Linan 110 litrainen päiväkirja

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Lina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:31, 13.03.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Lina »

Tänään kokeilin ottaa muutamia kuvia akvaariosta. Käytössäni ei ole kuin puhelimen kamera, joten laatu ei päätä huimaa. Lisäksi koska liikkuvista otuksistahan on ihan tajuttoman vaikea saada tarkkoja kuvia, tehtävä oli paljon odotettua vaikeampi :D Tässä kuitenkin muutamia parhaita otoksia:
2015-09-17 18.35.09.jpg
Ihanaa kun kasvit näyttävät näinkin vihreiltä pitkästä aikaa! Ainoastaan vesimiekka näyttää vielä hieman kärsivältä, toivottavasti sekin toipuu pian.
2015-09-17 18.36.28.jpg
Tämä otus kiitää kameraa karkuun minkä ehtii, en vieläkää tajua miksi se on niin pelokas.
2015-09-17 18.36.13.jpg
Musta-aavetetra ja sitruunatetra. Sitruunat ovat jatkuvasti liikkeessä eli niiden kuvaamisesta luovuin heti alkuunsa :D
2015-09-17 18.35.29.jpg
Tähän otokseen olen jopa tyytyväinen! Ihanat leopardimonniset ja akvaarion kunkku!

Siinäpä oli, edelleen haaveissa on vähän sisustaa akvaariota uusiksi mutten millään keksi miten! Ainakin sen kivisen taustakuvan ostan kun jostain löydän, katsotaan miten se muuttaa ilmettä. Kun koskaan ei ole tyytyväinen... :D
Lina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:31, 13.03.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Lina »

Pitkästä aikaa!

Olin lomailemassa tuossa viime viikolla ulkomailla ja akvaario sai sen aikaa pärjätä itsekseen. Kaikki meni onneksi hienosti mutta silti vähän jännitti. Mietin juuri säilyvätkö kaikki kalat hengissä, vaikka ei 6 päivää ole aika eikä mikään, ja sitten tietysti kauhukuvana se että palatessamme vedet ovat lattialla.

Kaikki sujui kuitenkin paremmin kun hyvin, en tiedä olivatko kaikki kalat löytäneet viikonloppuruokapötköjä joita niille laitoin, mutta hengissä olivat kaikki. Kotilot sen sijaan olivat syöneet hyvin :/ Niistä puheenollen, olen ajatellut hommata petokotilon jotta noista pääsisi eroon. Onko kellään tietoa saako näitä helposti akvaariokaupoista? Nyt en itse yhtään muista onko meidän lähiliikkeissä noita ollut ja haluaisin vähän tietää onko odotettavissa pitkä projekti niiden metsästämiseksi.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Petokotiloita saa helposti ainakin toisilta harrastajilta, vilkaisepa myyntipalstaa. Akvaariosi on ehkä keltarihmakalalle hieman turhan pieni, eikä siellä ole sille mitään varsinaista suojapaikkaa, siksi on arka. MYöskin yksinäiset tai kaksinaiset tetrat voisi lahjoittaa jollekin toisella harrastajalle parven jatkoksi. Ja itse luopuisin myös toisesta partiksesta.
Lina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:31, 13.03.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Lina »

Kiitos vastauksestasi!

Täytyykin katsoa olisiko jossainpäin petokotiloita tarjolla. Jostain luin, että yhdelle keltarihmakalalle akvaarion minimisuositus olisi 120 litraa ja jotenkin olen miettinyt että kun omani ei jää siitä kuin 10 litraa niin en viitsisi tuota sen takia alkaa muualle kauppaamaan. Vähän oikeastaan sama muiden kalojen kanssa, olen lähinnä odotellut sellaista luonnollista poistumaa. En itse harmikseni tunne yhtään akvaristeja ns. livenä, mutta voisihan tietysti kokeilla jos tästä lähistöltä löytyisi joku kuka haluaisi noista joitain ottaa.

