54-litrainen makkarakala-allas

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Edellinen korurihmakalaprojekti (http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=105&t=221205) meni vähän puihin, sillä koko akvaarioinnostus karkasi koulukiireiden takia. Kalat heivattiin uusiin koteihin lähiseudulle ja akvaario laitettiin varastoon odottamaan uutta elämää. Vanhan projektin korurihmakalat voivat edelleen hyvin ystäväni akvaariossa, partamonni pääsi suurempaan akvaarioon ja hehkurasborat omaan akvaarioonsa tuttavalleni.

Akvaariokärpänen kun on kerran purrut, niin ei siitä eroon pääse. Akvaario on nyt ollut käynnissä reilu kuukauden verran kypsymässä, ja nitriittipiikki on ollut. Mielestäni on aika hommata ensimmäiset kalat. Nyt mielessäni on kuitenkin hiekanvaihto. Vaihtaako vai ei? Akvaariossa on pyöreäkulmaista jokisoraa (?) ja ajattelin vaihtaa sen K-Raudasta saatavaan Weberin hiekkapuhallushiekkaan, siihen karkeampaan. Muistaakseni olen lukenut, että se on parempaa. Kysymys kuuluukin, että voiko ja ylipäätänsä kannattaako juuri kypsyneeseen altaaseen vaihtaa hiekka päivää ennenkuin ensimmäiset kalat saapuvat? Toisaalla minulla on mahdollisuus hankkia teollisia bakuja kuten Prodibio Bio Digest ampulleja.

Ja sitten itse otsikon asiaan. Akvaarioon on siis tilattu paikallisen liikkeen kautta kaksi makkarakalaa, jotka toiveiden mukaan ovat koiras ja naaras. Ne saapuvat kauppaan pe 24.10, mutta saan haettua ne vasta ma 27.10, kun palaan Kouvolaan. Nyt hakusessa on pieni parvikala ja pohjakala.

Parvikalasta ei ole mitään tietoa, ja ajattelin jo palaavani hehkurasboroihin, mutta en nyt tiedä. Haluaisin myös kokeilla jotain uutta.

Pohjakalaksi olen ajatellut joko pieniä monnisia tai ottoja. Ehkä mieluummin monnisia, kenties kääpiömonnisia.

Heitelkääpäs nyt hyviä ideoita kalastoon makkaroiden seuraksi.
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ihan mahtava aloitus! Eniten siksi, että mulla on tossa tyhjä 54-litrainen johon yksi suunnitelma on ollut pari makkarakalaa :D . Ihana siis seurata, ehkä tässä samalla voi suunnitella tuota omaakin... Jos nyt sen pystyyn laitan ja makkaroilla aloitan. Saa nähdä.

Soran ja hiekan välillä valitsemisessa on tietenkin monta näkökulmaa, mutta näkisin että jos se sora on toiminut, et ole hankkimassa kaloja jotka vaativat hiekkapohjaa (eli siellä tonkivia otuksia) etkä halua pilata ilmeisesti hyvin edennyttä kypsytystä, niin pidä vaan se sora. Minä olen ajatellut tuohon pikkualtaaseeni jokisoraa pohjalle, ihan varma en tosin ole minäkään.

On varmaan hyvä, että makkarakalat tulevat altaaseen ensimmäisenä lajina. Muita lajeja ei mun mielestä allas edes tarvitsisi, mutta joka tapauksessa makkarat ottaa ilmeisesti aikansa että sopeutuvat ja edes vähän rohkaistuvat altaassa ja sopeutumisen soisi olevan hyvällä tolalla jos sinne muita kaloja sitten jossain vaiheessa ottaa. Pohjakalan valinta näissä pienissä altaissa on hivenen ongelmallista, vaihtoehdot ovat aika vähissä, joten itse jättäisin pohjakalat kyllä kokonaan pois. Jos jotakin harkitset, niin etsi täältä niitä miljoonia ketjuja joissa 60x30cm phjalle pohditaan täytettä. Pohjakala-asia on tärkeä, koska se vaikuttaa tuohon hiekka/sora-valintaan. Mikäli otat monnisia, laita hiekka. Otot taas menevät myös soran kanssa.

