125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kuusiraidat on kyllä mahtavia. Saattaa olla kaksi naarasta ja kaksi koirasta. Todella vilkkaita kaloja, ja näitä vielä sanotaan tiikeribarbeihin verrattuna rauhallisiksi 8O . Ihan eri meno kuin rusokiilakyljillä, jotka oli kyllä vilkkaita ruoka-aikaan mutta nää täräyttelee koko ajan sinne tänne jos vähänkään liikettä on näkyvissä. Onneksi piikkisilmät on niin kotonaan että nekin sinkoilee ruoan perässä vallan rennosti.

Luontokeskuksen ruutana-allas pelittää hyvin! Yksi ruutana oli kupsahtanut, mutta muut kymmenen ovat vilkkaita ja hengissä. Rispaantuneet evätkin oli lähteneet kivasti parantumaan. Omituista sinänsä, sillä mittasin vedestä nitriittiä 0,6. Eivät olleet vielä kertaakaan vettä vaihdelleet vaikka suosittelen että alkuviikosta oisivat tehneet edes pienen vaihdon. Kaloilla ei näyttänyt olevan mitään hätää, mikä on musta aika omituista! Mutta vaihdettiin reippaasti vettä ja pitoisuus laimeni. Katotaan ehdinkö ensi viikolla siellä käymään. Valloittavia kaloja! Ja jostain käsittämättömästä syystä ne eivät olleet repineet kasveja vaikka olin aivan varma että ne on ihan silppuna heti kalojen tultua. Voisin viedä sinne limaskaa.

Ajattelin nanoon perustaa pienen kokeellisen tekniikattoman altaan. Arvon vaan vielä että millä hiekalla/soralla sitä lähden tekemään, samaten multapohdinnat on vielä vaiheessa. Pellolta sais multaa toki, vaan se on savimaata ja voi siis tiivistyä vähän turhankin tiiviiksi. Katsotaan.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Platyla on vain varjo entisestään - en tiedä mitä ihmettä on tapahtunut, mutta siellä on ollut jo pitkään ongelmaa levän kanssa eikä suodatin kierrätä vettä pohjalla tarpeeksi. Pohjalla on ihmeellostä möhnää vaikka lisäsin sinne kiertovesipumpun. Kalat kyllä porskuttaa menemään, ei tunnu niitä haittavan. Mutta että nuo kauniit kasvit mitä aiemmassa kuvassa näkyy ovat kyllä ihan mennyttä.

Aasia voi paremmin, ja kuusiraitabarbit on yhä suosiossa. Niitä on nyt seitsemän. Molemmasta hankitusta erästä on joku heittänyt heti henkensä, mutta siirrosta selvinneet voivat paksusti ja koiraat, 2kpl, hohkaavat tulenpunaisina.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Platylan kriisi näyttää menevän toipuvaan suuntaan. Levää on vielä, mutta kasvit kasvaa paremmin ja levä ei ehdi vallata joka paikkaa. Vaihdoin suodatuksessa pelkkään sisäsuodatukseen, kun sain vihdoin kauan kaipaamani kasikulmaisen ihanan vanhan Eheimin. Aivan järkyttävän hieno vempele! Täysin hiljainen, antaa sopivan virtauksen ja toimii näemmä myös kolmella suodatin"korilla" eli sain sen asennettua niin että pohja on pohjassa ja virtaus kuitenkin lähellä pintaa. Tämän lisäksi altaassa on Eheim compact 300 pienellä suodatinmatonpalalla lisättynä, ja näillä eväillä vesi virtaa paremmin kuin tuolla classicilla. Lisäsin vielä ihan hupimielessä ilmastimen josta ei lie sen kummempaa haittaa tai hyötyä. Mukavan näköisiä ne kuplat kuitenkin on. Vaihdoin lannoitetta nyt JBL:n litkuun, tosin laitan nyt vielä joka toinen kerta Satekin settiä ettei kasvit ota liikaa nokkiinsa muutoksesta. Luulen kuitenkin että toi Satek on jo pahasti vanhentunutta (vaikka säilytän lannoitteet jääkaapissa) ja saattaa olla osasyyllinen kasvien kurjuuteen. No, valoisammalta kuitenkin näyttää jo! (heh, vaihdoin toisen valaisinputkenkin kyllä tovi sitten, että tosiaan valoisammalta)

