Meidän fisut

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Elämä on ihanaa kun vastaan osuu iloinen yllätys: lähikaupasta löytyi nanoon sopivaa pohjamateriaalia ja sain sen vielä huikeaan viiden euron hintaan. Happy dance *

Kuva

Vaihtoehtona oli isoa ja pientä kokoa, koska kokeilen ruohomaton kasvatusta valitsin pienemmän. Tätä ei pestä ollenkaan joka on iso plussa.

Iltapuuhana pääsin siis tyhjentämään nanon (taas). Sieltä löytyi yllätyslapsi: pieni rapunen joka on tullut kasvien mukana sillä itselläni on vain leväsukarapuja joiden vauvat ei selviä ilman murtovettä. Veikkaisin etä se on joku ihan tavallinen maatiaisrapunen.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Nanohan on dennerlen Kuva 40l perusnano.

Ensin tyhjensin pussin pohjalle ja tasotin sen vanhalla pullasudilla. Oikein kunnon hifistelyä mutta toimi hyvin.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Sitten kaivoin akvapussistani kivet jotka ostin settinä akvaario.fi perustamisvaiheessa mutta otin jossain vaiheessa pois tuosta seuralasta. Kiva kun niillekkin löytyi taas käyttöä.

Kuva

Asettelu oli hieman työlästä. Multa puuttuu varmaan joku taiteellinen pala mutta googlasin aquascape rocks ja hain sieltä pikainspiraatiota.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Seuraavaksi vuorossa oli mun kiinaostokset. Tilasin ebayn kautta kaksi pieniä ja kaksi isompaa siemenpussia. Aika tarkasti kuukausi kesti niiden toimitus. En ole ihan varma mitä nämä oli nimeltään mutta sellaista akvaan tarkoitettuksi ruohomatoksi niiden pitäisi kasvaa...ja lupaus on ilman CO2sta. Ostokset maksoi posteineen alle viisi euroa joten elämä ei tule kaatumaan vaikka ei toimisi. Jännää kuitenkin kokeilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Viimeisenä suihkutin reippaasti niin että siitä tuli kostea. Vettä ei saa suoraan kaataa koska muuten siemenet nousee ylös. Sen takia nämä ei sovi jo perustettuun akvaan. Itse ajattelin kokeilla huvin vuoksi jos vesiviljelyssä onnistuisin näitä kasvattamaan erikseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Ohjeissa sanotaan että yksi pussi riittää 30 x 30cm aluelle ja tämä varmaan pitääkin paikkansa.

Kuva

Itse heittelin siemeniä vähän epävarmana ehkä turhankin reippaasti. Laitoin pieniä siemeniä eteen ja suurempia taakse. Nyt pitää muistaa kastella tuota aamuin illoin. Itämisen pitäisi tapahtua 5-7 päivän sisällä. Sen jälkeen lisätään vesi akvaan. Sormet ristiin.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Se on hieno hetki kun voittaa oman pelkonsa. Se tapahtui eilen kun sain lopulta asennettua tuon CO2 järjestelmän. Älkää ymmärtäkö väärin. Tuon asennus on ihan järjettömän helppoa...kun sen osaa eikä tule sellaista paniikinomaista pakokauhua paineistettua pulloa kohtaan. En tiedä miksi luulen että se räjähtää käsiin jos sitä koskettaa. Sellaisen vinkin annan niille jotka ei ole vielä asentanut tämmöistä. Lukekaa ohjeet huolellisesti ja sisäistäkää ne. Sitten lukekaa ne vielä kerran. Älkää tehkö niin kuin minä että kiireisen päivän jälkeen, väsyneenä lähdette sitä tekemään samalla kun vasemmalla kädellä luette ohjeita. Se tekee elämän vaikeaksi.

Mulle siis kotiutui https://www.co2art.co.uk/collections/co ... up-to-500l 80mm bazookalla (jonka valitsin tulevaisuuden 450l tankkia silmälläpitäen)

Valintaan vaikutti

1) hinta: tämä paketti oli £125 ja siitä sain 15% alennuksen. Kannattaa katsella netistä noita koodeja, siellä on usein erikoisaleja 10-20% joka on jo iso summa. Parasta on ilmainen kotiinkuljetus jos hyväksyy hitaan postin ilman seurantaa.

