80 + 260 litraa kalaonnea

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Jempsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 22:31, 23.01.2017

80 + 260 litraa kalaonnea

Viesti Kirjoittaja Jempsis »

Vuosi on vierähtänyt ensimmäisen akvaarion hankkimisesta, mutta into ei ole laantunut, päinvastoin. Mulle on käynyt kuten varmasti monille ennen minua: pieni 80-l purkki herätti rakkauden lajiin ja nyt on isompi suunnitteilla, pienemmän muuttuessa miljoonakala-akvaksi. Itse asiassa isompi allas on juuri saapunut :D Suunnittelin Juwelin Rioa 240-litraisena, mutta nähtyäni liikkeessä saman merkin 260-litraisen Visionin päädyin siihen. Korkeampi malli sopii hyvin tuohon olkkarin paraatipaikalle ja samalla mahdollistaa lehtikalaparin joskus tulevaisuudessa.

Kalaston suunnittelu on kyllä ihan lempipuuhaa. Tosin pieni tuska iskee välillä, kun kaikkea ihanaa ei voi saada, mutta se on vain nieltävä. Monia haaveita tämä uusi allas kuitenkin mahdollistaa. Ennen uusia tulokkaita pienemmän purkin kalasto muuttaa uuteen isompaan. Nyt, kun uuden altaan tulevia asukkaita on omasta takaa, on helppo kasvattaa uuden akvan kalastoa pikkuhiljaa, muuttamalla ensin 5-6 rusokiilakylkeä, viikon päästä seuraavat, jne.

Eli kalasto 260-l alkaa näillä nykyisillä:
- taistelukala u
- keltakääpiöahven u
- rusokiilakyljet 22
- punainen noitamonni
- nuolimonnit 2 (näitä oli muutama enemmänkin, mutta ehkä tuo lämpö on kuitenkin liikaa, kun ei ole oikein kestäneet)

Veden lämmön aion pitää samana 26,5 astetta kuin nytkin.

Sitten, kun lisäysten aika on, toteutan pitkäaikaisen haaveeni helmirihmaparista. Olen pohtinut, onko yhteiselo sujuvampaa taiston kanssa, jos taistolla on rouvia vai ilman niitä. Jos rouvia olisi, saattaisi herran mielenkiinto suuntautua vain niihin, mutta toisaalta kuplapesien rakentelu ja kudun vahtiminen saattaisi tehdä herrasta raivopään. Olen tässä päätymässä siihen, että taistoherra ei rouvia saa. Todennäköisesti päädyn siihen, että sitten kun taistoherrasta aika jättää, hankin lehtikalaparin.

Helmirihmojen lisäksi toteutan haaveen monnisista. Vaikka pienemmän purkin litrat nippa nappa riittivät, on pohjan pinta-ala niin pieni, että liikkeessä ei suositeltu ottamaan haaveilemiani monnisia. Mutta nyt! Tällä hetkellä mielessä pyörivät rusomonniset, ne sopivat lämpimään ja väritys näyttää kauniilta tummaa hiekkapohjaa vasten.

Keltakääpiöuros on tosiaan valitettavasti nykyisin yksin. Ensimmäinen taistomme tuli keltakäppänöiden kanssa juttuun ihan ok, mitä nyt välillä aukoi kiduskansiaan ja vähän jahtasi. Uusi onkin ärhäkkää sorttia. Sinä aikana, kun altaassa ei ollut taistoa lainkaan, keltakääpiöuros valloitti koko altaan reviirikseen. Uuden taiston kanssa pullistelevat vuorotellen toisilleen. Mutta ilmeisesti uusi taisto otti keltakääpiönaaraan kiukkunsa kohteeksi, kun käppänäuros ei suostu alistumaan. Kerran näin, kun taisto painoi sata lasissa päin ahvenrouvaparkaa ja takaa-ajoja näin useammankin. Rouva muuttui ensin kalpeaksi ja kuoli pian. :cry: Enpä viitsi toista ottaa taistoherran kiusattavaksi.

