Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Tuo allas on vaan niin hieno 8O
Mullakin on huomenna mylläyspäivä. Varsinkin 54:seen ihan huolellinen semmonen :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Ja niin juu muuten. Kyllä mä ainakin pätkin ihan surutta mun valluja eikä ne ainakaan vielä ole siitä suuttunut :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Tuo allas on vaan niin hieno 8O
Mullakin on huomenna mylläyspäivä. Varsinkin 54:seen ihan huolellinen semmonen :mrgreen:
Kiittis! :) Tota on kyllä ollu mukava puuhata kasaan! :)
Minä ihan just lopetin tuon seuralan siivouksen.. Nyt näyttää niin tyhjältä ja hassulta, kun intianvesitähdikkiäkin joutui lyhentelemään "palmu"kaljuuntumisen takia.. :roll: "Rubiinikin" on vielä aika lyhkäistä, kun taisi silloin suuttua, siitä leikkelystä ja leväisten lehtien hävittämisestä! :D Mutta ihan tämän viikon aikana olen huomannut, että nopeampaa kasvua on alkanut taas näkyä! :)

Jokos 54 litrainen on kokenut mylläyksensä..? :D
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Ja niin juu muuten. Kyllä mä ainakin pätkin ihan surutta mun valluja eikä ne ainakaan vielä ole siitä suuttunut :)
No sepäs hyvä, jos ne ei siitä nokkiinsa ota! :) Kun tietoa etsiessäni tuli vastaan taas sellaista, että, ei saa leikata, kun kuoleevat ja saa tietenkin leikata ja niin edelleen..! :D :D
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

No nyt on kuvaa seuralasta siivouspäivän jälkeen! :) Intianvesitähdikki tosiaan koki kunnon kyninnän, kun oli ruennut alhaalta kaljuuntumaan niin ikävästi! :roll: Keksin yhtäkkiä, että mistä tuo kaljuuntuminen johtuu tai ainakin uskon niin.. :D Otin joku aika sitten pois sellaisen heijastinpintana toimineen folion palan pois, juuri tuosta intianvesitähdikkien yläpuolelta.. Luulin, että ei se folio nyt tarpeeksi sitä valoa sinne heijasta, niin sama ottaa se pois ( siis kun nuo 18 watin putkethan on 60 cm pitkät ja allas on sen 80 cm, niin valoa ei ihan koko altaanmitalle riitä.. Mutta ajattelin silloin heijastaa, tuolla folion palalla, vedestä heijastuvankin valon takaisin altaaseen. ).
No nyt on siis kyllä pakko kääntyä sille kannalle, että kyllä siitä foliosta olikin hyötyä ja se täytyy kyllä viritellä takaisin, koska ei tuo intianvesitähdikki silloin alalehtiään tiputellut, kun tuo folio vielä paikoillaan oli! :o

..Mutta nyt sitä kuvaa! :D
Liitteet
Laitoin seuralaan muutaman jämätupsun pogostemon helferiä.. Ja siirsin myös mini papukaijalehteä muutaman taimen tuohon etualalle, kapeakeiholehtien ja tripartitan väliin..
Laitoin seuralaan muutaman jämätupsun pogostemon helferiä.. Ja siirsin myös mini papukaijalehteä muutaman taimen tuohon etualalle, kapeakeiholehtien ja tripartitan väliin..
seurala siivousurakan jälkeen.jpg (143.81 KiB) Katsottu 6986 kertaa
..Tässäpäs sitä mini papukaijalehteä lähempää kuvattuna! :) Nämä oli sellaisia ihan pienimpiä taimia, tuosta isommasta pusikosta napattuna... Ja ovat sitten oikeesti punaisia!! :D Minä en tiedä miksi tuo minun kamera toistaa nuo niin vihreinä ja sitä ei saa edes värejä muokkaamalla punaisemmaksi! :/ En ymmärrä!! :D
..Tässäpäs sitä mini papukaijalehteä lähempää kuvattuna! :) Nämä oli sellaisia ihan pienimpiä taimia, tuosta isommasta pusikosta napattuna... Ja ovat sitten oikeesti punaisia!! :D Minä en tiedä miksi tuo minun kamera toistaa nuo niin vihreinä ja sitä ei saa edes värejä muokkaamalla punaisemmaksi! :/ En ymmärrä!! :D
mini papukaijalehteä kokeilussa etualalle.jpg (129.71 KiB) Katsottu 6987 kertaa
poimii
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:01, 29.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja poimii »

