975 litraa aquascapea.

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Pitää varmaan pistää pystyyn ihan oma threadinsa tälle mun uudelle "pikku" purkille. Vanha 720 litrainen kasviallas muuttuu nimittäin melkein tonniseksi akvaariomaisemaksi. Jutan 250x60x65 (viimeisenä korkeus) pönttö saapui tänään ja saatiin se jopa ehjänä sisään! Kuisti aiheutti vähän haasteita, mutta ammattimiehet on ammattimiehiä. Mun tehtäväksi jäi irrottaa ovi ja katsoa vierestä kauhunsekaisin tuntein :D

Uuteen altaaseen tulee 4 x teholedit, joten uutta on myös valaistus. Hiekan ehdin jo altaaseen kaataakin ja tehdä vähän merkintöjä kasviston rajoille, jossain vaiheessa pitää alkaa asetella jo puut paikalleen. Tästä tulee sellainen metsäinen maisema, ja kaloina tietenkin mun rakkaimmat- lehtikalat.

Kuin lapsi jouluna!
Mahtuu... mahtuu.
Mahtuu... mahtuu.
miehetkantaa.jpg (63.62 KiB) Katsottu 15354 kertaa
Siinä!
Siinä!
uusiallas.jpg (32.96 KiB) Katsottu 15354 kertaa
Who needs a sofa when you have two aquariums? :P
Who needs a sofa when you have two aquariums? :P
kaksiallasta.jpg (54.92 KiB) Katsottu 15354 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Teho »

No nyt alkaa olemaan sopivan kokoinen akva :mrgreen: Uskalsit ottaa alumiinihimmelin jalustaksi? Mä voisin evakuoida sun pikkuakvaarion(720) tänne meille kun se on tyhjä? (tähän aikaan voin kysellä tämmöisiä, vaimo nukkuu)
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Nyt alkaa olla jo niinku semiok koko :D Yhtään isompaa ei olis saanut sisään sitten enää seinää hajottamatta, harmi :P

Vanhasta on muuten myynti-ilmoitus täällä jossain aqua-webin syövereissä. Johonkin hyvään kotiin sen mielelläni luovutan. Ja joo, oon aina luottanut näihin alumiinialustoihin. Kertaakaan ei oo ollut mitään ongelmia, kunhan on tarpeeksi jalkoja. Tunnen tekijän, se auttaa :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Teho »

Joo olen katsonut sitä ilmoitusta, just täällä mittanauha kädessä että minkäkokoinen akva mahtuisi. Parimetrinen helposti, nykyinen 160cm leveä näyttää jo lastenaltaalta. :D Selviäisi nyt ensi viikolla ensin että päästäänkö rakentamaan lisää taloa, sitte uskaltaa harkita isompaa akvaariota vasta. Täytyy malttaa. Mulla on nytkin alumiinijalusta, ja kyllä hirvittää tuon rimpulan katselu.
Miten kiinnitit karahkat että pysyvät pystyssä? sitä kuvaahan ei tässä näy
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Näyttää rimpulalta, mutta kestää vaikka mitä. Vaikka en mä suosittele kyl päälle kaatumaan tms :D Kai se perustuu siihen että, mitä enemmän jalkoja, sen enemmän kantopisteitä.

Nii juu ne karahkat, kuva ohessa! Vanhasta altaasta nostetut pysyvät pystyssä ihan itsestään, nuo uudet.. no... osa kellui vaikka oli kivi jalassa, sitten piti laittaa toinenkin kivi ja avot! :D Hetki varmaan menee ennenkuin vettyy. Juuri manasin kun oon kuitenkin puut ostellu jo aikoja sitten, et olishan ne voinut valmiiksi jo uittaa :P
puutpystyssä.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Oon saanut tänään jo oikeesti jotain aikaan. Ihmeellistä. Kivet ja kannot ois suunnilleen siellä missä pitäiskin. Tosin ihan eri paikois ku mitä alunperin luulin. Jospa huomenna jo vähän kasvejakin. Ja sillä lailla :)
Inkedvesisiirtyy_LI.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Teho »

Hyvältä näyttää. Mikä "vanha allas"? pumppaatko sä vettä altaasta toiseen tai jotain? ei ummarra.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Saarekkeita tulikin kolme. Näin ne suunnitelmat muuttuu. Tänään suodattimet ja kasvit, heillekin on ihan omat paikkansa "suunnitelmissa", salettiin tulee muuttumaan :D

Nii, siitä vanhasta altaasta just pumppaan kans vettä. Ekologista? Kyllä. Ja säilyy vesiarvot valmiiks lähempänä totuutta sitten kun fisusetkin muuttaa. Toivon mukaan heidän muuttonsa tuntuu vain ihanalta vedenvaihdolta. Mitä nyt maisemat muuttuu kans vähän..
kasvisuunnitelma.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Oujees
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 23:18, 02.06.2004

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Oujees »

