140 litrainen akvaario

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Niinhän siinä käy, että nälkä kasvaa syödessä. Kirjoittelin tänne joskus vuosi takaperin siitä kuinka hankimme 100 litraisen akvaarion. Akvaario oli käytetty ja kohtapuoliin siihen pitäisi vaihtaa silikonit. Päätimme kuitenkin miehen kanssa, että hankkisimme hieman isomman akvaarion. Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi ostaa Giantin 140litrainen akvaario jonka mitat olisivat 100x35x40 cm. Itse nimittäin haluaisin akvaariolle enemmän pituutta kuin korkeutta.

Edellisen akvaarion kanssa kävi hieman surkeasti koska saimme kaloihin pilkkutaudin. Kaunis puna-aavetetra parvi kuoli kokonaisuudessaan. Mustaneontetroista jäi muutama henkiin. Nyt akvaario siis näyttää perin surkealta koska siellä uiskentelee vain kolme mustaneontetraa, kaksi nuolimonnia ja yksi partamonni naaras.

Uuteen altaaseen ajattelimme hankkia Keltakääpiöahven haaremin, sekä tetraparveksi noita puna-aavetetroja. Nuo vanhat kalat saavat muuttaa akvaarion mukana ja elää niin kauan kuin elävät. En kuitenkaan aijo hankkia lisää noita mustaneontetroja vaikka tiedän että ne kaipaisivat enemmän lajitovereita. Minusta kun olisi hienompaa hankkia yksi iso parvi noita puna-aavetetroja eikä kahta pientä parvea eri tetroja.

Sitten kun aikajättää tuosta monnista, jolla ikää on jo yhdeksän vuotta niin ajattelin hankkia pohjalle parven monnisia.

Olen miettinyt akvaarion lämpötilaksi n. 23 astetta. Tämä on noiden puna-aavetetrojen kannalta jo hieman ääripää, mutta olen lukenut, että ihmiset ovat pitäneet niitä jopa 25 asteessa joten varmaan tuo 23 astetta olisi hyvä, koska nuo keltakääpiöahvenet eivät varmaan viihdy oikein sen kylmemmässä.

pH olisi noin 6,5-7.0. Tässä pitäisi viihtyä sekä puna-aavetetrat, että keltakääpiöahvenet. Niitä monnisia voin sitten miettiä sen mukaan mikä sopisi parhaiten noihin vesioloihin. Voisi olla, että ostaisin muutaman nuolimoninkin lisää.

Suodattimessa nykyisessä akvaariossa on Fluvalin U3 joka menee 150 litraan asti. Muistelen vain lukeneeni, että yleensä suositellaan suodatinta joka ylittää nuo litra määrät. Muistanko ihan väärin?

Lämmittimenä tuolla akvaariossa on Fluval E100. Siinä kyllä lukee 120litraan asti, mutta riittäiskö se alkuun?

En halua akvaariota mitenkään täyden näköiseksi. Montako monnia minun kannataisi hankkia sinne? Olisiko joku 12 hyvä määrä vai menisikö 15? Tai voisin ensin ottaa pienemmän määrän ja sitten kun nuo vanhat tetrat kuolevat niin ostaisin muutaman puna-aavetetran lisää?

Varmaan aika Etelä-Amerikka teemalla olisi tarkoitus mennä. Mitä kasveja suosittelette akvaarioon. Akvaariosta tulisi siis huoneenjakaja eli normaali isot taakse ja pieniä eteen asettelu ei oikein toimi.

Jos nuo kalavalinnat tuntuvat ihan vääriltä niin muitakin kaloja saa ehdotella. Haluaisin kuitenkin, että kalat ovat hieman samalta suunnalta, mutta ei ole pakko olla Etelä-Amerikasta, myös esim. aasia allas käy hyvin. Haluaisin muitenkin, että akvaariossa olisi myös melko värikkäitä kaloja. Ainakin osa ja mielellään melko vilkkaitakin.

