Rion ja Rekordin elämää

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Tästä tulikin sitten surupäivä :cry: äiteeni laitto viestiä tuolta toisesta aparttamenttoksesta, että oli joutunut ison lehtiksen lopettamaan kun oli vaan valunut virran mukana eteenpäin ihan velttona.. oli vielä muutama päivä sitten ihan täysissä voimissa. Lohduttaudun sillä että hänellä oli jo ikääkin mittarissa. Nyt olen ruvennut harkitsemaan tässä semmoista, että joskos vaihtaskin pääkalan nyt johonkin muuhun, kun noita lehtiksiä on ollut jo niin kauan. Paikallisessa eläinkaupassa oli ainakin viime aikoina tosi upeita ja kookkaita helmirihmiksiä, joten vähän niitä houkuttelis ottaa haaremi. Mutta pitää nyt rauhassa harkita ja pohtia.

No sitten toiseen suru-uutiseen. Tein juuri muutama minuutti sitten vedenvaihdon Rekoon ja olin tässä viime päivinä ihmetellyt kun keltakäppänä tytyä ei oo oikein näkynyt. Ajattelin, että siellä se moorapuun sokkeloissa lymyilee, kun tykkäsi siellä aina olla. No sitten kun kävin puhdistamaan suodatinta ja pintaimuria niin sieltähän se imurista löytyi kuolleena :cry: pakosti on jotenkin sinne hypännyt, kuitenkin pieni kynnys siinä on. Kyllä meinasin itkua tihrustaa, kun juuri hänelle sain tuon ukonkin Helsingistä haettua ja täällä päin noita keltakääpiöitä ei ole oikein vastaan tullut. Saa nähdä kuinka kauan taas menee, että saan sitten uuden tytyn hankittua :| minulla muutenkin yleensä nämä vastoinkäymiset jostain syystä tuppaa aina kolahtamaan samalle päivälle.. äh.

Muuten toi Reko on varmaan upeampana kuin koskaan. Kalat ja kasvit on niin upeissa väreissä että ihan silmä lepää. Riossakin puhaltaa paremmat tuulet, leväinvaasio saatu hyvin kuriin säännöllisellä valotusajalla ja muutenkin lyhyemmällä valotusajalla. Myyjän kehumat nokkikset ovat oikeasti osoittautuneet ihan huipuiksi levänsyöjiksi ja ne on vaan niin hauskan näköisiäkin :mrgreen:

Huh, tässäpä pitkästä aikaa kuulumisia!
240 litrainen ikuisuusprojekti.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Onpas kurjia uutisia, erityisesti varmaan juuri tuo ahven harmittaa kun juuri sait sille partnerinkin. Minkälainen pintaimuri sulla on? Olisko yön pimeänä sitten säikähtänyt jotain ja hypännyt sinne, lienee aika harvinainen tapahtuma.
Lehtikalalla rupee olee jo sen verran kokoa että itselle tekisi tiukkaa lopettaa sellainen, vaikka pakkohan se olis tuollaisessa tilanteessa.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

kalaton1 kirjoitti:Onpas kurjia uutisia, erityisesti varmaan juuri tuo ahven harmittaa kun juuri sait sille partnerinkin. Minkälainen pintaimuri sulla on? Olisko yön pimeänä sitten säikähtänyt jotain ja hypännyt sinne, lienee aika harvinainen tapahtuma.
Lehtikalalla rupee olee jo sen verran kokoa että itselle tekisi tiukkaa lopettaa sellainen, vaikka pakkohan se olis tuollaisessa tilanteessa.


Niinpä :( se pintaimuri on ihan semmonen pikkunen EHEIM Skim 350 muistaakseni. Oli kyllä ikävä juttu ja en olis kyllä tuota osannut odottaa, että sinne imuriin joku menee. Muuten se on kyllä ihan huippuvehe, toivottavasti siitä nyt ei tule mitään kalasyöppöä kuitenkaan, muuten joutaa pellolle!

