180 litraa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Itse hoidin oman sinileväongelman Aerocol kuurilla. Tuo poistaa levän luvatussa ajassa, mutta jos et löydä syytä tuolle levälle, niin se tulee kyllä takaisin. Lisäksi sanoopa kuka mitä tahansa, niin jokaiseen altaaseen päätyy ennemmin tai myöhemmin sinilevää jostain. Se ei vaan välttämättä kehity koskaan ongelmaksi. Baktopur Directkin oman kuvauksen mukaan pelaa tuota vastaan, mutta todennäköisesti tappaa ravut. Aerocol ei ollut ainakaan minun ravuille vaarallista.

Oman altaan syanot saattoi tulla kalojen mukana, juurakoiden mukana, hiekan mukana, talousveden mukana jne. Siis ihan mistä vaan, ja lähtivät leviämään kun tuli vastaan kiva, lämmin, ja ravinnerikas ympäristö. Laitoitko muuten mitään pohjaravinnetta, joka olisi voinut päästä pölyämään hiekan alta? Oletko laponnut milloin tuon hiekkapedin? Jos oikein reippaasti lappoat, niin saatta ravinteet lähteä kiertoon. Käytätkö kasviravinteita?

Sinilevä tuppaa tulemaan akvaan, jossa fosfaatti ja/tai nitraatti korkealla. Periaatteessa uudessa akvassa alhainen nitraatti voi johtaa sinileväepidemiaan netin mukaan, mutta veikkaan syynä olevan ennemminkin se, että bakukanta ei ehdi hajottamaan kaikkia ravinnelähteitä sen sijaan, että kasvit käyttävät kaiken kasvuun (mutta tämä on minun mutuni. Millään en sitä voi todistaa). Nuo sinun kasvisi eivät ole varsinaisesti mitään ravinnesyöppöjä, ellei sitten se "punertava" kasvi ole (kuva?).

Se haluatko siirtää sinilevän aikaisemmin ukkosi altaaseen on ihan sinusta kiinni. Se päätyy sinne kuitenkin. Voit esim. kevyesti huuhdella hiekan jota viet sinne tai vaikka laittaa pariksi päiväksi pimeään ilmastettuun ämpäriin, mutta ei se kaikkia syanoja sieltä poista.

Rapusista ja affenista en osaa sanoa, mutta kaipa ne affenet on voineet repiä ravut kappaleiksi ennen syöntiä. Ravut taitaa kuitenkin affenille maistua aika hyvin kun ovat petokaloja. Voivat toki olla piilossakin.

Muoks: Oletko muuten putsannut sen Juwelin oman sisäsuodattimen?
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
laaurajoh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 14:59, 02.10.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja laaurajoh »

Kiitost kattavasta vastauksestasi!

Minulla on tetran nestemäinen kasvilannoite käytössä ja juurilla ravinteita ottaville sellaisia vaaleanpunaisia ravinnetabletteja joita laitetaan hiekan alle. Muuta en ole vielä käyttänyt. Lappoan pohjaa kerran viikossa kun vaihdan vettä, mutta mahd varovasti pinnalta vaan kaikki roskat pois. Juwelin oman suodattimen olen nyt kaksi kertaa siivonnut.

Laitoin pintaveden nyt kunnolla kiertämään ja alvaariossa on valot olleet pois päältä nyt kaksi päivää. Kalat paastolla. Ajattelin tämän jälkeen vaihtaa taas vettä ja katsoa mihin tilanne lähtee kehittymään. Täytyy sitten alkaa miettiä noita aineita.

