Meidän fisut

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiitos vinkistä Rockhill. Mikä kaasuhiilarisysteemi sulla on sun 60l? Olen katsellut tuota tropican systeemiä 'sillä silmällä' että sitten joskus - ehkä joululahjaksi voisi sellaista toivoa. Mä en tykkää tuosta hiivasta kun mulla aina epäonnistuu mun mömmöt. Joko laitan niin tujua että kalat haukkoo henkeä tai niin laimeaa että ei edes käynnisty. Sitten ravistelen purkkia silloin tällöin että tuotanto jatkuu. Tuo ihana CO2Artsin systeemi on lyhyessä ajassa hemmotellut mut piloille kun se vaan on niin helppo ja toimii itsestään. Tuohon nanoon se vaan on aivan liian suuri.

Note to self- kardinaalitetrat syö sukarapuja. Älä tarjoile kallista päivällistä.

Rendon tilaus saapui eilen. Olen päivystänyt sitä lähetystä ihan mielipuolena. Sitten jouduin lähtemään tunniksi pois ja eikö ne juuri silloin yrittänyt tuoda sitä kotiin. Katsoin takasintulo matkalla postin seurantasivuja ja kiroilin kuin merimies konsanaan. Kotikadulla näin postiauton, tyytäsin hurjana ja viittoilin pysähtymään. Kuski oli todella ystävällinen ja pysähtyi. Ei vaan ollut sama auto joka oli yrittänyt tuoda minun pakettia. Näin postille koko aja risuja jaellessa täytyy kyllä tässä kehua loistavaa asiakaspalvelua. Kerroin epätoivosta (ja varmaan näkyi tilanteessa läpi) kuinka hurjasti olen odottanut pakettia. Kuski sitten soitti toiselle ja sai sovittua treffit läheiselle kadulle. Voi sitä onnea kun sain paketin keskipäivällä eikä tarvinnut jättää rapuja lojumaan jonnekkin iltaan asti.

Kotona kädet melkein tärisi kun availin pakettia. Hassua eikös. Vain toinen akvaristi ymmärtää mistä puhun. Ottaen huomioon että paketilla kesti yli viikon tulla ravut ja kasvit olivat suht hyväkuntoisia. Muutamat eivät olleet selvinneet ja se surettaa. Väkisinkin ajattelee olisivatko ne selvinneet jos paketti ei olisi jumittanut Helsingissä viikonlopun yli. Rendo ei siis enää käytä UPSia Suomen päässä vaan maahan saapuessa lähetys siirtyy postin käsiteltäväksi. En siis suosittele kenellekkään normipakettia vaan yrittäisin mielummin löytää kimppatilauksen jossa jaetaan pikapaketin postimaksut. Minusta ei voi enää luottaa siihen että maanantaina lähetetty paketti ehtii perjantaiksi, etenkään jos asuu Kehä III ulkopuolella. Paketti oli hyvin pakattu, hieman harmitti ettei rapupusseihin oltu laitettu tunnistustarroja. Kun kaikilla on pelkovärit oli vaikea nähdä lajien eroja. Ihan ok jos kaikki tulee sinulle, ei niin helppoa jos on kyseessä kimppatilaus. Lämpöpakkaukset oli kymiä ja happi meinasi varmaan loppua pusseista koska heti kun avasin pussit alkoi rapuset toipua. Osa kasveista oli kylmää, kuollutta mössöä. Osa selvisi hyvin. Laitan siis reklan menemään - katsotaan mitä ne sanoo.

Varsinaiset rapuset on ihania. Koska ajattelin että ne on matkasta traumatisoituneita ja Saksan vesi varmaan aika erilaista meidän vedestä, tein normaalia pidemmän kaavan mukaisen kotoutuksen n 4h. Aluksi laitoin pussit kellumaan akvaan, sitten mittaruiskulla 1ml vedenlisäyksiä hitaasti kunnes kasvatin sitä 5ml ja lopuksi 15ml. Sitten NO2 ja NO3 tippatestit joiden mukaan vesi oli priimaa.

Nanossa oli kuusi kardinaalitetraa ja ajattelin että pidän ne vielä viikon verran siellä tasottamassa uutta akvaa. Olin tehnyt aikaisemmin päivällä vedenvaihdon ja lisäsin varmuuden maksimoinniksi biodigestiä. Nooh, tyhmyydestä sakotetaan mutta on se julmaa jos pitkän matkan jälkeen joutuu buffapöydän antimiksi. Heti kun olin päästänyt Taiwan Bee Blue Boltit vapauteen, kardinaalit meni sekaisin. Ne lähti rapusten perään ihan hurjana. Pienellä paniikilla (ja kalakeitto mielessä) repäsin haavin esille ja aloin jahtaamaan kardinaaleja. Sain ne kiinni ja vauhdilla siirsin seuralaan. Mun täytyy ihan rehellisesti sanoa että ei oikeasti tullut mieleen että nuo kardinaalit söisi nuo sukaravut. Ne on elänyt leväsukarapujen kanssa yhdessä ilman mitään ongelmia. Nyt tietenkin tajuan että levikset on paljon isompia kuin nuo blue boltit, mahtuupi hyvin niiden suuhun. Tässä vaiheessa näkyvissä oli vain yksi blue boltti ja olo oli, nooh aika masentunut. Aamuun mennessä olen bongannut neljä joten toivoa on että loput kaksi on jossain piilossa. Nuo boltit on todella kauniita. Niitä varmasti hommaan lisää syksyllä.