Joo miulla tekee kyllä kanssa usein vähän tiukkaa noi kalojen lopettamiset, mutta pakkohan se on jos tilanne vaatii. Joskus kyllä delegoin sen tehtävän miehelle..
240 litrainen ikuisuusprojekti.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Kalojen lopettaminen on kurjaa. Onneksi montaa ei ole tarvinnut ja itse en ole yhtään isompaa. Muistan, kun vielä asuin kotona (olin ehkä jotain 13) ja yksi lehtikala piti lopettaa. En vaan kyennyt siihen, joten vanhempien oli homma hoidettava. Nykyään olisi pakko itse, kun ei ole ketään auttamassa. Kurjaa se olisi. Toivottavasti ei tule ihan heti vastaan :/
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

mirauria kirjoitti:Kalojen lopettaminen on kurjaa. Onneksi montaa ei ole tarvinnut ja itse en ole yhtään isompaa. Muistan, kun vielä asuin kotona (olin ehkä jotain 13) ja yksi lehtikala piti lopettaa. En vaan kyennyt siihen, joten vanhempien oli homma hoidettava. Nykyään olisi pakko itse, kun ei ole ketään auttamassa. Kurjaa se olisi. Toivottavasti ei tule ihan heti vastaan :/
Niin on.. :( toi meidän lehtiskin oli jo kuitenkin ihan kunnon möhkäle. onneksi en ollut näkemässä sitä lopetusta tai olis varmaan tullut suru puseroon..
240 litrainen ikuisuusprojekti.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

raijaaa kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Kalojen lopettaminen on kurjaa. Onneksi montaa ei ole tarvinnut ja itse en ole yhtään isompaa. Muistan, kun vielä asuin kotona (olin ehkä jotain 13) ja yksi lehtikala piti lopettaa. En vaan kyennyt siihen, joten vanhempien oli homma hoidettava. Nykyään olisi pakko itse, kun ei ole ketään auttamassa. Kurjaa se olisi. Toivottavasti ei tule ihan heti vastaan :/
Niin on.. :( toi meidän lehtiskin oli jo kuitenkin ihan kunnon möhkäle. onneksi en ollut näkemässä sitä lopetusta tai olis varmaan tullut suru puseroon..
Etenkin ahventen, jotka on niin persoonia. Miten kauan lehtikala elää? Apistogrammathan elää keskimäärin nelisen vuotta, mikä on lyhyt verrattuna avainkirjoahvenen 10 vuoteen, mutta pidempi kuin taistelukalan 3-vuotta.
Ahvenia ja monneja.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Riippasaarni kirjoitti:
raijaaa kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Kalojen lopettaminen on kurjaa. Onneksi montaa ei ole tarvinnut ja itse en ole yhtään isompaa. Muistan, kun vielä asuin kotona (olin ehkä jotain 13) ja yksi lehtikala piti lopettaa. En vaan kyennyt siihen, joten vanhempien oli homma hoidettava. Nykyään olisi pakko itse, kun ei ole ketään auttamassa. Kurjaa se olisi. Toivottavasti ei tule ihan heti vastaan :/
Niin on.. :( toi meidän lehtiskin oli jo kuitenkin ihan kunnon möhkäle. onneksi en ollut näkemässä sitä lopetusta tai olis varmaan tullut suru puseroon..
Etenkin ahventen, jotka on niin persoonia. Miten kauan lehtikala elää? Apistogrammathan elää keskimäärin nelisen vuotta, mikä on lyhyt verrattuna avainkirjoahvenen 10 vuoteen, mutta pidempi kuin taistelukalan 3-vuotta.
Öh. Nyt en itseasiassa osaa kyllä tarkalleen sanoa. Tuo mun tämän hetken ehdoton johtajakoiras (joo, loput on sen poikasia ja yhden raidallisen sukupuolesta ei käryä) on ~7v luulisin. Faunataren sivujen mukaan olis n. 10v näiden elinikä. Muualta en löytänyt tosi pikaisella googlauksella tuosta tietoa.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Tänään aamulla huomasin, ettei Rekon suodatin pyöri, joten illasta tein vedenvaihdon ja otin koko roottorin irti ja puhdistin. Lähti onneksi toimimaan. Toinen punanoitamonni on myös mystisesti kadonnut, harmittaa :? Tutkin tällä kertaa suodattimen lampun kanssa eikä siellä näkynyt mitään, ei myöskään pintaimurissa muuta kuin roskaa ja muuta kakkaa. En ole mitään ruumistakaan löytänyt. Haluaisin punanoitia lisää ehdottomasti, mutta voisivat lopettaa katoamisen.
Vedenvaihdon aikana päätin, että otan moorapuun kokonaan pois välillä, halusin vaihtaa vähän maisemaa :) yritän ottaa tässä joku päivä muutaman räpsyn ja laittaa tänne. Huomenna olisi tiedossa myös Rion vedenvaihto.. haluaisin sinne kasvilisäystä, mutta nyt vähään aikaan ei ole tullut sopivia kasvipaketteja myyntiin, koko ajan yritän kärkkyä.

