Olipa kerran akvaario...

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Olipa kerran akvaario...

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Heippa rallaa...!

Ajattelin tänne nyt laittaa vähän päiväkirjatyyppisesti juttuja...

HISTORIAA musta ja akvaarioista... Edellisestä hullaantumisesta on jo muutamia vuosia, silloin se alkoi malaweilla ja pahimmillaan altaita taisi olla seitsemän :D Oli malawilaa, tanganjikaa, merivettä ja seuralaa... eli voisi sanoa, että kaikkea on kokeiltu, ainakin kerran! Siinä matkan varrella koettiin jokaisen akvaristin painajainen eli vesivahinko myös, mutta siihen ei harrastaminen tyssänny. Viimeinen akvaario talosta lähti vissiin tossa puolisentoista vuotta sitten, kun lopetettiin merivesiallas ja myytiin akvaario pois.

NYKYTILANNE meillä on se, että yhtään akvaariota ei ole tällä hetkellä käynnissä, mutta hirmuinen innostus taas jostain tarttui ja olihan sitä pakko alkaa tiiraamaan sopivaa. No, siinähän helposti käy niin että ajattelee hankkivansa vaan jonkun pienen ja nälkä kasvaa syödessä. No minä sitten sain ehdotuksen yhdeltä ystävältäni, että ostaisin häneltä 720L altaan pois, eli aloitinkin samantien vähän isommalla. Isoa akvaariota miettiessäni ja kalastoa sinne ajattelin ensin malawien hietikkolajeja, mieluiten lihansyöjiä ja sitten totesin että haluan eteiseen kapean pitkän altaan johon sitten laitan ne vauvat kasvamaan, kun ison altaan mukana oli tulossa jo isompaan kokoon ehtineitä kaloja ja vanhasta kokemuksesta muistin, että pienemmät ovat äkisti isommille kalanruokaa.

En sitten koskaan kerennyt tilaamaan sitä kapeaa ja pitkää allasta, kun jostain mukaan tarttui 130x40x50 kokoinen allas. No ongelmahan oli heti se, että silikonit pitää vaihtaa. Niitä ei ole vieläkään vaihdettu ja allas on ollut talossa kohta kuukauden. On noita oheisprojekteja kuten työssä käynti joka häiritsee pahasti harrastamista :twisted: No ajattelin sitten, että ostan vähän pienemmän ja laitan sinne muutaman kasvin ja suodattimen, jotta saan startattua edes jonkun altaan. Löytyi soppeli 200 L allas ja melkein oli jo vedet altaassa kun huomattiin, että silikonit eivät olleetkaan niin hyvät kun ostohetkellä vaikutti. Eli siinäkin menee silikonit vaihtoon... Olin tohkeissani ostanut jo yhden anubiaan kaupasta aiemmin päivällä... No onneksi kotoa löytyi "Kultakalamalja", jossa nyt anubiaat uiskentelevat sisäsuodattimen ja parin juurakon kanssa.... ja odottelevat että josko ne silikonit saataisiin jossakin välissä vaihdettua, jotta saisi tämän harrastuksen OIKEASTI aloitettua.

No onpahan minulla nyt aikaa sitten suunnitella tulevia altaita.

720L
Ajatus oli tehdä 720L:sta käärmekaloille ja muutamalle muulle lajille koti. Eli juurakoita ja kasveja, hiekkapohja ja sitä rataa. Tulijuovatetroja ajattelin, ph:n puolesta menisivät käärmekalojen kanssa. Muuten ei mitään käryä, eiköhän tuo Akvaariokeskuksen väki osaa avittaa taas tässäkin asiassa :)

250L
Tuohon 250L ajatus olisi laittaa Malawijärvestä demasoneja eli lajiallas olisi kyseessä silloin. Eli kiviä, mieluiten mahdollisimman mustia ja vaalea bilteman hiekka. Ei kasveja.

200L
Ja no sitten se pienin 200L on minun ja tyttären yhteisprojekti, koska se tulee hänen huoneeseensa. Kalakaupassa kun käytiin vilkaisemassa, niin tottakai se parvi kardinaalitetroja kiehtoi pikkutytön silmiä :) Mietiskelin jotain kivaa prinsessa teemaa, mutta katsotaan mitä tuo neiti koristuksiksi haluaa. Yleensä suosin mahdollisimman luonnonmukaisia altaita... mutta päätin tällä kertaa tehdä poikkeuksen ja antaa tytön päättää miten akvaario sisustetaan. Täytyyhän mun kasvattaa tosta akvaristi, joka hoitaa sitten mamman altaita, kun oon matkoilla siis joskus 10 vuoden päästä aikasintaan :D

Katsellaan taas myöhemmin!
"mitä, missä, milloin, koska?"
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Olipa kerran akvaario...

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kaksi samanlaista aloitusta, toivottavasti vastaukset sijoittuu vain yhteen :) Täällä toinen jälleen akvaarioista innostunut äippä poikansa kanssa kolmas akvaario pystyttämättä, mutta mulla pienet purkit kiehtoo parhaillaan ja ne mm. taistikset :) Suunittelu on juuri kaikista kivointa puuhaa. Mukavaa hehkuttaa toisten samahenkisten kanssa :D
180 l
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Olipa kerran akvaario...

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Hellunrei taas. Ehkäpä nuo modet tajuaa poistaa tuon toisen, en meinaan tarttis kun tän yhden.. :P Lueskelin tossa noita mun vanhoja päiväkirjoja ja siis malawila ja akvaariohommathan meni ihan puihin, kun muutettiin 400km vuosi sitten, tonne etelä-pohjanmaalle, josta nyt kesän korvalla muutettiin takas.

Ja siis on ollu jos jonkunmoisia ideoita noista altahista mitä on...

Nyt meillä on siis:

96L ( tämä siis tyttären huoneessa) jossa on 10 neontetraa ja punainen taisto poika ja 5 petokotiloa :)

250 L haluaa meidän isäntä tehdä mieleiseksensä ja mulla ei siihen oo kuulemma osaa eikä arpaa Nih! :mrgreen:

720 L Edelleen tulossa... aikataulu taas muuttui, mutta HYVÄLLÄ onnella saan sen tämän viikon lauantaina kotiin!!! :mrgreen: Ja siihen tulee nyt YLLÄTYYYYYYS!!!! --- MALAWEJA --- :P

Jostain meille rantautui myös

30L nano (ei käryäkään mitä teen tän kanssa)
ja
60L pikkuakvaario (en tiedä tästäkään vielä mitään... ehkä poikasten kasvatus allas [;)] )

tai sitten myyn ne pois äkkiä, ennenkun saan mitään ideoita.

Aloin tekemään myös 3D sisustuksia altaisiin, jotka sain laastilla asti valmiiksi, sitten meni hermo ja heitin ne mäkeen. Ostin 40kg laavakiviä ja olen onnellinen :P

Pikkuhiljaa... Vielä pitäis ratkaista muutamia asioita siinä tulevassa malawilassa, mutta kattotaan nyt...

Palataan!
"mitä, missä, milloin, koska?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”