Koska ne möhläs tuon rapuhiekan kanssa mun valitsema ilmainen posti muutettiin nopeaksi ja tuo saapui alle viikossa.

2) se että voin käyttää tavis kaupasta saatavaa sodastream pulloa. Juu ei se kaasun osto vaikeaa ole mutta jos tavallisten ruokaostosten yhteydessä voin hakea uuden pullon se tekee mun elämän helpoksi. Plussaa on että jos kulutus lisääntyy niin ottamalla adapterin pois tämän saa kiinnitettyä tavalliseen isoon pulloon. Tässä ei siis mennä naimisiin tuon systeemin kanssa vaan on enemmänkin sellainen avoin suhde. Ollaan yhdessä niin kauan kun jaksetaan mutta voi myös katsella aidan toiselle puolelle jos ruoho siellä on vihreämpää.

3) se että pystyin ostamaan systeemin. Ihan valmiin systeemin jossa on kaikki osat mukana. Mä en ole tekniikan ihmelapsi, päinvastoin. En osaisi enkä halua oppia yhdistelemään osia ja tilata niitä eri paikoista. Mä mokaisin kuitenkin ja sitten ne palat roikkuisi kaapinpohjalla ikuisesti.

Ainoa miinus minkä sanoisin tästä on se että paketin mukana ei tule ohjeita. Ohjeet (englanninkieliset, hyvin selkeät ja kattavat sellaiset sekä paperiset kuvilla että videoilla) löytyy kaupan kotisivuilta jokaiseen osaan. Complete ohjeissa pitää vaan huomata että tässä on eri vaihtoehtoja saatavilla joten niistä pitää osata hypätä oman osan ohjekohtaan oikeassa paikassa. Siksi korostan että jos olet ostamassa tätä systeemin kannattaa ihan rauhassa tutustua omien osien ohjeisiin. Minä väsyneenä en tehnyt niin ja panikoin kun luin väärää ohjetta. Onneksi Niksunen riensi apuun ja sammutti tulipalon. Olin siis sekoittanut kaksi diffuseria. Tämä bazooka asennetaan suoraan tankkiin, se toinen ulkosuodattimeen yms ja koska mulla ei ollut ulkosuodatinta eikä tiettyä osaa (tietenkään) tuli sellainen hemskutti mitä mä olen mennyt tekemään...ja muutama harmaahius lähti päästä. Myös tuo niiden asiakaspalvelu on huippu. Mulle tuli naarmunen osa (kosmeettinen ongelma eikä vaikuta käyttöön) ja ne samana päivänä lähetti uuden ilmaiseksi pahoittelujen kanssa. Naarmuista osaa ei tarvitse palauttaa. Kaikkiin kysymyksiin ovat myös vastanneet muutaman tunnin viiveellä ja siitä rapuhiekasta tuli samana päivänä palautus paypalliin. Sähköjohto sopii meidän systeemiin ilman adapteria.

Tässä kuva komeudesta ennen kun laitoin sen kiinni tankkiin

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Jouduin ottamaan keskihyllyn pois jotta sain sen mahtumaan kaappiin. Jos olisin kätevä tuosta keskihyllystä voisi sahata sellaisen reijän vasemmalle puolelle niin että tuo voisi seistä siellä takana. Ehkäpä vielä innostun sen tekemään joskus.

Kuva

Tästä näkyy tämä kokonaisuus paremmin

Kuva

Oikean puoleista hopeanappulaa kääntämällä saa kuplat tulemaan hitaammin/nopeammin. Mulla on aloitukseksi noin 1/s.