Kovasti hotsittaisi tehdä jotain muutoksia varsinkin Rioon. Se on seuraavaksi kalasto/kasvi lisäyksien kohde ja harmaita hiukisa aiheuttava projekti. Rekoon oon jo aika tyytyväinen, neoneja vois muutamia ottaa lisää.
240 litrainen ikuisuusprojekti.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja GTX »

raijaaa kirjoitti:Toinen punanoitamonni on myös mystisesti kadonnut
Tästä tuli mieleen, kun mulla katosi muutama punanoitamonni. Syyllinen jäi aikanaan kiinni itse teosta. Sinällään kummallista, että otot ja vastaavat pikkusintit saivat olla ihan rauhassa, mutta jostain syystä reilut 10 senttiset noitamonnit maistuivat punaotsalle.
IMG_6673.jpg
IMG_6673.jpg (243.35 KiB) Katsottu 12521 kertaa
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

GTX kirjoitti:
raijaaa kirjoitti:Toinen punanoitamonni on myös mystisesti kadonnut
Tästä tuli mieleen, kun mulla katosi muutama punanoitamonni. Syyllinen jäi aikanaan kiinni itse teosta. Sinällään kummallista, että otot ja vastaavat pikkusintit saivat olla ihan rauhassa, mutta jostain syystä reilut 10 senttiset noitamonnit maistuivat punaotsalle.
8O hui! Eikai nyt vaan miun keltakääpiöukko oo sitä voinut laittaa suihinsa! En kyllä sitä jaksa ainakaan uskoa millään :mrgreen: hurja kuva kyllä.. slurpsista vaan ja päivällinen on syöty.

Juuri tuli tehtyä vedenvaihto Rioon ja taas huonoja uutisia :( nyt kyllä epäilen jotain tautia.. tai jotain hämärää. Lehtikset ja yksi ruso senkun tippuilee vaan, löytyy velttona jostakin ja pakko lopettaa. Tänään siis löytyi rusokirjoahven juurakon alta haukkomassa henkeä, kun ihmettelin kun ei tullut näytille. Mitä tää nyt on? Joku tubi? En oo näihen päälle mikään tuntija. Mutta kun kaikki tähän asti mennyt vaan veltoksi yhden yön aikana, mitään ulkoisia merkkejä ei ole. Alkaa jo pelottaa. Apuja! Enpä muuten taaskaan tajunnut ottaa kuvaa noista uhreista.. ne vois kertoa jollekin jotain. Jos lääkitsemään joutuu niin saattaapi kestää ennekun semmoisia saa, ei ole kuin yksi kauppa ja sinnekin jonkin verran ajomatkaa. Seuraava vaihtoehto sitten netistä tilata. Pitäs kyllä varalla olla jotain tämmöseenkin, mutta kun ei osaa ikinä aavistaa :| Ainut positiivinen asia on että Riossa kasvit on alkaneet vähän terhakoitumaan ja tekemään uusia lehtiä.

Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan!
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Taisin luvata kuviakin laittaa :P
Liitteet
Kaikki yhdessä ruokailemassa :)
Kaikki yhdessä ruokailemassa :)
ruoka-aika.JPG (102.93 KiB) Katsottu 12413 kertaa
Vähän rihmoilla sohintaa hunisten kesken..
Vähän rihmoilla sohintaa hunisten kesken..
sohintaa.JPG (81.8 KiB) Katsottu 12413 kertaa
omnomnom
omnomnom
noitis imuttamassa.JPG (67 KiB) Katsottu 12413 kertaa
Vesi on pikkusen rusehtavaa juuri Ferron lisäyksen jälkeen.
Vesi on pikkusen rusehtavaa juuri Ferron lisäyksen jälkeen.
allas.JPG (127.63 KiB) Katsottu 12413 kertaa
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Hui.. puoli ikuisuutta vierähtänyt siitä kun viimeksi täällä asioinut :( näin sitä huomaa kuinka kiireinen tosiaan on ollut.. koulu/työ vienyt kyllä ihan kaiken ajan kaikilta mukavilta akvaariopuuhilta..

