1000L + 1000L Paludaria

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

En enää ehtinyt muokata edellistä, joten uusi viesti.
Offtopic: Saisivat muuten poistaa tuon aikarajoituksen, monelta muulla foorumilla missä olen ei ole aikarajoituksia ollenkaan ja homma toimii joustavammin.

Asiaan:

Huonojakin uutisia.
Yksi kulmatetra oli uiskennellut liian lähelle tee-se-itse suodattimeni imua ja sinne meni.
Yksi leopardimonninen oli saanut itsensä kiilattua 3d taustan ja lasin väliin. Sain sen sieltä pelastettua, mutta se oli sen verran kärsinyt, että ei enää pystynyt uimaan kunnolla. En kuitenkaan saanut sitä kiinni tuolta juurakkoviidakosta joten seuraavana päivänä se oli siellä samassa suodattimessa kuin kulmatetrakin.
10kpl manacapuruja saapui lähikauppaan, mutta olivat sen verran kärsineen näköisiä, että sovittiin, että ovat siellä tarkkailtavana viikon verran.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kuvasin hieman tuota leijupetisuodatintani ja laitoin videon Youtubeen
https://www.youtube.com/watch?v=_oKJF1b ... e=youtu.be
Mars sinne peukuttamaan! :)

Siinä pyörii suunnilleen 40 litraa K1 Kaldnessia jonka seassa on 300W lämmitin.
Aluksi ne ei meinanneet ruveta pyörimään ollenkaan joten kypsyttelin osan massoista akvaarion kukkalaatikossa jotta sain niihin massaa ja painoa. Mukavasti ne rupesivat sen jälkeen pyörimään ja tuntuvat pyörivän aina vain paremmin mitä kauemmin niiden antaa olla. Nyt ne ovat pyörineet reilun viikon ja olen lisäillyt Kaldnessia parin päivän välein, viimeksi tänään kuvaupäivänä.
Vielä olisi yksi iso sangollinen K1 Kadnessia jemmassa minkä voi tarvittaessa lisätä kunhan ottaa yhden väliseinän pois. Voihan niitä myös käyttää jossain muussakin projektissa.

Viikonloppuna tai ensi viikon alussa työnnän tuon suodattimen akvaarion alle. Haluan nyt ensin 100% varmuuden, että nuo massat taatusti liikkuu ja tekemäni ilmastinkepit pysyvät imukupeilla pohjassa.

Seuraavaksi pitää virittää tuo möykkäävä (60db) ilmapumppu johonkin muualle tuosta huoneesta.
Helpoin ja houkuttelevin vaihtoehto olisi tehdä uretaanista kotelo ja kiinnittää se pihalle kellarin ulkoseinään. Pumpussa on myös oma letkuliitäntä ilman sisääntulolle jonka voi vetää sisälle ettei suodattimen bakut saa hepulia pakkasilla (plus energiansäästö).
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Jotta aika ei kävisi tylsäksi ja tekeminen loppuisi kesken (lol) niin aloin miettimään myös veden vaihtojen sekä vedenpinnan tason automatisointia.

Tuossa minun suodattimessa kun on sellainen huono puoli, että jos vettä haihtuu akvaariosta riittävästi niin se ei enää valu suodattimelle. Pumppu kyllä pumppaa suodattimen tyhjäksi vedestä jonka jälkeen pumppu sekä suodattimessa olevat lämmittimet kärähtää.
Koska parempi puoliskoni ei ole halukas avustamaan tässä harrastuksessa millään tavalla ja voin välillä joutua olemaan pitkiäkin aikoja töiden takia poissa kotoa niin tämä asia voi muodostua pahaksi ongelmaksi.

Päättelin, että seuraava keino on halvin ja idioottivarmin tapa ratkaista tämä asia:
1. Laitan veden valumaan akvaarioon hitaasti, mutta jatkuvalla syötöllä omasta vesipisteestään.
2. Laitan suodattimen kylkeen pienen ylivuotoputken josta ohjaan veden viemäriin.

Kuva

Ongelma tässä on, että minulla ei ole lähellä viemäriä joten joudun tekemään reiän ulkoseinään ja ohjaamaan vedet talon salaojaputkeen. Tuo ei sinänsä ole ongelma, paitsi jos putki pääsee jäätymään eli sille pitää virittää varoiksi vielä oma saattokaapeli tai eristää se riittävän hyvin.
Positiivinen juttu tässä ratkaisussa on, että se ei ole riippuvainen sähköstä. Eli mahdollisen sähkökatkon tai sulakkeen kärähtämisen sattuessa tämä systeemi jatkaa yhä toimintaansa.
Hieman suuremmalla valutuksella myös veden vaihto hoituu automaattisesti.

----------------

Mitäs muuta:
Kuvittelin, että joudun ostamaan mahdottoman määrän kasveja ja sitten saan odottaa kuukausitolkulla, että se kasvaa "isoiksi". Olen jotenkin jumittanut kuvittelemaan, että nuo vesikasvit on kuin huonekasveja.
Kasvit kasvaa ihan törkeällä vauhdilla, varsinkin nuo jättiläisvallisneriat joitä olen lyhentänyt parin viikon aikana jo pariin kertaan semmoisen 15cm. Muutkin rehut suorastaan kilpailee kuka on eka pinnassa. Johtuukohan tuo kasvu niistä lannoitepillereistä mitä niiden juurille laitoin?

