Sitte yks akvaario vaan!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Maikalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 23:11, 23.03.2018
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Sitte yks akvaario vaan!

Viesti Kirjoittaja Maikalainen »

Tervehdys! Kaitulin innoittamana piti rekisteröityä itsekin tänne, pelkäsin jo tuossa että onko se ketju jo hiljentynyt, kun viimein löysin vinkkiä miten saisi itse tehtyä tuollaisen 3D-seinän ylijäämä eristeitä hyödyntäen, mutta olihan se elossa vielä :D

Aikoinaan kun ei osannut päättää ostaako ylimääräisillä rahoilla(kaikenlaisia ongelmia sitä nuorempana olikin :mrgreen: )akvaario vai ottaa tatuointi, en laittanut kumpaakaan, mutta ajatus akvaariosta jäi itämään ja nyt n.10v myöhemmin BOOOM!

Talon remontin hellitettyä höpistiin jotain joutavia akvaarioista ja kohta isäntä ilmoitti löytäneensä tori.fi:stä 250l akvaarion, ok sanoin minä, hinta ei tuntunut pahalta:150e, kun oli valaisinta, sisä-ja ulkosuodatinta, lämmitin, sorat, kalat ja älkää nyt naurako:muovikasvit. Tämän paketin uudistin aika pian hävittämällä ensitöikseni muovikasvit, sekä vaihdoin tuon Kekkilän koristekiveksi paljastuneen soran ja seassa olleet lasikuulat ihan perus akvaarioliikkeissä myytävään hiekkaan ja oikeisiin kasveihin. Kalojakin hankittiin tässä vuoden kuluessa lisää ja nyt tuossa isommassa on 5.lehtikalaa, kolme miekkapyrstöä, tuollainen violetin/pinkin värinen taistelukala tyttö, kaksi leväbarbia ja kolme haarniskamonnia. Minä olen kyllä ihan myyty tälle harrastukselle, mahtavia seurattavia nuo kaikki meidän kalaset ja välillä tuntuu, että akvaarion asukit seuraavat enemmän meitä, kuin me niitä. Sen verran tässä vuodessa on oppinut, että isännältä on nyt kielletty altaisiin puuttuminen, ruokkii näitä kavereita nimittäin ihan liian avokätisesti!Ja toisaalta ei se kyllä nähtävästi ole laittanut yhtään pahakseen tästä rajoituksesta, koska minä hoidan säännöllisen siivoamisenkin nykyään, aiemmin piti vähän kiroillen saatella vedenvaihtoon kaveriksi.

Sitten meni muutama kuukausi ja se kantoi vielä kaksi pienempää allasta lisäksi(50&60l), kun erehdyin siinä joku ilta moittimaan ääneen, että partamonni syö kaikki kasvit,ennenkuin ne kerkiää kasvaa kunnolla. Angrypäissäni pidinkin pienemmät altaat melkein puoli vuotta käyttämättömänä, kunnes tässä muutama viikko sitten innostuin ja laitoin toiseen isommasta akvaariosta pahistelevan partamonnin ja sen seuraksi 3.piikkisilmää, pienempään meni 6.seeprakalaa ja niiden kaveriksi lähti Hesan reissulta ilmaiseksi sinisiä ja punaisia sukarapuja sekä miljoonakaloja ja kimppu erilaisia kasveja, jotaka ripottelin sinne tänne joka akvaarioon.
SITTEN tässä yksi ilta puhuimme että onneksi olohuoneessa parketin alla on betonilattia, että ei ole esteenä joskus isommankaan akvaarion hankinnalle. Enpäs osannut vain arvata että se "joskus" tarkoittaakin ylihuomista! Minä vain en nyt ole itse aivan kartalla että onko se 600l vai 1000l allas, eikä kysyäkkään voi, kun toinen on töissä ja minä toistaiseksi puhelimeton. Huomenna illalla sitä ollaan sitten viisaampia.

Kerkesin innostua tuosta sumppu ideasta, mutta ai hemmetti, sehän on aika äänekäs ja itse kammoan yötyöntekijänä kaikenlaisia ylimääräisiä häiriöääniä varsinkin lepopäivänä 8O Pitää olla sitten tosi tosi hyvät äänieristeet, jos siihen päätyy :twisted:
Toinen kuningas idea olisi tehdä tuohon väliseinään seinään reikä, jotta akvaarion näkisi tuosta takkahuoneeksi kutsumastamme tilastakin, sitte jos(lue:kun) joskus laajentaa tuommoiseksi Kaitulin Paludarioksi tämänkin yläosan, niin saataisiin samalla tavalla poistovesi ohjattua salaojaan, ja seinässä olisi vielä vanhan ilmalämpöpumpun reikäkin ilmastointia ajatellen, joten ei ihan mahdoton ajatus. Sitten olisi yksi valtava ruukku, jossa kasvaa sirovuoripalmu, jonka kuuluisi olla jatkuvasti kosteahkossa mullassa..ja ja ja..lähtee heti lapasesta, mutta eikös se vähän kuulu kuvioon?