Tjooh. Taitaa toi intianvesitähdikki olla aika herkkä valolle. Omassani oli lamppu jääny vähän edemmäs kun normaalisti ja muutamassa päivässä lehdet reikiintyneet kun ei taakse valoa mene tarpeeksi. Ludwigia haluis varmaan jo muuttaa teille, samoin se papukaijalehti jne jne. Saanko laittaa paketin viikonloppuna miehen matkaan tulemaan?
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

poimii kirjoitti:Tjooh. Taitaa toi intianvesitähdikki olla aika herkkä valolle. Omassani oli lamppu jääny vähän edemmäs kun normaalisti ja muutamassa päivässä lehdet reikiintyneet kun ei taakse valoa mene tarpeeksi. Ludwigia haluis varmaan jo muuttaa teille, samoin se papukaijalehti jne jne. Saanko laittaa paketin viikonloppuna miehen matkaan tulemaan?
No niin näkyy olevan melko herkkä! :roll: No, nyt se taas näyttää niin terveelle ja mukavalle, kun istutin ne niistä latvapistokkaista uudelleen... Parin viikon päästä tilanne voi olla taas toinen..! :roll: :D No, huomenna rupean virittelemään sen folion siihen uudelleen ja katsotaan että vieläkö se auttaisi! :) Voisinpa samalla laittaa tuonne vedensuosikin yläpuolelle, pimeimpään päätyynkin sellaisen virityksen! :)
Nimittäin siinä pimeimmässä päädyssä vedensuosikki kyllä kasvaa, mutta ei niin rehevästi, kuin valoisammassa kohdassa, mihin juuri tuo putkien valo vielä ylettää.. :| Kuvissakin varmaan näkyy selvästi se huonomman näköinen vedensuosikin kasvu, kun katsoo sitä ihan sivulasin viereistä vedensuosikki kasvustoa..

Juu ja ehdottomasti voi tuoda minulle viikonloppuna ne kasvit! :D

..Tässä just tuota seuralaa tuijotan ja mietin, että minnekkä ihmeeseen mä istuttelen ne tulevat kasvit, mutta kyllä ne paikkansa löytää! :mrgreen: Toivottavasti vaan tuo valo riittää sille papukaijalehdelle, kun se tulee luultavamminkin juuri jompaan kumpaan päätyyn (ei kehtaa tuon rubiinin viereenkään sitä pistää, kun sitten tulisi kaksi punaista kasvia vierekkäin. :) ) :? Mutta jos se alkaa tyvestä kaljuuntua, niin tuleepahan pysymään lyhyempänä, että näkyy taustalasillakin kasvavat kasvit, kun joutuu aina kaljut osat leikkelemään pois..! :D
poimii
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:01, 29.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja poimii »

Papukaijalehti on tosi nysä, oli mädäntänyt vartta. Ludwigia on palmumallinen, tiputtanut nyt viikon aikana lehtiä ihan reilusti. Ilmottelen millon se tuopi ne. Laita vielä yksärillä nimi niin osaa jättää vaikka postilaatikkoon?

Nyt vaan mietin et millehän tuo oma allas näyttää kun nuo lähtee? =D
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

poimii kirjoitti:Papukaijalehti on tosi nysä, oli mädäntänyt vartta. Ludwigia on palmumallinen, tiputtanut nyt viikon aikana lehtiä ihan reilusti. Ilmottelen millon se tuopi ne. Laita vielä yksärillä nimi niin osaa jättää vaikka postilaatikkoon?