Kuva

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tässä kardinaalikeitossa tuli sitten nopea suunnitelman muutos. Ajatuksena oli laittaa nuo uudet levikset ja blue jellyt seuralaan mutta en sitten uskaltanutkaan laittaa blue jellyjä sinne. Jouduin siirtämään niiden pussin nanoon bolttien seuraksija jatkamaan kotoutusta uudella vedellä. Levikset oli melkoisen isoja joten ne plumpsahti seuralaan oivasti. Kardinaaleilla ei ollut mitään mielenkiintoa niitä kohtaan. Ehkä se oli myös noiden bolttejen väri joka innosti ajojahtiin. Risteytyyköhän nuo boltit ja jellyt keskenään?

Blue jellyt on myös ihania

Kuva

Kimppatilauksessa tuli myös blue velvettejä ja niitä kanssa tilaan syksyllä. Wau miten upea syvä, melkein yön sininen. Nämä jellyt on sellaisia läpikuultavan sinisiä.

Kasveista eniten osumaa oli saanut nana vallu. Se kirpasee sillä olin kovin innoissani siitä. Leikkaisin ne juureen asti ja tökkäsin seuralaan, katsotaan jos ne vielä lähtisi kasvamaan. Rotala wallichi selvisi hyvin, kuin myös pogostemon stellata. Ne tosin varmaan tapan itse koska ovat aika vaativia ja seuralassa pohjana on vain hiekka. Tästä tulikin mieleen että mun pitää tehdä nettitilaus noita lannoitenappeja varten.

Mukana tuli myös ruokaa joka oli ilmaislahja noiden blue jellyjen kanssa, mantelipuun kuorta ja sellainen rapuputki johon liimasin liekkisammalta.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Seuralaan on tulossa kalaston vaihto. Ajatuksena oli saada tuo suurempi akva jo keväällä, nyt se on aikasintaan syksyllä ja silloinkin haluan käynnistää sen hitaasti. Nuo plekot on kuormittanut tuota seuralaa aika paljon vaikka ihania ovatkin joten ne lähtevät uuteen 450l kotiin. Ihanaa kun saavat paljon tilaa.

Toinen vaihto on kardinaalit. Ei, en suuttunut niin paljoa tuosta rapujen syömisestä että olisin viskaamassa niitä ovesta ulos sen takia, päätös tapahtui sitä ennen ja enemmän on kyse siitä että mun maku on muuttunut. Vaikka nuo periaatteessa mahtuu hyvin tuohon 125l niin omaan silmään ne on sinne liian isoja. Haluaisin mielummin jonkun kardinaalia pienemmän parvikalan sinne, jonkun nätin, hieman erikoisemman, jotain jota voisi olla esim 20kpl eikä näyttäisi niin täydeltä. Nyt tähän listaan lisätään 'jotain joka ei syö sukarapuja'. Paikallisten harrastelijoiden kautta koko parvi pääsee uuteen kotiin ensi viikon alussa. Voi olla että siinä vaiheessa kun isompi akva on muutakin kuin toiveuni hommaan kardinaaleja takaisin sillä ne on kyllä oikeasti todella kauniita ja olen pitänyt niistä kovasti.

Ensi viikolla seuralaan jää siis vain helmimonniset ja levikset. Helmimonnisista en luovu, ne on aivan ihania. Leviksien lisäksi sinne tulee joku sukarapu jossain vaiheessa mutta mulla ei ole kiire täyttää tuota uudestaan. Ihan kiva pitää sitä hetken pienemmällä kuormituksella ja keskittyä kasveihin. Ties vaikka monniset innostuisivat kutemaan. Se olisi ihanaa. Ne ei ole kuteneet taas vähään aikaan, veikkaan itse tuota lämmön korkeutta. Mun pitääkin mennä tutkimaan mikä niiden lempilämpötila on sillä tuo 26c oli sellainen taiston läpötila joka sopi kaikille.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Mulla on ihan se Tropican perussetti, johon vaihdetaan puteli n. kerran kuussa. Ollu yllättävän hyvä ja blondivarma. https://secure.vilkasgroup.com/epages/a ... ID=8285814

Joo huomasin tuon kardinaalien taipumuksen popsia sukarapuja. Leväsukaravut ovat saaneet olla rauhassa, tosin niistäkin suurimman osan keitti Tetran lämppäri hajotessaan.

Aivan ihania noi Blue jellyt!
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiitos Rockhill linkistä. Mun pitää tutustua tuohon Tropicaan paremmin mutta se kuullostaa kovin hyvältä eikä nuo täyttöpullotkaan ole mielettömän hintaisia siihen nähden miten ne kestää nanossa.

Tänään on ollut ilon ja surun aiheita. Yksi blue jelly ja blue boltti eivät sitten selvinnet. Muut polskuttaa hienosti.

Iloin aihe on pogostemon stellatan vointi. Ostin nämä sellaisella kokeilumielellä, kun tiedän että tuo on luokiteltu vaikeaksi eikä mulla ole kasvimulta/lannoitepohjaa.

Olipa siis pieni yllätys kun huomasin tuon punaisen kasvun latvassa.

