjun rakennustarvikeliike ei jostain syystä pystynyt ikinään toimittamaan tilaamaani pöytälevyä. Kävin kerran kysymässä ja sitten muutaman viikon päästä kävin ilmoittamassa, etten tarvitse sitä enää. Sain sellaisen ihan suoraan hyllystä Starkista. Pöydän runko on metallinen pöytäkehikko, johon saatiin hitsattua keskelle pari jalkaa lisää. Säätöjalatkin on. Olisi ehkä kannattanut tilata valmis jalusta, muutakin tekemistä on kaiken odottelun lisäksi..Mutta 200-litraa enemmän vettä tulossa Elmerille ja tytöille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”