Nyt vaan mietin et millehän tuo oma allas näyttää kun nuo lähtee? =D
Niin, voihan se vähän aikaa hassulle näyttää, kun kasveja häviää yhenäkin monta kipaletta! :D Mutta siinä on se hyvä puoli, että pääset hankkimaan ja suunnittelemaan uutta kasvistoa melkein niinkuin "puhtaalta pöydältä"! :mrgreen:
Hmmm.. Pitäisikö se papukaijalehti sitten jättää suosiolla pois, kun jos se tosiaan nysäksi on herennyt, niin ei varmasti mulla valo riitä (ainakaan noissa päädyissä ) sitä "parantamaan"..? Jos se ludwigia taasen on vihreää sorttia, sen saatan saada tuosta "palmumallin" kasvusta luopumaan! :D Mutta jos sekin sinusta näyttää huonovointiselta ja "ei pelastettavalta", niin jätä sekin sitten pois matkasta.. :)

..Ai niin, minäpäs laitan myös sitä yksäriäkin vielä..! :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Huomasin miten tuo hiilari on vaikuttanut taas ihan vaivihkaa positiivisesti, kun vertasin tänään ottamaani kuvaa, viimeksi tänne lisäämääni kuvaan! 8O :) Intianvesitähdikeistä ja vedensuosikista näkee parhaiten tuon vaikutuksen.. Pitää kyllä rueta ihan vakavasti harkitsemaan tuonne metsikköönkin ihan kunnon hiilarin lisäystä! :)

*Muoks! Saattaa tosin tuo valaistuskin vähän hämätä, kun ylemmässä kuvassa palaa vain aquastar -putki ja toisessa on kummatkin putket päällä, niin näyttää vähän vehreämmältä ja valoisammalta, mutta kyllä siltikin voisi sanoa, että hiilarista on enemmän kyllä hyötyä kuin haittaa! :mrgreen:
Liitteet
19.4 otettu ja tänne lisätty kuva..
19.4 otettu ja tänne lisätty kuva..
seurala siivousurakan jälkeen.jpg (143.81 KiB) Katsottu 6782 kertaa
Tänään otettu kuva ( 22.4 )..
Tänään otettu kuva ( 22.4 )..
seuralassa.jpg (218.7 KiB) Katsottu 6782 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Menipäs myöhään, mutta päivityksen laitan silti! :D

Ensiksi huonoja uutisia.. Metsiköstä jouduin eilen lopettamaan yhden minirasboran. :cry: Se rupesi uimaan kummasti ja lopulta ei oikein pysynyt mitenkään päin, joten oli pakko päästää raukka uimaan paremmille vesille! :( Mitään sairauden merkkejä en löytänyt, muuta kuin se oli laihtuneen oloinen. Nyt sitten paniikin vallassa kyttäilen metsikköä joka päivä ja katselen kaikkien kalojen vointia sen minkä ehdin! :| Sitten eilen myös sammui seuralasta toinen putki ja ajattelin, että onneksi toinen on jo matkalla mulle.. No tänään uusi putki saapukin, mutta mitään ei tapahtunut kun sen asensin! :| Rämppäsin ja kokeilin kaikkea, mutta ei..! Tulin siihen lopputulokseen, että valaisinrungosta on mennyt muuntaja! :roll: Tänään laitoin uuden rungon tilaukseen ja toivon mukaan tulisi jo ensiviikoksi. Tällä kertaa otin sen vähän laadukkaamman vaihtoehdon ja toivon todella että se olis parempi kuin edeltäjänsä! :roll:

Hyviäkin uutisia kumminkin löytyy! :) Sain viime viikonloppuna poimiilta vaikka minkälaisia kasveja tuonne seuralaan, isompaakin isompi kiitos poimiille tätäkin kautta niistä! :) Ja tänään tuli sitten lisää mini papukaijalehteä ja vesuviusta putkien mukana! :)
Tänään istuttelin siis niitä ja ajattelin, että jospa eivät ainakaan hirveästi suuttuisi, kun joutuvat olemaan vähän huonommassa valossa ensiviikon alkuun! [:I]