Raidallisten kalojen Aasiassa voidaan mukavasti. Piikkisilmistä osa on ja pysyy laihoina, mutta ei niillä näytä olevan muuta hätää. Tekisi kovasti mieli aika ajoin ostaa tuonne jokin rihmakala, vaan kuusiraidat on niin vilkkaita ettei se ehkä ole hyvä idea. Jopa kääpiörihmakaloja kurkistelin liikkeessä hieman sillä silmällä... Niissä on sentään raitoja :mrgreen: . Suklaarihmathan sopisivat esteettisesti kehiin hienosti, mutta onkohan joku testannut niitä ja kuusiraitoja näin pienessä purkissa - epäilen ettei onnistuisi. Toisaalta voisin hyvin vaan hankkia lisää kuusiraitoja (tänään en tohtinut, ovat ottaneet niin nokkiinsa kuljetuksesta nuo aiemmat satsit että pidempi kuljetusaika ja pakkanen estei ostamasta yhtään lisää) tai piikkisilmiä tai ehkä vaan antaa noiden nykyisten kalojen mellastaa keskenään. Allas näyttää kivalta noinkin, enkä tosiaan kaipaa sinne välttämättä mitään lisää. Nautin siitä ajatuksesta, että mulla on altaissa tilaa jos vaikka tuleekin joku hauska kala ja hetki eteen. Suunnittelu ja haaveilu on puoli harrastusta.

Isoista mustamolleista ei ole jäljellä kuin keväällä hankkimani koiras ja yksi naaras. Nuo naaraat olen hankkinut kaksi ja puoli vuotta sitten, joten onhan niillä synnyttäviksi kaloiksi jo ikääkin. Nuoria mustamolleja on vain kolme, ja mietin mitä tälle porukalle tehdä. Talvi saattaa taas olla kurjaa aikaa, kun lämmöt laskee väistämättä jonkin verran. Platyjen lisääntymistahti on alkanut taas näkyä - aiemmin suuret mollit on vedelleet kai poikasia ihan jonkin verran napoihinsa. Mutta lisäyksilöitä mahtuu ihan hyvin, ei ole hätää alkaa myymään poikasia heti.

Kyllä kiehtoisi joskus päästä kunnolla hyödyntämään tuota viileää eteistä, missä platyla on. Siihen saisi hienon kausialtaan, jossa talvi olisi vilpoinen ja kesä lämpimämpi. Tuliliskoille tai joillekin muille salamantereille paikka voisi olla aivan ihanteellinen, mutta kai kalamaailmastakin löytyy joku laji joka viihtyisi tuolla ilman lämmitintä. Kotimaiset toki ainakin, mutta pienet kotimaiset on aika hankalia löytää. Paratiisikala voisi olla mukava testata joskus, samoin imunuoliaiset.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Laita sinne eteiseen akvaarion ja paratiisikalan ja kardinaalikaloja. [;)]
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

No just tuollainen allas voisi kovasti miellyttää! Vaan platyihin olen sen verran intoutunut, että tuskin alan niitä kokonaan pois myymään. Toki jos molleista hankkiutuisi eroon, voisi lämpöjä laskea jonkin verran, himmata myös veden kovettamisessa pikku hiljaa ja siten hankkia paratiisikalapariskunnan jo platyjen kanssa. Paratiisit varmaan söisivät aika lailla jälkikasvun, joten jonkun ajan jälkeen voisikin vaihtaa platyt kardinaalikaloihin. Katsotaan!

Mulla on nyt tovin verran ollut näiden kahden altaan (ja nanon, jossa yhä menossa low tech -kokeilu kasveilla) lisäksi 54-litrainen tyhjänä "lyhytaikaisia kokeiluja varten". Vaikka kuin ois maltillinen näiden uusien hankintojen ja sensellaisten suhteen, niin kieltämättä tuo "lyhytaikaisia kokeiluja varten" hankittu allas kiehtoo kovasti. Harva se päivä kasailen mielessän ikaikenlaisia suunnitelmia siihen. Tietty yksi on platyjen poikimisallas, ja silloin voisin siis vähän suunnitelmallisemmin risteyttää värejä ja ehkä päästä eroon mikkihiiripyrstön vallasta platylassa. Toinen vaihtoehto taas on pistää sinnekin pala Aasiaa, kiehtovinta olisi kenties makkarakalat. Tuo allas voisi olla myös kuusiraitabarbien varakoti, jos testaisin jotakin rihmakalaa tuonne isompaan Aasiaan ja testi päättyisi huonosti.