Tuo musta mötikkä on solenoidi ja se on kiinnitettynä ihan tavalliseen ajastimeen. Se huolehtii siitä että kaasu menee pois päältä ja alkaa rytmissä valojen kanssa. Mulle oli tärkeää ette tuohon teoriassa tarvitse itse koskea kuin pullojen vaihdon yhteydessä.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Mä voisin istua katselemassa noita bazookan kuplia koko päivän. Kun on tottunut sellaisiin kiljuröyhtäisyihin niin tuntuu siltä kuin kupla-aristokraatti olisi kävellyt sisälle. Nuo kuplat on todella pieniä. Suurensin kuvaa niin että ne näkyvät hieman paremmin.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Viimeisenä oli tämä Co2 mittari. Värin vaihtumisesta näkee jos siellä on tarpeeksi tai liikaa CO2sta. Tämä ei ole välttämätön, voihan sitä itsekkin mitata tai ostaa PH yms regulaattorin lisäosaksi. Mun mielestä se on vänkä. Tykkään sen ulkomuodosta ja mulle tuo kolme väriä on kiva tapa tietää yhdellä vilauksella missä mennään. Tuo väri muuttuu kun tankkiin tulee lisää CO2sta, en ole uskaltanut laittaa sitä tulemaan hurjaa vauhtia niin että kasvit ja kalat tottuvat tähän ensin, jos myöhemmin tarvitsee nostan kuplamäärää hieman.

Alun kuva

Kuva

Yhden käytön jälkeen huomaa pienen muutoksen

Kuva

Tuohon pitää vaihtaa neste mieluiten joka vedenvaihdon yhteydessä mutta muistaakseni joka kuukausi vähintään. Mukana tullut purnukka kestää 6kk.

Toivon kovasti että tästä löytyy inspiraatiota hiilarivehkeistä haaveileville. Itse mietin tämmöisen hankintaa pidemmän aikaa mutta tosiaan pelkäsin kovasti etten osaisi sitä käyttää ja posauttaisin koko talon hajalle. Nyt on todistettu että myös minä pystyn tämmöisen kokoamaan ja se tarkoittaa sitä että niin pystyt sinäkin. Itse en vieläkään kaikkea ymmärrä mutta opettelen matkanvarrella ja kyselen viisaammilta niin eiköhän se siitä.
vihrea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 14:35, 17.02.2017

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja vihrea »

Tosi hyödyllinen ja informatiivinen kirjoitus co2-systeemistä, tästä oli ainakin minulle paljon apua! Niin kuin kirjoittelinkin tonne toiseen threadiin, niin uskalsin nyt laittaa saman tilaukseen. :mrgreen:

Mielenkiintoinen myös tuo nanoprojekti, ei ole tullut mieleenkään että kasveja voisi kasvattaa myös siemenistä. Haluaisin myös ruohomaton altaaseen, mutta jaksaakohan hienossa hiekassa miten hyvin kasvaa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiva kun sait inspiraatiota vihrea! Uskon että tulet olemaan tyytyväinen ostokseesi.

Jollain foorumilla näin tämmöisen siemenkokeilun ja siitä innostuin itsekkin kokeilemaan. Olen uutterasti suihkutellut tuota nanoa ja hulluuden kiilto silmissä tuijottanut siemeniä. Vähän niin kuin seuraisi maalin kuivumista.

Eilen illalla huomasin ensimmäiset vihreät, kaksi päivää istutuksesta.

Kuva

Aamulla niitä oli tullut lisää. Isot siemenet on siis lähteneet kasvuun, pieniä odotellaan vielä.

En usko että ruohomattoa saa hiekassa kasvamaan ellei alla ole jotain lannoitemultaa. Ainakin omat kokeilut on tähän asti päättyneet huonosti. Ehkä tosin tuo Co2 syöttö muuttaa asiaa jos on hyvät valot ja laittaa paljon lannoitetta.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tänä aamuna nano 3,5pv istutuksesta

Kuva

Pienetkin on lähteneet kasvuun, ne ei vielä vaan näy kunnolla tuossa isossa kuvassa.

Tämä on vasen alalaita

Kuva

Tällä kasvuvauhdilla uskon että tuo 5-7pv on realistinen kasvuaika siihen että saa lisätä vettä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kasvaa, kasvaa...4,5pv istutuksesta.

Kuva

Tästä nanosta tulee rapula ainakin toistaiseksi. Jotain ihan pientä esim rasboraa mietin mutta katsotaan miten se kehittyy.

