yritin miettiä mikäköhän alue olisi paras tälle postaukselle kun se on toisaalta alkeita, tekniikkaa, tee-se-itse, kiekkokaloja ja blogi samaan aikaan

Jospa alkuun hieman taustaa; pari viikkoa sitten heräsi ajatus akvaarioharrastuksen herättelystä uudelleen yli 15 vuoden tauon jälkeen. Nuorempana omistin 63 litraisen lätäkön sekalaisella sopalla kaloja ja jopa muutama tuliliskokin mausteena. Tämä harrastus sitten sitten jäi muiden aktiviteettien varjoon kunnes nyt sitten humahti päähän kerralla.
Nyt siis ajatuksena perustaa 450L (150 P 50 S 60 K) kiekkola olohuoneeseen kilpailemaan TV:n nauttimasta huomiosta

Akvaarion pitkälle sivulle ei tule taustaa jotta akvaarion näkee kummaltakin puolelta. Jonkinmoinen 3D tausta (itse väkerretty) tulee altaan toiseen päähän piilottamaan sisäsuodattimen sekä ulkosuodattimen imuletkun, poistoletkun kiertäessä akvaarion kehyksen alla toiseen päähän allasta. Syy moiseen sijoitteluun on se, että akvaario ei tule seinää vasten pitkältä sivultaan vaan toisella puolella ovat portaat yläkertaan.
Tarvikkeita olen laittanut vähitellen tilaukseen ja osa on jo saapunutkin.
Tekniikka olisi muodustumassa moiseksi:
* Lival Power T 150W monimetallivalaisin (2kpl, vaikkakin varmaan yksi riittää) Käytettynä 30e/kpl
* JBL e1501 ulkosuodatin
* JBL i100 (+yksi filterimoduuli lisäksi = i200) keräämään roskia
* Eheim Jäger Präzisions 250W sauvalämmitin
* Eheim Air Pump 3702
* Eheim Automatic Feeder TWIN
* Lisäksi pitäisi saada jonkinmoinen kuuvalo, varmaankin ledi sellainen
Muita tarvikkeita alkuun:
* JBL TestLab tippatestisalkku
* JBL Biotopol 500 ml
* Muutama erikokoinen haavi
Itse asukkaiden määrä ja laji on vielä hieman auki mutta nykyisellään jotain tähän tyyliin:
* 6-8 kiekkoa
* Kardinaalitetroja tms isohko lauma
* Muutamia plekoja jotka soveltuvat kiekkolaan
* Piikkisilmiä
* Helmimonnisia (liekö muita monnisia jotka soveltuvat lämpimään veteen?)
Alunperin tarkoitus oli ottaa myös lehtikaloja kiekkojen lisäksi mutta eivät ilmeisesti sovi kiekkojen joukkoon? Jostakin keskustelusta sain tällaisen käsityksen...
Ruokapuolta en ole vielä hankkinut (artemian munat poislukien) koska akvaariopöydän kokoaminen ja veden kypsytys kestävät helposti toista kuukautta. Tämänhetken ajatus olisi kuitenkin hankkia New Life Spectrumin ruokia kiekoille, jotain pohjatabuja pohjakaloille sekä hiutaletta kardinaaleille. Tarkoitus on myös tehdä räkmixiä esim. puolukan reseptillä jotta kiekoille saisi mahdollisimman monipuolisen ravinnon.
Tässäpä ehkä sopivasti taustaa projektista näin alkuun. Kommentteja ja neuvoja otan todella mielelläni vastaan! Kuvia ja päivityksiä luvassa projektin edetessä.