Seuralan kuvat sitten näyttävät nyt varmaankin vähän hassuilta, kun kasvit kylpevät pelkässä aquastarin valossa, joka oikein korostaa punaisia sävyjä ja saa akvaarion muutenkin näyttämään vähän violetilta, mutta se tulee muuttumaan heti kun pääsen uuden valaisinrungon asennushommiin ja lisäämään uuden putken! :)
Ai niin ja freshwater putki vaihtuikin kahteen osramin lumilux cool daylightiin, kun oli vähän saatavuus ongelmaa tuon freshwaterin kanssa.. :|
..No katsotaan mille sen valo saa akvaarion sitten näyttämään, ainakin esittelytekstissä sen luvattiin vehreyttävän akvaarion vihreitä kasveja, joten pitäisi varmasti sitten olla yhtä hyvä ainakin kuin tuon entisen päivänvaloputken sävyn! :) ..Jos ei ole, niin eikun vaan ostamaan sitten arcadian freshwater heti kun niitä taas saan! :)

Mutta nyt kuviin ja tunnelmiin!! :mrgreen:
Liitteet
..Ja tämäkin on niin nätti kasvi, kunhan kasvaa pituutta! :)
..Ja tämäkin on niin nätti kasvi, kunhan kasvaa pituutta! :)
poimiilta saatu pikkurasvalehti kurkkii kannon takaa.jpg (143.59 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Mä oon jotenkin hirvittävän tykästynyt näihin melalehtiin! :)
Mä oon jotenkin hirvittävän tykästynyt näihin melalehtiin! :)
poimiilta saatua melalehti wendtii brownia.jpg (126.44 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Tuolla piilossa kasvaa pieniä taimia papukaijalehteäkin, nekin poimiilta, mutta ne ovat vielä niin pieniä, ettei ne taida kuvissa vielä erottua! :)
Tuolla piilossa kasvaa pieniä taimia papukaijalehteäkin, nekin poimiilta, mutta ne ovat vielä niin pieniä, ettei ne taida kuvissa vielä erottua! :)
seuralan uudet kasvit aquastarin valossa.jpg (209.75 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Seuralassa on nyt vielä vähän "sumuista" kasvien istutusmöyhinnän jälkeen! :) ..Ja violettia, kiitos sen sopimuksensa irtisanoneen muuntajan! :P
Seuralassa on nyt vielä vähän "sumuista" kasvien istutusmöyhinnän jälkeen! :) ..Ja violettia, kiitos sen sopimuksensa irtisanoneen muuntajan! :P
sumuinen seurala.jpg (140.83 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Tämä on sitten kyllä nätti kasvi! :)
Tämä on sitten kyllä nätti kasvi! :)
poimiilta saaduista vesuviuksen taimista yksi...jpg (193.91 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Tässä on poimiilta saamani pari vesuviuksen nuorta tainta.. :)
Tässä on poimiilta saamani pari vesuviuksen nuorta tainta.. :)
pienet vesuviuksen taimet kummallakin puolella polkua.jpg (159.78 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Metsikössä kasvit ovat kasvaneet aikas mukavasti! :)
Metsikössä kasvit ovat kasvaneet aikas mukavasti! :)
metsikössä vihertää...jpg (206.11 KiB) Katsottu 6690 kertaa
poimii
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:01, 29.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja poimii »

Kyllä ne sieltä pikkuhiljaa ponnistaa! Ja varmaankaan eivät ota itseensä vaikka onkin vaan yksi putki käytössä, eihän minunkaan altaassa ole. :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

poimii kirjoitti:Kyllä ne sieltä pikkuhiljaa ponnistaa! Ja varmaankaan eivät ota itseensä vaikka onkin vaan yksi putki käytössä, eihän minunkaan altaassa ole. :)
Niin, eiköhän ne nyt sen verran pärjää! :) Tosi nätti muuten oikesti tuo vesuvius ja tykkään myös hirveästi tuosta pikkurasvalehdestä! :) Viimeksi kun minulla sitä oli, se ei meinannut menestyä, mutta se olikin silloin tuolla pimeämmässä kohdassa.. Katsotaan miten nyt käy! ;)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Vesuvius on kyllä tosi kiva. Mulla on sitä kunnon puska tuolla kaksmetrisessä ja vähäsen 40 litraisessa. :)

