Tamonen akvaariopäiväkirja

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Tamone
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 17:32, 21.10.2018
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauhajoki

Tamonen akvaariopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tamone »

Moi! Tää päiväkirja kertoo mun, Tamonen, ensimmäisen akvaarion perustamisesta ja sen jälkeisestä arjesta.

Mulla on siis 112-litrainen AquaElin kannellinen akvaario, jonka ostin Tori.fi:stä. 80€ hintaan sisältyi koristeita, viisi litraa akvaariosoraa, lämmitin, sekä suodatin. Loisteputket sain mummulta ja papalta pienen tekosyyn varjolla 8-) . (Suunnittelimme äidin kanssa, että emme kerro akvasta mitään ennen kuin se on valmis, ja sitten ollaan niille sillee: Yllätys!)

Tilasimme viime maanantaina Zoobiosta vähän tavaraa. Ostoskoriin tarttui lämpömittari, liuskatestejä, vedenparannusainetta, kasvilannoitetta, viisi litraa soraa, taustakuva ja koristeita. Paketin pitäisi tulla keskiviikon jälkeen: En jaksa odottaa! :roll:

Viime viikolla kävin kahteen otteeseen Faunattaressa. Ensimmäisellä kerralla ostin akvaarion käynnistysbakteereja, sekä kaksi erilaista purkkia kalanruokaa. Toinen on suunniteltu taistoille ja toinen parvikaloille.

Toisella kerralla ostin vähän akvaariokasveja. Mukaan tuli argentiinanvesiruttoa, kierteisvallisneriaa ja hapsiliukkaa, kaikkia kaksi kipaletta. Niihin menikin sitten yhteensä 37€. Myyjä oli tosi mukavan oloinen! Hän kertoi minulle, että kierteisvallisneriaa ei pidä istuttaa liian syvälle. Aika paljon olen noista kasveista lukenut, mutta tuo oli kyllä ihan uutta tietoa! 8O

Noista kasveista puheen ollen, pärjäävätkö ne viikon ämpärissä, joka on lämmitetty lämmittimellä? Hanaveden pH on 6,8, dH 1,2, mutta nostin sitä ruokasoodalla. Ämpärin olen nostanut akvaarioon, loisteputkien alle, jotta kasvit saavat tarvittavan määrän valoa päivittäin. (klo. 7-19, eli yhteensä 12h päivittäin)
1DD5E7BB-B2F1-4E05-9708-48B5460701AF.jpeg
1DD5E7BB-B2F1-4E05-9708-48B5460701AF.jpeg (58.46 KiB) Katsottu 4703 kertaa
Vallisnerian osa lehdistä oli pilaantuneita jo kaupassa, mutta suurin osa lehdistä on kunnossa. [;)]

On kyllä ihmeellistä, että täällä Kauhajoella on todella pehmeää vettä. Onneksi ruokasooda on keksitty, ja netistä löytyy tarkat annosteluohjeet. Tuo pH on kyllä ihana, juuri sopiva suunnittelemalleni kalastolle. :D

Tamone-nimimerkki tuleekin kaloista:
Ta=taistelukala
mo=monni (partamonni)
ne=neontetra

Olisi kiva saada kommenttia ja vinkkejä akvaarioon liittyen!

Tämä taitaa olla tässä tällä kertaa. Päivittelen seuraavan kerran paketin tultua, eli aikaisintaan keskiviikkona.

Heippa!

-Tamone
Viimeksi muokannut Tamone, 22:07, 26.10.2018. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Tamonen akvaariopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Tervetuloa Tamone

Täällä jo odotellaan ensimmäisiä päivityksiä kuvien kanssa. :)

Olen tosi huono neuvomaan mitään kun itse tehnyt aina kaiken kantapään kautta opettelemalla eli täysin väärillä tavoilla mutta se mitä olen ehtinyt oikeasti oppia vuosien aikana, se maltti on yhä valttia. Nykyään on niin paljon helpompaa etsiä oikeaa tietoa ja sitä on runsaasti saatavilla ihan täältä AW:täkin ettei tiedon puutteesta harrastus ainakaan ajaudu karille.

Ole silti Tamone varovainen, tämä harrastus saattaa karkaa niin sanotusti lapasesta... kokemusta on. :mrgreen:
6,7m3 Paludaario
Tamone
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 17:32, 21.10.2018
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tamonen akvaariopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tamone »

Pientä päivitystä: Paketti tulee ensi viikon alussa.
(Kasvit hengissä, hyvässä kunnossa, vaihdan tänään vettä)
ruotopuoli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 09:33, 28.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Tamonen akvaariopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja ruotopuoli »

Laitahan kuvia tulemaan, kun kasvit akvaariossa :) Onnea akvaarion perustamiseen!
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tamonen akvaariopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Onnea uudelle akvaristille ja sen käynnistämiseen :D Muistui mieleeni omat lapsuusajat, kun sain sinun ikäisenä ensimmäisen akvaarioni.
180 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”