Mutta! Siksipä muistinkin täällä piipahtaa, sillä Juwel Trigon 350 pääsi vihdoinkin uuteen kotiin! Jihuu! Ja sen kunniaksi siis tänään vähän eläinkauppaan asioille :mrgreen: saa nähdä mitä tarttuu mukaan. Rioon toivottavasti puhaltaa vähän uudet tuulet, haluaisin ehkäpä helmirihmahaaremin jos näin äkkiseltään löytyy.. saa nähdä. Parvien kokojen suurentaminen myös aikeissa. Rekoon tarkoituksena ottaa neoneja reippaasti lisää ja Rioon mahdollisesti rubiineja lisää. Keltakäppänä tyttö myöskin hakusessa edelleen, tässä menee taas varmaan seuraavat puoli ikuisuutta ennen kuin sen jostakin bongaan.. :roll: keltakäppänä ukko ois niin komeana odottelemassa..
240 litrainen ikuisuusprojekti.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

raijaaa kirjoitti:Hui.. puoli ikuisuutta vierähtänyt siitä kun viimeksi täällä asioinut :( näin sitä huomaa kuinka kiireinen tosiaan on ollut.. koulu/työ vienyt kyllä ihan kaiken ajan kaikilta mukavilta akvaariopuuhilta..

Mutta! Siksipä muistinkin täällä piipahtaa, sillä Juwel Trigon 350 pääsi vihdoinkin uuteen kotiin! Jihuu! Ja sen kunniaksi siis tänään vähän eläinkauppaan asioille :mrgreen: saa nähdä mitä tarttuu mukaan. Rioon toivottavasti puhaltaa vähän uudet tuulet, haluaisin ehkäpä helmirihmahaaremin jos näin äkkiseltään löytyy.. saa nähdä. Parvien kokojen suurentaminen myös aikeissa. Rekoon tarkoituksena ottaa neoneja reippaasti lisää ja Rioon mahdollisesti rubiineja lisää. Keltakäppänä tyttö myöskin hakusessa edelleen, tässä menee taas varmaan seuraavat puoli ikuisuutta ennen kuin sen jostakin bongaan.. :roll: keltakäppänä ukko ois niin komeana odottelemassa..

Sama täällä, alkaa työnteko ja koulut haittaa harrastusta.
Sullakin hommat etenee, kun sait altaalle uuden kodin.
Ajan puutteesta täälläkin nyt vähennetty altaita, tälläinen elämäntilanne nyt, jatkostahan ei tiedä :D

Mä en vieläkään ole päässyt yli ajatuksesta noiden keltakääpiöahvenien hankkimisesta, täytyykin tutkia lisää niitä.
Monnisten vaihtaessa kotia ei kauheesti muuta pohja elämää ole, pohjaa asuttaa uusi hankinta. Hellyin ostamaan punaisen partamonni tytön, se rakkautta ensisilmäyksellä :mrgreen: mutta rehevässä akvaariossa uskoisin tilaa löytyvän myös minisarjan ahven pariskunnalle, otot kun luuhaa enempi laseissa ja kasvien pinnalla.

Meillä on näköjään aika samanlaiset mieltymykset, noin niinkuin kalojen värimaailmasta :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

kalaton1 kirjoitti:
raijaaa kirjoitti:Hui.. puoli ikuisuutta vierähtänyt siitä kun viimeksi täällä asioinut :( näin sitä huomaa kuinka kiireinen tosiaan on ollut.. koulu/työ vienyt kyllä ihan kaiken ajan kaikilta mukavilta akvaariopuuhilta..

Mutta! Siksipä muistinkin täällä piipahtaa, sillä Juwel Trigon 350 pääsi vihdoinkin uuteen kotiin! Jihuu! Ja sen kunniaksi siis tänään vähän eläinkauppaan asioille :mrgreen: saa nähdä mitä tarttuu mukaan. Rioon toivottavasti puhaltaa vähän uudet tuulet, haluaisin ehkäpä helmirihmahaaremin jos näin äkkiseltään löytyy.. saa nähdä. Parvien kokojen suurentaminen myös aikeissa. Rekoon tarkoituksena ottaa neoneja reippaasti lisää ja Rioon mahdollisesti rubiineja lisää. Keltakäppänä tyttö myöskin hakusessa edelleen, tässä menee taas varmaan seuraavat puoli ikuisuutta ennen kuin sen jostakin bongaan.. :roll: keltakäppänä ukko ois niin komeana odottelemassa..