Mutta on nuo affenet kyllä mainioita otuksia. Sitten kun taistoyrmylästä aika jättää (mikä tapahtunee tämän lajin kanssa valitettavan pian), tulee pohdittavaksi, saako keltakäppänä uuden rouvan/rouvia vai olisiko aika tutustua uuteen affenlajiin, loistokääpiö- tai perhoskirjoahveniin. Sitten pitäisi odotella keltakääpiön elon loppuun tai etsiä hälle uusi koti, mitä en ehkä raski tehdä kun olen tuohon ukonhöppänään jo kiintynyt. Moni kai pitää kilttejä pikkuahvenia useampaa lajia samassa kipossa, joten ei liene mahdoton ajatus lisätä ahvenia jo keltakääpiön eläessä, kunhan huolehtii runsaasta kasvillisuudesta, piiloista ja reviirirajoista. Mietin kuitenkin, että pohjalla taitaisi tulla turhan paljon kuhinaa, kun aion nuo monnisetkin laittaa soppaan.

Ja sitten vielä vanha kunnon partis, joka ei pieneen altaaseeni soveltunut.

Eli parin vuoden päästä tilanne olisi kutakuinkin seuraava:
- helmirihmapari
- lehtikalapari
- rusokiilakylkiparvi
- punainen noitamonni
- nuolimonnit 2, jos nyt nämä kaksi kestävät
- keltakääpiöahven-/loistokääpiöahven-/perhoskirjoahven pari tai haaremi 1 + 2
- partis

Näiden lisäksi on muuan haave, joista en vielä osaa sanoa, miten niiden kanssa käy. Riippuu siitäkin, miten tilanne muuten elää. Liian täyteen en halua purkkia tupata, mutta kuitenkin niin täyteen, että on mitä katsella. Täällä moni selvästi suosii yksinkertaisen tyylikästä linjaa, missä on vähemmän lajeja, mutta kappalemääräisesti enemmän. Pidän siitäkin, mutta etenkin nyt lasten ollessa pieniä myös monimuotoisuus ja värikkyys on hyvä. Sen verran kuitenkin parvikaloja on oltava, että viihtyvät. Monnisia suunnittelin hankkivani 8-10.

Niitä muita haaveita ja niihin liittyviä pohdintoja:
- Seeprapleko tai salamanteripleko. Tykkää ilmeisesti virtauksesta, kun taas muu kalasto juurikaan ei punanoitamonnia lukuunottamatta ( se yleensä roikkuu suodattimen virtauspaikassa :D )
- Eläväinen parvi, jonka touhua on kiva seurata. Olen aivan ihastunut kongontetroihin ja timanttitetroihin. Niiden vaatima allaspituus mietityttää, tästä vaikuttaisi olevan monia mielipiteitä. Toisekseen mietin, ovatko liian eläväisiä noiden rauhallisten asukkien joukkoon. Kolmannekseen, viihtyvätkö nämä kymmenpäisessä parvessa - sen enempää ei ainakaan mahdu, ellei tuolta edellä esitetyltä listalta jää jotain pois.

Pieni 80-litrainen allas ei jää turhaksi sekään. Lapset ihastelevat aina kaupoissa miljoonakalaurosten vipellystä, joten hankin siihen 10-12 komeapyrstöistä koirasta touhottamaan. Kaveriksi näille leväsukarapuja (nyt 3, varmaankin toiset 3 hankin lisää). Ja se siitä sitten - ellei sitten jolla kulla ole heittää mainiota ideaa yksin- tai kaksineläjästä, joka sopisi kovaan veteen 60 cm pituiseen altaaseen? En itse ole törmännyt sopivaan, mutta uskon, että tuo pikkukippo on kiva noinkin. Se on koko talon pimeimmässä nurkassa, mihin ei mitään kalustetta järkevästi saanut. Ennen se oli rasittava ankea nurkka, nyt akvaarion myötä aivan ihana. Nostan usein jakkaran siihen eteen ja tuijottelen kalasiani. Todella rentouttavaa! Ja pian on toinen olkkarissa - ihan mahtavaa. Vielä kun tämä megaflunssa hellittäisi, niin pääsisin täältä sohvan pohjalta tositoimiin. Toisaalta, olipa kiva kirjoitella. Jos joku luki tänne asti, niin luen vastauksia mielelläni. Joko kokemuksia noista haaveilemistani kaloista tai muita ajatuksia muuten vaan!
Jempsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 22:31, 23.01.2017

