Mamman kalasoppa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

Kesäkuussa 2014 sanoin heipat akvaariolle. Tiesin jo silloin, että kyse on vain väliaikaisesta erosta.
Viime viikolla lapset vaivihkaa veivät mut akvaarioliikkeeseen, ihan vain katselemaan. Juteltiin ja muisteltiin kaloja, joita on vuosien varrella ollut. Kyselivät, että millaisia kaloja nyt haluaisin JOS olisi allas. :D
Ovelia ovat, peijoonit.
Uniin tuli kaloja, akvaarion sisustusta ja muuta mukavaa.

Miehelle sen kummempia puhumatta aloin etsimään allasta. Vanhasta kokemuksesta tiedän, että mun on turha edes kuvitella talouteen alle 250l purkkia.
Nyt on sovittu kaupat 390l altaasta tekniikoineen.. Hakumatka on jälleen pitkä (n.300km/suunta), mutta mitäpä sitä harmittelemaan.
19.pv haetaan allas kotiin.

Nyt ollaan lasten kanssa suunniteltu kalastoa ja kavereilta kysellyt jo kasvejakin :D Pohjamateriaalina suhteellisen hieno hiekka, koristeet pääosin luonnonmateriaaleja (kiviä, juurakoita, saviruukkuja). Kasvisto tulee olemaan aluksi hyvin helppoja ja nopeita, mutta yksi punainen lumme jo tiedossa. Lannoitus alkuun 7-kuulilla.
Kalastoksi ollaan mietitty
* ~30 parvi kardinaalitetroja
*~20 piikkisilmää
*peruspartis, tietenkin
* helmirihmoja
*ehkäpä yksi taisto
*käärmekala (sitten kun sellainen meidän huudeilta löytyy)

Toki jos näyttää tetraparvi pieneltä, sitä voi kasvattaa, mutta tolla lähdetään liikkeelle.

Kypsytys suoritetaan Prodibio Bio Digestillä kalallisesti.

Tästä tämä taas lähtee.
Toivottakaa onnea matkaan ;)
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

Yllättävää sinällään että kalastosuunnitelma muuttuu ennenkuin allas on edes kotona.
Parempi toki vaihtaa suunnitelmia ennen ensimmäistä hankintaa kuin vaihtaa jo hankittuja kaloja.
Nyt kalastosuunnitelma näyttää tältä;
*~30 parvi timanttitetroja
* ~30 kuparimonnista
* partis
* käärmekala
* JOKO helmirihmahaaremi
* TAI lehtikalapari
pH:n pitäisi pysyä 6,5 ja lämpötilan n.26°C.

Ensimmäiset hankinnat saapuivat tänään, Bio Digest, lämmitin, lämpömittari, taustakuva, lannoitekuulat ja purkki ruokaa.
Ensi viikolla tulee ainakin vedenparanne, testit, lappo, haavi, ilmastin, juurakko.
Mitähän vielä?
Niin, tietysti itse allas ja kasveja :D
akiholm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:05, 20.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin. Kalasto mietinnöissäsi pisti silmään Käärmekala (Erpetoichthys calabaricus) , kalliiksi tulee parvikalojen lisääminen päivittäin syötyjen tilalle.., Mieti hankintaa vielä :?
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Mä kanssa mietin jo ensimmäisen viestisi kohdalla, että taitaa käärmekala syödä kaikki suuhunmahtuvat allastoverit. Täysikasvuinen timanttitetra nyt on jo melko suuri, mutta ainakaan meillä päin niitä ei kamalasti kaupoissa näe. Eli todennäköisesti saat tuolla määrällä jo tilata oman tukkupakkauksen, jolloin kalat ovat tod.näk. melko nuoria. Toki sama voi päteä käärmekalan kanssakin.

Mä jättäisin pienet kalat pois kokonaan tai sitten käärmekalan pois, jos halut jotain parvikaloja. Toki parvikala voi olla vaikka esim kongontetra, jolloin saat jo sen verran kokoa ja näköä, että kärmekalakin saattaa jättää ne rauhaan...