Niin ja hyvältä näyttää edelleen noi sun altaat ^^
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Vesuvius on kyllä tosi kiva. Mulla on sitä kunnon puska tuolla kaksmetrisessä ja vähäsen 40 litraisessa. :)

Niin ja hyvältä näyttää edelleen noi sun altaat ^^
Kiittis! :)
Niin se kyllä tosiaan on! :) .....Aatostelin siirtäväni tuon seuralan vesuviuksen nanoon (tai sitten lisään tuon taimista nanoon..), jota olen tässä vähän uumoillut perustavani ( tästä nano-hommasta tulee kyllä päivitystäkin, että miten siihen päädyin ja miten sain siihen "luvan", kunhan ehdin tuossa pojan nukkumaan menon jälkeen tähän koneelle istahtaa! ) ;) Sinne suunnitelmissa sitten kypsytyksen jälkeen tulisukarapuja ( tai näitä haluaisin, mutta en tiedä saako näitä täältä päin..? )! :) Haluaisin sinne myös omppukotilon tai kaksi, mutta eikös niillä ole joku markkinakielto päällä..? :(
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Ihana tuo metsikkö!
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

kalaton1 kirjoitti:Ihana tuo metsikkö!
Hihii, kiitti! :mrgreen: Se on semmoinen kunnon viherlandia, mutta on hyvä vastakohta, täällä meidän olkkarissa, tuolle seuralan värikkyydelle! :D
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

jennali kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti:Ihana tuo metsikkö!
Hihii, kiitti! :mrgreen: Se on semmoinen kunnon viherlandia, mutta on hyvä vastakohta, täällä meidän olkkarissa, tuolle seuralan värikkyydelle! :D
Mun mielestä kiva että vihreä maailma, värikkyys tulee sitten kaloista jotka tuolta vihreydestä erottuu hyvin. Punakasvisista kasveista eivät erottuisi niin hyvin edukseen.
Paljon oot saanut "näpertää" tuon kanssa, mutta lopputulos on sen arvoinen :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

kalaton1 kirjoitti:
jennali kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti:Ihana tuo metsikkö!
Hihii, kiitti! :mrgreen: Se on semmoinen kunnon viherlandia, mutta on hyvä vastakohta, täällä meidän olkkarissa, tuolle seuralan värikkyydelle! :D
Mun mielestä kiva että vihreä maailma, värikkyys tulee sitten kaloista jotka tuolta vihreydestä erottuu hyvin. Punakasvisista kasveista eivät erottuisi niin hyvin edukseen.
Paljon oot saanut "näpertää" tuon kanssa, mutta lopputulos on sen arvoinen :D
Niin nuo punertavat minirasborat erottuu kauniisti tuolta vihreydestä! :) Niitä voisin vielä lisääkin hommailla jossain vaiheessa, kunhan ei enää näy mitään kummallista niiden käytöksessä ( yksi siis otti ja kuoli, tuossa viime viikolla ja oon aika hermostuneena kytännyt nyt joka päivä noiden vointia! :roll: Muut ovat kyllä näyttäneet terveiltä ja eikä ole mitään hälyyttävää ollut, mutta siltikin jännittää kovasti! :( toivotaan, että se kuollut oli vain joku heikompi yksilö, eikä kyse olisi mistään hirvittävästä, helposti tarttuvasta sairaudesta! :( )

Ja joo, näpertelyä on kyllä riittänyt ihan kiitettävästi! :D Välillä meinasi jo hermotkin mennä, kun istuttelin noita apilasaniaisen pieniä taimia ja pienimmät niistä tahtovat vieläkin lähteä, pienestä kierteisen penkomisesta kelluttelemaan..! :roll: :D No onneksi suurimmaksi osaksi kasvien kanssa on ollut mukava touhustaa! :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

