Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Kokemusta tuollaisesta ei ole, mutta tosi harmi juttu kyllä. Toivottavasti ei enempää tapauksia tule! Mä en kyllä jotensakin usko, sitä mäntykäkkyrää syylliseksi, kun sitä siinä ketjussa epäilit. Se on niin huolella käsitelty ja kun muut kalat ei reagoi kuitenkaan. Luulisi sen kai niihinkin vaikuttavan?
Mut isot tsempit!
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Kokemusta tuollaisesta ei ole, mutta tosi harmi juttu kyllä. Toivottavasti ei enempää tapauksia tule! Mä en kyllä jotensakin usko, sitä mäntykäkkyrää syylliseksi, kun sitä siinä ketjussa epäilit. Se on niin huolella käsitelty ja kun muut kalat ei reagoi kuitenkaan. Luulisi sen kai niihinkin vaikuttavan?
Mut isot tsempit!
Kiitos mirauria! :) Niin en minäkään sitä mäntykaarta oikein osaa syyllisenä pitää..

Minä muuten siinä kuukausia kestäneessä liotusoperaatiossakin käytin siinä liotusvedessäkin varmuuden vuoksi aquasafea, ettei se vaan imaisisi sisäänsä hirveitä kertymiä jotain epätervettä metallijäämää tai jotain klooria ja olen myös kuullut että männyt voivat "hörppiä" :D juurillaan metalleja/ metallijäämiä ym, ym maaperästä riippuen, niin senkin takia ajattelin, että aquasafe ei ainakaan haitaksi olisi! :D

....Jep, tiedän kuulostavani TOOOOSI ylivarovaiselta kalojen äitiltä ( ..mutta kun minä ajattelin tosiaan pelata Varmanpäälle tosi isolla V:llä kirjoitettuna!! :mrgreen: )! :D

Minirasborat voivat tällä hetkellä mainiosti, eikä uusia tapauksia ole näkynyt! :) Toivon todella kovasti, että ei tulisi enää noita sairastumisia tai ainakaan niin, etten saisi niitä parannettua.. Tuo kalankin lopetus nimittäin ottaa mulla aikastalailla sydämmestä, vaikka tiedänkin että parempi se on tuommoisessa tilanteessa tehdä, kuin antaa toisen kärsiä loppuun asti.. :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Kalojen valtakunnissa kaikki tänään mennyt hyvin ja toivottavasti huomennakin! :) Laitankin tänään pitkästä aikaa kuvia taistosta ( ..se herra osaakin sitten olla hankala kuvattava..! :roll: :D ), joka on mielestäni toipunut tosi hyvin siitä evärutostaan! :) Selkä evähän siitä silloin kärsi pahiten ja se näyttää kasvavankin hitaammin takaisin kuin esim. pyrstö -ja "mahanalus-liehuke", mutta näkyy se silti vaan kasvavan! :) Olen kyllä hurjan iloinen siitä, ettei taiston aika ollut vielä silloin lähteä autuaimmille vesille! :) Eihän taiston hunnut tietenkään enää ihan niin upean silkoiset ole, kuin silloin nuorena kalankloppina, mutta kyllä iän tuomaa pituutta ja arvokkuutta hunnussa hehkuu! :mrgreen: Siitäpäs tulikin mieleen, että löysin taistosta kuvan, sen nuoruuden päiviltä, tuolta facen tililtäni.. Senkin kyllä lisään tänne, niin näette miten taisto onkin nuorena poikana ollutkin komea..! :mrgreen:
Liitteet
Taisto nyt! :)
Taisto nyt! :)
taistis.jpg (120.96 KiB) Katsottu 7695 kertaa
Taisto nyt: Taisto syö ja pullistelee samalla..! :D
Taisto nyt: Taisto syö ja pullistelee samalla..! :D
taistis syömässä.jpg (220.42 KiB) Katsottu 7695 kertaa
..tässä kuvassa näkyy hyvin se, kun ne kardinaalittrat ovat nyppineet nuo huntujen päät tasaiseksi niinkuin ne olisi leikattu saksilla! :P Tämän takiahan taisto silloin muuttikin tuohon omaan poikamiesboxiinsa! :)
..tässä kuvassa näkyy hyvin se, kun ne kardinaalittrat ovat nyppineet nuo huntujen päät tasaiseksi niinkuin ne olisi leikattu saksilla! :P Tämän takiahan taisto silloin muuttikin tuohon omaan poikamiesboxiinsa! :)
taisto nuorena poikana!.jpg (93.12 KiB) Katsottu 7695 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Nyt nano-asiaa! :mrgreen:
Minullahan oli alkuperäisissä suunnitelmissa perustaa tuo nano ihan DIY- meiningillä... Mutta, mutta... Löytyikin sen verran edullisesti valmis paketti, että päädyin tilailemaan sen sitten! :mrgreen:

Nyt ei tarvitse etsiä sopivan kokoista ja helposti piilotettavaa suodatinta ja lämppäritikkua, kun ne tulee niin mukavasti paketin mukana! :D ..Ja varmasti, tämä tilaamani paketti, tuleekin halvemmaksi ihan senkin takia, kun olisin joutunut siihen DIY -nanoon kumminkin tilailemaan ympäri nettiä tuota tekniikkaa, kun en pahemmin kaupunkiin pääse ja tietenkään ei aina yhdestä ja samasta nettikaupasta kaikkea tarvitsemaansa ( /haluamaansa ) löydä..! :roll: ..Ja pääsenpähän aloitteleman heti tuon nanon perustamisen, kun sen postista noudan! [;)]

Valaisimenhan ostin silloin valmiiksi huutonetistä ( ..sellaisen pienen hehkulampulla toimivan 30 cm pitkän.. ), mutta sehän on hyvä pitää varalta, jos nanon mukana tuleva valaisin ei olekaan hyvä ja jos sattuukin, että siihen täytyy sitten lisäillä valotehoja( ..siinä on siis sellainen pieni 11 w loisteputkipoltin.. ).

Pohjaksi tuleekin manadoa, koska olen sitä aina vähän siihen tyyliin katsellut, jo pitemmän aikaa, että olisipas tuo nättiä..! :) Tuo metsiköstä jäänyt hiekka on liian vaaleaa suunnittelemaani nanon maisemaan..

Sitten nanoon tulevista sukaravuista..! :D Siinäkinhän oli alkuperäisenä aikomuksenani etsiä noita tulisukarapuja, mutta sitten katsellessani omia maatiaissukiksiani, huomasin, että esim. metsiköstä ( metsikköön siirsin pari keltaista, sinertävää, vihetävää ja punertavaa ja juuri nuo keltaiset ovat näkyneet ottavan vallan muista väreistä. 8O :) )
Miksipä en siis tosiaan vain niitä laittaisi nanoon asustelemaan, kun kerran omasta takaakin löytyy noin kauniita yksilöitä!
Ne voisi olla helppoja kasvatella vielä vahvemman keltaisiksi, kuin nyt ovat, jos laittaisi vain pelkkiä keltsuja sinne nanoon asustelemaan! :)
..Ja ajattelin, että ne erottuvat varmasti vielä paremmin edukseen tuolla nanossa, jossa tulee olemaan tummempi pohja ja musta tausta, kun ne erottuu jo nyt niin hyvin tuolta metsiköstä ja seuralastakin..! [;)]
Liitteet
toinen keltsu.jpg
..Tämä on kyllä niiiiiiin ihana! :) Oikein sitruunasukis!! :D
..Tämä on kyllä niiiiiiin ihana! :) Oikein sitruunasukis!! :D
metsikön keltainen maatiainen.jpg (85.45 KiB) Katsottu 7621 kertaa
..Tämä on kooltaan jo 4cm! :) Tälläinen samanvärinen keltainen, mustilla pienillä pilkuilla, löytyy metsiköstä myös! :) Se on tosi nätti, kunhan saisi vain sen pyydystettyä joskus kuvaankin! :P :D
..Tämä on kooltaan jo 4cm! :) Tälläinen samanvärinen keltainen, mustilla pienillä pilkuilla, löytyy metsiköstä myös! :) Se on tosi nätti, kunhan saisi vain sen pyydystettyä joskus kuvaankin! :P :D
keltainen maatiaissukis.jpg (87.8 KiB) Katsottu 7624 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Keltaiset sukikset erottuu muuten ihan loistavasti tummalta pohjalta. Mulla on tangerine tigereita mustalla pohjamatskulla ja ne näyttää upeilta! Voin siis suositella keltaisia tummalle :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mitäs itse sukikset tykkää pohjasta, josta räiskyvät oikein silmille?Luulisi niiden etsivän taustaa, jossa hyvä suojaväri niille, vaikka omistajasta ehkä tylsempi ratkaisu. :P