Haluatko pysyä parvikalojen suhteen aasialaisissa vai käviskö jotkut tetrat? Makkarakalat ei vaadi niin lämmintä vettä kuin monet aasialaiset labyrinttikalat ja muut, olen ymmärtänyt että se viihtyisi varsin viileässä paremmin. Varjon (vanhassa) kirjassa on lämpötilahaarukkana niinkin suuri kuin 18-28 joten sitä noudattamalla ei kyllä saa mitään rotia seuran valintaan :mrgreen: . Mitään barbeja en suosittelisi, mutta rusokiilakyljet voisi olla hyvä valinta. Mulla oli niitä muutamia vuosia, ja oli kyllä nätti ja kiltti kala. Ei niin vauhdikas kuin monet barbit mutta kuitenkin mielenkiintoinen - voisin kuvitella niiden sopivan hyvin makkarakalojen kanssa. Hohtokiilakylki on vielä himpun verran pienempi, sekin voi tulla kyseeseen siis. Rasborat sulla olikin jo harkinnassa, niistä lölytynee sopivia useampiakin.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Monnisia tosiaan oli tarkoitus ottaa, mutta tuo soran vaihto ei houkuta kyllä yhtään. Korurihmakalaprojektin aikana altaaseen suunniteltiin yannanilus cruciatus nimisiä pienenpieniä nuoliaisia, mutta niiden saatavuus on aika heikko.

Otoille taas on hankala järjestää virtaavaa vettä, sillä makkarakalat ja tuleva parvikala eivät taida pitää mistään järjettömästä puhurista. Näinollen pohjakalaa mietiskellään edelleen.

Tosiaan, ei tästä altaasta mitään biotooppia ole tulemassa, eli parvikaloja saa ehdottaa myös tetrojen puolelta. Rasboroita minulla on ollut, ja ne ovat kyllä niin pikkuisia sinttejä että katoavat helposti noinkin pieneen altaaseen. Siksi haluaisin kokeilla hiukan isompaa parvikalaa, toi rusokiilakylki on kyllä ihan nätti. Enivei, ehdotuksia otetaan vastaan pohjakaloista ja parvikaloista.
54 litraa läträilyä
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Nuo pienimmät monniset eivät ole pohjahiekan myllertäjiä, niinkuin suurikokoisemmat sukulaisensa. Karkeampikin pohja käy niille. Näin on ainakin nuoli- ja kääpiömonnisen laita. Jos haluat nuolimonnisia, niin eräs pitkäkaulainen elukka voi sinulle pienen parven niitä myydä. Niitä ei kuulemma ole viime aikoina kaupoissa ollut. Yksi pohjakerrosten kalasuku on viuhkapyrstöt. Minulta saat ihan ilmaiseksi niitä (Nothobranchius polli):

http://eggersi.blogspot.fi/p/nothobranchius-polli.html

Tuo N. polli-populaatio on sen verran iäkäs, että ne elävät enää muutaman kuukauden. Tämä antaa mahdollisuuden muuttaa suunnitelmia myöhemmin.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Uskaltaako noita nuolimonnisia yhdistää makkarakalojen kanssa? Makkarat eivät ole vielä läheskään täysikokoisia. Jos uskaltaa, niin tulen sinulta nuolimonnisia hakemaan.
54 litraa läträilyä
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minulla ei ole makkarakaloista mitään kokemusta, mutta ei nuolimonninen tee kyllä mitään kenellekään.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Pelottaa vain, että nuolimonnisista tulee makkaroiden saalista. Noh, tuskinpa. Laittelen sulle YV'tä noista monnisista.
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Sen perusteella, mitä olen makkarakaloista lukenut, niin jokin hyväntahtoinen ja ei näykkivä parvi kyllä sopii niiden kanssa hyvin. Uskoakseni nuolimonniset sopisivat kyllä, mutta odota tosiaan ensin että makkarakalat kotiutuvat. Makkarakalalla ei ole ollenkaan niin suuri suu kuin vaikkapa taistelukalalla enkä usko että monniset niiden saaliiksi joutuvat (makkarat saalistavat aika passiivisesti kyttäämällä, monniset taas ovat melko aktiivisia veijareita). Kun makkarakalat ovat juuri kauppaan tulleita kannattaa niitä muutoinkin tarkastella alkuun - saattaa olla että maahantuoja karanteenista huolimatta loishäätö on paikallaan ja se on paljon helpompi tehdä ilman monnisia.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Aivan. Kalathan ovat tosiaan tilattu eläinkaupan kautta tukusta, ja ne ovat saapuneet tänään paikalliseen lemmikkiliikkeeseen. Tilasin yhden koiraan ja naaraan, mutta tukusta tilaamalla se on aina arpapeliä. Sovimme liikkeen kanssa, että jos ne ovat samaa sukupuolta niin on myös mahdollisuus siihen että he ottavat kalan takaisin ja tilaavat minulle uuden. Mutta asiaan, kalat siis ovat jo liikkeessä ja joutuvat odottamaan siellö maanantaihin asti kun palaan takaisin Kouvolaan. Siinä ajassa työntekijät lupasivat selvitellä makkaroiden sukupuolia.