No niin ja nyt sitä kertomusta tuosta nano-projektista! :D Eli ajattelin perustaa sellaisen DIY-nanon ja päädyin että toteutan sen sellaiseen sylinterin malliseen isoon maljaan, jolla korkeutta taisi olla 30 cm.. Saattoi kyllä olla himppu korkeampikin! :D Näin tämän maljan siis tänään tuolla meidän rompekaupassa ja ajattelin sen autokyydillä noutaa joskus ensiviikon aikana ( tänään kävin siinä vain pikaisesti pyörällä, joten "nano" ei lähtenyt vielä mukaani turvallisuus syistä! :mrgreen: )! :)

Valoksi on tulossa sellainen vanha, jotakin 30 cm hehkulampulla toimiva akvaariovalaisin, johon etsin sellaisen sopivan värisen "putkihökkerö" -polttimen ( :D ) tai sitten kynttilämallin, sopivan valosävyn omaavan polttimon.
Alkuunsa siihen tulee sellainen mini suodatin, jonka vaihdan pikaisesti uuteen, hiljaisempaan malliin ( onko kellään ehdotuksia nanokokoisesta hiljaisesta suodattimesta..? ).

Pohjamateriaaliksi päädyin sittenkin ihan tuohon samaan hienoon hiekkaan, mitä minulta jäi juuri sopivasti tuosta metsiköstä yli ( ..alkuunsa ajattelin manadoa tai sellaista, mutta hiekka on sittenkin ehkä paras vaihtoehto noin muutamaa sukista ajatellen..! :) ).

Kasveiksi siirrän metsiköstä tuon vesuviuksen ja poimiilta saatuja pikkurasvalehden taimia, melalehteä, tripartitaa ( ..tätä pitää olla joka altaassa, on niin nätti kasvi! :) ), ehkä karvalehteä tai sitten vedensuosikkia tai sitten ihan kokonaan erityylistä kasvia, eli taiwanin lummetta ja ehkäpä sirosuokkia ruohomaiseksi kasviksi..! :D Myös leväpalleroita ajattelin muutaman maisemaan sovittaa, kun ainakin nuo minun sukikset tykkäävät näistä hirveästi! :) Keskelle allasta tulee iso kannon pala johon luultavasti laitan anubiasta ( nanaa ) ja kannon eteen tulee muutama metsiköstä yli jäänyt kiuaskivi ( ..ja voi olla, että yhden näistä päällystän jollakin metsikön sammalista, joista sukikset myös kovasti tykkäävät! :) ).

Jep, kasveja kuulostaa varmasti olevan tulossa liikaakin, mutta hyvin aseteltuina ja ei liikaa yhtä lajia, saa varmasti aikaan ihan mukavan vihreän katseenvangitsijan, pimeään eteiseemme ja lopulliset kasvivalinnat määräytyy tietenkin sen mukaan mitä sinne sitten oikeasti sopii! :D
Niin ja tätä vihreyttä korostamaan tulee musta tausta, siskolta saamastani autonteippauksiin tarkoitetusta mustasta, mattapintaisesta "tarrapalasta", kiinnitettynä tietenkin altaan ulkopuolelle! :D
Kansilasin väkrään äitini lasileikkurilla, yhdestä pienestä lasihyllylevystä, joita minulla jäi ikean kapeista kaapeista.. Jonka terävät leikkuu pinnat hiotaan sileiksi sille tarkoitetulla "laitoksella" (toisinsanoen, en tiedä mikä tuon laitoksen nimi olikaan...! :D )! Eli kierrätys kunniaan!
:D

Nanon alle tulee sitä solumuovia, jota minulta jäi tuosta taiston altaan solumuovi-palasta melkoinen rulla vielä jäljelle! :)