Vesiviljelyyn laittamani syötävät rehut tuntuvat myös viihtyvän, tosin kasvua en ole vielä huomannut. Osa yrteistä olikin yllättäen multaruukuissa joten jouduin pesemään niiden juuret, ehkä niillä vain menee aikansa, että tottuvat uuteen tapaan hankkia ravintoa. Täytyy vastaisuudessa ennen ostoa katsoa tarkemmin mitä sinne ruukkuun on laitettu koska ekana ostamani jäävuorisalaatti oli ainakin vesiviljelty (ei multaa ruukussa).

Tuo kyhmytonkijauros on ihan perverssi, se yritti veljen luona pomottaa ja naida kaikkia kaloja jotka hiemankin muistuttivat tonkijaa. Nyt se yrittää mun luona tehdä haaremia omista tyttäristään, hyi! Vien sen kohta lahjoituksena lähikauppaan, vai haluaisiko joku lukija sen itselleen? Komeahan se on, mutta pitäisi kyllä viedä leikattavaksi :)

Ai niin, huomenna kipaisen 10kpl Manacapuruja kaupasta :)

Kuvia selityksineen:

Alkuun pari yleiskuvaa erilaisilla valoitusarvoilla:
Kuva

Kuva

Lähikuvia kasveista
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Männyn juurakot senkun tummenee ja komistuu ja minä tykkään niin pirusti.
Kuva

Pervo kyhmytonkija
Kuva

Syötävät vasemmalta oikealle; salaatti, villirucola, tilli ja basilika, joista näköjään villirucola on alkanut nuupahtamaan.
Tilliä laitoin ihan piruuttani kun vaimo sanoi, että kalat on parempia kun päälle laittaa tilliä.
Kuva
rami12
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 02:00, 01.11.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja rami12 »

minkalaiseen materiaaliin oot istuttanut nuo vesiviljeltävät monestihan ne istutetaan kivivillaan tai sitten sellasiin tohontarkoitettuihin kasvisoraan tai mitäseolikaan. sitte yks tais olla ettei niiden pitäis kokoajan lillua vedessä kuitenkaan. tässä esimerkiksi yksinkertainen järjestelmä bubbleri https://www.google.fi/search?q=vesivilj ... B670%3B617 sori pitkä linkki mutta itse kasvin juurakko on vähän vedenpinnan yläpuolella mutta juuret kasvavat veteen jossa on myös lannoiteseosta ja lisäksi ilmapumppu kuplittaa vettä hapettaen sitä.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Ihan normaalia lekasoraa laitoin kun sitä sattui löytymään varastosta pari säkillistä.
Lekasorasta on myös olemassa variantti mikä on nimenomaan tarkoitettu vesiviljelyä varten, mutta en sitten vaivautunut tilaamaan sitä netistä. Kova peseminen tuossa normilekasorassa oli, vesiviljelyyn tarkoitetun kaman ei pitäisi pölistä juuri ollenkaan.

Vettä on n. 4-5cm ja soraa sen päällä vielä n. 6-7cm, eli ne toimii hieman kuin altakasteluruukut. Hyvin tuntuu kapillaari-ilmiö pitävän koko soran kosteana, mutta ei märkänä.
Kasvit saavat sitten itse päättää kuinka syvälle haluavat juurensa kasvattaa.
Pumppuna minulla on Eheim Compact 300 jonka nostokorkeus on ehkä 30cm. Systeemi on täysin äänetön koska pumppu ei pidä mitään ääntä ja kaikkien letkujen päät ovat vedenpinnan alla (ei lirinöitä).

Aloittelijahan minä vasta olen ja kokemukset ovat vasta edessäpäin. Voihan tässä käydä niinkin, että tuo lekasora menee vaihtoon jossain vaiheessa.
Minulla oli aluksi itse tehdyt ritilät joiden väliin lekasoran oli tarkoitus tulla. Pestessäni soraa huomasin, että osa on niin pientä raetta, että päätin lisätä vielä mattosuodatuslevyt jottei papanat karkaile akvaarioon asti.

Kuva
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Kylläpä tämä purkki vain komistuu kerta kerralta kun täällä käy vilkuilemassa kuvia :)
Hauska idea laittaa noita yrttejä ja salaatteja tuohon päälle ^^
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kaituli kirjoitti:
Syötävät vasemmalta oikealle; salaatti, villirucola, tilli ja basilika, joista näköjään villirucola on alkanut nuupahtamaan.
Tilliä laitoin ihan piruuttani kun vaimo sanoi, että kalat on parempia kun päälle laittaa tilliä.
:mrgreen:
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Voi rähmä, en sitten saanutkaan Manacapuruja tänään.
Soittivat liikkeestä, että samassa akvaariossa on joillain kaloilla pilkkutauti ja ovat lääkinneet koko akvaarion.
Sovittiin, että katsellaan asiaa jälleen viikon kuluttua.