Kuva

Lisäsin eilen tarkoituksella heijastimen lamppuun, nyt molemmissa on reflectorit ja valotus on niin täysillä kun Juwelin omalla set-upilla pääsee huristelemaan. Lannoitetta olen kaadiskellut myös reippaammalla kädellä ja muutkin kasvit ovat reipastuneet silmissä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Nano tällä hetkellä

Kuva

Nanon 'ruoho' millä nimellä tuota vihreää nyt kutsuisikaan heti piristy kun pikku talkkarit sitä huolella hyysää, lehtien väri on melkein palannut ennalleen. En vielä ole vaihtanut uutta hiivasatsia vaan jatkanut vanhan pullon hölskyttelyä. Pelkään hieman laittaa uutta satsia juuri nyt kun nuo rapuset on varmaan aika herkkinä ekä kestä mitään yliannostukselta näyttävää. Olen laittanut ihan vähän - kaksi sellaista pienen pientä murua rapuruokaa, levää ovat saaneet syödä sitten senkin edestä ja kyllä niillä nälkä onkin ollut. Jätin tuon suodattimen tarkoituksella likaiseksi kun ajattelin että siinä on paljon hyviä bakuja ja levää ruuaksi. Jos sitä katsoo tarkasti siinä näkyy puhtaita alueita, se en ole minä joka sitä on siivonnut vaan nuo talkkarit. Aika vänkä.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Uusi leväsukarapu nautiskelemassa uusista maisemista punaisen tiikerilumpeen päällä. Näitä muutti seuralaan kymmenen vanhojen joukkoon.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kaikki on hyrskyn myrskyn tai ainakin heikun keikun...

Kardinaalit muutti pois tänään. Toivottavasti selviää hengissä sillä kiinniotto oli aikamoinen operaatio. Puolet kasveista lenteli kahden haavin avustuksella kun jahtasin niitä ympäri akvaa. Uskomattoman nopeita pikku veijareita.

Kun plekot muuttaa, otan kaikki suosiolla valmiiksi pois sillä viimeksikin niiden kiinniotto vasta lystiä olikin. Sitten pääsen sisustamaan taas tuon uudestaan. Luulen että otan vielä yhden puun pois. Sitten sinne jää moorapuu.

23 päivää - kulutus on ollut minimi vaikka syöttö on 1,5-2 kuplaa /s

Kuva

Nano voi hyvin.

Kuva

Mutta nanon pidosta mulla on ristiriitaisia tunteita. Toisaalta tykkään siitä kovasti, toisaalta en tykkää siitä ollenkaan. Veden vaihto ja ylläpito tuntuu sellaiselta 'näpertelyltä'. Tai ehkä paremminkin koen itseni kovin kömpelöksi sen kanssa. Pelkään valtavasti että menen tekemään jotain tyhmää ja vesiarvot lähtee heittelemään. Ei ne oikeasti ole heitellyt ollenkaan, päinvastoin. Kun plekot lähtee seuralasta on tullut helmimonnila. Vai onko se helmimonnisla? Helmimonniset ilmeisesti tulis toimeen sukarapujen kanssa. Jos ne ei innostu syömään rapusia, voisin siirtää rapuset sinne ja laittaa nanon pois. Plaah. Vaikeaa. Kumpa voittaisin lotossa ja voisin tilata tuon Rio400 kaikilla mausteilla. Aloin jo luonnostelemaan mitä kaikkea kivaa sinne laittaisin. Jotain aquascapea tulen yrittämään. Valtava moorapuu, tai kanto saareksi. Tuota Oliver Knottia sinne alle, Biltemaa muuten. Tiikerilumme keskelle niin että se saa kasvaa ihan omaan kokoonsa ilman karsintaa. Mä niin tykkään tuosta tiikerilumpeesta. Monte carlo cubaa saaren ympäri...

Hain viikonloppuna harrastelijalta Eheim aquaballin seuralaan roskankerääjäksi ja Eheim 400 ilmastimen artemiakasvattamoon. Löysin lähikaupan tarjouskorista sellaisen JBLn artemiakasvattamon https://www.jbl.de/?lang=en&mod=product ... il&id=4356 kuudella eurolla jota en voinut ohittaa ja ajattelin että sepä voisi olla kiva projekti, etenkin jos nuo monniset innostuisi jossain vaiheessa kutemaan. Innostuneena en tajunnut että se tarvitsee ilmapumpun toimiakseen joten sellainenkin oli hommattava. Tuo Eheim 400 on varmaan turhan tehokas mutta siinä tuli mukana sellainen ilmaletku joten ehkä kokeilen laittaa kuplia porisemaan koristeeksi akvaan kun sisustan sen uudestaan. Siihen voi kytkeä kaksi laitetta joten toinen voi hyvin pumpata kuplia ja toinen hölskyttää artemiaa. Äänekkyydestä riippuen voi tosin olla että ilmastin tulee päälle vain ja ainoastaan silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Mä en fanita äänekkäitä laitteita. Tuo aquaball on kyllä todella hiljanen ja olen tosi tyytyväinen siihen. Olin jo ostamassa sitä uutena kun niin monet sitä suosittelee mutta sitten tämä käytetty käveli vastaan. Toisinaan käy hyvä tuuri.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Seuralasta lähti seura ja nyt siellä asuu helmimonniset, leväsukaravut, se yksi tavis sukarapu joka näyttää paljon leväsukaravulta, blue boltit ja blue jellyt. Jouduin asettelemaan kasvit uudestaan sillä ennen kun lähdin plekojahtiin otin ne suosiolla pois. Sen jälkeen kun seura lähti, olen tehnyt kaksi vedenvaihtoa. Tiputin lämmön 25,4 ja sitten se se on kiivennyt takaisin 27 koska ilmat on lämmennyt. Se kiipesi itsestään sen verran nopsasti että aloin panikoimaan että lämmitin olisi mennyt rikki. Säädin sen ihan minimiin ja avasin Juwelin luukut. Kun lämpö tippui tajusin että nuo lamput ja kupuhan sen aiheuttaa. Otin yhden heijastimen lampusta pois, se ei johtunut tuosta lämmöstä vaan laseihin alkoi muodostua levää joten olin lähtenyt ylivalottamaan. Muutamassa päivässä levän muodostus loppui eli siitähän siinä oli kyse. Stellata on kasvanut kröhöm sanoisinko ihan erinomaisesti. Olen supertyytyväinen siihen ja ilmeisesti valokin riittää ilman tuota heijastinta. Rotala, se ei ole vielä ottanut tuulta alleen. Veikkaan että tuo lämpötila on sille liian korkea sillä nanossa se kasvoi paremmin vaikka siellä ei ollut lannotteita eikä CO2sta samalla tavalla kun tuossa monnilassa. Monniset, tai sukaravut repii niitä myös tehokkaasti pohjasta eikä sekään auta.