Jostain pitäisi hommata piilopaikoiksi kasveja, juurakoita ja luolia. Meinasin että käyn kaupasta vain hakemassa yhden kookoksen ja sahaan sen kahtia jne. tai vaihtoehtoisesti varastan äitin puutarhatavaroista saviruukun tai kaksi. Lukemani mukaan makkarakalat kutevat luoliin ja tarkoitus olisi ainakin jossain vaiheessa saada jälkikasvua.
54 litraa läträilyä
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla tulimakkarakaloja (Dario Dario) viitisen kpl ja ne ainakin reviirikalan luonteestaan huolimatta kovin säyseetä jengiä, piilottelee paljon ja silloin tällöin näkee niiden "törmäävän" tuolla kasviviidakossa (ovat 24o litrasessa ) ja ukot toisilleen mahtailee. Kokoa koko kalalla on 3-4 cm, se ei ainakaan syö ketään! :D Tosin jos sulla on tulossa Badio Badio makkaroita niin niistähän tulee isompia (olisko 8cm jonku lähteen mukaan..)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Jep, minulle tosiaan tulee kaksi kappaletta tavallisia badis badis -makkaroita. 8cm mittaiseksihan osa lähteistä uhkaa, mutta saa nähdä. Täysikasvuisiahan ne eivät minulle tullessaan ole.
54 litraa läträilyä
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Akvaharrastaja kirjoitti:Jep, minulle tosiaan tulee kaksi kappaletta tavallisia badis badis -makkaroita. 8cm mittaiseksihan osa lähteistä uhkaa, mutta saa nähdä. Täysikasvuisiahan ne eivät minulle tullessaan ole.
jeps, 8 senttistä kalaa en laittas noin pieneen purkkiin. Poikasena vähäksi aikaa :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Hedelmiina kirjoitti:
jeps, 8 senttistä kalaa en laittas noin pieneen purkkiin. Poikasena vähäksi aikaa :)
Kuka väitti että kalat kasvavat 8 senttisiksi? Jos kasvavat, niin eivätköhän ne silti pärjää tuolla purkissa hyvällä hoidolla, koska tässä tilassa ei ole rahaa saati edes tilaa hommata uutta akvaariota.

Seriouslyfishin mukaan stantardimitta on 5-6cm. Osa lähteistä väittää kalojen jäävän kolmisenttisiksi. Mistä siis voi olla varma, että minun makkarani kasvavat 8-senttisiksi?

Eli uskoisin edelleen, että voin pitää kahta makkarakalaa akvaariossani.
54 litraa läträilyä
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Badis badis ei koskaan kasva kahdeksansenttiseksi ja 54-litraa on aivan normien mukainen allaskoko tälle lajille. Hedelmäneito hieman provoaa taas.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

kirahvi1 kirjoitti:Badis badis ei koskaan kasva kahdeksansenttiseksi ja 54-litraa on aivan normien mukainen allaskoko tälle lajille. Hedelmäneito hieman provoaa taas.
En harrasta provoilua, joten mikä ihme ilmaisu oli TAAS? eikä mulla ko. Badis badista ole koskaan itsellä ollut vaan Dario darioita löytyy niinkuin mainitsin. Lähinnä JOS kasvaisi joidenkin lähteiden mukaisesti 8 cm kokoseksi niin en laittaisi itse noin pieneen. En mä henk.koht. Tunne ko.kalaa yhtään, sitä en väittänytkään.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Hedelmiina kirjoitti:
kirahvi1 kirjoitti:Badis badis ei koskaan kasva kahdeksansenttiseksi ja 54-litraa on aivan normien mukainen allaskoko tälle lajille. Hedelmäneito hieman provoaa taas.
En harrasta provoilua, joten mikä ihme ilmaisu oli TAAS? eikä mulla ko. Badis badista ole koskaan itsellä ollut vaan Dario darioita löytyy niinkuin mainitsin. Lähinnä JOS kasvaisi joidenkin lähteiden mukaisesti 8 cm kokoseksi niin en laittaisi itse noin pieneen. En mä henk.koht. Tunne ko.kalaa yhtään, sitä en väittänytkään.
Täällä mielenkiintoinen kokemus tästä reviirikalasta 128litraisessa: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=29&t=57484
tässä näköjään tämmöstä: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... rakala.htm
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=1074 20gallonaa on n.75l.
ja 3tuumaa on reilut 7cm.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... rakala.htm Näköjään saatu kutemaan ja naaras saanut kyytiä tässä jutussa.