Oli muuten ystävällistä soittaa ja ilmoittaa asiasta.
Kiitokset siitä Kuusankosken PetPointille :)
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Lehtikalatilanne, päivitystä:

Kalat saapuivat akvaarioliikkeeseen huonokuntoisen näköisinä joten sovimme, että pitävät niitä liikkeessä viikon verran tarkkailussa ennen kun haen ne itselleni.
Noin viikon jälkeen kyseiseen akvaarioon iski jokin tauti, käsittääkseni altaassa oli ensin pilkkutauti ja heti perään samettitauti.
Meni muutama päivä ja näytti siltä, että lehtikalat eivät ole saaneet tartuntaa. Meni pari päivää lisää ja lehtikaloja oli elossa enää 2kpl.

Sovittiin, että tilaillaan manacapuruja lisää kunhan saavat akvaarionsa hoidettua ensin 100% kuntoon.
Näillä näkymin tässä vierähtää helposti 3vko ennen kun uudet kalat ovat uivat mun akvaariossa :(
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Ei ollut manacapuru lehtikaloja tukkurin listoilla joten nyt jännitetään 2vk seuraavaa tukkurilistaa jos niitä olisi siinä. Jos on niin tilauksessa menee viikko ja kotiutuksessa toinen. Odottavan elämä on tylsää.

Olen alkanut harkita vaihtoehdoksi kiilakirjoahvenia (Uaru amphiacanthoides). Harmi ettei näitäkään näytä olevan tällä hetkellä kellään myynnissä. Jos joku näihin jossain törmää niin vinkatkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=e4MslWQvJh4
https://www.youtube.com/watch?v=UAaaFyJSo98
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kalasto:

Nyt löytyi mieleisiä kaloja, mutta niitä pitäisi lähteä hakemaan Turusta asti.
http://www.uusiakvaario.fi/tuoteluettel ... rjoahvenet
En ymmärrä mitä hyötyä siitä on jollekin, ettei kaloja voi enää toimittaa matkahuollolla. Ei voinut olla kovin montaa aivosolua sillä virkamiehellä joka tuon säännön keksi harrastajien ja kauppiaiden riesaksi.

Hopeakirjoahven (Vieja Argantea)
https://www.youtube.com/watch?v=RVXb70u0PlE
Smaragdikirjoahven (Hypselecara Temporalis)
https://www.youtube.com/watch?v=I8bwir2IK6I

Smaragdit on itselle tuttuja vuosien takaa, ovat oikein sympaattisia vesseleitä oppivat temppujakin. Mulla oli noita viisi kolmen oskarin kanssa parimetrisessä 500 litran akvaariossa.
Hopeat on uusi tuttavuus joita olen pitkään ihaillen katsellut, nyt olisi tilaisuus hankkia niitä enkä tiedä maltanko päästää tilaisuutta ohi.

Youtubesta löysin myös Vieja Regani kaunottaren, mutta niitä en löytänyt mistään myynnistä. Ehkä joku päivä.
https://www.youtube.com/watch?v=zxUhX_dHT-o
Molemmat Viejat ovat aika nättejä jopa nuorina.
https://www.youtube.com/watch?v=iBmu_qGGghc

Tällä hetkellä tuolla uiskentelee 4kpl Winemillereitä, 5kpl Kyhmytonkijoita, 15kpl Kulmatetroja, yksi Leväbarbi ja (suosikkini) kaksi Appelsiiniplekoa. Appelsiinit on kyllä nättejä ja niitä hankin vielä lisääkin, myös muita näytäviä plekoja on etsinnässä.

**************************************

Suodatin:
Leijupetisuodatin toimi erinomaisesti, mutta jouduin sammuttamaan sen kun en saanut naapurin putkimiestä tekemään liitosta akvaarion omaa vesiliitäntää varten. Sillä vesiliitännällä on tarkoitus pitää akvaarion vesi jatkuvasti samalla tasolla ylivuotojen avulla.
Nyt kerran akvaariosta pääsi haihtumaan sen verran vettä, että suodattimessa vesi väheni niin paljon, että Kaldness ei enää liikkunut kunnolla. Tuota vedenpinnan tasoa pitää tarkkailla suodattimesta ja se on hankalaa minun ahtaassa setupissani. Hankalaa/hidasta on myös arvioida paljon vettä pitäisi tuoda haihtuneen tilalle ettei se tule suodattimesta yli.
Tää tuntuu olevan tämmöstä säätämistä ainakin näin aluksi :)

**************************************

Valaistus:
Valaistuksena on tällä hetkellä 2kpl 9x3W työvaloa, 1kpl 5x3W työvalo sekä 2kpl T5 54W loisteputkea.
Saattaa kuullostaa paljolta, mutta kummasti nuo valot imeytyy ties mihin tuolta matkalta.
Lisäksi nuo vesiviljelylaatikot peittää valolta akvaarion takaseinän aika tehokkaasti joten suunitelmissa on laittaa vesiviljelylaatikoiden pohjaan 3-4kpl RGB teholedejä tuomaan pientä lisävaloa sekä tunnelmaa.

**************************************

Uusi projekti:
Keksin itselleni myös uuden projektin.
Tarkoitus on tehdä kahden akvaarion räkki mihin altaat tulee päällekkäin, kasvatusta ja kudetusta varten.
Ensin pitää löytää kaksi samankokoista käytettyä akvaariota (200-300L), tavoitteena toteuttaa projekti mahdollisimman paljon käytetyillä kamoilla.