Olispa sinänsä kovin kätevää, jos kaikissa kolmessa altaassa olisikin Aasiaa - raidallisten kalojen lämmin allas, eteisen viileä paratiisikalapurkki ja sitten tuo pikkupurkki makkarakala-altaana. Makkarat on kovin sopeutuvaisia lämpötilojen suhteen ja ne antaisivat pelivaraa käyttää purkkia noiden muiden apuakvaariona tai väistötilana. Aika hyvä suunnitelma! Ajattelin siis, etten tarvitsisi lämmitintä kuin tuossa yhdessä altaassa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Hammaskarppila tarvis siistiä, siellä kasvaa rihmamaista levää tosi nopeasti kasveihin... Muutoin toipuminen näyttää jatkuvan, kasvitkin kasvaa. Ensi viikolla tulee postitse vähän nopeakasvuisia kasveja, jotka sietää viileämpääkin vettä - ajatuksena kun on jossain vaiheessa hankkiutua eroon molleista joiden takia lämmitin ylipäänsä on ollut pakollinen. Ei siellä hyvältä näytä vieläkään, mutta parempaan päin. Kuvassa hienointa on kyllä toi suodatin! Muutoin kuvan laatu on yhä surkeampi.
Kuva

Sitten Aasia. Kuusiraitoja tuli kolme lisää, nyt niitä on kymmenen. Tässä kotiuttamisessa ei näytä kuolevan yksikään, mutta yhdeltä oli kuljetuspussissa irronnut silmä. Näyttää kuitenkin toipuvan tästä pienestä häviöstään, ja tänään voisi vähän taas vaihtaa vettäkin ettei bakteeritulehdukset lähe valloilleen. Voisi hankkia vielä samanmoiset kymmenen lisää, niin allas näyttäisi hienolta! Nuo on kyllä mahtavia kaloja nuo raitaset.
Kuva

Purin aquaballin, joka on toisessa matossa vettä kierrättämässä, osiin koska se alkoi pitää pientä ääntä. Äänen syyksi selvisi "jokin" joka oli kiertynyt sinne roottoriosasta lähtevään tikkumaiseen osaan... Se oli siis piikkisilmä 8O . Suodatin on kiinni hiekassa mutta alhaalta keskeltä avoin, joten tuo raasulainen on ilmeisesti hiekan ali kaivautunut maton sisään. Kurja juttu. Nyt tukin tuon pääsyn, ei toivottavasti tarvi enää tällaisia löytöjä tehdä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Se kuusiraita sitten kuitenkin kupsahti. Joka ikisessä ostossa noita on kupsahtanut yksi, ja muilla ei mitään hätää. Tosi omituista. Ei muiden kalojen kanssa ole koskaan tällaista käynyt. Rusokiilakylkiäkin hankin aikoinaan useammassa erässä ja kaikki selvisi. Vaikea ajatella, että altaassa ois jotakin vialla kun se ei muissa kuusiraidoissa näy, ja totuttelunkin tein taas tosi hitaasti... Jollain lailla on tuon raidallisten kalojen Aasian kanssa tuntuu helpommalta nyt kun on tuo vaakaraidallistenkin kalojen Aasia: Olen ihan tyytyväinen vaikka pH on neutraali, en enää stressaa sen laskemisesta (tässä altaassa siis...) kun ei ole tarkoituskaan ottaa mitään erikoiserikoiskaloja tuonne.

Olen nyt syötellyt mikromatoja kaikkien altaiden asukeille. Harmittaa vähän kuusiraitojen suhaus, kun piikkisilmille ei meinaa kovin paljoa jäädä näitä herkkuja. Oottelen josko kuusiraidat innostuisivat kutemaan, muutama on aika pulskana. Erottaakohan niiden kutupuuhat yhtä selkeästi kuin rusokiilakylkien? Mä muuten syötän noita varmaan ihan possuiksi vielä, on niin siistiä kun ne kasvaa ja luulen alitajuntaisesti että mun tiikeribarbihaaveeni tulee possuttamalla lähemmäs :mrgreen: . Myös platyt ja mollit on saaneet mikromatoja. Hyvin menee alas! Ja hauska monipuolistaa niidenkin ruokavaliota.