Re: 80 + 260 litraa kalaonnea

Viesti Kirjoittaja Jempsis »

Ei oo meinannu malttaa töissä käydä kun oon innolla pystyttänyt uutta purkkia :mrgreen: Sisäsuodatin (Eheim Powerline 200) meinas aiheuttaa harmaita hiuksia kun on yllättävänkin tehokas ja yhdistettynä ulkosuodattimeen (Eheim Experience 350) sai aikaan sellaisen puhurin, etten oikein tiedä mitä nämä mun matalan virtauksen ystävät asiasta tulis ajattelemaan. Sijoitin sen nyt niin, että puhaltaa isomman luolaston takaseinään, mutta edelleen vähän mietityttää, mitä taistelukala ja tulevat helmirihmat tulee altaasta tykkäämään. Täytyy vielä tutkia, saisiko tuota säädettyä vähän rauhallisemmalle. Käyttöohjeesta en ainakaan mitään mainintaa säädettävyydestä löytänyt, enkä itse suodattimesta säädintä, mutta voihan se olla, että siinä innoissani touhutessa jotain jäi huomaamatta.

Mutta voi miten ihanaa on kun on kunnollisen kokoinen allas (jep, pienihän tämäkin moniin muihin verrattuna, mutta täällä vertailukohtana tuo 80 litran kippo). Käynnistykseen käytin Bactozymiä ja Safe Startia ja eilen altaaseen muutti ensimmäiset asukkaat, 6 kpl miniparvi rusokiilakylkiä pikkualtaasta. Haavista ulos ui kuusi kalpeaa haamua, mutta aamulla väriä oli jo palautunut jonkin verran. Uinti on ihan mahtavan näköistä nyt kun on pituussuunnassa enemmän uintitilaa, tuskin maltan odottaa miltä näyttää, kun saan loppuparven hiljalleen muutettua. Aion lisätä kalojen määrää ihan pikkuhiljaa, mikä on mun kärsimättömälle luonteelle hankalaa ja epätyypillistä, mutta jotain on jo tullut opittua :D . Uintitilan lisäksi oon tosi tyytyväinen tuon uuden altaan valoihin, on todella paljon parempi valaistus kuin pikkualtaassa ja kalojen värit näkyy ihan eri tavalla.

Kalastoa oon tietenkin pohtinut edelleen päivittäin, sen miettiminen on ihan lempparipuuhaa. Kongontetroista luovun suosiolla, ne on varmaan iloisempia pidemmässä altaassa. Vaikka tuossakin voisi niitä pitää, niin en halua ahtaa liian pieneen kippoon noin isoja vilkkaita uimareita. Sen sijaan haave timanttitetroista elää edelleen ja sen rinnalle on noussut uusi vaihtoehto: siniset kiilakyljet. Mietin, josko niitä ottaisi pienen (10-12) parven. Olisivat upea kontrasti rusokiilakyljille, etenkin jos lyöttäytyisivät samaan parveen.