Eilen lähti Rendolle kimppatilaus, niiden kotisivuja katsellessa tulee kyllä ostohysteria. Sukaravuista valikoitui lisää leväsukarapuja, Taiwan Bee 'Blue bolt' ja Blue Jelly garnele. Mietin vaan voisiko nuo Taiwan beet ja blue jellyt periaatteessa laittaa samaa aikaa nanoon? Todellisuudessa nanoon tulee vain yksi laji, levikset ja toinen laji menee tuonne seuralaan. Riippuu siitä ehtiikö nano valmiiksi meneekö kaikki aluksi seuralaan. Tilaus tulee varmaan parin viikon kuluttua sillä paketti lähetetään maanantaina ettei se jää roikkumaan mihinkään viikonlopun yli. Toivon kovasti että tämän viikon lopussa tuonne nanoon saa lisätä vettä. Biodigestillä ja muutamalla kardinaalilla ajattelin laittaa sen käyntiin.

Jos nanoon alkaa tulemaan levää, siinä vaiheessa siirrän leviksiä sinne. Tuolla Rendon sivuilla myytiin myös sellaisia lasitasseja 'ruokalautasiksi'. Ajattelin että onpa käteviä kun sitten ei tankki tulisi täyteen sellaista ruokamoskaa ja rapuset kerääntyisivät yhteen paikkaan ateroimaan. En ostanut vaikka maksoi vain muutaman euron kun ajattelin että tuossahan voisi käyttää mitä vaan pientä lasilautasta. Kirpparilta niitä saa muutamalla sentillä. Käyttääkö joku ravuille tämmöistä?

Kasveista kokeilen rotala wallichii, pogostemon stellata, vallisneriat nana ja taxiphyllum sp. 'Flame' jonka liimaan sellaiseen putkeen kiinni. En ole vielä päättänyt mihin kaikkialle noita kasveja sijoitan. Pitää varmaan pitää pieni karsimis-ja sijoittelutuokio tässä seuraavan viikon aikana näille nykyisille. Tuon lumpeen voisin siirtää vasempaan takanurkkaan ja ottaa sen pikkulumpeen pois ennen kun se kasvaa isommaksi. Alunperin ajattelin pitää noita lumpeenalkuja seuraavaa tankkia varten mutta nyt kun tiedän ettei se ihan heti tule tapahtumaan turha tuota nykyistä on täyttää lumpeella, kyllä jo yksi lumme on tarpeeksi. Haluaisin pitää tuon nanon aika 'puhtaana' eli niin ettei se pursua kasveja yms. Rapuset tarvitsevat kyllä piiloja enkä luule että tuo yksi putki sammaleella riittää joten voi olla että lisään takaseinälle kasveja. Tuo vallis olisi kiva mutta huolettaa että kun se lähtee lisääntymään se luo juuria tuon ruohomaton alta eikä niitä ole niin helppoa repiä siististi pois niin kuin tähän asti hiekasta.

Tuo pogostemon on ilmeisesti vaikea. Olen varautunut että se kuolee mutta se näyttää niin kauniilta että ajattelin kokeilla. Se eikä tuo rotalakaan varmaan menesty ilman CO2sta joten riippuu siitä kuinka monta paketissa tulee viitsinkö laittaa myös vähän tuonne nanoon. Olen kyllä kaivanut tuon hiivasysteemin kaapista ja laitan sen varmaan porisemaan nanoon.Vähänkö teki Rendon sivuja selaillessa mieli tuota Tropican kaasusysteemiä joka on täydellinen nanoon. Koska tässä kuitenkin on ollut hieman ostoksia, ja vielä pitää tehdä tilaus perusjutuille kuten vedenparannusaine yms, jätin sen kuitenkin kauppaan. Ehkä sitten syksyllä...

Ehkä vasta sitten jos pääsen siihen vaiheeseen että ne menestyy seuralassa niin loistavasti että sieltä löytyy karsittavaa kokeilen tuota rotalaa nanossa. Ihmettelen edelleen kuinka hyvin kasvit on kyllä kasvanut tuossa Bilteman hiekassa. Toki laitan juurilannotteita ja nestemmäistä lannotetta mutta silti tuo kyllä todistaa että jos ei mitään ihan vaikeita kasveja halua, hyvin pärjää Bilteman hiekalla.