**************************************
Ihmistaisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 21:07, 21.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Ihmistaisto »

Kaituli kirjoitti:Ei voinut olla kovin montaa aivosolua sillä virkamiehellä joka tuon säännön keksi harrastajien ja kauppiaiden riesaksi.
Onko kyseessä tosiaan virkamiesten keksintö? Liittyykö asia eläinsuojelulakiin?
Itse olen kuvitellut, että kyseesä on kuljetusliikkeen itsensä kehittämä ohjeitus, joka perustuu karvaisiin kokemuksiin kuolevista elukoista tai kateissa olevista vastaanottajista.

(En ole virkamies, joten loukkaantuminen ei ole kirjoitelmani syynä.)
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Evira kielsi matkahuoltoa ja muitakin toimijoita kuljettamasta eläinkuljetuslakiin vedoten, matkahuollon busseja kun ei ole rekisteröity eläintenkuljetuksiin. Käsittääkseni tarkoitus oli suojella nelijalkaisia, mutta kun papereissa puhuttiin selkärankaisista niin joku virkamies keksi, että onhan kaloillakin selkäranka. Tällä hetkellä Suomessa ei tiettävästi ole yhtään kuljetusyritystä, joka voisi kattavasti kuljettaa kaloja Suomessa laillisesti.

[tähän sarkastinen kommentti:]
Ei ole minun pakettiautokaan eläinkuljetuksia varten rekisteröity, joten vähän jännittää lähteä Turkuun asti hakemaan kaloja. Mitä jos pollarit pysäyttää ja takavarikoi kalat 8O :mrgreen:
Ihmistaisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 21:07, 21.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Ihmistaisto »

Asia selvä. Virkamieshän sieltä sitten säännön takaa tosiaan löytyy. Tosin tiedän myös, että eläinkuljetuskieltoja ovat jotkut kuljetusliikkeet luoneet ihan itsekseenkin.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kyllä Suomen posti on asettanut sellaiset kiellot, että ne tarkasti tulkittuna haittaavat merkittävästi harrastustoimintaa. Kiellettyjä Postissa ovat:

- Hiilidioksisäiliöt
- Kuolleet ja elävät eläimet
- Elävät kasvit

...eli kyllähän sitä käytännössä täytyy aina huijata, kun Postin kanssa asioi harrastusmielessä.

http://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/hi ... ykset.html
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Pitkästä aikaa vesiarvojen mittausta:

PH 7-7,5
KH 8
GH 9.5
Nitrite 0
Nitrate 30
Eli kaikki on kuten pitääkin, ainakin noiden lapputestien perusteella.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Tehtiin torstaina (2.4.2015) kalanhakumatka Turun Uuteen Akvaarioon.
Pakko on kehua heidän ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua.

Käytiin myös katsastamassa Puutorin Akvaario sekä Akvaariopiste. Akvaariopisteestä veljelle tarttui matkaan sitruunakirjoahven, loput kalat ostettiin Uudesta Akvaariosta.

Minulle lähti matkaan:
2kpl Hopeakirjoahvenia, uros & naaras (Vieja Argantea)
3kpl Smaragdikirjoahvenia, 1 uros & 2 naarasta (Hypselecara Temporalis)
1kpl Helmikirjoahven electric blue (uros)
1kpl Helmikirjoahven normaali (naaras)
Ruokaa ahvenille

Veli osti sitruunakirjoahvenen lisäksi yhden Elecric Blue Helmikirjoahvenen sekä krokotiiliplekon (pterygoplichthys scrophus) joka oli kerrassaan upea ilmestys.
Vaikka polttoainetta paloi satasen edestä niin käynti oli mielestäni kannattava. Tuli opittua pari täysin uutta asiaa kaloista ja oli todella mukava löytää ahveniin erikoistunut liike.
Nyt kun joku poliitikko ottaisi asiakseen poistaa kalojen kuljetuskiellon niin tietäisin ketä äänestäisin :)
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Olin pari viikkoa työmatkalla enkä ehtinyt kaloja juuri katselemaan saati hoitamaan.
Vaimo päätti auttaa ruokkimalla kaloja mikä lähes osoittautui kalojen kohtaloksi. Emäntä oli katsellut kuinka olin ruokkinut kaloja ja omasta mielestään hän ruokki niitä saman verran, eli antoi puoli purkkia kerrallaan 8O
Onneksi satuin käymään kotona ja ihmettelin mikä Kymijokibiotooppi tuosta oli tullut, tuli samalla hieman osoitettua epämiehekkäästi tunteita.

Kalat:
Nyt kun olin jälleen viikon poissa niin palatessani huomasin, että Smaragdikirjoahvenet olivat kuteneet akvaarion yhteen kulmaan. Onpahan muuten kalaa siunattu typerällä kotimaisella nimellä smaragdithan on vihreitä ja noissa kaloissa ei ole vihreää väriä ollenkaan. Saavat hoitaa poikasensa omin voimin ihan alusta loppuun ja jos poikasista joku jää henkiin niin hyvä niille.