Uuteen altaaseen tulee 4 x teholedit
Laittaisitko linkin, kiinnostaa minua ja varmaan aika montaa muutakin,
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

http://www.garnelenhaus.com/technics/li ... :2077.html

Tuollaisen linkin ainakin löysin kyseisestä valaisimesta. Kontrolleriin liitettynä saan tällä auringonnousun/laskun... mikäli nyt opin käyttämään moista :D

Täältä vain kalat enää puuttuu! Samea on, pahoittelen siis kuvaa.
sameakasvi.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Hieno on, mutta muutama kysymys heräsi.
1. Oon aina miettinyt, että miten 12 jalkaa passataan vaateriin. Kuusi menee helposti kun pistää ensin neljä nurkkaa ja sitten kaksi keskimmäistä siten että ottavat lattiaan kiinni. Vai laitoitko samalla periaatteella nuo 12?
2. Oliko monta miestä kantamassa?
3. Toimittiko myyjä kotiin asti asennettuna?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

1. No tuossa jaloissa oli kyllä tekemistä. Onneksi ja ihmeeksi jalusta oli jo valmiiksi melko hyvin vaaterissa, vain oikeastaan vasenta etukulmaa piti säätää. Kävi kyllä sinällään helposti, vaikka olikin jo tyhjä allas päällä. Akvaarioliikkeen mies kävi ekstrakäynnin ennen kuin aloin täyttää allasta että kaikki on ok, ihan vain mun mielenrauhan vuoks.

2. Kantamassa oli neljä miestä. Tosin he olivat pianonkuljetusliikkeestä. Itse en olisi enää tuota lähtenyt roudaamaan tuosta kuistista sisään (katso kuvaa threadin alussa). Ammattilaiset on ammattilaisia. Itse kannoin kolmen kaverin kanssa tuon edeltävän kaksimetrisen perille, ja totesin jo silloin että oli niin hilkulla näppivoimien kanssa että isompaa ei sitten roudata itse.

3. Myyjä toimitti altaan pihaan. Jalusta roudattiin siis ensin itse ja sitten pianomiehet tulivat seuraavana päivänä kantamaan altaan itsessään sisään. Kaikenkaikkiaan siis itse pääsi vähällä. Musta viisaampaa käyttää rahaa ammttilaisiin kuin yrittää itse, ja ehkä katua myöhemmin :D

Vesi on alkanut kirkastua! Seuraavaksi sitten tausta hankintaan. Vielä ei ole ideaa että millaista..
vähemmänsamea.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Ensimmäinen viikko takana uudessa altaassa ja kaikki valtakunnassa hyvin. Kasvit on lähteneet hyvin kasvuun, Saniaista piti jo ihan karsia kun meinasi peittää kaiken alleen. Vesimiekat on kasvaneet selvästi ja siihen malliin että pitää ihan miettiä onko kolme isoa tuohon altaaseen sittenkin liikaa. Echinodorus Yellow Sunista ei pitänyt tulla erityisen iso, mutta ohitti juuri kasvussaan Jättivesimiekan, eli onhan sekin iso.

Kuva on napattu niin että kaikki neljä lediä ovat päällä. Olen pitänyt toistaiseksi niitä kaikkia kerrallaan päällä vain kaksi tuntia päivässä. Ehkä ensi viikolla jo puoli tuntia lisää. Yritän siis välttää leväinvaasiota. Vielä ei ole (levänsyöjien harmiksi) näkynyt mitään outoa kasvustoa :D

Puutkin ehkä jossain vaiheessa niin vettyneet että uskaltaa irrottaa niitä pohjassa pitävät kivet, nuo vihreät narut kun eivät visuaalista silmää niinkään miellytä... :P
7.päivä.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Teho »

On se! btw mitä kiviä tuolla on?
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Dragon stonea melkein kaikki tyynni :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Huikee kippo:) Onko oikeassa laidassa Pickup? Näyttää melko pienelle tuossa kipossa. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Joo, siellä nurkassa on itse asiassa parikin Pickuppia keräämässä töhnyä.. Oi niitä aikoja 20 vuotta sitten kun oli niin pieni allas että yksi riitti koko altaaseen :D

Haasteellisinta tuon tekniikan asettelun kanssa on että kun ei töpselit ylety minnekään. Pahin on tuo Ferplastin hiilidioksidinlevitin, jonka sähköjohto on niin lyhyt ettei se tule ikipäivänä ylettymään lähellekään lattiaa. En oo vielä ratkaissut näitä estetiikkaongelmia, siksi kaikki tekniikka tuppaa olemaan tuolla oikeassa nurkassa isona töppäänä :D
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Eikös sulla ole jonkinlainen vaneri altaan alla?