Otin myös sellaisia mantelipuun kaarnanpalaisia mahdollisten tulevien vauvojen piilopaikaksi.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tässä vielä vasen yläkulma jossa näkee kivasti nuo juuret

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

5,5pv istutuksesta

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

6,5pv istutuksesta

Kuva

Kuva

Jos olisin istuttanut pelkillä isoilla siemenillä, tänään voisi hyvin laittaa veden akvaan. Kyllä tuohon varmaan voisi jo muutenkin laittaa vettä mutta koska itselläni ei ole hurjaa kiirettä ajattelin odottaa vielä päivän tai kaksi niin että nuo pienetkin siemenet ehtivät itämään kunnolla sen verran kuitenkin noiden pienten kasvu laahaa jäljessä.

Yleisesti ottaen siemenet on itäneet samannäköisksi kuin ostotilanteessa niitä kuvailtiin eli olen kovin tyytyväinen kaikin puolin. Tuo matto on ihanan tuuhea. Seuraava testi tulee olemaan miten ne kestää siirron veteen, monet kasvit kun kuukahtaa veteen siirtäessä ja kasvaa uudestaan, tai sitten lopettaa kasvun kokonaan ja kuolee pois viimeistään kai kuukauden sisällä.

Seuralaan vaihdoin tänään veden ja siivosin kasveja valmiina Rendon lähetykseen. Nappasin surutta huonoja pois ja leikkasin osaa niin että ne pääsee tuuheutumaan. Olen kyllä huomannut jo näin lyhyessä ajassa CO2 positiivisen vaikutuksen kasvien hyvinvointiin. Eipä tuolla mitään hirmusen vaatiivaa kasvia olekkaan mutta kasvun huomaa ihan silmissä vaikka syöttö on ihan minimissä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

En sitten päivää kauempaa odottanut. Alkoi huolestuttamaan että kasvit tottuu elämiseen ilman vettä ja sitten ne menestyy huonommin veden alla myöhemmin.

Kuva

Päätin siis jatkaa projektia vaikka kaikki pienet eivät olleet vielä ehtineet kasvaa kunnolla.

Jollain youtube videolla joku käytti kelmua pohjan suojaamiseen kun lisäsi vettä. Se toimi tosi hyvin eikä pohja liikahtanut mihinkään.

Kuva

Kuva

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Vedenlaiton yhteydessä laitoin masiinat pulputtamaan Biodigestin kanssa.

Kuva

Kuva

Kyllä tästä ihan kiva tuli, tykkään tuosta vuoresta. Sille pitää vaan keksiä nimi.

Kuva

Pienten ja isojen siemenien välillä on aika suuri ero niin kuin pitääkin. Koko ero vaikeutti prosessia sillä kasvu oli hyvin erilaista. Tällä hetkellä tykkään enemmän isommista mutta pitää odottaa koska kumpikaan ei ole vielä todellisessa 'aikuiskoossaan'.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Lisäsin veden lauantaina aamupäivästä, illalla siirsin kardinaalitetra porukan väliaikaisesti sinne kypsyttämään tankkia koska biogigest ei muuten toimi kunnolla. Laitoin mukaan väliaikaisesti myös sammalta ja kasveja peittämään pintaa ettei kalojen tarvitse saada ihan älytöntä slaagia kun tulee kasviseuralasta tämmöiseen suht paljaaseen ratkaisuun.

Kuva

Tänään löysin vaaleaa bakteerihattaraa tuosta edestä jossa on muutenkin kasvu ollut hidasta. Hattara on samanlaista mitä uusiin puihin kasvoi seuralassa joten imuroin sen pois letkunpätkällä. Varmuuden vuoksi, enemmän kyllä tuon pohjan takia kun ajattelin se voi päästää lannotteita yms läpi, vaihdoin veden. Osa tässä kohtaa kasvaneista on tummuneet ja varmaan kupsahtaneet, osa on aivan hyviä ja luotan että se spurttaa tuon kaljun umpeen ennen pitkään.