Sama täällä, alkaa työnteko ja koulut haittaa harrastusta.
Sullakin hommat etenee, kun sait altaalle uuden kodin.
Ajan puutteesta täälläkin nyt vähennetty altaita, tälläinen elämäntilanne nyt, jatkostahan ei tiedä :D

Mä en vieläkään ole päässyt yli ajatuksesta noiden keltakääpiöahvenien hankkimisesta, täytyykin tutkia lisää niitä.
Monnisten vaihtaessa kotia ei kauheesti muuta pohja elämää ole, pohjaa asuttaa uusi hankinta. Hellyin ostamaan punaisen partamonni tytön, se rakkautta ensisilmäyksellä :mrgreen: mutta rehevässä akvaariossa uskoisin tilaa löytyvän myös minisarjan ahven pariskunnalle, otot kun luuhaa enempi laseissa ja kasvien pinnalla.

Meillä on näköjään aika samanlaiset mieltymykset, noin niinkuin kalojen värimaailmasta :D


Niinpä, niinpä! Juu, oli kyllä hyvä juttu kun sai ton Trigonin varastosta tilaa viemästä, ja oishan se harmi ollut jos kukaan ei olisi sitä huolinut.. Keltakääpiöistä puheen ollen, sain kalakaupoilta keltistytön matkaan :) ! En olis uskonut, mutta siellä kun hetken luurasin kaikki altaat tarkasti läpi, niin sieltähän se pikku tyttönen löytyi! Tais olla vielä viiminen kipale. Ja miekun luulin että saan vuos tolkulla ootella morsiota :roll: ostin myös lisää neoneita, ne on niin kivoja isossa parvessa. Heti kotiuttamisen jälkeen alkoi hirmuinen sutina keltakääpiöille! Poitsulta hirmuista pörhentelyä ja ihan uskomaton kiinnostus tytteliin :mrgreen: epäilen kyllä vieläkin vahvemmin että aikaisempi "keltistyttö" ei ollut oikeastikaan keltakääpiö, sillä toi ukko ei reagoinut siihen millään tavalla.. en sitten tiedä vai eikö vain natsannut :D oon kyllä hirmu tyytyväinen noihin ahveniin. Ne näyttää kaupan altaissa ehkä jotenkin värittömiltä ja aika tylsiltä, mutta kunhan kotiutuu niin värit on ihan tosi upeat.
Näistä samoista mieltymyksistä, niin itekin olisin tosi kiinnostunut super red partiksen hankkimisesta :roll: ei oo vaan taaskaan näkynyt täällä päin kaupoissa, mutta pitää ehkä vinkata kauppiaalle!
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Herranjestas sentään 8O olin kyllä tietoinen siitä että pitkä aika on vierähtänyt siitä kun viimeeksi olen tänne päiväkirjaan käynyt kirjoittelemassa, mutta että VUOSI 8O

Täällä on ollut hyvin kirjavia vaiheita, hyviä ja huonoja. Välillä olen miettinyt, että pitäisikö ainakin jummasta kummasta akvaariosta luopua, kun aika ei tunnu riittävän sitten millään kaiken työn ja tehtävien keskellä. Mutta nyt on taas se aika kun akvaariokärpänen jälleen on päässyt puraisemaan, ja olisi kiva kehitellä jotain päänmenoksi. Lähinnä haluaisin vähän noiden altaiden ulkonäköä kohentaa ja uusia kalojakin hankkia.

Se syy miksi tulin tänne tänään kirjoittelemaan, on se että meidän nokkikset on kuteneet :P !! Kutu tehtiin ilmeisesti 25. tai 26. päivä ja eilen raapustin äitini kanssa 11 palleroa poikashäkkiin (ihan uusi poikashäkki oli kaapissa jo valmiiksi koottuna; kerrankin sille oli oikeasti tarvetta!) ja siellä ne nyt on! Tänään laitoin sinne häkkiin vielä ilmastimen pulppuamaan, kun jostain ketjusta luin että niin kannattaisi tehdä. Ihanhan tässä muuten on ihan tumput suorana, ei oikein tiedä mitä niiden kanssa tulisi tehdä, mutta mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Hirmuisia odotuksia ei siis ole, kun mitä nyt niitä joitakin ketjuja lueskelin niin eloonjäämismahdollisuudet ovat ilmeisesti aika heikot :| mutta ei haittaa, yritän ainakin ja hauskaa tämä pikku palleroiden seuraaminen :D