Olen tarjonnut survareita aamuin illoin ja ne on käynyt hyvin kaupaksi. Se, lämpötila ja yksityisyys oli ehkä syy ilouutiseen

Kuva

Monniset on saanet kutuintonsa takaisin, jee happy dance* En tällä kertaa ota noita talteen sillä kaapissa ei ole poikasille ruokaa joten katsotaan jos ne luonnostaan selviäisi. Onhan tuolla aika runsas kasvusto, sukaravut ei noita syö eli muut monniset on ainoita jotka niitä pistelis poskeensa. Sormet ristiin, mutta juu olen ihan täpinöissä jos nuo nyt lähtisivät taas kutemaan niin että ensi kierroksella voisin yrittää saada vauveleita talteen.

Tyhjensin sitten tuon nanon...näin muutaman eri yrityksen tuloksena totean että nanot ei ole minua varten. Tykkään enemmän semmoisesta ronskista otteesta niin ihania kuin nuo ulkonäöltään onkin (ja etenkin työpöydällä). Jos ikinä saan sellaisen työpöydän johon saan tuommoisen laittaa niin sitten kyllä pusken läpi ja hommaan sellaisen. Tuossa keittiössä en siitä oikein päässyt nauttimaan kun piti erikseen seisahtaa sitä ihailemaan, sekin varmaan vaikuttaa. Meillä ei ole sellaista paikkaa mihin sen olisi voinut laittaa missä se olisi ollut näkyvillä kunnolla. Hieman pidättäen henkeä ja luottaen googlen voimaan mietin A) tuleeko sukaravut toimeen leväsukarapujen kanssa, kokoeroa on aikamoisen paljon ja B) syökö helmimonniset sukarapuja. Siirto on toistaiseksi mennyt hyvin, kaikki iloisesti yhdessä.

Tuo siemenkokeilu onnistui, sanoisinko noin 70%. Olen todella tyytyväinen itämiseen, tuuheuteen, siementen itämisprosenttiin ja vauhtiin. Minusta itse kasvi oli kaunis. Siemenille siis 100% plussaa. Se 30% tippuu omasta mokasta joka oli jo tunnistettu 'laitoin niitä liian paljon liian lähekkäin' ja tuo akvan aloitukseen liittyvä leväongelma joka tosin poistui nopeasti. Tulen siis säästämään loput siemenet siihen isompaan akvaan. Voi olla että tässä välissä teen sellaisen kokeilun vesiviljelyssä jossa kokeilen jos voisin idättää nuo ilman multaa ja sitten siirtää ne kokeiluun monnilaan vaikka puun päällä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kuva
Viimeksi muokannut MiniMe, 21:54, 27.05.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kuva
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Tulin tänne kiittämään inspiraatiosta. Seurasin suurella mielenkiinnolla nanosi kasvikokeilua (vaikkakin oon kovin laiska kommentoimaan) ja laitoin innoittamanasi AliExpressiin tilauksen siemenistä. Hauska idea kasvattaa akvaariokasveja siemenistä!
zaleo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 01:36, 11.07.2017

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja zaleo »

MIelenkiintoinen artikkeli ja paljon (hyviä) kuvia

itseasiassa löysin tänne tuon sodastreamin takia, kauan yksi pullo kesti (vai onko vieläkin käytössä) tuo olisi varmaan ostoslistalla kun ekan (kasvi)akvaarioni tänäkesänä pistän tulille.

ps. aika monessa kuvassa oli paineenalentimen lähtö, eli paine johon painetta säädetään. Mutta sen pullonpuoli joka on luokkaa 1-10mpa (10-100bar) olisi mielenkiintoisempi jos seuraa paineen alenemaa pullossa. Vai oliko ideana vain näyttää että paine pysyy tasaisena?

Mutta anyway, hyvää luettavaa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Hei taas kaikille pitkästä aikaa, etenkin Siukille ja zaleolle. Kiva jos olette saaneet tästä päiväkirjasta jotain irti. Kesä on mennyt kalojen parissa mutta ei varsinaisesti akvaarion vaan enemmänkin kalastellessa. Akvaario on siis ollut (kuten varmaan monella muullakin kesäaikaan) minimihoidolla. Kohta lomien loppuessa ja syksyn tullessa alan taas siihen panostamaan.