Kävin myös hakemassa Helsingin Akvaariokeskuksesta tilaamani 3kpl Hopeakirjoahventa ja yhden pikkuisen Teksasinkirjoahvenen, mukaan lähti myös Punasilmäpleko ja Helmipuupleko.
Olen todella positiivisesti yllättynyt noiden Hopeakirjoahventen käytöksestä, ne ei nimittäin ole ollenkaan agressiivisia ja väittäisin kyseisten yksilöiden sopeutuvan vaikka seura-akvaarioon. Nahistelevat kyllä keskenään, mutta muista ne ei välitä pätkääkään ellei joku ala pullistelemaan niille.

Nyt tuolla siis uiskentelee:
5kpl Hopeakirjoahvenia
3kpl Smaragdikirjoahvenia
1kpl Teksasinkirjoahven
1kpl Electric Blue Helmikirjoahven (uros)
1kpl normaalin värinen Helmikirjoahven (naaras)
5kpl Kyhmytonkijoita
4kpl Winemillereitä
2kpl Appelsiiniplekoa
1kpl Punasilmäpleko
1kpl Helmipuupleko
8kpl Leopardimonnisia

Noiden lisäksi siellä on vielä muutamia tetroja sekä viisi piiloittelevaa lasimonnia. Luulin jo, että lasimonnit oli kuolleet, mutta olivatkin eräänä iltana yllättäen parvessa akvaarion etuosassa. Jemistelevät kantojen alla, ehkä ahventen seura tekee elämästä jännittävää. Kulmatetroja oli laskujen mukaan vielä 9kpl ja ne pysyvät tiiviinä parvena mieluiten kovasti virtaavissa paikoissa.

Kaloja saattaa tuntua olevan liikaa, mutta kaikki ovat vielä poikasia. Lisäksi tässä tämän harrastuksen pariin paluussa kävi kuten pelkäsinkin eli homma tuntuu karkaavan lapasesta, nyt on rakenteilla kaksi uutta akvaariota :)

Kasvit:
Akvaarion päällä olevat yrtit kasvaa käsittämättömän hyvin. Varsinkin minttu kasvaa kuin sekopää ja sitä joutuu jopa typistelemään jottei se rehota ihan tolkuttomasti.
Vedessä oleva jättiläismiekkakasvi viihtyi aluksi oikein hyvin, mutta nyt se on alkanut muuttua ruskeaksi. Vastapainoksi jättiläisvallisneria ja akvaarion mukana alunperin tullut anubias kasvaa ja viihtyy todella hyvin.
Jättivallisnerian lehdistä pitää kerran viikossa katkoa päitä lähes metrin verran (yhteensä) ja se on alkanut rönsyilemäänkin rankasti. Alunperin ostin 5-6 isoa taimea ja nyt niitä on 15 joista lähes kaikki lehdet yltävät pintaan (70cm). Nuo Smaragdikirjoahvenet jopa kaivoivat kuoppansa siihen päätyyn missä jättivallisneria kasvaa eikä yksikään kasvi lähtenyt pohjasta irti.

Tekniikka:
Tekniikka on toiminut moitteetta, mutta teen niistä oman päivityksen myöhemmin.
Typerä kännykamera ei enää ota katsomiskelpoisia kuvia ja luuri kenkkuilee muutenkin. En siis saa postattua uusia kuvia ennen kun saan hankittua uuden puhelimen :(
makua86
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:16, 26.07.2013

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja makua86 »

Mitä tälle projektille kuuluu?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Sesonkimainen työ on vienyt aikaa niin paljon, että ei ole ehtinyt rusikoida projektia eteenpäin kuten oli tarkoitus. Hyvähän se on, että töitä piisaa, mutta harmillisesti se on poissa vapaa-ajasta ja harrastuksista.
Olen kyllä jotain saanut hiljalleen aikaiseksi, mutta en mitään merkittävää.
Koitan kuitenkin puskea jotain päivitystä vaikka tämän kuun aikana.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Anteeksi kun edellisestä päivityksestä on ollut niin kauan.
Keväällä alkoi tulemaan oikeitä töitä ja piti semmosia tehdä.
Oli se helvetin hyvä, että tuli tehtyä oikeitä töitä kun välistä tulee seuraavanlaisia vastoinkäymisiä:

Kellariin tuli vesivahinko ja siitä tuli paljon, toivottavasti vakuutus korvaa jotain (vielä en tiedä). Meni kaupungin juomavesiputki halki ihan talon vieressä. Omatekemäni (olen alan ammattilainen) salaojakaivopumppu pumppasi kaiken veden läheiseen ojaan.
Kun se pumppu kun oli pumpannut ties kuinka kauan niin lopulta se hirtti kiinni ja vesi alkoi nousta kellarissa. Onneksi olin kotona.
Itse asiassa nukuin kellaribaarin sohvalla ja kun heräsin niin astuin märälle matolle. Aluksi luulin, että joku akvaarion läpivienneistä oli alkanut vuotamaan ja kävi lampun ja rätin kanssa koko akvaarion läpi. Sitten tuumasin, että kuivaan lattian rätillä ja ehkä ongelma meni ohi. Menin seurustelemaan vieraiden kanssa (lauantai) ja muutaman tunnin jälkeen menin takaisin "kellariin" tsekkaamaan tilanteen uusiksi. Kellarin lattialla oli 3-4cm vettä!!!
Tajusin heti, että ongelma ei ole akvaariossa koska sen vesi ei ollut laskenut ollenkaan. Seuraavaksi tajusin, että salaojakaivossa täytyy olla jotain vialla minkä menin seuraavaksi taskulampun kanssa tarkistamaan. Salaojakaivossa oli vettä lähes kellarin (baarin) ikkunaan asti. Välitön toteamus -> uppopummpu on hajonnut, ja luojan kiitos mulla on varapumppu! Vaihdoin uuden pumpun ja vesi alkoi laskea lattialla.
Kaikki ok ja selvää tähän asti.
Reilu viikko tapahtuman jälkeen kävi vakuutustarkastaja joka poraili kellarin seiniä. Sanoi, että kaikki 5-v sitten laitetut eristeet on läpimärkiä ja ne täytyy purkaa ja kuivata.
Ok, en mitään vähempää odottanutkaan, mutta onko kukaan nähnyt kuvaa mun paludaariosta?
Mun pitäisi nyt alkaa purkamaan seiniä myös sen takaa (hysteeristä naurua tähän kohtaan). Pakkohan ne märät lämpövillat on ottaa sieltä lateksilla maalattujen lastulevyjen takaa pois tai talo räjähtää homeesta.

Tässä kohtaa voin taputtaa itseäni selkään hitaasta toiminnasta(ni). Jaa miksikö?
Jos olisin intoraivolla toteuttanut tämän paludaarioprojektin alusta loppuun niin nyt olisi paljon enemmän purettavaa,
HaHaHa!!! YhYhYhY!!!
(ämpärillinen sarkasmia tähän)

Kalapäivitystä:
Vaikka em. tilanne oli tiedossa niin ostin ehkä 4 elämäni kauneinta kalaa.
Makean veden ampujakaloja!
Samaan hintaan olisin saanut myös rauskun, mutta ampujia olen katsellut kersasta asti. Ne on niin tyylikkään näköisiä yksinkertaisuudessaan joten rakastuin niihin jo kersana kirjaston akvakirjojen kuvien ansiosta. Kun kävimme veljeni kanssa Turussa (Kouvolasta asti) niin siellä oli murtoveden ampujakaloja ja sain myyjän puheista käsityksen, että kaikki ampujat on murtoveden kaloja. Ei siis sovi mun akvaarioon. Olin väärässä, aitoja makeanveden ampujiakin on ja mulla on nyt neljä 8-)

Kattokaa ny mitä kaunottaria! WAU!
Toxotes blythii
https://www.google.fi/search?hl=fi&q=To ... gws_rd=ssl
On heittämällä kauneimmat kalat mitä mulla on koskaan ollut. Tulen postaamaan kuvia kunhan kännyllä saan postattavia kuvia.

Näistä veijareista haluan kertoa kokemuksia ihan pelkästään, että pari muutakin innostuisi ostamaan.
Lisääntymisestä ei tällä hetkellä ole kellään mitään tietoa, tai sukupuolesta.
Mysteerikala :)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Kauniita ovat. Päivitys oli kyllä luokkaa, ettei tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. :cry: :)
Ahvenia ja monneja.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Onneksi sulla oli varapumppu! Aika hurja tilanne kyllä! Toivottavasti saatte kaiken selväksi ja eristeet vaihdettua ennen pakkasia!

Onneksi ilmeisesti altaan puolella kaikki hyvin! Siinä sitä on katseltavaa, niin vähän edes stressi helpottaa! :D
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Päivitystä.

Seinät on nyt revitty auki 50cm lattiasta.
Ruuvasin ohjurin seinään ja käsisirkkelillä ajoin ohjuria pitkin kaikki seinät 50cm lattiasta poikki. Sitten sorkkaraudalla seinien alaosat pois. Yllätyksekseni ei siellä ollu hometta nimeksikään, ainakaan sellaista minkä olisi silmällä nähnyt. Paitsi saunan ja olohuoneen välisessä betonisessa väliseinässä??? Kertoo, että on aika tehdä pitkään lykätty saunaremontti, ja vaimo tykkää. Se piru on ammatiltaan sisustussuunnittelija eikä osaa suunnitella mitään pienellä budjetilla.
Nyt meni taas off topikiksi, sori.

Toisaalta kun nyt jouduin repimään nuo seinät auki niin siitä tuli myös mahdollisuus.
Mä voin tehdä sinne nyt viemärin akvaarion ylivuotoa varten \o/
Porasin jo seinään reiät pihalle tarkoituksena vetää ylivuotoa varten putki salaojaan. Nyt mä voinkin tehdä sen papillisesti eikä mun tarvi peljätä, että se ylivuotoputki jäätyy pihalla (vaikka uretaanilla meinasin eristää).