Sellaista, näin vuoden kirjoitustauon jälkeen. Lisää myöhemmin :)
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Viime päivät ollu tiuhaa nokkismunien tarkkailua. Lisäsin myös seuraavana päivänä kun olin munat laittanut poikashäkkiin, niin laitoin myös hapettimen sinne porisemaan :) välillä oon myös lisäillyt raikasta vettä pienellä kipolla sinne, vaikka en tiiä onko siitä mitään hyötyä varsinaisesti ollut. Aattelin et ehkä munasista olis kiva semmonen raikas vesituulahdus :mrgreen: ja tänään kun menin vanhemmilleni vauvoja katsomaa niin yksi oli jo putkahtanut ulos kuorestaan! Voi vitsi miten jännää ja miten hauska tikkuhäntä se olikaan! Nyt vaan toivon että edes jokunen heistä selviäisi oikeasti ja saisin kasvatettua ihan isoksi asti. Mutta edelleenkään en odota liikoja, nyt taitaa vasta alkaa ne kriittiset vaiheet 8O

P.s Toivottavasti tää miun kuvan lisääminen puhelimella onnistuu :roll: ...
Liitteet
Tikkuhäntä :)..
Tikkuhäntä :)..
2016-11-02 22.30.41.jpg (164.96 KiB) Katsottu 11331 kertaa
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Täällä porskuttaa toistaiseksi ihan hyvin :roll: .. tänään oon vaan tosi paljon pohdiskellut vesiarvo asioita, lähinnä pH:ta. Olen nyt tässä lähiaikoina ottanut useampaan otteeseen vesiarvot noilla Seran tippatesteillä (pH, NO2, kH ja gH) ja oon saanut niillä aika hämäriä arvoja. kH:ta tai gH:ta kun mittaan (en nyt just muista kumpi se noista oli..) niin en pääse mitenkään siihen väriin mihin ohjeen mukaan pitäisi päästä vaikka kuinka tiputtelen tippoja. Ja pH:ta kun olen kanssa mitannut, näyttää väri vastaavan arvoa 7,0 ja sanotaan että ehkä vielä joitakin kuukausia sitten arvo näytti 7,5 ja se on kyllä se loogisempi arvo noista. Sitten päätin vahvistaa näitä epäilyjäni ja ottaa astioihin vettä Rekosta, Riosta ja myöskin vesijohtovettä ja kiikutin ne isälleni tehtaalle että hän mittaa siellä digitaalisella mittarilla ja arvot olivat:

Vesijohtovesi: 7,98
Rekord 110l: 7,85
Rio 350l: 7,65

joten :? eli jos tästä joku johtopäätös pitää vetää niin varmaan noi Seran tippatestit on menneet minulla vanhaksi vaikka paketin mukaan ois vielä tän vuoden puolella ollut käyttökelposia. Tosin enhän voi mennä takuuseen sen tehtaan pH-mittarin luotettavuudesta/tarkkuudesta ja että onko sitä kalibroitu jne, mutta silti luottaisin kyllä siihen tulokseen enemmän ja koska ne tippatestitkin jokunen aika sitten näytti että pH olisi 7,5 paikkeilla. Jotenkin ärsyttää nyt :D .. haluaisin että veden pH täällä olisi lähempänä seitsemää kun ei yksinkertaisesti innostaisi vettä käydä muokkaamaan ja luulen että jos sitä käyn yrittämään niin aiheutuu vain lisäharmia :x siksi oonkin pyrkinyt aina vähän kaloja hankkimaan sillä silmällä, että ne ei olisi niin herkkiä pH:lle jos se on hieman koholla.

Näiden tunnelmien jälkeen sitten alkoi kismittämään niin paljon se että voiko tässä nyt mihinkään luottaa ja heivaanko nyt nuo Seran testit ja ostanko uudet tilalle vai mitähän tässä tekis. Sitten rupesin harkitsemaan että ostaisin ihan oman pH mittarin akvaariokäyttöön. Mutta niistäkin kun luin kokemuksia niin niitä joutuu kalibroimaan vähän väliä ja testailemaan eri litkuilla, että ne tippatestit olis sitten kuitenkin ihan riittävät jos ne vaan on "tuoreet" eli toimivat.. että ehkä nyt sit ostan vaikka kokeiluksi ihan uuden JBL:n pH tippatestin ja kokeilen sillä mitä näyttää. Sit meen apteekkiin ja hankin tislattua vettä jonka pH:n pitäis olla varmuudella 7 ja sitten ja sitten ja sitten... :mrgreen: alkaa aivot olla jo solmussa.