Jotta ongelmia ei tämän altaan kanssa olisi liian vähän, niin huomasin että kaikki ahvenet hierovat itseää kaikkea kovaa vasten, lähinnä pään aluetta. Yhdellä on pienen pieni valkoinen patti leuassa. Mahtavaa. Tuleeko kenellekään mieleen mikä tämä tauti mahtaisi olla?
laaurajoh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 14:59, 02.10.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja laaurajoh »

Eipä ole sinilevä ongelma helpottanut, päin vastoin. Hiekka aivan levässä.. Kokeilin lääkekuuria, mutta ei auttanut ollenkaan. Nyt heitin sitten kaksi vilttiä akvaarion päälle ja valot pois. Kolmen vuorokauden jälkeen pitäisi ilmeisesti olla poissa? Helsingin akvaariokeskuksessa neuvottiin, että juwelin omat lamput ovat liian keltaisia ja saattavat siksi aiheuttaa levän syntymistä. Ostin siis uudet putket. Saas nähdä!

Ahvenet toipuivat ilman mitään lääkekuuria ja uiskentelevat nyt iloisesti altaassa. Muutkin kalat näyttävät tyytyväisiltä. En ole uusia hankintoja tehnyt tuon levätilanteen vuoksi. Voisin ottaa tän pimennyksen jälkeen kuvaa altaasta jos ei nyt ihan kaikki kasvit ole heittäneet veiviä tällä aikaa.. :roll:
KungfuPanda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 10:22, 06.10.2016
Sukupuoli: Mies

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja KungfuPanda »

Tulipa tuosta Norhien omaa allastaan koskevasta tuumailusta mieleen, että voisiko juurakolla olla osuutta sinileväongelmaan? Kuvan perusteella altaassasi näyttäisi olevan melko valtavan kokoinen karahka. Norhiella ongelma poistui, kun karahka poistui. Saattaisi olla ainakin kokeilemisen arvoinen juttu?
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

laaurajoh kirjoitti:Helsingin akvaariokeskuksessa neuvottiin, että juwelin omat lamput ovat liian keltaisia ja saattavat siksi aiheuttaa levän syntymistä. Ostin siis uudet putket. Saas nähdä!
Tuo kyllä kuulostaa ihan hömpältä! ikinä kuullut moisesta.
Liian tehokas valaistus voi kyllä tuoda ongelmia. OIi se valo sitten vaikka violetti. :D
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Sinilevää? Onko pintavirtausta riittävästi? Pintavirtaus on myrkkyä sinilevälle. Itse hiljensin virtausta makkarin kiposta rihmisten takia. Pinnalla oli myös amerikankilpukkaa ja "iki-ihanaa" limaskaa. Ja seurauksena hurja määrä sinilevää. Se jopa yritti tukahduttaa amerikankilpukkaa. Pistin puhuria kehiin streamilla pintaan. Ja meni puoli tuntia, niin sinilevä alkoi saada kyytiä eikä enää näy. Toki aluksi se sekosi koko kipon veteen, mutta vedenvaihdokin sitten auttoi.

Kunnon virtaus akvaarioon, niin johan helpottaa, jos ei kalastosi ole tyyliin taistelukala ja kaverit....

Toki myyjä haluaa myydä uudet putket...kauppa käyt ;). Seuraavana hiilarilaitteistoa ;).

Vaikka lääkitsen fisuja, niin levää varten en ehkä käyttäisi lääkkeitä...

Myös toki Bioflow on huono ja tilalle ulkkari ;).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
laaurajoh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 14:59, 02.10.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja laaurajoh »

Hahah joo no se kuulosti kyllä vähän erikoiselta, lamppu juttu siis, mutta koska alan hieman epätoivoinen olemaan niin ajattelin ettei kokeileminen haittaa muuta kuin 50e rahan menetyksen.. :roll:

Sinilevää on siis pohjassa ihan kunnolla. Pinnassa kiertää vesi juwelin suodattimen voimalla ja keskiosalla / pohjalla ulkosuodattimen voimalla..

Täytyypä miettiä tota puu juttua sit myöskin! Mielellään sen vaan jättäisin tonne kun näyttää niin kivalta. Toisessa akvaariossa on kuitenkin ihan samaa puuta samasta kaupasta ja siellä ei tätä ongelmaa ole. Tosin kyllähän siihen sinilevään vaikuttaa muutkin jutut..