Kuvia laittelen, kunhan saan uuden puhelimen ja ajatuksena oli päivitellä vain kuukausittain edistymisestä. Ensin olisi hiekkojen ja kantojen hankintaa listalla, sitten silikonien uusinta ja katsotaan mitä isäntä sanoo siitä seinän reijittämisestä..sehän sen kuitenkin itse ammattilaisena osaa hoitaa.
Jossain täällä oli mainittuna omenapuukin akvaarioon sopivaksi, pihalla olisi nimittäin kaksi tosi vanhaa leikkaamatonta puuta, josta jos saisi tehtyä minipuut isoon akvaarioon, kai se koski oksiakin se sopivuus, vai vain juuria..no google kertoo. Haaveena olisi nimittäin laittaa jotakin kukkivaa anubiasta(vai kukkiiko ne kaikki?) puun lehvästöksi ja toisen puun voisi tehdä jostakin sammalesta tai levästä.

Jotta ei ihan pää edellä hypätä tuntemattomiin vesiin varasin tänään Haminan pääkirjastosta iltalukemiseksi Markku Varjon kirjoja, oli 2.0 ja ensiapuopasta ja perusopasta. Otsikko viittaa siihen, että nuot kolme nykyistä akvaariota saavat sitten lähteä kiertoon, kun iso startataan :P
Viimeksi muokannut Maikalainen, 09:49, 29.03.2018. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250l+60l+50l
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Sitte yks akvaario vaan!

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Hauskaa lukea muiden projekteista, teillä on siis vauhti päällä! Minulle tuli aika yllätyksenä tälle palstalle liittyessä, kuinka mahdottoman isoja akvaarioita ihmisillä kotona onkaan 8O . Itsellä on kokemusta akvaariosta 70-luvulta, jolloin kaikki tehtiin väärin, en halua ajatella! Onneksi nyt saa tietoa. Täällä vitsailen, voi hitto kun en taaskaan saanut menemään noita tarvikkeita tasan; hiekkaa jäi paljon yli, yksi ylimääräinen suodatin ja letkuakin -rahat menevät hukkaan, jos niitä varten ei hanki yhtä lisäakvaariota :mrgreen:
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Sitte yks akvaario vaan!

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Hienoja suunnitelmia.
Omenapuun karahkat sopii hyvin akvaan. Itsellä ollut sen lisäksi pajua ja mäntyä. Männynjuurakko on edelleen ja on kestänyt hyvin.
Maikalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 23:11, 23.03.2018
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Sitte yks akvaario vaan!

Viesti Kirjoittaja Maikalainen »

http://kuvanjako.fi/8ds4w.jpg

Noniin, siellähän olikin useampi allas samassa paketissa, 8kpl, vaikka yhtä lähdettiin ostamaan, loput 7 tuli sitten kaupanpäälle ja kirpparin setä oli tyytyväinen, kun lähtivät pilaamasta maisemaa sieltä antiikkituolien seasta. Myyjän ilmoittamien mittojen mukaan litroja olisi 660 tässä isoimmassa, pienemmistä ei ollut mitään puhetta. Pitää mittailla, kun kantaa ne kärrystä pihalle pesua varten. Huh huh..aika rankalla niitä saakin sitten pestä, että kehtaa laskea kiertoon nuo ylimääräiset. Mikä määrä se nyt sitten tulee olemaan.

Isäntä toivoi, että kaksi akvaariota jäisi. Minä vastasin, että "Joo, jos teet mulle reijän tohon seinään". No se kuulemma onnistuu, no problem, kun ei ole kantava seinä kyseessä. Sitten esittelin ideani malawialtaasta, (vaikka se onkin tituleerattu köyhän miehen merivesiakvaarioksi)..selailtiin Tallinnan Kalake-nimisestä kaupasta kuvia ja hintojakin. Miehen kommentti oli, että "nehän on lonkerokopan hintasia" :D Lupasin sille pari koppaa extraa, jos niitä ihan Tallinnasta saakka haetaan. Onhan tuossa nyt noita altaita heittää auton kyytiin ja lämmittimet yms. perään.

Sisustustakin mietiskeltiin senverran, että mitä hiekkaa ja kiveä käyttää ja koska Ylämaan spektroliittiä olisi tarjolla poiskantohintaan, niin sitä sitten jossain muodossa. Sitten voi lähettää kuvia perään, jotta voivat perustaa uuden kategorian sinne keittiö-ja pesutilojen gallerioiden lisäksi; akvaariot :mrgreen:

Vielä en ole mittaillut akvaarioita, mutta putsailin tuossa muita mukana tulleita tavaroita ja katselin, että mitä ne ylipäätään ovat. Tässä tämänastinen saldo:

Regent powerhead ph2031
Regent air pump 9500
Regent power liquid filter R-1200 3kpl
Jäger heater LZRH250
Jäger heater TSRH150 3kpl

Kristallisooda lienee paras keino puhdistaa nuot kalkkisaostumat, ettei alumiinikehykset lähe tummumaan..

Sitten olisi jalustan verhoilu. Itse ihastuin tuohon mustaksi vahattuun sormipaneeliin, mitä käytetään yleensä saunan verhoilussa, sitä ja isäntä ehdotti, että laittaa etuosaan linkkusaranat, niin saa kannen pysymään kätevästi auki, kun pitää puuttua suodattimiin tms.

Mietin tässä, että kerran tämä on projektipäiväkirja, niin lienee aiheellista kirjata ylös myös altaaseen upotetut kulutkin samalla.
Akvaariot 250€
Kristallisooda 4,50€
250l+60l+50l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”