Kuva

Ajattelin näin aluksi tehdä päivittäiset vesitestit ja automaattisesti pieniä vedenvaihtoja joka kolmas päivä. Viikon kuluttua kardinaalit muuttaa takaisin seuralaan ja tilalle tulee sukarapuja kunhan vesiarvot pysyy ok.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Se miten kauan tuo sodastream pullo kestää on edelleen auki. Nyt systeemi on ollut reilun viikon käytössä klo 5-7 ja 14-21 n. 1kupla/s joka on 125l akvaarioon aika normi hidas syöttö ilmeisesti.

Tämä on otettu tänään ja kun vertasin tuota siihen aloituskuvaan, ei tuo neula ole kyllä paljoa liikkunut.

Kuva

Tällä vauhdilla yksi pullo kestää ainakin kuukauden, todennäköisesti 6vk tai jopa enemmän.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

wau mikä projekti, enpä ole ennen tuommoisia siemenistä kasvatettuja nähnyt. Nyt alkoi taas nanon perustaminen kuumotella...ei pitäis lukea aquawebiä työaikana :mrgreen:
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiva jos voin olla auttamassa kuumeen luomisessa Rockhill :D Tuo nano ei kyllä ole ihan mennyt oppikirjan mukaan, päinvastoin se on aiheuttanut melkoista päänsärkyä.

Nyt on selvää että istutin siemenet ihan liian lähekkäin, huomattavasti vähempi määrä olisi riittänyt. Tuo edellisessä kuvassa oleva levä jatkoi leviämistään ja suutuin sille niin paljon että revin koko etualan pois. Sen jälkeen lehdet lähti tummumaan, ajattelin että kyseessä on CO2 puute koska olen kuullut ettei tuommoset helposti kasva ilman C02 lisäystä. Noooh, laitoin hiivat jylläämään ja onnistuin iltaan mennessä melkein tappamaan kardinaalit. Siellä ne ressut haukko henkeään kun hiiva jylläsi 2-3 kuplaa sekunnissa. Pientä yliannostusta. Vedin letkut irti ja heitin puolet kiljusta pois ja laimensin vedellä. Nyt se on ok mutta pitää laittaa uusi hempeämpi satsi menemään sillä tuosta on puhti kohta poissa.

Tänä aamuna heräsin tähän

Kuva

Lisää levää...eri levää. Jee...

Vettä olen vaihtanut joka 3. pv ja tänään imuroin tuon levän pois ja poistin sammalleen joka oli täynnä sitä. Pitää varmaankin lisätä tuonne jotain kasvia, pistiaa yms. Lehtien tummuminen on melkein poistunut kokonaan - jee! Siihen tuo C02 oli varmaankin oikea lääke. Tuohon uuteen levään luulen että olen itse syypää sillä olen antanut noiden valojen olla päällä koko päivän...mulla oli tuossa nanossa ajastin mutta otin sen pois ja siirsin seuralan CO2 systeemiin. Olen unohtanut ostaa uuden joten nanon valot on laitettu päälle herätessä ja pois nukkumaan mennessä.

Tuo 'ruohomatto' on muuten kyllä hirmu nätti ja kasvaa hyvin. Ja se rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että nämä ongelmat mitä on ollut on kai hyvin yleisiä uuden akvan perustamisongelmia enkä voi ihan 100% näitä siemeniä syyttää. Jos katsoo tarkasti huomaa että tuohon paljaaseenkin on siirtynyt itsestään siemeniä ja sekin on lähtenyt kasvuun taas.