Mun GH-testini oli kaiketi jotenkin pilaantunut, kun värejä alkoi olla tosi vaikea hahmottaa. Olen sillä mittaillut kyllä, kun muutoksen kuitenkin jotakuinkin huomaa oletetussa kohdassa, mutta uuden altaan takia ostin uuden täyttöpullon. Äsken mittasin pitkästä aikaa kovuuksia näistä satalitrasista ja oli hauska huomata, että platylan GH oli nätisti 8 vaikka olen aika näppituntumalla lisäillyt sinne Equilibriumia. KH oli siellä 3 ja Aasian puolella 0. GH taas oli Aasiassa 3, mikä on enemmän kuin on yleensä ollut. Mutta tän muutoksen olinkin jo huomannut aiemmin, johtunee tuosta kaivon loppukesäisestä putsauksesta.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kuvittelenko vaan vai onko mun altaat oikeasti melkoisen tyhjiä? Kaipaisin tuonne eteisen platylaan oikeeta vilinää. Onhan siellä kaloja, mutta mahtuisi vaikka mitä lisää. Jos ajattelee semmosta pohjakalat - parvikalat - "pääkala/haaremi" -akvaariota niin eihän tuolla ole muita kuin noita parvikaloja. Tai mustamollit nyt vois mennä pääkaloista kokonsa puolesta, vaan ei niitäkään ole kuin kaksi täysikasvuista ja niistä toinen aivan ikäloppu. En tiedä mitä tapahtuis jos mniitä ei olis, räjähtäisiköhän platypopulaatio ihan täysin kun mollit niitä tiettävästi jonkin verran popsii.

Ja Aasiassa on sielläkin vaan kuusiraitasinttejä 9 ja piikkisilmien nykylukumäärästä en ota ihan selvää mutta ehkä 8. Sinnekin menis ihan heittämällä lisää molempia näitä plus jotakin muuta vielä.

Mulla on kyllä tapana pitää altaissa hieman tyhjää, mutta jotenkin lakritsiguramialtaan tulo sai mut näkemään nämä vielä tyhjempinä. Pitää vaan odottaa sitä oikeaa oloa ja oikeita kaloja, jotka tulisivat vastaan... Harrastajaltahan sitä mieluiten ostaisi. Nyt kun on nuo guramit, niin en ihan välttämättä kaipaa edes mitään hillittömiä haasteita mutta tietenkin kuusiraitojen nyppimiset pitäisi kestää.

"Oranssirihmakaloja" eli ilmeisesti huuli- tai kääpiörihmoja on ollut nyt useammassakin paikassa missä olen käynyt, ja ne kyllä näyttää hienoilta. Vaan eihän sitä nyt semmosia voi pystyraidallisten kalojen altaaseen käydä hankkimaan...
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ostin kolme uutta platya, yhden koiraan ja kaksi naarasta. Kylläpä heti vilinä lisääntyi! Koko-oransseja ovat, ja ihan hyvältä vaikuttavat.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Platylassa on tapahtunut pieniä muutoksia: hain kolme uutta platykoirasta, joista kuitenkin vain yhden lopulta pulautin akvaarioon kun kaksi muuta olivat ihan vääntyneitä. Tämä yksi kuitenkin selvisi hyvin muutosta ja polskuttaa tuolla ihan hyvävointisena. Vanha mustamollinaaras kuoli eilen, meinasin oikeastaan teilata sen jo ennen joulunalusreissua ettei kuole sillä aikaa. Se oli ollut jo aika pitkään sellainen vanhuuden kulmikas, ei tehnyt enää poikasia mutta toisaalta oli menossa mukana ja söi hyvällä ruokahalulla. Ikää sillä oli jotakin 2 ja 3 vuoden väliltä, ja se oli viimeinen mun ekoista mustamolleista. Nyt on mustaa porukkaa jäljellä enää kolme nuorta ja yksi täysikasvuinen koiras (jonka ostin siis viime keväänä). Tuota vanhaa matamia en halunnut myydä tai lahjoittaa pois, mutta nyt kun se kuoli saattaisin luopua tästä porukasta ja keskittyä taas vain platyihin. Nuoret ovat tuon koiraan jälkeläisiä, joten ei ole kovin kestävää pitää tuollaista pientä porukkaa ilman että siihen hankkii uutta verta.

