Aloittelijan akvaattinen ajatus

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Pistetään nyt oma ajatteluketju pystyyn. Haaveissa siis akvaario ja täysin ensimmäinen ikinä. Suunnitelmissa olisi Juwel Rio 125l, mutta mahdollisesti Rio 180l voisi onnistua. Tekniikkaan meinasin satsata ostamalla ulkosuodattimen, lähinnä oman laiskan luonteen takia.. eli siinä houkuttelee tuo harvempi puhdistusväli. Todennäköisesti Eheim experience olisi suunnitelmassa. Akvaarion väriä en osaa päättää. Houkuttelisi valkoinen, mutta asunnon kaikki kalusteet ovat mustat... :?

Kalastoa olen jo jonkunverran miettinyt. Akvaarion kunkkuna olisi taistelukala mahdollisesti muutaman neitosen kanssa. Näiden seuraksi pari parvea jotain pientä ja kaunista. Esim musta-aavetetroja ja hehkurasboria tai tulisuppusuita ja sinineontetroja. Muita kauniita mahdollisuuksia olisi smaragdirasbora, seeprakala tai ehkä kiilakylki. Haluisin jonkun tiiviin parven jossa paljon kaloja ja toisen vähemmän tiiviin parven jossa sitten vähän vähemmän yksilöitä. Ja tietty kirkkaat värit. :)

Pohjakalat olisivat pieni ryhmä piikkisilmiä, parvi monnisia (leopardimonninen tai safiirimonninen), yksi tavan partamonni sekä noin 3 kpl nuolimonneja (seepranuolimonni).

Kasvipuoli onkin mulle sitten täysin vierasta asia. En ole viherpeukalo, mutta toivon, että nyt kun ei ole mahdollista liikakasteluun tai kuivumiseen niin minulla olisi mahdollisuus onnistua. Viikonlopuksi olen tilannut luettavaa: 3kpl Varjon kirjoja. Niissä toivottavasti aukeaa vielä lisää kalalajit sekä varsinkin kasvillisuuden salat.

Saa antaa näkemyksiä tuon akvaarion koon 125l/180l (ja värin) suhteen.
Myös ulkosuodattimen hyödyt ja haitat kiinnostaa.
Kalastosuunnitelmaa saa hyvinkin mielellään kommentoida ja etenkin parvien kokoja.
Pohjamateriaaliksi olin ajatellut kvartsihiekkaa.

Että tälläsiä suunnitelmia. :D
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Sinullahan on jo hyvät suunnitelmat. Ilman muuta kannattaa hommata niin iso akva, kun vaan saat mahtumaan. Helpompi hoitaa ja antaa isomman valikoiman kalastovaihtoehtoja. 180l purkkiin mahtuu jo vaikka mitä kivaa.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

samaa mieltä, akvaario ei voi koskaan olla liian iso. Eikä niitä voi olla liikaa :mrgreen:
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Rockhill kirjoitti:samaa mieltä, akvaario ei voi koskaan olla liian iso. Eikä niitä voi olla liikaa :mrgreen:
Apua! Jos nyt ensin tämän yhden saisi pystyyn. :D


Pitää tosiaan miettiä tuota isompaa Rioa. Jos tuo Eheim experience 2424 käy tuohon 180 litraseen niin silloin ei oikeastaan kulut nousisi kuin muutaman kympin. Onko kokemusta/tietoa näistä ulkosuodattimista?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Mä olen samaa mieltä edellisten kanssa siitä altaan koosta (ja määrästä) :mrgreen: Mutta joo, itsellä juurikin tuo 180 litrainen Juwel Rio valkoisena. Se on oikein nätti, mutta vaikea sanoa miten sopii Sinun muuhun sisustukseen. Erittäin kompaktin kokoinen allas enkä tuosta litramäärästä tinkisi, sillä ainoana kalastona 20 puna-aave tetraa ja nekin ovat pienemmästä päästä parvikaloja.