Suunnitteilla olisi siis lähiaikoina siirtää 6 nokkisvauvaa (n. 3cm mittaisia) Riosta Rekoon kasvamaan, kun Reko on nyt oikeastaan tyhjillään joten sen puolesta kävisi hyvin. Ja sunnuntaina lähden lomailemaan Vantaan/Helsingin suuntaan joten kekkasin että Akvaariolinnassahan se olis samalla käytävä 8-) sieltä haluaisin mukaan rusokiiloja ja niitä (hemmetin) vesitestejä, tietty kasvit ja kannotkin olis aika kivoja..
240 litrainen ikuisuusprojekti.
akvaostabil
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 12:46, 24.12.2016
Sukupuoli: Mies

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja akvaostabil »

Akvaariolinna taitaa olla auki vain to, pe ja la.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

akvaostabil kirjoitti:Akvaariolinna taitaa olla auki vain to, pe ja la.

Noh niinpä onkin... sinne meni sekin ilo :cry:
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Tiistaina tulikin käytyä lomailun ohessa sitten Akvaario Kurjessa ensimmäistä kertaa ikinä. Olihan siellä fisua joka lähtöön muttei rusokiiloja joita tulin hakemaan siinä oletuksessa että onhan niitä nyt satavarmana siellä :roll: .. kuulemma niitä on nyt viime aikoina ollut vaikea saada tilattua jostain syystä. Matkaan lähti sitten yks mangrovejuurakko, jotain pitkäaikaisia kasvilannoite tikkuja ja KH ja GH tippatestit.

Viikolla tilasin Akvaarioon.fi:stä Prodibion bio digest ampulleja 6kpl, kun huomasin että tais vähän bakteerikanta järkkyä tuossa Rekossa yhen vähän isomman mylläyksen jälkeen. Nyt on yks semmonen lurautettu altaaseen ja lurautinpa Rioon kanssa kun sielläkin mylläsin toisen puolen aika huolella kun järjestystä muuttelin. Samalla tilasin myös pintaimuriin vaihtopatruunoita ja FreshDelican bloodwormseja.

Norppiksesta hain parven ihan normi kiilakylkiä Rekoon, ne oli niin hyvissä väreissä verratuna muutamaan rusokiilaan mitä siellä oli, että päädyinkin niihin ja oon tosi tyytyväinen :) Seuraava etappi ois siirtää nokkisvauvat Rion verkkovauvalasta Rekoon, mutta sitä ennen pitäs Rekosta tehdä vauvaturvallinen :D ja muutenkin pelkään et ne kärsii siirrosta tai jotain ja möhlin kaiken.. mut mielummin kasvattelisin niitä tossa pienemmässä altaassa kun siinä pystyn niitä vahtimaan ja näkemään ne, mutta Rion viidakossa se ei oo mahdollista ja on hyvin todennäköistä et vauvat koituis safiiritetrojen herkkupalaksi..
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Vähän kuviakin välillä :)
Liitteet
Mikähän kasvi/levä mahtaa olla kyseessä? En ole tätä tietoisesti hankkinut vaan tullut jostain mukana ja ruvennut pikkuhiljaa kasvamaan.
Mikähän kasvi/levä mahtaa olla kyseessä? En ole tätä tietoisesti hankkinut vaan tullut jostain mukana ja ruvennut pikkuhiljaa kasvamaan.
Nokkisvauvat ämpärin pohjalla odottamassa poikashäkin siivousta.. pituutta vauvoilla noin 3-4cm.
Nokkisvauvat ämpärin pohjalla odottamassa poikashäkin siivousta.. pituutta vauvoilla noin 3-4cm.
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Täällä ollaan jännän äärellä monestakin syystä :P nokkikset ovat kuteneet uudelleen, tällä kertaa varmaan annamme kuitenkin olla "luonnonvaraisesti" ettemme siirrä poikashäkkiin. Edelleenkään en ole saanut nokkisvauvoja siirrettyä Rekoon, kun pohdiskelen miten estän vauvojen joutumisen suodattimeen.. toisaalta vois niiden kuuden antaa kasvaa sen verta isoiksi poikashäkissä ettei suodatinritilöistä ois vaaraa. Pitää suunnitella!