Enganninkielisiä sivustoja löytyy makkarakaloista ja rauhallisena pidetään, mutta agressiivisempana lajialtaassa kuin seura-altaassa. Kooltaan keskimäärin näköjään laitettu sen max 8cm mutta myös pienempiä on tavattu.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minun on pakko pyytää anteeksi harkitsematonta kirjoitteluani.

Kun ajattelee tosiaan asiaa tarkemmin, niin tuon kokoisessa akvaariossa täytyy seura valita tarkasti. Ahvenkalasta kun on kysymys, niin nuolimonnisten elintila voi käydä nirkoiseksi makkarapariskunnan varjellessa reviiriään.

Makkarakaloista löytyy useita lajeja. Missään arvostetussa lähteessä ei kuitenkaan Badis badiksen kokonaismitta ylitä kuutta senttiä.

Fishbase:

Length indications of up to 8 cm in some publications are exaggerated
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Jokatapauksessa altaaseen muuttaa ylihuomenna makkarakalapariskunta. Annan niiden alkuun olla kahdestaan ja katson millainen tilanne on kun ne kasvavat. Kun olen selvittänyt millaisia kaloja ne ovat aikuisällä, harkitsen joitain seuralaisia, kuten jotain parvikalaa keski- ja pintaveteen. Alkuun mennään vain makkaroilla.

Edit. Hedelmiinakin mainitsi, että makkarakalat kuulemma ovat aggressiivisempia lajialtaassa kuin seura-altaassa. Olen siis aika vakaasti sitä mieltä, että mennään hetken aikaa pelkillä makkaroilla ja sen jälkeen lisätään joku parvi.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Tänään sisustin akvaariota uudestaan huomenna kotiutuvia makkaroita varten. Hommasin akvaarioon uuden, ison juurakon ja pesin sen huolella. Siinä on silti yhä edelleen vähän pientä tummaa levää. Juurakko antA mielestäni hyvin suojaa tuleville kaloilleni.

Lisäksi ostin ilmastimen, joka hoitaa hommansa hyvin. Kasvit muuttivat hitusen paikkaansa, mutta lopullisen sisustuksen akvaario saa vasta muutaman päivän kuluttua. Eräs ihana ihminen täältä aw'sta lähettää minulle kasveja. Tällä hetkellä akvaariossa on vain joku miekkalehti, anubiasta, ruskomelalehteä sekä pieni jaavansaniaisen alku. Lisäksi nappaan eläinkaupasta muutaman kasvin.

Muttajoo, asiaan. Akvaarion perustiedot puuttuvat kokonaan. Akvaario on mitoiltaan 60*30*30, eli 54 litraa. Suodatin on Hailea HL-BT700, joka on tarkoitettu 70-250 litraisiin altaisiin. Arvelin kuitenkin, että niiden taso ei aina ole mitä pitää. Vaihtoehto-/varasuodattimena toimii joku Fluvalin. Lämmitin on joku 50 wattinen, jonka merkkiä en nyt muista. Akvaarion kannessa on tilaa yhdelle putkelle, joka on 15 wattinen Sylvania Aquastar T8 -putki.

Pohjamateriaali on pyöreää soraa, ehkä jokisoraa.

Eipä tähän hätään sitten kai muuta, enemmän infoillaan varmaankin muutaman päivän sisään makkaroista.