Aasia sai eilen Dactymor-kuurin. Se olikin eka kerta kun mitään lääkkeentapaista tuohon altaaseen laitan... Osa piikkisilmistä oli niin laihoja, ja toisaalta tässä yli kuuden vuoden aikana on tietenkin tullut hankittua monta erää kaloja, joten jossain vaiheessa olisi kuitenkin jonkinlainen madotus tarpeen. Tästä lähtien ehkä lillutan tulokkaat ensin Dactymorsaavissa minikaranteenissa ja sitten vasta kippaan altaaseen. Kalastoa pohdinkin aika lailla... Voisi olla hauska lisätä joukkoon esim. kuusi ruskeaa piikkisilmää. Rihmakalaosasto tietty yhä houkuttais, vaan nuo barbit... Tietenkin rihmikset voisi siirtää lakulaankin turvaan. Katsotaan, katsotaan. Tuossa altaassa on näiden yli kuuden vuoden aikana ollut yhteensä kolme suklaarihmaa ja yksi taistelukala, pääasiassa vain noita sinttejä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Päätin nyt tosiaan antaa platyjen vallata koko 125-litraisen. Mustamollit lähtee tällä viikolla. Hankin vielä kaksi platynaarasta lisää, joten nyt on taas väki vahvistunut ja sopivan sekava sukujensa puolesta. Epäilen että mustamollien lähdettyä alkaa poikasia tulla melkoinen määrä - nyt on poikueista säilynyt aika yksittäiatapauksia vain. Mutta kun allas on platyjen valtakuntaa vain, niin mahtuuhan niitä tuonne paljonkin!

Tein saman sisäloiskuurin platylaankin. Aasia on selvinnyt kuurista ilman sen kummempia häiriöitä, kierteisetkin siellä yhä porskuttaa. Platyjen seuralaiseksi hankin tiikerikotilon lasiputsariksi, ja sen kyllä poistin altaasta käsittelyn ajaksi. Aika työläät vedenvaihtomäärät tuossa kuurissa, vaan menee samalla suursiivouksena.

Kasvit kasvaa nyt platylassa ihan mukavasti. Voisin antaa sen kasvaa melko täyteenkin. Kaipaisin jitakin vesimiekkaa, mutta sellainen ei tuolla aiemmin yhtään menestynyt. Vedensuosikki askeltaa uusille alueille liki silmissä, sillä on hassu tyyli edetä. Tosi hyvä peittoamiskasvi kyllä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Olen viime aikoina pohtinut Aasian kalastoa. Kuusiraidat rajoittaa hankintoja aika paljon.

Myös platylan kalavalikoimaa olen pohtinut hieman kriittisesti ja toisaalta monista lajeista innostuen - joku tetrakin olis platyjen seuraan nätti. Mustamolleja ei sitten haettukaan, katsotaan josko toisen kiinnostuneen kanssa saadaan aikataulut ja menot yksiin. Kävi vain niin, että pari iltaa sitten koirasmolli oli yhtäkkiä täynnä pilkkuja ja listin sen samoin tein. Pilkut ilmestyivät siis yhden päivän aikana, tunneissa. Muilla kaloilla ei erikoissyynissäkään näkynyt mitään, mutta ei tuolta hetkeen voi ketään luovuttaa pois.

Lopulta tänään kävin akvaarioliikkeessä tuumimassa altaiden luona. Ja taas mulle kävi niin, että kaiken pohdinnan ja pähkimisen ja lukemisen ja kuvien ja vesiarvosetvimisten jälkeen tuijotan kaupan altaat läpi todeten vain, että mulla on kyllä loistavat kalat altaissani ja en mä kyllä rupea kalastoja muuttamaan...