Mitä suodattimeen tulee, niin tuo experience lienee tullut professional 2 tilalle ja se on oikein näppärä laite. Siinä luvataan, että se alle 250 litraiseen riittävä. Mulla yksi sellainen vanhempi malli tuossa mainitsemassani altaassa JBL:n CPi 200 sisäsuodattimen lisäksi. 450 litraisessa sama suodatuskokoonpano, mutta 2 + 2. Olen tyytyväinen.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Siinä Rio:n mukana tulee maanmainio suodatin. Et tuolla kalastosuunnitelmalla tarvitse siihen muuta suodatusta. Eikä sitä Rio:n omaa suodatintakaan tarvii puhdistaa kun muutaman kerran vuodessa.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Tuota 180l minäkin suosittelisin ekaksi, ei tarvitse ihan heti lähteä etsimään uutta :mrgreen:
Itse pähkäilin myös tuon värin kanssa tuon uusimman 125 litraisen rion kanssa, itse päädyin mustaan jalustaan ja valkoiseen akvaan. Kuvia löytyy tuolta mun päikystä. Meillä liki kaikki kalusteet valkoisia, viimeisetkin koivun väriset menossa maalaukseen. Valitettavasti lattiat kirsikan väriset, taloyhtiön putkirikon takia saatiin uudet hienot harmaat lattiat keittiöön ja eteiseen ja vakavissani harkitsen myös muun kämpän remppaamista.
Valkoinen voisi erottua edukseen muuten tummassa sisustuksessa.

Itse olen ollut jopa kaktusten tappaja, ja akvaariokasvit olen saanut menestymään ihan kivasti joten rohkeasti kokeilemaan itseään miellyttäviä kasveja :D

Ja tervetuloa mielenkiintoisen harrastuksen pariin, kun annat sille pikkusormen niin se vie koko käden :mrgreen:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Nyt on Varjon kirjat lainattuna ja oppimiskäyrä nousee vielä kovempaa vauhtia. mm pH jutut oli pitkälti uutta (vaikka perus tietoahan tuo on kouluajalta kun vaan muistaisi).

Nyt olen miettinyt, että onkohan tuo suunnittelemani kalasto liian runsas tuonna 180litraiseen. Varjon kirjoja lukiessa tullut paremmin tietoon kalalajien parvikoot. Nyt suunnitelmassa olisi siis:
Taistelukala uros 1kpl
Taistelukala naaras 2 kpl
Hehkurasbora parvi noin 15-20 kpl
Mustaneontetra tai musta-aavetetra parvi noin 10 kpl

Pohhjalle tulisi
Partamonni 1 kpl
Täplä/seepranuolimonni 6 kpl
Piikkisilmä 4kpl
Leopardimonninen 8kpl

Mietityttää tuo nuolimonnien parvikoko kun sanotaan, että tuo 6 kpl olisi minimi.. Alunperin olin ajatellut niitä vain joku 3 kpl. Tuleeko nyt tässä suunnitelmassa pohjalle liian kove meno?

Kaviston suunnittelu on vielä täysin kesken....
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Otot viettävät aikansa lähinnä laseilla tms pinnoilla, eivät varsinaisesti pohjalla niinkuin monniset, joten eivät ole toistensa tiellä. Tuon kokoiseen altaaseen mahtuu vaikka 10 ottoa, ne tykkäävät toisistaan. [;)] Muista kalavalinnoista... Itse pelkäisin noiden hehkurasboroiden päätyvän taistojen syömäksi. Varmaa tietoa asiasta ei ole, mutta sen suuntaista kokemusta kyllä. :roll:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Hmm.... Olisikohan kiilakyljet parempi vaihtoehto hehkurasborille? Ne myös miellyttäis silmää. Ovat kai vähän isompia ja myös pintaveden kaloja?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Miten olis rusokiilakylki? Todella upeita ja 4cm kokoisina niitä sais erittäin näyttävän parven.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Siltsu kirjoitti:Miten olis rusokiilakylki? Todella upeita ja 4cm kokoisina niitä sais erittäin näyttävän parven.
Itekin suosittelisin ulkonäön perusteella rusokiilakylkiä, vaikkei olekaan juuri näistä fisuista muuten kokemusta. Olivat vaan just kaupassa nähdessäni niin upeita, että meinas lähtee matkaan.. ehkä vielä joku päivä [;)]
240 litrainen ikuisuusprojekti.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Rusokiilat on kyllä todella kauniita. Niitä itselle tulossa taistelukalanaaraiden kanssa 240 litraiseen rioon. Ja pohjalle piikkisilmiä :mrgreen:

Niin ja muuten. Ota samantien 3 niitä taistonaaraita. Jakautuu koiraan kiinnostus useamman naaraan kesken. :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

mirauria kirjoitti:Rusokiilat on kyllä todella kauniita. Niitä itselle tulossa taistelukalanaaraiden kanssa 240 litraiseen rioon. Ja pohjalle piikkisilmiä :mrgreen:

Niin ja muuten. Ota samantien 3 niitä taistonaaraita. Jakautuu koiraan kiinnostus useamman naaraan kesken. :)
Meillähän on sama maku. :D

Kiitos teille kaikille vinkistä. Rusokiilakylki on oikein nätti kala.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja mirauria »

lacysan kirjoitti:Meillähän on sama maku. :D
Heh :D Juu. Mä olen niin hurahtanut noihin taistoihin, että aika pitkälti niiden vesiarvojen mukaan on tässä taloudessa kalat :mrgreen: Ja piikkisilmistä olen myös tykännyt aina. :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

lacysan kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Rusokiilat on kyllä todella kauniita. Niitä itselle tulossa taistelukalanaaraiden kanssa 240 litraiseen rioon. Ja pohjalle piikkisilmiä :mrgreen:

Niin ja muuten. Ota samantien 3 niitä taistonaaraita. Jakautuu koiraan kiinnostus useamman naaraan kesken. :)
Meillähän on sama maku. :D

Kiitos teille kaikille vinkistä. Rusokiilakylki on oikein nätti kala.
Pikkasen jälkijunassa, mutta voihan noita taistoakkoja hankkia ensin 2 ja kasoa miten yhteiselo sujuu ja sittemmin vielä yhden lisää. Muitten kalojen kanssa kannattaa katsella lämpöjen yhteen sopivuutta- piikkisilmä on yleisesti ottaen hyvin yhteensopiva taistojen kanssa, jollei kasvata taistoja. (Kasvatettaessa se singahtaa ''sata lasissa'' taiston kuplapesään ja kiskaisee niin sanotusti mädin kitusiinsa). :?
Ahvenia ja monneja.
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Voi hyvin olla että taisto uros saa ihan kivan haaremin itselleen. Kivan näköisiä ne naaraatkin nimittäin. :D

Nyt venyy projekti kuitenkin syksyyn tai ainakin loppukesään. On ollut puhetta keittiörempasta ja nyt siten mietin, että voisi tämän kämäsen-surkean parketin vaihtaa kestävään ja hyvään laminaattiin ja jospa se tehdään sitten samalla kertaa. Alussa oli ajateltu, että lattiat tehdää myöhemmin, mutta olisihan se kätevämpää tehdä nyt niin ei ole heti 1-2 vuoden kuluttua akvaarion siirtelyä edessä. Joten pakko nyt malttaa odottaa tuonne loppukesän puolelle. Toisaalta ehkä kiva sitten iltojen pimetessä aloitella uutta harrastusta ja projektia. :)
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Aikaisemmasta kirjoituksesta kulunut jo jokun aikaa. Ajatus akvaariosta ei ole täysin kuopattu kuitenkaan. Tässä on ollut keittiö, seinä ja lattiaremontti jotkalähes valmiit joten nyt olisi taas aikaa haaveilla kaloista.

Kalalajien suhteen ajatukset vähän vaihtunut. Taistelukalan ja seka-akvarion tilalle mietin miljoonakala akvaariota. Myös akvaarion muoto on muuttunut Rioan kapeampi Lido 120 litranen voisi mahtua asuntoon paremmin.