Akvaario on siis tulossa vasta ensi vuoden puolella, mutta kunhan nyt alustavasti suunnittelen asiaa.
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Olen nyt miettinyt lisää noita kalavalintoja. Pääkalana haluaisin akvaarioon siis tuon puna-aavetetraparven. Siihen kaveriksi joku pieni ahven. Itse olen miettinyt juuri tuota keltakääpiöahventa, mutta jos jollain on jotain muitakin ideoita niin otan kyllä mielellään harkintaan.

Tulisiko pohjalle liian ahdasta jos sinne hankkisi pienen parven katinkultamonneja esim. neljä ja sitten jotain pieniä monnisia esim. jaguaarimonnisia tms. Sitten akvaariossa uiskentelisi nuo nuolimonnit. Uudet pohjakalat siis vasta sitten kun tuosta partamonnista aika jättää. Se saa nyt toimia pohjan kuningattarena rauhassa.

Aika pohja painoitteisia nämä minun kalavalinnat. Puna-aavetetrat nyt liikkuvat myös keskivedessä, mutta pintaan en oikein keksi mitään kalaa mitä haluaisin.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Musca kirjoitti:Sitten kun aikajättää tuosta monnista, jolla ikää on jo yhdeksän vuotta niin ajattelin hankkia pohjalle parven monnisia.
Monnillasi voi olla elinikää vielä 21 vuotta jäljellä. Monnit ovat yksi pitkäikäisimpiä kalaryhmiä nääs. Mikä estää hankkimasta pientä parvea monnisia monnisi seuraksi hääräämään pohjalla.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Voiko partamonni oikeasti elää niin vanhaksi? Kaveri jolta tuon akvaarion alunperin ostin sanoi, että partamonnit elää yleensä kymmenen vuotiaaksi. Jos se tosiaan niin kauan elää niin varmaan tulee sitten hankittua pieni parvi jotain monnisia tuonne pohjalle. Varmaan joku 6kpl olisi hyvä. Nuo katinkultamonnit jää sitten listalta kyllä kokonaan.

Nyt kun vielä keksisi tuonne pintaveteen jotain kaloja.
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Oma ihka ensimmäinen partamonnini jonka ostin nuorena poikana Kajaanista eli muistaakseni n. 14 vuotiaaksi kuollen lopulta Orimattilassa ja se ehti kokea monenmoista holokaustia. Hyvällä hoidolla en ihmettelisi yhtään n. 20 vuotiaaksi elävää partamonnia.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Hei! Nyt on akvaario sitten hankittu. En olisi tänä aamuna vielä uskonut, että illalla kokoamme akvaariokaappia. Päädyimme sitten ostamaan Juwelin Rio 180 akvaarion eli tuli muutama litra suunniteltua enemmän. Koamme tänä iltana varmaan tuon akvaariojalustan. Huomenna ehkä kokeilemme akvaarion vedenpitävyyttä, jos saamme jostain tukevan alustan pesuhuoneeseen voi, että menee viikonlopun yli ennen kun akvaariolle tehdään mitään.

Suodattimeksi olemme ajatelleet ehkä tätä ulkosuodatinta: http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suo ... suo/173330 eli tuo JBL Cristal Profi e900 mahdollisesti laittaisimme jonkun vanhoista sisäsuodattimistamme kaveriksi.

Kaloista sen verran, että saatamme sittenkin hankkia tuon keltakääpiöahvenen sijaan loistokääpiöahven haaremin tai pariskunnan, koska ne sietävät hieman viileämpää vettä. En vielä ole varmaksi päättänyt koska pidän molemmista kaloista. Vaikeata. Ennestään akvaarioon tulisi tuo partamonni naaras sekä kolme mustaneontetraa sekä muutama nuolimonni. Pääkala parveksi haluaisin kuitenkin puna-aavetetroja. Montako niitä tuonne voisi hankkia? En tosiaan halua mitään täyden oloista akvaariota. Ajattelin, että voisin sittenkin ostaa myös noita mustaneontetroja muutaman lisää esim. että niitä olisi se pieni 6 kalan parvi. Säälittää jotenkin nuo nykyiset kolme kalaa. En kuitenkaan halua pelkkiä mustaneontetroja. Pohjalle saattaisimme ostaa vielä 6 kappaletta monnisia. Miltäs kuulostaa?