Hankin sitten vaan pari piikkisilmää ja kuusiraitaa lisää Aasiaan ja platyt saavat lisiä itsekseen. Epäilen nyt teilattua mustamollia melkoiseksi poikassyöpöksi, joten ehkä lisiminen tosiaan lähtee liikkeelle kunnolla.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kahdesta uudesta kuusiraidasta toinen oli hirmu laiha tullessaan. Tänään piti oikein laskea kalat moneen kertaan et onko siinä kaikki, kun en meinannut uskoa että se on kasvattanut pienen pyöreön mahan! Alle viikossa ihan eri olomuoto... molemmat uudet lähti aiempaa nopeammin parveiluun mukaan, aiemmin on ollut vähän säikympää puskissa kykkimistä. Myös piikkisilmät on rohkeita tapaukska. Pohdin dactymor-kuurin aiemmin väliin jäänyttä, joissakin lähteissä suositeltua uusimista nyt kun tuli uusia kaloja. Katsotaan.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Platylasta sain viimeiset pari mustamollia lahjoitettua parveen ja itse otin vastaan lahjoituksena miljoonakalanaaraita. Jännittävää! Koska en karanteenannut niitä, niin laitoin samoin tein Dactymor-kuurin uusinnan päälle. Toinen syy kuurille olikin sitten siinä, että vaaleimpien platyjen kidukset alkoi punottaa ihan kunnolla. Muutos entiseen oli selvä ja ahisti seurata, vaikkei kalojen käytöksessä mitään eroa huomannutkaan. Nyt teen kuurin tuplana, että ehtii ne kuoriutuvatkin yksilöt tuhoutua jos loisia on. Miljoonakaloja oli tulossa enemmän, mutta osa niistä oli vääntyneitä ja pistin ne päiviltä. Kolme vääntynyttä sinne joukkoon jäi, olen niiden nyt antanut vaan polskia. Tiesinkin siis, että siellä vääntyneitä on joukossa kun olivat olleet siirrettyinä pehmeään veteen jonkin aikaa. Nää on siis peräisin altaasta, johon oli suunniteltu ja hankittu vain koiraita mutta eihän se tarvi kuin yhden vahinkonaaraan joukkoon niin soppa on valmis!

Saa nähdä miten pärjäävät millikset tuolla. Ne on ihan semmoista hulmuavaa hörhelökansaa, nuo naaraatkin on aika isopyrstöisiä ja puolet kropasta sinisenmustaa. Kyljissäkin on sinistä hohtoa, tosi kauniita. Ja isoja! Suurimmathan on platynaaraan pituisia ihan kevyesti! Mä olin jotenkin mieltänyt ne pienemmiksi. No, on ne molleja pienempiä kuitenkin... Nyt vaan pohdin että missä vaiheessa uskaltaisin ottaa pari koirasta joukkoon mukaan. Odottelen kyllä, että pienemmätkin naaraat vähän kasvaa ja ehtivät pulautella nyt mahoissa olevat poikueet maailmaan. Mutta sen jälkeen voisin alkaa kunnolla etsimään harrastajilta koiraita. Olen vähän pohtinut niin, että tämä mun hammaskarppiallas saa perustua harrastajalta harrastajalle -vaihtoihin ja -kauppoihin. Platyjen kanssa ei tarvi uutta verta kyllä nyt edes ajatella, on niin hajanainen porukka ettei hetkeen oo sisäsiittoisuudesta haittaa. Voin siis ehkä keskittyä myymään poikasia eteenpäin. Mutta miljoonakalat kyllä tässä kevään mittaan, viimeistään kesällä, voisivat hyötyä vähän vieraista geeneistä.

Raitapaidoilla on kaikki hyvin. Olen nyt antanut joitain kertoja omatekoista pakasteseosta niin, että hautaan palasen osittain hiekkaan. Näin piikkisilmät saa varmasti osansa ja vieläpä pääsevät kunnolla kaivelemaan...
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Löysin yhden piikkisilmän kuolleena :(. Mitään erillistä syytä en kuolemalle keksi, vesiarvojakin on tullut viime aikoina silloin tällöin seurattua eikä niissä mitään hälyttävää ole näkynyt. Tänään en tosin mittaillut, aloin vaan vaihtaa vettä heti kun sain kuolleen poistettua. Muut näyttävät normaaleilta. Jospa tuonnekin pitäisi tehdä uusintakuuri Dactymoria? Jostain syystä mulla on sellainen tunne että joku loinen tuolla on ja ehkä se sitten on kidusloinen jos ei yhdellä kuurilla kadonnut... Inhottavaa.

Hammaskarppilaan vaihtelin vettä samalla. Yksi miljoonakaloista on harrastanut "kieppumista", jollaisesta olen aiemmin lukenut useamman kerran miljoonakalojen yhteydessä. Johtuisikohan näistä vaihdoista entisessä kodissa ensin pehmeämpään veteen ja sitten taas minulle hieman kovetettuun... Voi kun ei mitää suurempia ongelmia tulisi. Seuraavat kalat tuleekin sitten ihan kunnon karanteenin kautta, kun saan nanon taas kalatoimivaksi (siellä on yhä menossa maa-akvaariokokeilu ja samalla kokeilu kylmänkestoisista kasveista - kaikki muut kuolleet mutta argentiinanvesirutto vielä kasvaa). Siihen saattaa tovi mennä, mutta kyllä tässä taidetaan ainakin huhtikuulle odotella ennen uusia hankintoja.