Niin ja uskokaa tai älkää, mutta alunperin sain luvan hankkia 300 litraisen akvaarion, mutta "jänistettyäni" päätin perustaa sittenkin haikailemani nanon tulisukarapuineen! :mrgreen: ..Niin ja ehtonahan tälle "luvalle" oli, että mies saa hankkia omaan harrastukseensa jotain välineistöä, ilman että mukisen niistä! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

tässäpäs tänään kuvattua videokuvaa seuralasta! :) Kasvit saisivat kasvaa nopsaa korkeammiksi, niin ei näkyisi niin hyvin nuo takalasin naarmut tuolta, tosin kyllä niitä löytyy ihan kiitettävästi etulasistakin..! :roll:
Onneksi nämä eivät kuitenkaan näy "valokuvissa" noin pahasti, eikä paljaalla silmälläkään! :) ..Riippuu tietenkin, mistä kulmasta seuralaan tuijottaa! :D

No joo, voisi kai sitä harkita etsivänsä jossain vaiheessa samankokoisen naarmuttomamman altaankin :roll: , mutta vielä ainakaan en raski tuota maisemaa rueta purkamaan, enkä järkyttämään seuralan hyvää, vakaata tasapainoa! :) https://youtu.be/4NKu07Irt2Q

*Muoks! Huomatkaa videon vasemmassa laidassa rettelöivät puna-aavetetrat..! :D
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Ihania huligaaneja :mrgreen:
Meillä ruusutetrat harrastaa samaa tuuppimista.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

kalaton1 kirjoitti:Ihania huligaaneja :mrgreen:
Meillä ruusutetrat harrastaa samaa tuuppimista.
Heheh, sitä on hauskaa seurata, kun ne toisilleen leyhyttelee! :D Joskus on ihan isompikin joukkorettelöinti, johon osallistuu koko parvi! :D
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Hmmmp, taas huonoja uutisia! :| Eilen jouduin lopettamaan sitten kaksi minirasboraa, kun niille tuli selkeitä sairauden oireita ja vielä sellaisia, ettei niitä varmastikaan olisi enää pystynyt pelastamaan edes lääkkeellä! :( Kirjoitinkin tuosta tapauksesta jo eilen illalla tuonne kalatauteihin ym. ketjuun ja sain onneksi tänään sieltä jo hyviä neuvoja, myös poimii linkitti minulle toisaalla hyvää tietoa kalatubista, joksi tätä aluksi epäilin..
Todella hienoa, että tämä akvaariokansa tulee hätiin, kun sellainen ilmenee, kiitos siis siitä vielä tätäkin kautta!! :) Ja vaikka auttaa ei osattaisi, kumminkin tulee lohdun sanoja ja tsemppejä! :) Toivottavasti minustakin olisi jollekin vielä apua näissä asioissa ja kyllähän se kokemuksia kasvattaa, tälläinen ikäväkin tapaus, kuin kalojen sairastelu! :)

Nyt toivotaan, että jäljelle jääneet, nyt ainakin vielä terveelle näyttävät minit eivät enää oireilisi ja päästiin vaan näillä taudinuhreilla! :/ Yhteensähän noita uhreja on jo 3, kun pari päivää sittenhän jouduin lopettamaan ensimmäisen, ilmeisesti sitä samaa tautia sairastavan minirasboran.. :(
Viimeksi muokannut jennali, 11:47, 06.05.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Ai niin ja nuo oireethan olivat seuraavanlaisia: nopea laihtuminen, vääntyminen/ pullistuminen myös "mahaan" ilmestyi kummallinen musta piste, joka kuultaa kalan sisältä ( ..nämä oireet siis tulivat ihan yhdessä yössä ja yötä seuraavana päivänä olivat nämä sairaat yksilöt jo lopetuskuntoisia! 8O :( ). Kuvia löytyy sieltä kalasairauksista, jos haluaa käydä vilkaisemassa, "apua, onko tämä nyt sitä kalatubia?!?" -ketjun alla!

..Ja jos jollain päikkyni lukijoista sattuu olemaan kokemusta jostain tämän kaltaisesta taudista kaloillaan, olisi mahtavaa saada vähän tietoa tästä, että onko joku lääke tähän purrut jo oireileville kaloille tai jotain mitä vaan mieleen tulee, mikä saattaisi vähän auttaa taas eteenpäin! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”