Mitäs nyt kun pimennys aika loppuu? Teenkö heti uuden vedenvaihdon (vaihdoin siis veden kolme päivää sitten kun pimennyksen aloitin) ja valaistusaikaa vaan pikkuhiljaa ylemmäs?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jos jemmasit putket, ei hukkaan mene. Kun puolentoista vuoden päästä lamput hiipuvat, vaihda tilalle sitten juwelit :).

Millainen hiekka sinulla on? Valkoinen hiekka voi kerätä levää ihan alas...jostain kerran luin.

Minä kerran lainasin omaa uvc-tykkiäni tutun 2m kippoon. Johan lähti vihersamennus. Mutta sinilevään en ehkä sitä käyttäisi, vaikka ehkä voisi auttaa.

Sinilevä toki voi rehottaa siitä syystä, että vesi ei kierrä. Mutta sinulla kiertää pinta. Onko sinilevä pinnassa yhtään? Missä se tarkalleen nyt on?

Sinilevä tykkää toki nitraateista ja fosfaatista, kuten myös kasvit ja levät ja rehevöitymisenkin syynä. Mutta sinilevä osaa itse valmistaa ilmakehän typestä ravinteita itselleen. Se voi hyötyä myös tilanteesta, että fosfaattia on paljon, mutta nitraatteja vähän. Silloin helisee kasvit ja sinilevä voi viedä voiton. Nitraatteja en tosin lisäisi akvaan - sitä ei ole akvalannotteissakaan. Yleensä sitä tulee reilusti kaloista ja niiden jätteistä. Rasittaa kuitenkin kaloja.

Paljonko on nitraatit? Mutten tosiaan suosittele sitä lisäämään - näitäkin tapauksia löytyy. Fosfaattia voi myös mitata, mutta melko epämääräinen mittaus (joskus mitannut). Fosfaattia tulee reilusti survariruoista.

Millä lannoitat? Itse lannoitan vain pohjalannotteilla usein, sillä se ehkäisee levän kasvua ja valluni ottaa juurilla pääosin ravinteita. Tosin kelluskasvit voivat ottaa kyttyrää, jos ei laita ravinteita veteen (samoin tyylliin karvalehti ja muut köynnöskasvit).

Pimennys toki yes, mutta kun levä kuolee, voi tulla happikato, joten huomioi se. Kuollut levä hyvä saada kiposta pois vedenvaihdoilla sitten.

Pohjalle toki saat streamilla puhuria. Vois tepsiä. Ja...onko valkoinen hiekka vai mikä pohjalla? Tuleeko ikkunasta valoa akvaan?

Itse tuli vain itselleni mieleen, jos vain hiekan pinnalla ja etulasilla sinilevää, auttaisiko sille kohdalle akvan lasiin musta paperi toviksi (estäisi valon pääsy lasin läpi, jos jotain auttaa...valoahan se tarvitsee kasvuun).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: 180 litraa

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Mulle tuli mieleen jos valoa on liikaa. Sanoit 9-22 parin tunnin keskeytyksellä. En pysty uskomaan että Juwelin omat valot aiheuttaa noin suuria leväongelmia vaikka ei ne parhaimmat kasveille olekkaan. Itse vaihdoin toisen mukana tulleen valon aquastarin kasvivaloon. Meillä on valot kahdeksan tuntia, 6-8 ja 16-22. Olen huomannut että tunninkin lisäys vaikuttaa levän olemassaoloon. Sinilevää meillä ei tosin ole ollut. Tsemppiä, kyllä se vielä helpottaa.

Suodattimenkin kanssa kannattaa kokeilla eri yhdistelmiä. Mulla on hieno sininen, cirax, karkea sininen/tai vihreä joskus ja sitten cirax kori jossa on vanua. Käytin ensin Juwelin vanuja mutta tämä nykyinen on halvempi (ja omasta mielestä yhtä hyvä vaihtoehto).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”