Parven lisäksi olen pohtinut kovasti tuota pääkala-asiaa. Lehtikalojen kiukkukohtauksista ja jopa murhanhimoisuudesta on täälläkin kirjoiteltu melko paljon ja mietin tuota yhteensopivuutta helmirihmisten kanssa. Aloin pohtia, olisiko lehtikala kenties onnellinen ihan itsekseen. Aika monella vaikuttaa tilanne olevan se, että lehtikala elää ilman lajitovereita tapettuaan ne tai ajettuaan ne henkihieveriin ja uusiin koteihin. Siksi ajattelin voisiko olla toimiva ajatus ottaa helmirihmapariskunta ja yksi lehtikala. Voi olla, että tähänkin kysymykseen löytyy paljon vastauksia kunhan ehdin vähän tarkemmin etsiä tietoa. Jos on kokemuksia/näkemyksiä, niin olen pelkkänä korvana. Kiire asialla ei ole, lehtis/lehtikset on tervetulleita vasta taistelukalan kuoltua ja helmiksetkin vasta jo olemassaolevan kalaston muuton jälkeen.
Jempsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 22:31, 23.01.2017

Re: 80 + 260 litraa kalaonnea

Viesti Kirjoittaja Jempsis »

Kaikkea sitä näkee 8O Jännityksellä olen seurannut olemassa olevan kalaston muuttoa ja tarkkaillut vesiarvoja ja pohtinut, ovatko kalaset ihan stressaantuneita muutosta. Ensimmäiset kuusi rusokiilakylkeä kun sain muutettua niin eiköhän seuraavana päivänä yksi (naaras) kyhjöttänyt ensin itsekseen yhden kasvin suojissa, sitten uiskenteli hyvän tovin yksin muusta miniparvesta irrallaan parin uroksen välillä jahtaillessa ja lopuksi kutivat isoimman kiven ja yhden kasvin välissä. Ei kai siinä muuten mitään kummallista, mutta en ole ikinä ennen nähnyt näiden meidän rusisten kutevan. Ilmeisesti uusi, isompi allas oli mieluisa :mrgreen:

Levää on tullut jonkin verran, mikä tietty on uudessa altaassa ihan odotettavissakin, ei onneksi mitään hirveitä määriä. Ja varmaan olisi tullut vähemmän, mutta eilen huomasin, että kahden ja puolen tunnin päiväpimennyksen sijaan akvaarion valot olivat pois päältä vain noin vartin verran. Koira on varmaan tuolla kulmilla pyöriessään käynyt tassuttelemassa ajastimen päällä. Täytyy ostaa tämänkin akvan viereen kotelo, johon saa johdot. Onneksi olin kotosalla ja huomasin, niin saatiin tilanne korjattua.

Nyt rusokiilakylkiä on muuttanut 14 kpl ja niiden lisäksi punanoitamonni ja otot. Rusisten uinti näyttää niin hyvälle isommassa altaassa!

Pääkala-asiaa selviteltyäni olen palannut siltä osin alkuperäiseen ajatukseen, että jos lehtikaloja tulee, niin sitten niitä tulee pari. Ei viitsi ehdoin tahdoin asuttaa yksin ketään, jonka voi lähtökohtaisesti olettaa tykkäävän siitä, että on kaveri. Pohdin tuossa myös sitä, josko olisin ottanut tavallisen lehtikalaparin sijaan viiden parven pikkulehtikaloja (jos niitä saa jostain), mutta sen osalta mietyttää, tuleeko vähän turhan täyttä 260 litrassa. Etenkin kun haluaisin sen helmirihmaparin myös. Täytyy käydä juttelemassa asiantuntijoiden kanssa ja vähän kuulostella mielipiteitä. Sinänsä tavallinen lehtikalapari voisi olla mieluisampi, mutta mulle voi olla hankalaa antaa osa pois kutuparin muodostuttua, oon sitten kuitenkin jo ehtinyt kiintyä niihin muihinkin. Mutta josko ehkä jostain löytyisi sopiva kutupari valmiina (toiveajattelua?).