Minkälaisia piiloja rihmakalalle voisi tehdä? Olen käsittänyt että ne pitävät pintakasvillisuudesta, pitäisikö siis antaa kasvien kasvaa vähän pitemmiksi ja antaa peittää pintaa?
Lina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:31, 13.03.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Lina »

Nyt on kirjoittelu jäänyt vähän vähemmälle, mutta koska kirjoittelen lähinnä omaksi ilokseni, sillä tuskin on niin väliä.

Tänään hain eläinkaupasta 3 kpl petokotiloita! Akvaariossani möngertää ihan älytön määrä kotiloita ja ne alkavat olla jo todella ällöttäviä ja vievät liikaa tilaa. Siispä päätin vihdoinkin tehdä asialle jotain ja hommasin noita petoja. Ne ovat oikein kauniin värisiä, olin vain vähän yllättynyt miten pieniä ne ovat. Kai odotin jotain kunnon monstereita :D

Kotilot lähtivät äkkiä mönkimään ympäriinsä, mutta en nähnyt niiden syövän vielä muita. Toivon todella että näistä on apua, eikä haittaisi yhtään jos nämä lisääntyisivät (järkevissä rajoissa tietenkin) sillä kuten sanottu, ovat kauniita. Lisäksi näitä voi sitten lahjoittaa eteenpäin jos joku huolii ja mikäli niitä nyt edes tulee enempää.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Lina kirjoitti:Nyt on kirjoittelu jäänyt vähän vähemmälle, mutta koska kirjoittelen lähinnä omaksi ilokseni, sillä tuskin on niin väliä.

Tänään hain eläinkaupasta 3 kpl petokotiloita! Akvaariossani möngertää ihan älytön määrä kotiloita ja ne alkavat olla jo todella ällöttäviä ja vievät liikaa tilaa. Siispä päätin vihdoinkin tehdä asialle jotain ja hommasin noita petoja. Ne ovat oikein kauniin värisiä, olin vain vähän yllättynyt miten pieniä ne ovat. Kai odotin jotain kunnon monstereita :D

Kotilot lähtivät äkkiä mönkimään ympäriinsä, mutta en nähnyt niiden syövän vielä muita. Toivon todella että näistä on apua, eikä haittaisi yhtään jos nämä lisääntyisivät (järkevissä rajoissa tietenkin) sillä kuten sanottu, ovat kauniita. Lisäksi näitä voi sitten lahjoittaa eteenpäin jos joku huolii ja mikäli niitä nyt edes tulee enempää.
Varmasti on apua, itselleni muutti näitä 5kpl. Olivat sen verran isoja, että jännitin kelpaako niille pienet roskakotilot kun altaassa on herkullisia isoja kierteisiä. Mutta roskakotiloita ei ole enään näkynyt, vaan tyhjiä kuoria hiekalla.
Kierteisiä olen nähnyt livenä näiden syövän, aika kauan käyttävät aikaa yhden kierteisen syömiseen.
Uutta sukupolvea on odotettavissa aika pitkällä aikavälillä, käsitin että jos munat selviää kaloilta niin poikaset voivat piiloutua hiekkaan jopa puoleksi vuodeksi kasvamaan.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Lina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:31, 13.03.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Linan 110 litrainen päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Lina »

Kiitos kalaton vastauksestasi :) nyt olen jo nähnyt nämä kotilot tositoimissa, aika hurjan näköistä! Ovat olleet oikein ahkeria ja tyhjiä kotilonkuoria näkyy siellä täällä. Vielä on reilusti työsarkaa jäljellä, mutta nyt jo muutos on merkittävä. Ihanaa!

Tässä yksi päivä viikonloppuna olin aivan varma että leopardimonniset olivat kutupuuhissa. Painoivat kauheaa kyytiä ylös ja alas lasia pitkin ja välillä pysähtyivät hassusti niin että toinen kellahti kyljelleen ja toinen tuli ihan siihen viereen, olivat hetken aikaa ihan paikallaan ja sitten taas mentiin. Tosi jännää! Harmi vaan että kudulla on tosi pienet mahdollisuudet selvitä tälläisessä seura-akvassa, joku kävi varmaan heti syömässä mikäli mitään tuotoksia edes tuli. Pienet monnisvauvat olisi niin ihania <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”