Ite ratkaisin ton estetiikka/liian lyhyet johdot ongelman sillä että sähkäri kävi asentamassa altaan vanerin alle pinta-asennus pistorasiat osoittamilleni paikoille, siitä johdon päähän töpseli ja seinään. Kaksi katkaisijaa vielä niin helppo ottaa tekniikka virrattomaksi altaan huoltamisen ajaksi.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Joo, kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Ja onhan näitä ratkaisuja varmasti moniakin, kunhan pääsisi ajatuksensa tasolle niitä ratkomaan. Nyt jatkojohto on vedetty vaan altaan vieressä olevan lehtilokeron päälle, ei kovin viehättävä. Vielä kun saisi päätettyä mihin minkäkin pömpelin virallisesti sijoittaa, altaan takanahan ne parhaat olisi mutta hankalaa päästä käsiksi. Hiilidioksidilevittimen paikka nyt erityisesti mietityttää. Vanhassa altaassa se oli vasemmalla= vasemmalla kasvanut Rotala Macranda kasvoi hienosti, oikealla oleva Ammannia Cracilis ei niinkään. Nyt se on oikealla puolella= vasemmalla oleva Macranda kärsii ja oikealla oleva Ammannia kukoistaa. Ehkä sillä on vaikutusta.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Lehtiksillä on jo kolmatta päivää kutu pickupin kyljessä. Aika vähiin käy munat mutta on niitä silti vielä ryppäällinen. Aika rentoo meinikiä noilla perulaisilla toi kutuhommeli näköjään, 20 sentin päähän päästää lajitoverit ihan hyvillä mielin mut sitä lähemmäks jos joku erehtyy niin häädetään pois. Yleensä oon tottunut että kutuaikana kaksikaan metriä ei aina riitä :D
lehtistenkutu.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Vajaa kolme viikkoako tässä on nyt jo edetty. Aika menee niin nopeesti... Enää pari narua pitämässä kantoja pohjassa, kohta nekin voi veivata menemään, jee!

Kolme manacapurua muutti tänään lisää. Aikamoisia veijareita. Nyt riittää lehtikset (kuuluisia viimeisiä sanoja :D), seuraavaksi jotain pientä tetraa, jos keksii että mitä. Mutta ei kiireellä, sehän ois kamalaa valita "väärin" :P

Ohessa yleisräpsy altaasta. Jo siinä jotain muutoksia näkyy näin pienessä ajassa.
kokokuva2.jpg
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Mikä oli Jutan hinta kokonaisuudelle? Lasisuora näkyy pyytävän lähes vastaavasta yli kolme tonnia, pelkästä altaasta.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Allas taisi olla kaksi tonnia ja rapiat päälle. Oon ehkä hukannut hintaerottelulappusen jonnekin, mutta muistaakseni jalusta oli siihen vielä tonnin verran päälle. Eli allas ja jalusta olis ollut noin kolmisen donaa yhteensä. Voin muistaa muutamalla satasella väärin.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Tiedättekö mitä ajattelin kokeilla näin kevään kunniaksi. Jospa yrittäisin saada mun Metae-tetrat lisääntymään? Mä kaipaisin näitä lisää ja mistään ei tunnu saavan. Että jos ottais omiin käsiinsä tämän lisiämisen?

En oo ikinä nimittäin kudettanut mitään, jos ei lasketa sitä että altaassa itsessään on timanttitetrat ja punanoitamonnit onnistuneet kasvattamaan jälkikasvua. Mulla on pieni 40-litran vetoinen boksi nimittäin, jossa ajattelin moista yrittää. Catappa-lehtiä on tilattu, olen käsittänyt että se ainakin lisää kutuhalukkuutta tämmöisille etelä-Amerikan ihmeille. Sitä en yhtään osaa sanoa miten saan nuo vipeltäjät tuolta altaasta pyydystettyä, saati minkälaisen sukupuolijakauman saan aikaan... eli vähän amatöörimäisesti mennään :D

Alueen vesi on hyvin pehmeää, GH alle kolme, joten sen puolesta voisi onnistuakin. Sitten vaan hapetin pörisemään, kutupöheikkö pystyyn ja himmeä valaistus. Kuulostaa helpommalta kuin varmasti onkaan :D
metae.jpg
metae.jpg (24.45 KiB) Katsottu 13291 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 975 litraa aquascapea.

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Onpas hieno projekti!
Mitäs lehtikaloja nuo ovat?
Eivät mielestäni näytä manacapuruilta.

Ledivaloista tuli mieleeni, että itse teetin paikallisella sähköliikkeellä (kun en itse jaksanut vaivautua) teholednauhasta 170cm pitkä valaisimen. Muuntajan kanssa se tuli kustantamaan muistaakseni noin 130eur. Sama muuntaja syöttää virtaa myös työkoneledvaloille jotka on mun paludaarion katossa.
Tällä hetkellä mun teholednauha ei ole käytössä koska se oli vedenpinnasta noin 2cm päässä ja se alkoi kasvamaan jotain levää/töhnää mitä en ole vielä saanut aikaiseksi siivottua (on tiukassa). Jos kuitenkin on lasi vastaavan teholednauhan ja veden välissä niin suosittelen koska on aika huikean huokea vaihtoehto verrattuna siihen mitä akvaarioliikkeet myyvät, kuitenkin valotehot ja kelvinit yms. ovat periaatteessa ihan samat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”