Kuvat...pitääpi laittaa seuraavalla kerralla molempia :) Tuo lopullinen CO2 kulutus jäi pieneksi mysteeriksi joka selviää tulevaisuudessa. Viikolla 6 kuplien tulo loppui . Ensin sain hirmuisen paniikkikohtauksen, tässä on joku vika (olin tietenkin juuri silloin väsynyt, oli ilta ja oltiin kirsikkana lähdössä seuraavana aamuna pois muutaamaksi päiväksi juuri kun huomasin asian) ja otin pullon irti. Seuraavana päivänä hoksasin että hitsi, siitä asennuksesta on kuusi viikkoa joten syy miksi kuplia ei tule onkin varmaan yksinkertaisesti se että pullo oli tyhjentynyt. Kuusi viikkoa oli omasta mielestä oikein hyvä saavutus. Asensin jännityksellä uuden pullon kun tultiin takaisin matkoilta. Seurasin ohjeita huolellisesti. Ei kuplia. Kävin kaikki stepit moneen kertaan läpi huolellisesti. Ei kuplia. Kun en enää keksinyt mikä voisi olla vikana otin yhteyttä COartsin asiakaspalveluun. Heti kun olin kuvaillut ongelman, asiakaspalvelusta tunnistettiin ongelma, iloisena voin kertoa vika ei johtunut minusta. Heille oli paljastunut että kun olivat uudistaneet sen mustan mötikän jotain osaa, siihen oli syntynyt vika. Eli vika ilmenee vain hetkellisen käytön jälkeen. Asiakaspalvelu lähetti samana päivänä varaosan prioritynä ja se tuli nopeasti perille. Kaikki vanhat (joissa on vika) vaihdetaan ja nyt myydyissä vikaa ei ole joten huolettomasti voipi ostaa. Olen vain ollut näin kesän aikana saamaton ja vasta tänään sain asennettua tuon osan ja uuden pullon. Nyt sieltä pulppuaa kuplia. C02 ja lannoitteen puute aiheutti kasveille kuolemaa ja kitukasvuisuutta. Osalla on mennyt ihan hyvinkin. Karsin reilulla kädellä taas kasveja ja mietin mitä kivaa sinne hommaan syksyksi.

Oli aikamoinen yllätys kun eilen katsoin pitkästä aikaa oikein kunnolla akvaarioon kun huomasin että siellä on kymmeniä (vaikea laskea kuinka monta sillä niitä tuntui vipeltävän jokapaikassa) sukaravun poikasia. Veikkailen blue jellyjä mutta en voi varmaksi sanoa kun siellä on ne blue boltit ja yksi maatiainenkin. Leväsukaravutkin kantaa munia mutta niiden poikaset ei selviä ilman suolaa joten niitä ne ei varmaankaan ole. Tämä on kuitenkin iloinen perheenlisäys. Kyllä tuonne sukiksia mahtuu ja niistä pääsee tarpeen tullen helposti eroon. Kaloina siellä on vain helmimonniset eli kovin tyhjä se on monelle. Minun silmään just hyvä mutta ehkä syksyllä hommaan sinne yhden parven jotain tosi pieniä kaloja jos keksin mitä. Niiden täytyy kuitenkin olla selvästi pienemmät kuin kardinaalitetrat. Pitää miettiä.Yritän kuitenkin kudettaa noita monnisia oikein kunnolla ennen kun lisään mitään uusia.

Näin viimeiseksi pitää vielä laulaa pieni laulu: paljon onnea vaan, paljon onnea vaan, paljon onnea akva, paljon onnea vaan!

Meillä on nimittäin akvaarion 1v synttärit ollut ja mennyt. Aika paljon ollaan opittu ja maku muuttunut matkan varrella. Jos nyt lähtisin perustamaan akvaa valitsisin edelleen Juwelin, ehkä kuitenkin 240l enkä tuota 125l. Itse kuolaan tuota Rio400 mutta ehkä järki ottaa vastaan ja tunnustan että se ehkä kuitenkin olisi liian iso meidän olohuoneeseen. Pitää vielä miettiä. Meille riittäisi hyvin varmaan pienempikin kuin 450l sillä pidän enemmän pienistä kaloista ja kasveista. Mietinnässä on jos nyt aluksi siirtäisin tuon akvan nykyiseltä paikalta siihen mihin olen miettinyt suurempaa, se on parempi katselu paikka. Voi istua sohvalla ja ihailla vedenelämää.

Jos nyt aloittaisin harrastuksen, ostaisin tuon JBL letkun heti, se on tehnyt vedenvaihdosta (ja elämästä) niin paljon helpomman. Edelleen vaihdan osan vedestä muutaman viikon välein ämpärin kautta sillä silloin kun putsaan suodattimen pesen ne sienet vanhassa ämpärivedessä. Kasveihin panostaisin alussa enemmän, miettisin tarkemmin minkä kokoiseksi ne kasvaa yms. Ostaisin myös tuon CO2 systeemin heti kun aloin kiinnostua kasveista. Ostaisin myös sellaisen kunnon testilaukun. Kyllä ihan muutamallakin testillä pärjää mutta nuo laukut on hyviä hinta/laatu suhteeltaan. Tällä hetkellä kaipailen etenkin kasveihin liittyviä testejä esim rautaa. Olen super kiitollinen tälle foorumille ja kaikkien aloitusvinkeille, niiden avulla harrastuksen opettelu on ollut biljoona kertaa helpompaa. Markku Varjon kirja tuli silloin tarpeeseen ja ostin sen heti kun siitä vinkattiin. Bilteman hiekka on paras, se on niin helppo kun pysyy puhtaana kierteisten avulla ja kasvit tykkää valtavasti.