Iso parvi timantteja on melkoisen hieno ilmestys. Kaupassa ne eivät ikinä näytä miltään, mutta isossa, hämärähkössä/suojaisessa kotiakvassa ovat upeita. Tosin olen vähän puolueellinen tätä arvioimaan, itseltä kun löytyy:)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

tiiasu kirjoitti:Mä kanssa mietin jo ensimmäisen viestisi kohdalla, että taitaa käärmekala syödä kaikki suuhunmahtuvat allastoverit. Täysikasvuinen timanttitetra nyt on jo melko suuri, mutta ainakaan meillä päin niitä ei kamalasti kaupoissa näe. Eli todennäköisesti saat tuolla määrällä jo tilata oman tukkupakkauksen, jolloin kalat ovat tod.näk. melko nuoria. Toki sama voi päteä käärmekalan kanssakin.

Mä jättäisin pienet kalat pois kokonaan tai sitten käärmekalan pois, jos halut jotain parvikaloja. Toki parvikala voi olla vaikka esim kongontetra, jolloin saat jo sen verran kokoa ja näköä, että kärmekalakin saattaa jättää ne rauhaan...

Iso parvi timantteja on melkoisen hieno ilmestys. Kaupassa ne eivät ikinä näytä miltään, mutta isossa, hämärähkössä/suojaisessa kotiakvassa ovat upeita. Tosin olen vähän puolueellinen tätä arvioimaan, itseltä kun löytyy:)
[:I] En muista timanttitetran kokoa mutta aikuinen platy katoaa sangen sujuvaisesti käärmekalan leuoista alas.
Ahvenia ja monneja.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

[:I] En muista timanttitetran kokoa mutta aikuinen platy katoaa sangen sujuvaisesti käärmekalan leuoista alas.
Timanttitetra voi olla aikuisena vähän isompi tai isojen platyjen kanssa samaa kokoluokkaa (n.6-7cm). Mutta ei siis missään nimessä tarpeeksi iso ollakseen turvassa.
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

Allas on tänään tuotu kotiin.
Ehjänä! :D

Kiitos kommenteista. Mulla on siis aiemmin ollut hyvin nössöt käärmekalat, eivät ole syöneet edes pikkupoikasia.
Mutta vielä tää ehtii kypsyä tämä ajatus.

Timanttitetroja oli paikallisella kauppiaalla vain 2, kun kävin katsomassa kaloja.
Ehkä vuodenvaihteen tienoilla tulee lisää, tai on tulematta. Riippuu mitä tukkurilla onm
Kongoille tuo allas on minusta aivan liian pieni, niitäkin on ollut ja ne kyllä hyödyntää altaan mitan niin hyvin, että en noin lyhyeen (130cm) niitä halua "sulloa".
Pieniä tetroja en ota koska olen nyt päätynyt, että tulee lehtikaloja. Ja ne kyllä syö pienet heti kun vain itse ovat niin isoja, että saavat tetrat suuhunsa mahtumaan.

Mutta asiat järjestykseen.
Ensin sisustetaan ja kypsytellään hissukseen, kunnes kasvit ovat juurtuneet kunnolla.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Mä sain lisää timanttitetroja niin, että tilasin oman tukkupaketin. Kauppias ei niitä halunnut, mutta tilasi minulle ja hain liikkeestä kun tukkutoimitus oli saapunut (pienin vaihtoehto taisi olla 20-25 kpl). Muuten niitä tahtoo löytää aika huonosti. Eivät ilm. mene kaupaksi, kun ovat liikkeessä melko harmaita ja mitäänsanomattomia ja toki myös tosi veemäisiä pyydystää. Nimittäin siinä on nopea kala. Oma altaani on 150cm ja timantit käyttävät kyllä kaiken tilan hyödykseen. Ei tarvitse siis pelätä, että olisivat lapsillekaan tylsää seurattavaa! Tosin niitä kun kerran hankkii, niin kannattaa olla asiasta aika varma. Nimittäin poiskaan et saa:) Olen joskus yrittänyt luopua niistä...

Timantit myös lisääntyvät aika tehokkaasti, tosin mulla ei ole poikashavaintoja tai aikuisiksi selvinneitä. Mutta joka kerta, kun olen myynyt tai lahjoittanut kasveja, on ostaja raportoinut timantin poikasista jonkin ajan kuluttua. Sen verran iso on timanttitetra, että ainakin itselläni on vain rauhaisia kokemuksia niiden ja lehtikalojen yhteiselosta.

Onnea uudesta altaasta!!!
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

tiiasu kirjoitti:Sen verran iso on timanttitetra, että ainakin itselläni on vain rauhaisia kokemuksia niiden ja lehtikalojen yhteiselosta.