Oliver Knottin pohjamateriaalista en voi sanoa kuin huh huh miten hyvää. Se ei ole murentunut, nuo on juurtuneet siihen erinomaisesti, se on kevyt mutta ei nouse pohjasta ja se on kauniin värinen vaikka itse olen yleensä enemmän sellainen mustan ystävä. Tämän kokemuksen jälkeen luulen että tämä tulee materiaaliksi myös siihen tulevaan isoon akvaan. Siinä suurin osa pohjasta tulee olemaan hiekkaa mutta haluan sinne kasvikeitaan ja tämä sopii siihen älyttömän hyvin. Ehkä sinnekkin voisi laittaa näitä siemeniä, niitä kyllä riittää tuolla kaapin pohjassa. Ajan myötä selviää lähteekö tuo Oliverin ihmeaine murentumaan (=sotkemaan) mutta nyt sitä saa kyllä tökkiä ihan rauhassa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Seuralassa on kaikki hyvin. Tein pientä karsintaa noiden kasvien kanssa koska Rendon lähetyksessä on tulossa uusia tulokkaita.
Tavalliset vallut lähti 95% pois muille harrastajille, tilalle on tulossa vallua mutta siinä nana koossa. Olen alkanut, hyvin hitaasti ymmärtämään kasvien kokoon liittyviä faktoja. Siis ihan perusjuttuja että on etualan, keskialan ja sellaisia isoksi kasvavia kasveja. Tai olenhan minä sen kai tiennyt mutta vasta kun ne on alkaneet valloittamaan tuota omaa se on mennyt perille. Nyt haluaisin saavuttaa hieman enemmän sellaista kokoon liittyvää harmoniaa tuossa seuralassa. Katsotaan jos se onnistuu. Tykkään kyllä kovasti läträtä tuon kanssa.

Kuva

Ostin Juwelin digitaalisen lämpömittarin. Meinasin saada sydänkohtauksen kun laitoin sen päälle. Sellainen akvan lasiin liimattava tarramittari oli ollut muka 26c tasasesti, Juwelin mittari näytti +28c. Laskin vedenvaihdon yhteydessä veden lämpötilaa ja säädin lämmitintä alemmaksi. Nyt se näyttää 27c joka on vieläkin hieman liian paljon omaan makuun. Helmimonniset tuntuu olevan virkeämpiä kuin ennen, ehkä ne oli lämpöhalvauksen partaalla vaikka kaikki nuo lajit jota siellä on, on kuumemman puolen kaloja. Tavoitteena on 25-26c.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

16 päivää käytössä

Kuva

Kulutus on ollut minimaalista. Nostin tehoa hieman, tähän asti se on ollut n. 1 kupla/s, nyt 1,5-2 kuplaa/s.

Pohdiskelen kunnon tippatesti pakkauksen ostamista niin että näkisin oikean lannoitetarpeen eikä tarvitsisi sitä arvuutella.

Rendon paketti on edelleen matkalla. Tilattiin se normipakettina ja on kyllä viimeinen kerta. Seuraavalla kerralla tilaan vain ja ainoastaan pikana. Helsinkiin paketti ehtii kuulemma viikossa eli jos lähetetään maanantaina, paketti on kotona perjantana, yleensä. Tilaus tehtiin 4.5. ja maksettiin heti. Pyysin lähetystä maanantaiksi, seurannassa on hieman epäselvää milloin se oikeasti lähti matkaan. Sähköinen vahvistus rekisteröitiin 8.5. mutta postin seurannan mukaan se lähti matkaan vasta 10.5. nyt paketti on Helsingissä ja seurannan mukaan se tulee tänään iltapäivällä. Se saapui Helsinkiin jo lauantaina mutta siellä se on istunut koska posti ei kulje viikonloppuisin, eli meidän tapauksessa ei olisi kyllä Helsinkiinkään ehtinyt viikossa koska lauantaina ei jaeta paketteja. Ärsyttää. Toivottavasti kasvit ja rapuset on edelleen hengissä ja se tulisi tänään. Jos ne pakattiin oikeasti vasta 10.5. sitten kaikki varmaan on ok mutta jos ne pakattiin 8.5. ollaan jo siinä rajoilla selviääkö vaikka mukana on tietenkin lämpöpakkaus...
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

mä sain omassa 60 l purkissa leväinvaasion kuriin lisäämällä nitraattipitoista lannoitetta; näemmä kolme taistelukalaa ja kymmenen kardinaalitetraa eivät kakkaa tarpeeksi :mrgreen:
tehokas led + kaasuhiilari oli räjäyttänyt kasvit kasvuun ja nitraatti menny lähes nolliin =levät tykkää

Tropican nestemäinen lannoite ollut aivan helmi http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... ID=8771642
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”