Innolla odotan mitä seuraava vuosi tuo tullessaan. Omassa mielessä suurimpina taitaa olla akvan siirto uuteen paikkaan ja samalla aquascape mylläys ja sitten vielä helmimonnisten viljelyprojekti.
vihrea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 14:35, 17.02.2017

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja vihrea »

Hei MiniMe
Pakko kysyä oliko kyse solenoidista ja saitko tilalle uuden 12v dc:n vai 220 ac:n? Minulle kun lähetettiin yllärinä tuo jälkimmäinen ja asiasta kysyttyäni kertoivat, että 12v tulee sitten joskus perässä kun ongelma on korjattu. Ihan siksi kyselen, kun vielä ei mitään ole kuulunut.. Olen ollut jo muissa asioissa niin paljon tuon asiakaspalvelun kanssa tekemisissä, etten ihan heti viitsi taas laittaa viestiä :mrgreen: Mutta ihan huippua heidän palvelu kyllä on ollut ja systeemikin toimii hienosti viimein :D

Minäkin tilaisin tuon testisalkun nyt jos aloittaisin alusta, erityisesti sen kasveihin painottuvan proscapen, jossa on oikeastaan lähes kaikki tarpeellinen. Olen tilannut testejä irrallisena Saksasta huomattavasti halvemmalla, mutta tuossa salkussa olisi ollut niin näppärä säilyttää.
zaleo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 01:36, 11.07.2017

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja zaleo »

Hmm, sain omani postissa ja siinä oli ihan 12V malli... pitää silmäillä toimintaa.

Vielä ei ole akvaariossa mitään, pari juurakkoa odottamassa ja yksi "pehmokala" (Näyttää muuten hauskalta :)

Teoriassa pitäisi jostain hankkia sisäsuodatin ja valo, olisi yksi 30W loisteputki joka just ja just riittäisi (130-150l vettä) Mutta menee niin alakanttiin etten viitti sillä alotella, vaan hankin heti sopivan.


Mutta kattellaan jos jouluun mennessä saisi duunattua. akvaariokaupan myyjä jo pelotteli kun kerroin mitä tahdon. Että on vaikeimpia kasveja joita niillä on, niin piti vähän muuttaa suunnitelmia :D
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

vihrea se joka mulle lähetettiin oli 12V ja se on toiminut moitteettomasti, ne on tosi nopeita ja kivoja CO2artsin asiakaspalvelussa, kiva kun sinäkin olet saanut hyvää palvelua. Se proscape olisi aivan mahtava laukku.

zaleo kunhan on pohja, lannoitteet, valot ja CO2 kunnossa kyllä ne vaikeatkin kasvit kasvaa hyvin. Sulla on hyvä kauppias kun noin neuvoo, mulle on myyty ihan kaikki mitä olen halunnut ilman kysymyksiä. Suurin osa niistä 'paremmista' kasveista sitten kuolikin kun olosuhteet oli väärät.

Luulen että rio240 tulee olemaan se uusi akva. Mittailin tuota mahdollista tilaa ja se sopisi mitoiltaan siihen hyvin. Myös tuo 350l rion korkeus harmittaa, se on sen verran korkea että tarvitsen varmaan jonkun jakkaran huoltotoimenpiteille ja koska kasveja tulee olemaan se kuullostaa hankalalle.Aquascapea haluaisin kokeilla sammalilla ja jollain ruoho yms matalakasvu-kombolla. Puolet pohjasta haluan omistaa edelleen hiekalle koska haluan jatkossakin monnisia.

Kuva

Tässäpä osa meidän asukkaista on eli helmimonninen, leväsukarapu, blue jelly ja uusia sukarapuvauvoja. Eilen katselin akvaa ja sinne oli ilmaantunut punakirjavia sukarapuja. Onkohan mahdollista että Rendon blue jellyistä osalle on tullut uudet värit kasvaessaan sillä mukana ei ole kuin yksi normi maatiaisrapunen joka tuli salamatkustajana kasvien mukana. Lapsosista osalla, kuten tässä kuvassa, on punainen sävy, osa on blue jellyn näköisiä.
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kiva kun olit laittanut kuvien ja kokemusten kera tuosta nanon perustamisesta! Tilasin erilaisia siemeniä ja haluan tehdä kolmannesta akvaariostani oikein vihreän! Saa nähdä mitä tulee :)
180 l
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiva jos olet saanut nano-inspistä Aaronjaaiti :) Tuo nano oli hurjan hauska projektina vaikka ei jäänytkään meille. Itsekkin ajattelin kaivaa siemeniä esiin ja tehdä vähän kokeiluja.

Syksy on ehdottomasti tullut ja huomio kääntyy taas akvaan enemmän ja enemmän. "Kato äiti tuolla menee rapuvauva" - on huudahdus jota meillä kuulee usein. Juu, siellä niitä vipeltää vaikka juuri lähti parikymmentä sukarapua uusiin koteihin ja vielä lähtee noin kymmenen muuta. Haluan yrittää säilyttää blue jellyt sinisenä joten on luovuttava vakituisesti noista 'värivirheellisistä'. Ilahduttavaa on että olen myös bongannut muutaman taiwan blue bee boltti-vauvankin, niitä sais tulla lisää ne on supersuloisia.

Viikonloppuna suoritin syyssiivouksen ja karsin kasveja melko rankalla kädellä. Kasvejakin lähti harrastajille mukavasti. Tiikerilummekkin oli puskenut kesän aikana kaksi uutta taimea vaikka oli ollut super vähäisellä hoidolla. Hieman samalla muutin järjestystä. Nyt pitää vaan taas odottaa hetki että kasvit pääsee kasvamaan ja loistamaan.

Vielä ei ole tullut muita kaloja mieli. Vakituisesti vierailen kyllä paikallisissa kalakaupoissa ja katselen jos vastaan tulisi 'se joku'. Mietin myös kuinkakohan monnista tuonne voisi maksimissaan ottaa. Nyt siellä on muistaakseni kuusi sukarapujen lisäksi eli hyvin vähäinenhän tuo kuormitus on. Mielessä on käynyt sellainen 12 jengi. Tilaa pohjalla on paljon kuitenkin.