Hammaskarppilassa on nyt jo aika lähelle sellainen vilinä, mitä kaipasinkin. Saa nähdä tuleeko lisimisestä ongelma - olen toki siihen varautunut ja ainakin aiemmin olen aina hyvin saanut platyt kaupaksi. Kannattaiskohan sitä milliskoiraat ottaa samanlaisia vai erilaisia kuin naaraat? Nuo taitaa olla niitä moskovansinisiä, ainakin ihan tämän näköisiä ovat. Jälkikasvu onkin sitten ihana mysteeri, en malta odottaa että sitä tulee :D .
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Omat akvaariot on olleet ihan retuperällä... Töissä on saanut pulata kotimaisten kalojen kanssa ja olen siellä vaihtanut nyt ihan jatkuvalla syötöllä vesiä pariin (ei kuitenkaan kovin isoon) altaaseen, ja kotona on tosiaan kaikki hommat jääneet ihan minimiin. Tässä samalla kai kaivoveden laadussa tapahtui jokin radikaali muutos tms, jota en ihan heti kyllä vesitesteillä ole selville saanut. Nitraattitesti on lopussa, ja nitriittitesti näyttää kaikesta vedestä aina hitusen nitriittiä. No, kuitenkin tässä sitten sinilevä alkoi valloittaa kahta kolmesta altaasta ja sitä olen yrittänyt nyt saada kuriin. Hammaskarppilassa kalat ovat näemmä aika sitkeitä, sillä aika vähillä kuolemilla on päästy. Ärsyttää nämä ajoittaiset katastrofit, pitänee ottaa jokin kunnollinen vedenparannusaine käyttöön vaikkei tekisi mieli. Silloin ei ois niin justiinsa vaikkei aina veden laatua niin tarkasti tipoilla tutkisikaan ja mitään myrkkyjä ei ainakaan kaivon kautta tulisi (me siis juodaan samaa vettä, joten ei se nyt aivan toivoton kaivo ole :D).

Onneksi Aasia on säilynyt ilman sinilevää. Sielläkin vaan vedenvaihdot on venähtäneet ja pinta ehti kasvaa täyteen... Mutta pikku hiljaa parempaan päin. Vaihtelen nyt sekä lauantaina että sunnuntaina altaista vähän vettä niin saan viikottaista vaihtoa suuremmaksi tekemättä kaikkea kerralla.

Hammaskarppilan haluaisin laittaa kokonaan uusiksi. Mulla on sellainen kutina, että tuohon altaaseen ei hiekkapohja sovi. Varmaan virtaus on liian hiljainen tai sitten juuri tuossa hiekassa on jotakin vikaa. Hammaskarppeja se ei näytä haittaavan, mutta pohjakalat (täplämonniset ja partamonni) eivät eläneet ollenkaan niin pitkään kuin pitäisi eivätkä kierteisetkään ole koskaan alkaneet tuolla lisääntyä niin kuin ne normaalisti tekevät. Myös tiikerikotilo kuoli. Samoin petokotilot. Ainoastaan roskakotilot siellä pärjää... Tukossa tuo hiekka ei kuitenkaan ole. No, haluan sinne englannin jokisoran tyyppistä matskua ja osa onkin jo valmiina. Tarvitaan vaan vähän pidempi hetki että saan matskun vaihdettua, ja pitää ootella vähän että voi ostaa kunnon bakteeriympit sinne ettei allas sitten mene ihan sekaisin. Ikinä en ole halunnut allasta tälleen "pistää uusiksi", niiden kehittyminen on niin mukavaa seurattavaa ja se uudistaminen katkaisee sen kehityksen ihan typerästi. Tuolla nyt kuitenkaan ei vaan hommat toimi, ja tuo sinilevän kanssa tappelu ei innosta.