Edit vielä tuosta parviasiasta. Pystyykö noiden kanssa nyt pitämään mitään keskiveden parvikalaa? Olin ajatellut rusokiilakylkiä. Jos voi, niin kuinka monta kiilakylkeä tuohon purkkiin tuossa seurassa mahtuu?
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Omaan makkarasuunnitelmaani ei kuulu lämmitintä ollenkaan, ja se vaikuttaa seuralaisiin (enkä siis ite kyllä vielä tiedä mitä tuohon altaaseen oikeasti päätyy). Millaista lämpötilaa ajattelit purkissa pitää?
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Tarkoitus olisi pitää lämmöt jatkuvasti n. 25 asteessa. Muuten vesi on pehmeää ja lievästi hapanta, eli pH noin 6.5.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Nyt on kotiutettu kaksi makkarakalaa sekä lisänä hentorotala ja ludwigia repens 'Rubin' -kasvit. Pikkuhiljaa akvaario alkaa näyttää akvaariolta.

Pakko kyllä sanoa, että ai että kun nuo makkarat ovat söpöjä. :mrgreen: Tällä hetkellä mittaa kaloilla on n. 2-3 cm, ja erittäin värittömiä. Silti rakastuin niihin heti. Aluksi luikkivat heti piiloon, mutta noin 10 minuutin jälkeen molempia alkoi näkyä. Kaupassa yritettiin valita mahdollinen pariskunta. Toivottavasti ne ovatkin eri sukupuolta.

Parviasia on edelleen auki. Tyhjältä tuo akvaario näyttää, ja mietin edelleen niitä rusokiiloja. Kaupassa niitä oli ja niistä kyselinkin. Kuulemma menee noin 10 kappaletta minun akvaariooni ja sopivat makkaroiden kanssa hyvin. Näin alkuun ne vielä jäivät ostamatta. Katsotaan, katsotaan.. Jos täältä foorumilta saisi apua tähän parvikala-asiaan, niin otan mielelläni vastaan. Suurimmat kysymykset varmaan ovatkin, että sopivatko rusokiilat 54l akvaarioon? Tulevatko ne toimeen makkarakalojen kanssa? Kuinka monta rusokiilaa voin ottaa?
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Rusokiila on pieni ja kiltti kala, mun mielestäni se sopisi kyllä tuohon. Itselläni ne olivat hitusen lämpimämmässä, mutta käsittääkseni 25 astetta on ok (Varjon kirjankin mukaan 23-28 sopii eli se olis just hyvä lämpö). 54 litraa sanotaan rusokiilan minimiksi, ja jos haluaa hifistellä niin voi valita vielä pienemmän hohtokiilakyljen. Se on ihan rusokiilakyljen veroinen kala kuitenkin.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Kyllä taidan olla korviani myöten ihastunut tuohon rusokiilakylkeen. Hohtokiilakin on todella kaunis, mutta rusot viehättää erityisesti. Mukana saattaa houkuttaa myös niiden helposti oleva saatavuus.

Nyt ideana onkin se, että milloin niitä kannattaa hankkia, ja kuinka monta? Kannattaako kalat hankkia kaikki kerrallaan vai kahdessa erässä?
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 54-litrainen makkarakala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Vieläkään ei makkaroilla ole seuralaista, lukuunottamatta 3 senttistä partamonninpoikasta, joka on evakossa altaassani. Kaverini akvaario meni rikki, ja kalat lähti evakkoon. Uusi allas pitäisi tulla ensi viikolla.

Mutta ilouutisia! Makkarakalat ovat mitä ilmeisimmin kuteneet! Ensimmäisestä päivästään lähtien pienemmällä, äksymmällä on ollut tumma ja toinen täysin haalea. Koska pienempi jahtasi koko ajan isompaa makkaraa, ajattelin että nyt mulla on kaksi koirasta. Annoin sili olla, toivoen että käytös muuttuu. Ei muuttunut.

Nyt n. kahteen päivään pienempää makkaraa ei ole näkynyt, ja pelästyin sen kuolleen. Tästä syystä tutkin akvaariota ja makkara löytyi kannon alta melkein mustana. Laitoin akvaarioon pakastesurvaria, mutta se vain syöksyi hakemaan yhden survarin ja palasi takaisin. Kanto siis ei ole hiekassa vaan se on nostettu pystyyn kiveä vasten niin, että kannon "sisään" jää kolo.
Mahdolliseen pesään ei oikeastaan nää kunnolla enkä viitsi mennä tökkimaan jos siellä on kutua.

Voi vitsi, kivaa! :mrgreen:

Heti kun poikaset lähtevöt uimaan, voiko ne haavia kelluvaan poikasaltaaseen? Kuinka poikasia tulisi ruokkia? Kannattaako kaloille hommata erillinen kutu-/poikasallas jos tuosta nykyisestä loppuen lopuksi tulee seurala?
54 litraa läträilyä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”