Pohjan asukkaita on tullut tietenkin edelleen pohdittua myös. Edellä mainitusta "kaveri vois olla kiva" -syystä punanoitamonni saa joka tapauksessa kaverin tai kaksi tuonne. Monnisissa oon sahannut ees taas helmimonnisten ja helomonnisten välillä, kunnes törmäsin kuviin upean kullanhohtoisista Gold Stripe monnisista ja ihastuin aivan täysin. Ilmeisesti näidenkään saatavuus ei ole parhain mahdollinen, mutta jos vaikka tilaamalla saa, niin sehän sopii, ei tässä niin kiire ole. Ja kun vielä haluan sen seepraplekon, niin taidan tyytyä yhteen apistogammapariin kerrallaan. Montakohan allasta sitä tarvitsisi, että saisi kaikki lajit mitä halajaa?

Uusi allas ei ole vielä edes saanut suunniteltua kalastoaan, kun seuraavasta jo haaveillaan... Seuraava projekti nykykalaston muuton jälkeen on kuitenkin pikkuakvan uudelleenjärjestely. Ensiksi ajattelin irroittaa pikkuakvan seinästä kotelon, jossa suodatin ja lämmitin ovat, ja ostan tuohon uuden suodattimen. Alustavasti ajattelin samanlaista kuin isossa on kakkossuodattimena, eli Eheim Powerline 200. Pikkuallas on niin syvän mallinen, että tuo voisi olla hyvä siihen. On muuten nyt todella hyvä isossa altaassa tuo sisäsuodatinkin, vaikka aluksi hirvitti puhuria katsoessa. Säädin ulkosuodatinta vähän hiljemmalle altaan toisessa päässä, niin nyt veden kierto näyttää aika miellyttävältä. Yksi syy, miksi se aluksi näytti niin kovalta, oli varmaankin se, että tuossa pienemmässä purkissa on paljon tehottomampi suodatus ja vähäisempi vedenkierto (ja bakteerikalvoa tuppaa tulemaan pinnalle [:I] ). Oppia ikä kaikki. Isommalla suodattimella se meille ensin myytiin, mutta vaihdoin pienempään, kun pikipieninä poikasina saapuneet rusokiilakyljet ei pystyneet uimaan pyörityksessä vaan menivät sivuluisua virran mukana. Nyt kun altaaseen tulee reippaita millisuroksia, niin vähän rapsakampi virtaus sopinee asukkaillekin. Lisäksi ostin ilmastimen, että pintaveteen saadaan varmasti kiertoa. Vähän jännittää alkaa tuota koteloa irrottamaan, mutta jos menee pieleen, niin täytyy ajatella, kuten rauhallisuuden perikuva -mieheni: tämä se on sitä harrastamista, koitetaanpa saadaanko tilanne korjattua (olipa kyseessä leväongelma, toimimaton tekniikka tai pohjaan juuttunut uistin). Mutta jos vaikka kävisi niin mukavasti, että kotelo irtoaisi hyvin, niin koko altaan sisustaminen olisi paljon helpompaa. Pienessä altaassa kotelo keskellä sivuseinää vaikuttaa yllättävän paljon. Sen etupuolella ei tahdo mikään kasvi kasvaa, kun kolo on vähän ahdas ja valoa tulee huonosti. Mutta jos saan siirrettyä suodattimen ja lämmittimen takaseinälle, saa etuosan varmasti laitettua oikein kauniiksi. Kelpaa sitten millisten ja leväsukarapujen siellä asustella.
Jempsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 22:31, 23.01.2017

Re: 80 + 260 litraa kalaonnea

Viesti Kirjoittaja Jempsis »

Poikanen! Ihka ensimmäinen meidän akvaariossa ikinä havaittu poikanen :) Pikipieni rusokiilakylki viipotti aamulla ison kiven edustalla. Eli en nähnyt harhoja sen kutemisen osalta. Saas nähdä miten pikkukaverin käy. En tiedä ollenkaan syövätkö nämä omia poikasiaan. Ahven ja taisto eivät ole vielä muuttaneet tuohon isompaan altaaseen, joten ehkä vesselillä on toivoa säilyä hengissä. Jos löytää jotain sopivaa suuhunpantavaa siis, mulla ei hälle mitään poikasruokaa ole. Voi miten soma pieni otus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”