Onnea uudesta altaasta!!!
Kiitos!
Ja olen kyllä tutkinut tarkkaan, mitä kaloja tuonne altaaseen haluan, millä vaatimuksia ko.kaloilla on ja alkuperäinen haluuuun-lista muuttui yhteensopivaksi kokoonpanoksi, jossa on huomioitu se, että isommatkaan ei saa pienempiä syötyä (käärmekala poikkeus, mutta se on edelleen ehkä joskus-listalla, koska altaassa ei ole tällä hetkellä edes kansilaseja).
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

No niin.
Eihän se ole kalasoppa eikä mikään, jos ei kalastossa tapahdu muutoksia.
Mulla oli ilmoitus, että ostan kasveja altaaseen ja tuli tarjous ottaa loput kalat, koska into harrastukseen hiipunut.
Onnettomat parvien jäänteet, 1-2 jäljellä olevaa yksilöä ja, kolme oli sellaista lajia, joita ei todellakaan ole tarkoitus tulla.
Mutta seeprakalat saivat samantien 12 uutta lajitoveria.

Muut saavat olla tuolla elämänsä loppuun asti, ns. kypsyttäjäkalastona pitämässä huolta, että BioDigestin bakukanta vahvistuu ja lisääntyy.
Ja mä ehdin suunnitella seeprakalojen kanssa toimivaa kalastoa. Ja kunhan allas tässä nyt pari viikkoa pyörii tolla 14 seeprakalan, 2 partiksen ja 4:n muun kalan voimin, niin tuon ensimmäisen setin kuparimonnisia ja siitä vähän aikaa, niin seeprakalamäärä tuplaantuu.
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

Harrastuksen lopettavat ystävien kavereiden sukulaiset on siitä kivoja, että saa kaloja ilmaiseksi tai hyvin huokeaan hintaan.
Toki ongelma harrastukseen kyllästymisen takana on tiedossa. Ettei kukaan nyt luule, että ihan Sulo Vileninä mennään.
Joka tapauksessa, mulla on nyt tuolla lisänä täysikokoinen 'Golden Diamond' lehtikala ja se paniikkia herättänyt käärmekala, keskenkasvuinen vielä. Tai ainakin mun edellinen otus oli tuota suurempi.

Toistaiseksi on mennyt hyvin, *kop kop*, ja tarkkaan olen seuraillut käärmekalan edesottamuksia.
Ulos altaasta ei ole pyrkinyt eikä saalistajan vikaakaan tunnu olevan. Toki on helpompi popsia katkaravun paloja ja surviaisia kuin yrittää saada kiinni vilkkaasti uivia seeprakaloja. Mutta edes yksinäinen neontetra, jota en itsekään saa haaviin, ei ole näiden suurempien suuhun joutunut.

Allas alkaa olla täynnä kasveja ja juurakko on edelleen kiven alla vettymässä, loppuviikosta kokeilen ensimmäistä kertaa ottaa kiveä pois, että näen, kelluuko juurakko vielä.

Ei täällä muuta ihmeempää.
Paitsi että seeprakalat kuteneet pariin otteeseen, mutta siitä en odota mitään, koska herkkusuut popsivat kudun parempiin suihin tuoreeltaan.
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

Noniin.
Kalastosuunnitelma II kehittyy.
Eilen jätetty tilauspyyntö timanttitetroista. Tammikuun puolivälissä saapuu tukkuerä eli 25 timanttitetraa noudettavaksi.
Tuskin maltan odottaa!
MammaMaalta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:01, 05.11.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Mamman kalasoppa

Viesti Kirjoittaja MammaMaalta »

Selvisi, että tulevat timanttitetrat ovat tullessaan 2,4cm rääpäleitä, joten en ala selvittämään, mahtuuko ne käärmeen suuhun.
Käärmekala jatkoi matkaansa ja tilalle pohjaa tonkii nykyään 12 kuparimonnisvauvaa.

Altaan kalasto nyt
* 20 seeprakalaa
* 12 kuparimonnisvauvaa
* 2 lehtikalaa
* 2 rusotimanttiahventa
* 2 partamonnia

Seeprakaloja nyt näyttäisi olevan sopivasti. Kuparimonnisia tulee vielä se 18 lisää.
Ja tietysti ne 25 timanttitetraa.

Kun vielä ton vihersamennuksen saan kuriin, niin hyvältä näyttää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”