Lämpötila tulisi tosiaan viilennettyä tuonne 23 asteeseen noiden puna-aavetetrojen kanssa.

Nyt pitää alkaa kokoamaan tuota jalustaa. Palailen taas paremmalla ajalla.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja yepp »

Ei kovin hätäseen varmaan sit saa tuota JBL:ää tuolta zooplussasta, tasaseen tahtiin tullu sitä sieltä kärkyttyä mut koko ajan loppu. Aquaristicnetistä oon ite ajatellu sen tilata jossai välissä, ku sopivasti vaan rahnaa löytyy.
40+140+530 litraa
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Kiitos tietosta. Katsotaan miten käy. Mikään hätä tässä ei tosiaan ole saada akvaariota kuntoon ainakaan itsellä, eli jonkin aikaa maltan odottaakin. Tuli tämä akvaario tosiaan hieman yllätyksenä, mutta nyt mietitään kalasto ja laitteet ja sisustus sitten ajan kanssa.
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Niin ja jos hintaero ei ole todella suuri niin osta se uudempi Greenline eli mallinumero 901. Itse varmaan ahneuksissani laittaisin Greenline 1501 mallin.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Mitäs käytännön eroa noilla on? Eikös tuossa uudemmassa ole vähäisempi sähkönkulutus? Onko muita eroja esim. äänessä tai huoltovälissä tms.
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Minulla on vain vanha malli, mutta uudempi kuluttaa selvästi vähemmän sähköä (oisko ollut peräti puolet vähemmän), mutta teho on vissiin ihan sama. Tuo on hiljaisin ulkosuodatin mitä minulla on koskaan ollut (Eheim 2215, Eheim 2217, Fluval FX5, Eheim 2026, Eheim 2028, Cristal Profi 1500). Säästät sähkössä tuon koko suodattimen hinnan erotuksen vuoteen (1 kWh siiroineen on n. 15 snt).
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Sähkö kuuluu tällä hetkellä vuokraan, mutta jatkoa ajatellen varmaan viisas ratkaisu.

Onko kenelläkään mitään ajatusta kalastosta? Paljonko tuonne mahtuisi noiden ahventen kanssa niitä tetroja? Tosiaan niin, että ei ole liian ahtaan näköistä.
pikkulehtikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 13:42, 12.02.2013

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala »

Hei, minulla olisi ehdotus kalastosta:
Loistokääpiöahven pariskunta/haaremi
puna-aavetetra 20kpl
partis
mustaneontetra 6kpl
helomonninen 8kpl tai kuparimonninen 8kpl
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Kiitos pikkulehtikala. Kalasto kuulostaa aikalailla siltä mitä itsekin olen ajatellut. Tosin en tiedä ostanko noita puna-aavetetroja ihan noin montaa. Itse mietin jotain 10-12kpl. Lupasin miehelle, että hän saa valita monniset mutta varmaan joku 6-8kpl on niissäkin hyvä määrä.

Tänään lähdemme hakemaan Etelä-Amerikka teemaan sopivia kasveja. Osan varmaan joudun tilaamaan netistä. 3D tausta on kanssa tilattu ja tulossa varmaan ensi viikolla. Vesi pysyy akvaariossa.

Eilen mieheni sai tapeltua tuon Juwelin kammotus suodattimen irti. Mitä ihmettä Juwel oikein on ajatellut kun on laittanut suodattimen silikonilla kiinni akvaarioon? Varmaan aika monella nykyään on 3D tausta tai muuta sisustusta, että ei voi tuota hökötystä pitää akvaariossa.

Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa etenee.
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Huomasin nyt vasta, että tämä on siirretty päiväkirjoihin. Joku mode on lukenut ajatukseni sillä mietin, että pitäisikö minun aloittaa päiväkirjan pitäminen. Pitää nyt yrittää ottaa joku päivä kuviakin niin saadaan hieman sisältöäkin juttuihin.

Lähden kohta hakemaan lisää kasveja akvaarioon. Etelä-Amerikka teemalla olisi tosiaan tarkoitus edetä, mutta kasvien suhteen olen kyllä tehnyt hieman myönnytyksiä. Minun pitääkin laittaa tuonne kasvikuva ketjuun sitten kuvia jossain vaiheessa niin voin tarkistaa teilta kasvien oikeat lajit.

Jos joku mode viitsisi niin tuohon otsikkoon voisi lisätä ne puuttuvat 40 litraa eli akvaario on 180 litrainen.
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Ollaan nyt seurailtu akvaariota ja tultu siihen tulokseen, että on helpompi hankkia hieman lämpimämmässä viihtyviä tetroja. Haluaisin jotain värikkäitä esim. tulisuppusuita, mutta voi olla että päädytään sittenkin esim. kuparitetroihin. En oikeastaan tiedä kummastakaan lajista yhtään mitään. Pitää nyt miettiä.

3D tausta saapui eilen postissa. Se on upea. Ainut vaan, että tuo Juwelin poikkituki aiheuttaa sen, että taustaan on pakko leikata aukko, että se saadaan pujotettua tuonne akvaarioon. Miksi oi miksi tuo poikki tuki ei voi olla irroitettavissa :(
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Tänään tehtiin vesitestejä. Muuten testit olivat ihan ok, mutta nitraatti oli nollissa. Olen siis heitellyt akvaarioon kalanruokaa bakteereille ruuaksi, mutta olenko ruokkinut akvaariota liian vähän? Akvaariossa ei siis ole vielä kaloja ja kasvitkin leijuvat tuolla vedessä juurtumattomina koska 3D tausta tuottaa hieman ongelmaa :( Myös tuo ulkosuodattimen hankkiminen viivästyy kun sitä suodatinta ei ole nyt saatavilla minkä haluaisimme :(

No ei tässä nyt kamala kiire ole mihinkään. Kalastossa olemme päättäneet, että hankimme vain 7yhden tetraparven noita mustaneontetroja ja niiden lisäksi sen ahven pariskunnan ja monnisia.
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: 140 litrainen akvaario

Viesti Kirjoittaja Musca »

Hei! Päivittäminen on hieman jäänyt mutta nyt meillä on kaloja. Haimme eilen 7kpl mustaneontetroja sekä 6kpl monnisia. Monniset myytiin jaguaarimonnisina, mutta oman amatööriarvion mukaan ne on kyllä leopardimonnisia. Kunhan saan kaloista kuvat tänne vaikka tuonne monnis puolelle niin saatte sanoa oman mielipiteenne.

Ostimme Seran testisalkun ja toissa päivänä saimme seuraavia arvoja. Altaassa ei siis tuolloin ollut vielä kaloja.
pH 7.0-7.5
kH 3
gH 6 tai 7 sekosimme laskuissa
Fe 0,1mg/l
NH4 0 mg/l
NH3 pienempi kuin 0,003
PO4 0 mg/l
NO2 0 mg/l
NO3 0 mg/l

Tuon jälkeen lisäsimme reilusi kasvilannoitetta ja lisäsimme vielä vedenparannusainetta.
Tänään pitäisi ottaa uusia testejä. Oletan, että Nitraatti on ainakin noussut kun on tullut kaloja lisää. Nitriitti toivottavasti edelleen nollassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”