Miljoonakalojen seuraksi haluisin jotain pohjakaloja.. Piikkisilmät oli kovasti listan kärjessä, mutta ne ei taida miljoonakalojen kanssa mennä samaan (kun veden kovuus liian eri)? Mutta mites sitten yksinkertaisesti 1 maatiaispartamonni ja vaikka 6 täplänuolimonnia?

Miljoonakaloja voisi ottaa alussa vaikka 2 urosta ja 8 naarasta ja antaa niiden lisääntyä hyväksi parveksi?

Ajatuksia?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Nuolimonnitkaan ei kovemmasta vedestä oikein taida tykätä. Partis kyllä menee. Millaisilla vesiarvoilla ajattelit puljata? Jos et ihan hurmu paljon kovuuksia nosta, niin kupari- tai täplämonniset voisi sopia.
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Sinulla on tiedossa ihana "matka"!

Meidän 120-litrainen valkoinen Juwell täytti juuri kolme vuotta. Kaverilla taas on vuoden vanha 180-litrainen. Me otettiin heti Juwelin oman suodattimen lisäksi ulkosuodatin. Suodatus on riittänyt, mutta puhuria on ollut vähän turhan paljon. On aiheuttanut tupsulevää laitteisiin. Joten tällä viikolla poistimme sisäsuodattimen kokonaan. Laitoimme ulkosuodattimeen pintaimurin, joten nyt vihdoin pääsin eroon ikävästä pintakalvosta, joka on vaivannut.

Kaveri ei ottanut ollenkaan ulkosuodatinta, ja kärsi jonkin sortin ongelmia. Lopulta päätyi myös ottamaan toisen suodattimen. Teet niin tai näin, matka on mukava! Olen nauttinut Juwellistani todella paljon. Kasvit on vaihtunut moneen kertaan. Hiilidioksidi-laitteekin laitettiin. Kasvit kasvavat todella hyvin. Tässä kuvaa viimeisimmän trimmauksen jälkeen.
Liitteet
image.jpeg
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

kerttu kirjoitti:Nuolimonnitkaan ei kovemmasta vedestä oikein taida tykätä. Partis kyllä menee. Millaisilla vesiarvoilla ajattelit puljata? Jos et ihan hurmu paljon kovuuksia nosta, niin kupari- tai täplämonniset voisi sopia.
No mä toivon, että voin pitää mahdollisemman pehmeänä tuon veden.. silloin saisi noita toisia kaloja vähän mukaan TAI jos löytäisi niitä paljon puhuttuja miljoonakaloja jotka sopeutunut pehmeään veteen. Jostain kyllä luin sitäkin, että kun muutama polvi kaloja kasva niin ne alkaa sopeutumaan siihen veteen. Täplämonniset oli myös vähän mielessä. Noi nuolimonnikkaan vaan jotenkin on niin hauskoja.


Kaikau, Sulla on hieno aqva! Itse ajattelin tuon 120l kanssa kokeilla ensin ihan sen oman suodattimen voimin. Kuitenkin tarkoitus pitää kalasto ja kasvillisuus yksinkertaisena. Voi olla että tämä pelkkä suunnittelu venyy vielä pitkälle kesän jälkeen. Syksyksihän tuo olisikin ihan mahtava projekti aloittaa. Saa ainakin rauhassa suunnitella. :)
lacysan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:10, 07.05.2015

Re: Aloittelijan akvaattinen ajatus

Viesti Kirjoittaja lacysan »

Mitähän käytännön eros tilla Lido 125 ja Rio 120 on?

Eli miten tuo muota vaikuttaa? Jostain syystä tuo kuutio vähän kiehtoisi.
Tekniikkahan noissa on sama.

Ja sit sellaista mietin, että miten paljon tota vettä pitää kovetuttaa noille miljoonakaloille? Ja miten se kätevimmin (ja edullisimmin) tehdään?

Näen silmissäni akvaarion täynnä sinisiä miljoonakaloja. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”