Samassa remontissa tuli sitten mieleeni, että tuonnehan oli tarkoitus laittaa videotykit ja kankaat jo pari vuotta sitten. No eipä ole näkynyt, ja vaikka olisi näkynyt niin enpä olisi paljon ehtiny katsomaan. Siitä sitten tuumailin, että jos vaikka tekisin tuonne kellarin perälle ISON paludaarion? Siis, tässähän on nyt tullut harjoteltua 1000L kanssa eikä tuohon tilaan ole oikeasti mitään järkeä ostaa jotain tolkuttoman kallista elokuvateatteria, kun ei sellaiseen ole rahaakaan. Näihin akvaarioprojekteihin taasen tuntuu löytyvän pätäkkää aina jostain. Ehkä ne on niitä rahoja mitkä multa säästyi kun mä lopetin röökinpolton 6-vuotta sitten :D

Uuden paludaarion leveys on maksimoitu huoneen leveyden mukaan 2,4m ja huonekorkeus on noin 2,3m. Paludaarion syvyys voisi olla vaikka metrin (etulasi-takaseinä).
Kaikkea muuta tavaraa löytyy, paitsi etulasi. Uutena semmoinen maksaisi varmaan 500-1000eur. Nyt mä alankin kyttäilemään käytettyjen akvojen myyjiä, josko sieltä löytyisi sopiva akvaario jossa olisi sopivan kokoinen lasi (100-400eur). Kiirettähän mulla ei ole, ja sovitaanko ettei kerrota mun vaimolle :)

1000+1000L elukoiden päivitys:
Penteleen ampujat on yksiä petoja! Niitä oli neljä, nyt niitä on kolme!
Runnoivat yhden hengiltä ja koska olin poissa kotoa (töissä) niin en ollut vahtimassa. Vaimon homma oli ruokkia kalat, mutta jos totta puhutaan niin se saattoi jättää välillä parikin päivää ruokkimatta, ei vaan tunnusta. Nuo ampujat (enää 3) nimittäin alkoi rökittämään isointa kaveria, mutta se loppui kun mä tulin kotiin ja aloin ruokkimaan niitä 2-3 kertaa päivässä.
Eikä tuo vielä mitään, joku ampujista oli "haukannut" palan itseään isomman hopeakirjoehvenen selkäevästä 4-5 ruotoa. Pesin akvaariota ja katsoin, mitä ihmettä, nostin ihmetyksen käteeni ja luulin eka, että joku pleko oli kuollu. Sitten katsoin uudestaan, että Vieja Argantea uroksen selkäevästä puutui ampujan suun kokoinen pala.
Sitten mietin, että miksi? Jos niillä on nälkä ja mun vaimo ei ruoki riittävästi niin miksi tuolla ui vielä 4 kulmatetraa? Btw. ennen ampujien tuloa niitä oli 8. Ennen kirjoahvenia niitä oli 40. On muuten Tupu, Hupu, Lupu ja Hannu Hanhi hiton vikkeliä uimareita :D

Jos joku haluaa hopeakirjoahvenen niin minulta saa yhden tai kaksi urosta, koko noin 15-20cm.
Minullahan on noita 5kpl joista 1 tyttö ja 4 ukkoa. Tosin epäilen, että tuo tyttökin on ukko kun kukaan ei osoita mitään kiinnostusta toisiaan kohtaan. Samassa akvaariossa kuitenkin Smaragdikirjoahven pari kutee non-stop vaikka vääntäisi lämmöt 22C. Varmaan jotain teinikuumetta :)
Vesiarvot katsoin tippamittareilla ja kaikki on 100% bueno.
Voisiko olla, että hopeat "kypsyvät" hitaammin ja innostuu hieman vanhempina? En oikein löytänyt selkeää neuvoa vaikka paljon tietoa niistä löytyikin. Mun hopeat on kahdesta eri "lähteestä" (Turku/Hki) koska tarkoitus on yrittää viljellä niitä ja saada aikaan terveitä pesueita. Kuitenkin 4 urosta ja yksi (maybe)naaras = 3 urosta liikaa. Yksi uroksista on menossa veljelleni, mutta yhden tai ehkä kaksi voisin myydä muille. Yhden tai kaksi urosta voisin jättää itselleni.
Nämä veijarithan kasvaa siis 30cm kokoisiksi (Oskarin mitat) joten jos sulla ei ole 500L+ akvaa niin "hei hou, ei ole hopia sun" :D
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Kaituli kirjoitti:Päivitystä.

Seinät on nyt revitty auki 50cm lattiasta.
Ruuvasin ohjurin seinään ja käsisirkkelillä ajoin ohjuria pitkin kaikki seinät 50cm lattiasta poikki. Sitten sorkkaraudalla seinien alaosat pois. Yllätyksekseni ei siellä ollu hometta nimeksikään, ainakaan sellaista minkä olisi silmällä nähnyt. Paitsi saunan ja olohuoneen välisessä betonisessa väliseinässä??? Kertoo, että on aika tehdä pitkään lykätty saunaremontti, ja vaimo tykkää. Se piru on ammatiltaan sisustussuunnittelija eikä osaa suunnitella mitään pienellä budjetilla.
Nyt meni taas off topikiksi, sori.