Sitten toinen jännitysmomentti on se, että muutto Lappeenrantaan on vihdoinkin tapahtumassa !! Kysyin jo melkein heti ensikättelyssä vuokranantajalta että onhan akvaario hänelle OK ja olihan se :) huh, helpotti! Onpahan nyt muutenkin helpompi harrastaa, kun pääsee akvaariokauppaankin ilman että tarvitsee aina ajaa melkein 50km ees taas :mrgreen:
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Tästä taitaakin tulla nokkispäiväkirja :roll: .. mutta täällä tosiaan on nyt alkanut toinen kutu pullahtelemaan ja juuri laskeskelin että ainakin 8kpl niistä viipottaa pikkuhäntineen tuolla akvaarion eri pinnoilla. Näiden isoveikat eli ekasta kudusta 6kpl alkaa olla jotain 4cm mittaisia. Ja nyt kun tää uus kutu tuli niin iski jo ihan hirveä ahistus et kohta noita tikkuja viipottaa tuolla 100kpl 8O :mrgreen: lähtee nimittäin noi isommaksi kasvaneet jo varmaan kohta puoliin myyntiin kun haluan niistä jo eroon :D ja sit rupesin miettimään et pitäisköhän nyt vihdoin hankkia uudet lehtikset tuonne, että jos ne söis noita kutuja pois.. tai sit pitää luopua jummasta kummasta vanhemmasta jos meno alkaa olla liian villiä.
Liitteet
2017-02-08 17.41.31.jpg
2017-02-08 17.40.54.jpg
2017-02-08 17.39.44.jpg
2017-02-08 17.39.44.jpg (243.7 KiB) Katsottu 9511 kertaa
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Riossa ja Rekossa kaikki hyvin ja myös uutta elämää. Viime aikoina hommat pyörineet lähinnä noiden nokkisvauvojen ympärillä ja ovat nyt jo semmoista kokoluokkaa että laitoinpa kokeiluna jo myynti-ilmoituksenkin toriin jos joku kiinnostuisi. Ekasta poikueesta (lokakuussa syntyneet) olevat nokkikset alkavat olla jo jotain 6-7cm pituisia nokasta pyrstön päähän. Ekasta poikueesta selvisi 6kpl ja toisesta 5kpl ja jälkimmäiset "luonnonvaraisesti" eli itsekseen akvaariossa :roll: ovat kyllä terhakoita tapauksia ja joukolla imuttavat 3D taustan kolojen leviä pois, hyvähyvä :mrgreen: Pikkuhiljaa haluisin niistä kyllä päästä eroonkin, kun tarkoituksena hommata uusia asukkeja, kenties helmirihmoja tai jälleen lehtiksiä kun ne nyt on aina vaan kivoja.. mutta en uskalla vielä ainakaan lehtiksiä ottaa, saattais nokkisvauvat mennä parempiin suihin 8O

Rekossa tein kalastomuutoksia ja lahjoitin fisuja uusiin koteihin. Tällä hetkellä siellä 15kpl kiilakylkiä, jotka ovat minusta kyllä aivan ihania. Eilen kotiutui myös 2 kpl perhoskirjoahvenia ja saa nähdä miten sopeutuvat, kun niillä taitaa olla vähän herkän fisun maine! Pitää ahkerasti vaan tehdä vedenvaihtoja ja ruokkia hyvin, josko he eivät suuttuisi mistään :P

Tämmöistä täällä.
Liitteet
Vauvoja
Vauvoja
240 litrainen ikuisuusprojekti.
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: Rion ja Rekordin elämää

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

Täällä on taas uutta elämää! Nimittäin 2 safiiritetravauvaa 8O !! En ois kyllä ikinä uskonut noista meidän vanhoista safiireista! Ajattelin että nehän on jo ihan elämänsä ehtoo puolella kun niin monta vuotta tuossa jo porskuttaneet ja osa jo siirtynytkin ajasta ikuisuuteen :roll: toivottavasti vaavit selviävät hengissä, on ne vaan aika söpöt..

Nokkisvauvat kasvaa ja on jo kymmensenttisiä, jos ei ylikin. 3 heistä lähtenyt maailmalle. Vois loputkin joku noutaa :mrgreen: hitto kun pitää asua täällä perähörkkölässä.. kohta tarjoan niitä akvaariokauppaan, kun kerran asiasta oli puhettakin, niin saisin niitä vastaan sitten jotain tuotteita vaikkapa. Mutta tuohon ne ei voi loppuelämäkseen jäädä, se on varma :D
240 litrainen ikuisuusprojekti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”