Odotan siis, että mulla on hyvä vedenparannusaine, bakteerivalmiste, loput sorat ja tarvittava aika. Niin, ja joltain harrastajalta taas nopeakasvuisia kasveja. Suodatus pysyy samana, ja kalat. Valaisimeen voisi lamput vaihtaa, ja ehkä tuon hössäkän keskellä ne voi vaihtaa vaikka kerralla kun koko systeemi lähtee alusta pyörimään.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

No niin, nyt on platyla pyöräytetty englannin jokisorapohjalle. Vaihdoin samalla pohjalla pörränneen Eheim compactin kasikulmaan, joita on altaassa siis nyt kaksi. Harkitsin hetken jotakin lannoitepohjaa soran alle mutta se ei kuitenkaan sopinut sitten aatoksiin. Maa-akvaarionkin olisi tästä kivasti saanut, mutta menen nyt ihan vanhalla retrotunnelmalla ilman itselle uusia kokeiluja. Missään altaassa ei mulla ole käynyt näin katastrofaalisesti ikinä ja nyt tahdon altaan vain yksinkertaiseksi ja siistiksi.

Tänään on vuorossa raitaisten allas, mutta siellä ei tapahdu mitään radikaalia. Kunhan on vähän lisätyt vedenvaihdot menossa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 125 litraa hammaskarppeja, 98 litraa Aasiaa

Viesti Kirjoittaja kerttu »

On altaissa käynyt pikkuhiljainen väenkato. Mitään radikaalia ei ole tapahtunut, mutta jostain syystä platyt ja miljoonakalat ei oikein enää lisääntyneet (tai söivät poikasensa, oletan) joten niitä ei ole enää montaa jäljellä. Platyla on vihdoin toipunut leväinvaasioista, joiden kanssa taistelin viime kesän ja pitkälle syksyynkin asti. Nyt siellä on autiota myös kasvien puolesta, mutta hengissä olevat alkavat näyttää terveiltä: kurttumelalehti, joku vesi/hammasrutto ja pallopartalevä juhlivat voittoaan. Koska kaloja on enää muutama, enkä viime kesän jälkeen ole hankkinut yhtään uutta, pohdin nyt tarkkaan pidänkö altaan käynnissä ja jos niin mitä sinne tulevaisuudessa haluan. Se on nyt ollut platylana vähän yli neljä vuotta, ja jos saisin takuuvarmaa vanhaa hyvää pulskaa perusplatykantaa niin semmoisena se ehkä pysyiskin. Mulla vaan oli muutama kituliaskasvuinen yksilö, jotka alkoivat kai dominoimaan geeneillään ja altaan kaloista valtaosa jäikin sitten aika minimittaisiksi vaikka kuinka yritin sekoittaa uutta verta joukkoon.

No, vaihtoehtoina on kotimaiset pikkukalat, punapyrstötoat, kardinaalikalavilske, vanhan ajan millikset... Näitähän siis riittää. Kotimaisten kanssa joutuis oottelemaan pitkälle kevääseen.

Aasiassakaan ei paljoa enää vilise. Viisiraitabarbeja on jäljellä kaksi ja piikkisilmiä yksi. Ei sielläkään mitään sairauskatoa ole ollut, mutta viime kesänä omat altaat jäi vähän hunningolle ja se on voinut verottaa jokusen kalan. Piikkisilmienhän pitäis olla tosi pitkäikäisiä kaloja, eikä niistä yksikään ollut kai yli 10-vuotias kuitenkaan. Mutta nyt sielläkin on niin "viimeistä viedään" -tilanne, että kalaston muutoksia olisi helppo tehdä ja etenkin suunnitella.

Ehdin jo innostua tetroista, joita en ikinä oikein ole käsittänyt. Ja kääpiöahvenista, joista taas olen jonkin verran haaveillutkin. Mutta sitten aloin miettiä että miten voisin mun aasialaisten kasvien sekaan heittää kaloja jostain ihan muualta! Se alkoi tuntua ihan rikokselta, ja häiritsisi mua ehkä ihan liikaa. Kasvien vaihtaminen taas ei tule kyseeseen, kun eri lajisen melalehdet kerran altaassa viihtyy ja jaavansaniainen ja -sammal myös sopii sinne niin hienosti. Joku isompi parvi jotakin näyttävää barbilajia voisi olla hyvä. Rusokiilakylkiä siellä oli aiemmin, ja ne oli kyllä aivan ihania, mutta jotain vähän suurempaa... Tai sitten makkarakaloja täyteen koko purkki. Niitä mahtuisi useampikin! Tulirihmakala... En vaan jaksaisi suuria dramaattisia reviiritaisteluita.

Kai mä jossain vaiheessa saan päätettyä mitä noille purkeille teen. 125-litraisen paikan vapautuminen muuhun käyttöön kyllä helpottais yleisesti kodin järjestelyitä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”