CO2 pulputtaa edelleen. Hieman lisäsin nopeutta mutta olen tyytyväinen kuinka itsenäinen tuo systeemi edelleen on. Hieman jännittää taas tuleva pullon vaihtaminen. Edellisellä kerralla kun se osa oli rikki niin en saanut 'kokemusta' jonka kautta itsevarmuus lisääntyisi mutta niin hyvin tuo toimii että kerran kuussa voin hyvin käydä tämän sisäisen kamppailuni läpi.

Valitettavasti kuvaa kesän viidakosta ei tullut otettua mutta tässä karsinnan jälkeen

Kuva

Otin myös pois lisäsuodattimen kun ajattelin että sitä ei varmaan toistaiseksi tarvita. Kokeilen elämää viikon verran ja sitten laitan takaisin jos roskia alkaa kertymään pohjalle. Suodattimen, monnisten ja kierteisten avulla pohja on itsehoitava. Silloin tällöin pöyhäsen mutta en varsinaisesti sitä edelleenkään hoida.

Tässä tilanne sen jälkeen kun sisäinen sisustaja pääsi irti.

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tämä foorumi sisältää kyllä niin paljon hyvää tietoa ja keskustelua. Aloin pohtimaan tuota kalastoa selasin vanhoja keskusteluja. En halua varsinaisesti pohjalle muuta kuin helmimonnisia ja pienen tutkinnan jälkeen esimerkiksi 12 helmimonnista kuullostaa hyvältä numerolta. Voisin siis kasvattaa parvea kuudella. Tämä on jo iso lisäys nykytilanteeseen ja varmaan poistaisi nykyistä arkuutta.

Sitten ajatus heräsi siitä että voisin hankkia kääpiömonnisia corydoras pygmaeus 20kpl parven. Ne täyttää kriteerit melkoisen hyvin: viihtyy keskivedessä, ovat oikeasti pieniä eikä kiusaa rapuja eivätkä helmimonnisia eikä kukaan kiusaisi tai söisi niitä. Vesiarvotkin täsmää. Jee keksinköhän mä nyt tämän uuden lisäyksen. Nyt pitää hetki miettiä asiaa. Otan nuo helmimonniset ensin ja aloitan tämän prosessin niistä.

Seriouslyfish.com tiedot http://www.seriouslyfish.com/species/co ... -pygmaeus/

Practical Fishkeeping:illä on hyvä artikkeli näistä pienemmistä monnisista http://www.practicalfishkeeping.co.uk/f ... lest-hobos

Muita kaloja ei tämän lisäksi akvaan ole tulossa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Lannoitteet tulee olemaan seuraava opettelun kohde. Siihen pitää ostaa lisää testejä sillä tällä hetkellä en pysty mittaamaan esim raudan määrää. Tällä hetkellä käytössä ollut JBLn yleislannoite ja joskus olen laittanut rautaa lisäksi kun sellaisen pullon löysin halvalla alesta. Mutta lannoitus on ollut vähän mutu-tuntumalla ja se mutu on tällä hetkellä että kasvit ovat aliravittuja.

Kokeiluun lähti mikrot ja makrot

Kuva

Mikrojen sisältö

Kuva

Makrojen sisältö

Kuva

Kivijalkakaupasta (vaikka näitä niin tykkään tukea) ostettuna on aivan törkeän hintaisia joten jos nämä näkyvästi toimivat niin silloin pitää katsella mistä niitä voisi saada halvemmalla. Sitten kun opin niiden sisällöistä voikin tilata pulvereita ja tehdä omia litkuja. Mutta tämä on itselleni sellainen 'helppo ratkaisu'. Vähän niin kuin tuo CO2 systeemi etsin sellaisia heti-valmis-juttuja.

Se testipakkaus tulee kyllä ostaa niin että näkisin miten tuo annostelu toimii. Tällä hetkellä valoa on paljon joten mikroja menee 5 pumppausta ja makroja 2 pumppausta per päivä. Määrältään siis suht isoja joka tekee käytöstä tyyristä. Sukaravut on olleet ok vaikka hieman pelkäsin miten ne tulee reagoimaan näihin.

Mun suodatinkokeilu sitten hyytyi aika hyvin ensimmäisinä päivinä. Luulen että olis ollut ok mutta aloin ajattelemaan tätä kalaston lisäystä jonka myötä tuo suodatustarvekkin lisääntyy. Päätin laittaa suodattimen takaisin mutta ottaa siitä yhden suodatusosan pois kun se oli hieman liian korkea tuohon akvaan. Mullahan on lisäsuodattimena Aquaball 180 kun sain sellaisen käytettynä halvalla harrastelijalta. Se on toiminut oikein hyvin, tuo varsinainen pääliosa(pallo) on vaikein puhdistaa niistä suodattimista mitkä itselläni on ollut. Mutta sukarapuja se ei syö mikä on mulle tärkeää.

Vielä mietiskelen noita kääpiömonnisia. Toisaalta mun tekee mieli jotain pientä värikästä. Niin ihania kuin nuo helmimonniset ovat värikkäiksi niitä ei voi sanoa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Rapsutin lasin hiekkarajan puhtaaksi koska siihen oli kertynyt likaa samalla kun vaihdoin veden. Kasvit on lähteneet mukavasti kasvuun.