Toisaalta kun nyt jouduin repimään nuo seinät auki niin siitä tuli myös mahdollisuus.
Mä voin tehdä sinne nyt viemärin akvaarion ylivuotoa varten \o/
Porasin jo seinään reiät pihalle tarkoituksena vetää ylivuotoa varten putki salaojaan. Nyt mä voinkin tehdä sen papillisesti eikä mun tarvi peljätä, että se ylivuotoputki jäätyy pihalla (vaikka uretaanilla meinasin eristää).

Samassa remontissa tuli sitten mieleeni, että tuonnehan oli tarkoitus laittaa videotykit ja kankaat jo pari vuotta sitten. No eipä ole näkynyt, ja vaikka olisi näkynyt niin enpä olisi paljon ehtiny katsomaan. Siitä sitten tuumailin, että jos vaikka tekisin tuonne kellarin perälle ISON paludaarion? Siis, tässähän on nyt tullut harjoteltua 1000L kanssa eikä tuohon tilaan ole oikeasti mitään järkeä ostaa jotain tolkuttoman kallista elokuvateatteria, kun ei sellaiseen ole rahaakaan. Näihin akvaarioprojekteihin taasen tuntuu löytyvän pätäkkää aina jostain. Ehkä ne on niitä rahoja mitkä multa säästyi kun mä lopetin röökinpolton 6-vuotta sitten :D

Uuden paludaarion leveys on maksimoitu huoneen leveyden mukaan 2,4m ja huonekorkeus on noin 2,3m. Paludaarion syvyys voisi olla vaikka metrin (etulasi-takaseinä).
Kaikkea muuta tavaraa löytyy, paitsi etulasi. Uutena semmoinen maksaisi varmaan 500-1000eur. Nyt mä alankin kyttäilemään käytettyjen akvojen myyjiä, josko sieltä löytyisi sopiva akvaario jossa olisi sopivan kokoinen lasi (100-400eur). Kiirettähän mulla ei ole, ja sovitaanko ettei kerrota mun vaimolle :)

1000+1000L elukoiden päivitys:
Penteleen ampujat on yksiä petoja! Niitä oli neljä, nyt niitä on kolme!
Runnoivat yhden hengiltä ja koska olin poissa kotoa (töissä) niin en ollut vahtimassa. Vaimon homma oli ruokkia kalat, mutta jos totta puhutaan niin se saattoi jättää välillä parikin päivää ruokkimatta, ei vaan tunnusta. Nuo ampujat (enää 3) nimittäin alkoi rökittämään isointa kaveria, mutta se loppui kun mä tulin kotiin ja aloin ruokkimaan niitä 2-3 kertaa päivässä.
Eikä tuo vielä mitään, joku ampujista oli "haukannut" palan itseään isomman hopeakirjoehvenen selkäevästä 4-5 ruotoa. Pesin akvaariota ja katsoin, mitä ihmettä, nostin ihmetyksen käteeni ja luulin eka, että joku pleko oli kuollu. Sitten katsoin uudestaan, että Vieja Argantea uroksen selkäevästä puutui ampujan suun kokoinen pala.
Sitten mietin, että miksi? Jos niillä on nälkä ja mun vaimo ei ruoki riittävästi niin miksi tuolla ui vielä 4 kulmatetraa? Btw. ennen ampujien tuloa niitä oli 8. Ennen kirjoahvenia niitä oli 40. On muuten Tupu, Hupu, Lupu ja Hannu Hanhi hiton vikkeliä uimareita :D

Jos joku haluaa hopeakirjoahvenen niin minulta saa yhden tai kaksi urosta, koko noin 15-20cm.
Minullahan on noita 5kpl joista 1 tyttö ja 4 ukkoa. Tosin epäilen, että tuo tyttökin on ukko kun kukaan ei osoita mitään kiinnostusta toisiaan kohtaan. Samassa akvaariossa kuitenkin Smaragdikirjoahven pari kutee non-stop vaikka vääntäisi lämmöt 22C. Varmaan jotain teinikuumetta :)
Vesiarvot katsoin tippamittareilla ja kaikki on 100% bueno.
Voisiko olla, että hopeat "kypsyvät" hitaammin ja innostuu hieman vanhempina? En oikein löytänyt selkeää neuvoa vaikka paljon tietoa niistä löytyikin. Mun hopeat on kahdesta eri "lähteestä" (Turku/Hki) koska tarkoitus on yrittää viljellä niitä ja saada aikaan terveitä pesueita. Kuitenkin 4 urosta ja yksi (maybe)naaras = 3 urosta liikaa. Yksi uroksista on menossa veljelleni, mutta yhden tai ehkä kaksi voisin myydä muille. Yhden tai kaksi urosta voisin jättää itselleni.
Nämä veijarithan kasvaa siis 30cm kokoisiksi (Oskarin mitat) joten jos sulla ei ole 500L+ akvaa niin "hei hou, ei ole hopia sun" :D
Tuosta tulikin mieleeni, että sen ei tosiaan aina tarvitse olla akvaario missä litrat ovat. Itse olen tykästynyt isompien kalojen kanssa ns. lammikkomalliin, eli puutarhalammikkopohja/allasmuovi ja ympärille puu tai muu kehikko. Isommat kalat kun erottaa noistakin hyvin ja samalla valon jakaminen esim. gardenia istutuksille siinä ympärille on paljon helpompaa kuin akvaariosta käsin.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”