Hienoja toki ovat. :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Fisutar10 kirjoitti:Mitäs itse sukikset tykkää pohjasta, josta räiskyvät oikein silmille?Luulisi niiden etsivän taustaa, jossa hyvä suojaväri niille, vaikka omistajasta ehkä tylsempi ratkaisu. :P

Hienoja toki ovat. :D
En osaa ajatuksia lukea, mutta kyllä nuo mun sukikset ainakin painelee ihan iloisesti pitkin aukeitakin kohtia altaassa eivätkä piilottele. Voisin siis olettaa, ettei niitä erityisesti ahdista? :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

No, kipossa ei onneksi ole paljon petoja. Luonnossa ehkä karsiutuisi pois kirkkaimmat, jotka erottuvat alustalta ja pian olisi alustan väriset vain jäljellä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

*Viesti siirretty oikealle paikalleen, kun en vahingossa ottanutkaan tekstin lainausta vaikka oli tarkoitus niin tehdä! :D
Viimeksi muokannut jennali, 20:00, 10.05.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Fisutar10 kirjoitti:Mitäs itse sukikset tykkää pohjasta, josta räiskyvät oikein silmille?Luulisi niiden etsivän taustaa, jossa hyvä suojaväri niille, vaikka omistajasta ehkä tylsempi ratkaisu. :P

Hienoja toki ovat. :D
No, en ole meillä ainakaan huomannut sukisten käyttäytymisessä mitään eroja, kun tälläkin hetkellä seuralassa on tummempi pohja ja metsikössä vaaleahiekka pohja.. :) En usko että se muutenkaan tuo pohjan väri hirveästi vaikuttaa, kun minulla ei sitä pohjaa oikein kovin hirvesti näykkään.. Minulla nimittäin on niin paljon pohja -ja muitakin kasveja! :D
Ainakin kaloille suositellaan mielummin tummempaa pohjaa, kun tuntevat sen jotenkin turvallisemmaksi, uskoisin että ravuissa voisi olla sama juttu ( ..jostain luettua tietoa, mutta en muista mistä, jos joku sattuu vaikka kysymään, että mistä tieto on peräisin.. Luultavasti täältä AW:n jostakin keskustelusta pongattua! :D ). ..Tai ainakin olisi järkeenkäyvää.. :)
Jos sukikset tuntisivat olonsa epävarmaksi kirkkaasta väristään johtuen, ne melkovarmasti pysyisivät vain kasvipöheikköjen suojissa, eivätkä tulisi ollenkaan hiekalle laiduntelemaan. :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Keltaiset sukikset erottuu muuten ihan loistavasti tummalta pohjalta. Mulla on tangerine tigereita mustalla pohjamatskulla ja ne näyttää upeilta! Voin siis suositella keltaisia tummalle :mrgreen:
OOOoo... 8O...Onko sulla muuten kuvia niistä rapusista päikyssäs sillä tummalla pohjalla..?? :) Haluuu nähdä!! :mrgreen:
Minäkin aattelin, että vois näyttää tosi kivalle sitä punertavaa manado-pohjaa vasten sellaiset keltsu-rapuset! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Pitäis siellä olla. Mulla on ihan musta se pohja. Keltaset on siinä ihan tosi hienoja.
Tällä sivulla oli:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=600
Siellä jossain puolivälin tienoilla. Kehno kuva kyllä, mutta ehkä siitä jonkun käsityksen saa :roll:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Pitäis siellä olla. Mulla on ihan musta se pohja. Keltaset on siinä ihan tosi hienoja.
Tällä sivulla oli:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=600
Siellä jossain puolivälin tienoilla. Kehno kuva kyllä, mutta ehkä siitä jonkun käsityksen saa :roll:
Hehheh.. Oonhan mä nyt nuo kuvat nähny! :D Minulla on erittäin hyvä, mutta lyhyt muisti!! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

Tän väristä on se manado substraatti! :) Ja se on pienirakeista.. Ei tollaista järkälettä, niinkuin kuva antaa ymmärtää!! :mrgreen: Epäilen että myös vihreät (varsinkin vaaleanvihreät ) kasvit oikein korostuvat tuolta, punertavanruskean pohjan kanssa! :) Ajatelkaapas vaikka pogostemon helferiä tuota pohjan sävyä vasten..! 8O :)
Liitteet
manadoa.jpg
manadoa.jpg (12.28 KiB) Katsottu 7497 kertaa
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Valtavan inspiroivaa! Mitäköhän projekteillesi kuuluu? Satuin eksymään näille sivuille, jollakin haulla. Onneksi eksyin [;)]
180 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”