Kuva

Pähkäilyn tuloksena ajatus on taas kääpiömonnisissa. Ne on niin suloisia ja sopisivat tuonne loisavasti. Laitoin viestiä Helsingin akvaariokeskukseen, toivon että siltä otettaisiin yhteyttä pian niin saan tietää onnistuisiko lisäkalaston hankinta heidän kautta. Lähikaupat ovat vähän nihkeitä tilaamaan pieniä eriä. Helmimonnisiin haluan uutta verta ja edelliseen tilaukseen lähikaupan oli tilattava enemmän kun itse tarvitsin joten loput kalat olivat pitkään siellä myynnissä. Vaikka itse halusin lisätä parvea, halusin kalat kahdesta eri erästä ihan vaan sitä varten jos vaikka tekisivät poikasia joten en niitä sitten ostanut vaikka muuten olivatkin juuri sitä mitä etsin. Artemian munatkin tuntuvat olevan kiven takana joten Helsingin reissulla yritän niitäkin hommata. Jos ei onnistu niin sitten tilaan netin kautta. Sukaravut tarvitsevat lisää mantelipuun kuorta ja jotain kasveja tekisi mieli myös. Kauppareissu on siis tiedossa ja olisi ihana päästä sellaiseen kauppaan jossa olisi hieman suuremmat valikoimat ihan livenä niitä katselemaan.

Näin valon vähetessä tuli mieleen myös että mun pitää tarkistaa milloin viimeksi vaihdoin loisteputken. Yritän vaihtaa niitä noin puolen vuoden välein kierrossa eli yksi vaihtuu syksyllä, toinen keväällä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Joo, ei, joo...nyt ajatuksissa on nuolimonninen corydoras hastatus tykkään sen kuviosta ja ilmeisesti viihtyy keskivedessä hyvin.

Kuva
Kuva napattu tosta Practical Fishkeepingin artikkelista

Edelleen odottelen yhteydenottoa Helsingin akvaariokeskukselta. Siellä ilmeisesti on kova kiirus juuri nyt. Laitoin jo uudestaan viestiä kun mieli muuttui tässä välissä eli siinä mielessä ihan hyvä viive. Toivottavasti nuolimonnisia löytyisi. Olisi ihan kiva saada liikettä akvaan.

Mietiskelen myös kasveja. Tällä hetkellä siellä on jaavasammal, liekkisammal, punainen tiikerilumme, yks vallesneria, konnanputkea, karttulehteä ja tuota punaista pitkää jonka nimeä en tiedä. Onhan siellä itseasiassa toinenkin jonka nimeä en muista.

Nana vallu on ainakin ostoslistalla sillä se on mun mielestä tosi nätti. Se jonka tilasin Rendolta ei koskaan selvinnyt

Kuva
Tropican kuva http://tropica.com/en/plants/plantdetai ... 056C)/4505

Uuteen akvaan olen ajatellut saaria, tai ainakin yhtä. Sellaista jossa olisi oikein kunnon kasville tarkoitettu pohja. Saaren ympärillä sitten olisi hiekkaa koska monniset tarvitsee sitä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Siistin hieman oikeaa kulmaa leikkaamalla karttulehteä. Se näyttää matalana oikein kivalta. En olekkaan aikaisemmin sitä leikannut näin lyhyeksi. Sain alunperin yhden ressuvarren joka oli kuolemaisillaan joka sitten selvisi ja nämä muut kasvaneet siitä.

Kuva

Konnanputkeen on ilmestynyt jokin puutostila näin lannotteiden vaihdon yhteydessä. Uudet lehdet keltaisia tai värittömiä.

Kuva

Lähde: http://aquathusiast.com/nutrientdeficiency/

Tämän mukaan raudan puutos tai mahdollisesti kalium. Lisäsin rautaa, kaliumia ei ole kaapissa joten sitä pitää hommata.

Olen myös miettinyt 'sitä isompaa tulevaa akvaa', tai kuolannut oikeastaan lasimonneja. Ne näyttää mielenkiintoisilta ja sopis ehkä noiden muiden rauhallisten kumppaneiden joukkoon. Täällä foorumilla onkin kiva artikkeli niistä. http://aqua-web.fi/2014/01/22/pikkulasi ... uusi-laji/

Pitää varmaan taas soittaa Helsingin Akvaariokeskukseen koska sieltä ei vieläkään ole kuulunut mitään niin että vielä ehdin vilkuilla muualle jos sitä kautta en onnistu saamaan mitä on etsinnässä. Mun yhteydenotosta on kuitenkin jo kulunut yli viikko... ei tässä mikään hätä ole (ja siellä on varmasti kova kiire) mutta olenpa vaan malttamaton. Kaikki-heti-mulle-nyt. Ehkä malttamattomuuteen vaikuttaa sekin että uutta reissua ei ole kiikarissa lähiaikoina joten toivon kovasti että pääsisin 'karkkikauppaan' oikein kunnolla lauantaina.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Onhan sinulla kaliumia, jos käytät tuota NPK lannotetta, vai mitä luulit tuon K:n siinä olevan? :D

Veikkaisin kanssa kaliumin puutetta. Sitä kun ei tankkeihin oikeastaan mistään tule paitsi kasvilannotteista. Toki voi olla raudan puutekin, mutta sekin voi johtua kaliumin puutteesta. Kasvit tarvitsee kaliumia raudan käsittelyyn.

Muoks: muutan mielipidettä. Jos nuo on uusissa lehdissä, niin voisi olla tosiaan ennemminkin rauta kuin kalium. Yleensä kaliumin puute näkyy vanhoissa lehdissä (kasvi kannibalisoi vanhat lehdet uutta kasvua varten).
Viimeksi muokannut Norhie, 21:32, 25.09.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”